Spara pengar

TygerTyger

Trådstartare
Låt oss utbyta erfarenheter och tips! Personligen sparar jag för att så småningom inte behöva jobba. Varför sparar du, eller borde? Ökade marginaler = ökad trygghet, köpa djur eller saker, betala för upplevelser ... ? Pressa en utgiftskategori för att kunna lägga mer på en annan? Och hur sparar du? Främst reducerade utbetalningar eller ökade inbetalningar? Tycker att det också vore roligt att jämföra utgifter mellan oss som är öppna för det. Vissa saker är svårare än andra att justera men vi kan ju ändå inspireras av varandra på kategorinivå

(Det finns en tråd om ekonomiskt oberoende men fokus där brukar hamna mer på hur man investerar sina sparade pengar. Det tänkte jag alltså att den här inte skulle handla om.)
 
Jag sparar för att ha en buffert, samtidigt som jag sparar till resor eller andra saker jag velat köpa men ej haft råd med osv.

Sparar i ett fondkonto samtidigt som jag sparar lite på ett vanligt bankkonto också, fondkontot är mer långsiktigt sparande.
 
Jag sparar för att ha en buffert, samtidigt som jag sparar till resor eller andra saker jag velat köpa men ej haft råd med osv.

Sparar i ett fondkonto samtidigt som jag sparar lite på ett vanligt bankkonto också, fondkontot är mer långsiktigt sparande.
Vad kul! Gör du något särskilt för att kunna lägga undan extra mycket?
 
Sparar för att känna trygghet. Trygghet är jätteviktigt för mig. Tex när jag inte kom överens med chefen jag hade förr var det en tröst att veta att jag kunde kliva in och säga upp mig utan att behöva oroa mig för pengar. Det gjorde att jag tog klivet och sa upp mig istället för att ta tjänstledigt när jag fick ett vikariat som jag mest troligt inte skulle få fortsätta.
Är trygghetsknarkare så jag sparar bara utan ränta. (Förutom lite fonder som jag fick av mamma och pappa)
 
Sparar för att känna trygghet. Trygghet är jätteviktigt för mig. Tex när jag inte kom överens med chefen jag hade förr var det en tröst att veta att jag kunde kliva in och säga upp mig utan att behöva oroa mig för pengar. Det gjorde att jag tog klivet och sa upp mig istället för att ta tjänstledigt när jag fick ett vikariat som jag mest troligt inte skulle få fortsätta.
Är trygghetsknarkare så jag sparar bara utan ränta. (Förutom lite fonder som jag fick av mamma och pappa)
Den frihetskänsla som sparande kan bygga upp är oslagbar, tycker jag. Det lutar åt att jag ska separera/skiljas och det är fantastiskt att veta att det eventuella problemet är uteslutande känslomässigt. Vill jag köpa ut honom och bo kvar själv så kan jag göra det. Valfriheten i det alltså ...

Hur gör du för att sparande ska ske/bil av?
 
Nej, jag har att det dras samma summa vid löning och sätts in på de olika kontona utan att jag egentligen märker något. Tycker det funkar bra för mig.
Smart! Det verkar vara ett populärt sätt - "betala sig själv först". Hur har du valt hur mycket som ska dras till sparande? Funderar du någonsin på att öka summan för att nå målen snabbare?
 
Jag sparar för att ha en buffert till mig och djuren.
Det räcker så för mig. Vill leva här och nu, ha min häst, lägga pengar på träningar osv.
Har inga planer på att köpa hus eller annat som kräver mycket pengar.
Tveksam om jag lever till pension så det funderar jag inte ens på, den dagen den sorgen.
 
Den frihetskänsla som sparande kan bygga upp är oslagbar, tycker jag. Det lutar åt att jag ska separera/skiljas och det är fantastiskt att veta att det eventuella problemet är uteslutande känslomässigt. Vill jag köpa ut honom och bo kvar själv så kan jag göra det. Valfriheten i det alltså ...

