Spara pengar

Jag har snart jobbat i 6 månader efter att ha pluggat klart. Jag hade två hästar under större delen av studietiden och har ingen häst nu.
Nu sparar jag 2500 kr/månaden till pension och fonder. Det dras pengar till ett gemensamt huskonto som vissa månader ökar lite i värde. Sen gör jag extra insättningar ganska ofta. I dagsläget blir det över några tusen varje lön. Jag har sålt hästtransporten osv, så i år har jag hittills satt in 57k extra.

Sen har jag ett vanligt sparkonto utan ränta där jag brukar ha någonstans mellan 3-10k, om jag behöver pengar snabbt. Räcker inte det finns det runt 30 på huskontot.

Resten ligger i fonder. Jag blir nästan mörkrädd att många väljer att spara utan ränta. Jag har några billiga fonder och allihopa ligger på minst 15% upp per år. Det är då mycket "gratispengar"! (I mitt fall ligger räntan på 20% hittills i år. Och jag har inga aktier, bara fonder).

Ett mål vore kanske att ha så mycket pengar på fonder att man kunde plocka ut 10-15k i månaden på ränta när man blir äldre. Då skulle man ha möjlighet att jobba mindre/leva okej som pensionär. Sen vill vi resa och se världen också, men det är inte aktuellt när det pågår en pandemi, vilket gör att jag kan spara ganska rejält just nu.

Vi har ett stort huslån, men amorterar cirka 5000 i månaden fast vi inte behöver. Jag antar att gården stigit cirka 25% i värde sen vi köpte också, ska värdera om några månader.
 
Jag har snart jobbat i 6 