Hur gör du för att sparande ska ske/bil av?
Det har aldrig varit ett problem att sparandet ska bli av. När jag betalar räkningarna så lägger jag även in en rimlig summa till sparkontot. Jag har inget välbetalt jobb och snålar inte men slösar inte heller. Jag sparar även en liten slant åt mitt syskonbarn varje månad som hon ska få ngn gång mellan 16 och 18 år. (Hon är 13 nu)
 
Det har aldrig varit ett problem att sparandet ska bli av. När jag betalar räkningarna så lägger jag även in en rimlig summa till sparkontot. Jag har inget välbetalt jobb och snålar inte men slösar inte heller. Jag sparar även en liten slant åt mitt syskonbarn varje månad som hon ska få ngn gång mellan 16 och 18 år. (Hon är 13 nu)
:D Eller när hon är 25 eller när hon har ett konkret behov av det? Tänkte just på när jag var kanske... 18-20? fick ett arv på 70 000 efter farfar och hade festat upp det på ett år. Apropå vad jag skrev till @pepp
 
:D Eller när hon är 25 eller när hon har ett konkret behov av det? Tänkte just på när jag var kanske... 18-20? fick ett arv på 70 000 efter farfar och hade festat upp det på ett år. Apropå vad jag skrev till @pepp
Att jag skriver 16-18 är just för att det ska vara när hon har konkret behov och det bedömer jag vara ngn gång emellan det att hon ev får eget boende på gymnasiet och till att det är dags att ta körkort. Typ.
 
Jag sparar, men har inget mål, mer än att ta av när jag behöver extra. Jag lever också här och nu och har låg inkomst. Så det blir inga summor och sparkontot hamnar då och då på 0 igen, för att sedan fyllas på återigen. Shit happens!

Jag överför det jag har kvar på mitt konto till mitt sparkonto dagen innan jag får pengar igen.
Varje vecka överför jag några kronor till sparkontot, olika stor summa beroende på vad jag känner för.
Har någon lånat något, vilket händer relativt ofta, hamnar det på sparkontot, hur liten summan än är.
Jag sålde min telefon på avbetalning så den summan kommer direkt in på sparkontot.

Pant som jag får här kommer i kontanta pengar som jag sedan har att ta över när småpengar behövs- veckopeng, en slant här och där eller annat.

Jag sparar dock en viss summa varje månad till tågresa och hotellnatt som används var tredje månad när jag åker i väg för botox mot migränen, utan den förlorar jag pengar då jag inte kan jobba, så det gör mig inget att spara till det! Det är den enda fasta självklara summan jag stoppar undan helt och hållet och aldrig rör.
 
Sparar för att ha pengar. :D Har sparat till häst tidigare, nu är jag lite mer osäker på om det blir någon häst för mig eller inte. Sparar dock den summan jag beräknar att häst kostar per månad ändå.

Gillar att ha buffert för att kunna köpa det jag vill ha eller göra det jag vill. Sparar också till pension och fonder. Sätter av automatiskt varje månad den 28e, en del går till annan bank så de pengarna ser jag inte ens. Tycker det är ett listigt sätt att lura mig själv att jag typ aldrig hade pengarna ändå.
 
Låt oss utbyta erfarenheter och tips! Personligen sparar jag för att så småningom inte behöva jobba. Varför sparar du, eller borde? Ökade marginaler = ökad trygghet, köpa djur eller saker, betala för upplevelser ... ? Pressa en utgiftskategori för att kunna lägga mer på en annan? Och hur sparar du? Främst reducerade utbetalningar eller ökade inbetalningar? Tycker att det också vore roligt att jämföra utgifter mellan oss som är öppna för det. Vissa saker är svårare än andra att justera men vi kan ju ändå inspireras av varandra på kategorinivå

(Det finns en tråd om ekonomiskt oberoende men fokus där brukar hamna mer på hur man investerar sina sparade pengar. Det tänkte jag alltså att den här inte skulle handla om.)

Sparar för trygghet. Har hus så känns säkrare att ha pengar att ta av om något händer. Tyvärr så blev jag av med jobbet ganska precis när jag hade lyckats betala av allt skit (krediter, avbetalningar, billån) och hade tänkt börja spara på RIKTIGT!

Fick jobb igen på direkten, men sämre betalt (vårdbiträde på äldreboende) och enbart 83% tjänst, så nu spar jag betydligt mindre än vad jag hade räknat med, men får oftast undan mellan 2-5000kr varje månad. Nu ska jag dock börja plugga till hösten så jag hoppas på både heltid och bättre lön när jag är klar som undersköterska. Lever relativt billigt nu när alla krediter och skit är borta. Allt som allt så har jag utgifter på runt 13-14”/månaden. Då är det inklusive ALLT! Mat, bensin, boende, räkningar osv. Så allt utöver det spar jag. Får oftast ut mellan 17 och 19’, så jag får som sagt undan några tusenlappar varje månad.

Inte mycket, men jag tycker ändå jag gör det bra med tanke på jobb/inkomsten, bor ensam i hus, har hund och barn vv.
 
Låt oss utbyta erfarenheter och tips! Personligen sparar jag för att så småningom inte behöva jobba. Varför sparar du, eller borde? Ökade marginaler = ökad trygghet, köpa djur eller saker, betala för upplevelser ... ? Pressa en utgiftskategori för att kunna lägga mer på en annan? Och hur sparar du? Främst reducerade utbetalningar eller ökade inbetalningar? Tycker att det också vore roligt att jämföra utgifter mellan oss som är öppna för det. Vissa saker är svårare än andra att justera men vi kan ju ändå inspireras av varandra på kategorinivå

(Det finns en tråd om ekonomiskt oberoende men fokus där brukar hamna mer på hur man investerar sina sparade pengar. Det tänkte jag alltså att den här inte skulle handla om.)
Jag har ett sparande till mej själv (aktier och fonder) och det är till för oförutsedda shoppingbehov/kul.
Sen har barnen ett gemensamt månadssparande i fonder och dit går även födelsedagspengar.
Utöver detta spar jag inget. Vi har vår gård som pensionsspar, köpte den tidigt 2000tal och värdet har minst sagt gått upp så den är vår pensionsförsäkring.

Jag skulle kunna spara betydligt mer än jag gör men finner större nöje i att leva upp pengarna medan vi är någorlunda unga/medelålders och nu när barnen är små.
 
Smart! Det verkar vara ett populärt sätt - "betala sig själv först". Hur har du valt hur mycket som ska dras till sparande? Funderar du någonsin på att öka summan för att nå målen snabbare?
Jag har räknat ut en budget och utefter den har jag satt mina spara mål, kunde höja mitt sparande när jag tog bort hästen och på så vis fick pengar över till annat så att säga...
 
Trygghet och frihet är de drivande krafterna här också. Jag sparar på tre olika konton:

1. Gemensamt sparkonto med sambon, som fungerar som en buffert för allt som har med lägenheten att göra. Det är härifrån vi tar pengar om vi skulle behöva köpa en ny kyl, vilja renovera eller helt enkelt köpa en dyrare pryl/möbel av något slag. Vi pytsar in ett lika stort belopp båda två varje månad.
2. Eget sparkonto där pengarna är bara mina. De här pengarna är lite tänkta som "fuck off-kapital" och det är t.ex. de jag skulle ta av om jag skulle få för mig att säga upp mig utan att ha ett nytt jobb att gå till. Det är dock också okej att ta av dem om det skulle dyka upp något stort/dyrt som jag verkligen vill ha/behöver. Jag kommer t.ex. att ta ett par tusenlappar från det kontot i höst för att kunna njuta av min bästa väns bröllop + möhippa utan att behöva budgetera stenhårt den månaden (och känna mig stressad av det).
3. Investeringssparkonto där jag sparar till framtida pension. Jag har fortfarande 35 år kvar i arbetslivet, men det känns bra att vara lite beredd redan nu. Här sparar jag dock betydligt mer sporadiskt, brukar föra över några tusenlappar när jag känner mig ovanligt rik av någon anledning (en stor del av det arv jag fick i våras åkte till exempel in där) :D

Jag sätter i nuläget 10% av min nettolön på konto 1 varje månad och 10% av nettolönen på konto 2. Vissa månader blir det mer eller mindre (oftast mer) till konto 2, det enda jag aldrig tullar på är beloppet som går in på konto 1 eftersom det är gemensamt samt känns viktigast.

Jag för alltid över pengar till sparkontona samma dag som jag får lön, för att veta att det som är kvar på kontot är "fritt" så att säga. Sambon gör tvärtom (förutom för vårt gemensamma sparande, dit går pengar från bådas konton den 1 varje månad) och ser hur mycket han har kvar i slutet av månaden, och det sätter han in på sitt eget sparkonto. Så hade kontrollfreaken här aldrig klarat av att leva! :laugh:

Jag gör nog inget särskilt för att kunna spara tror jag, utan jag har sparat på ungefär samma sätt i flera år - samtidigt som jag haft ungefär samma utgifter - så det går på ren vana. Sparandet är liksom en lika självklar del av budgeten som amorteringen eller mobilräkningen. När jag får löneförhöjning brukar jag dock alltid se över saken och se om jag kan spara lite mer någonstans, så ökat sparande får alltid prioritet som så.
 
Jag sparar 2000 kr/mån i pension och ISK och det är mtt sk organiserade sparande. Sedan sparar jag ju per automatik allt jag inte gör av med, summan varierar men det gör ju även utgifterna. Det är det sistnämnda som jag använder till tex resor, hästutrustning och andra större klumputbetalningar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp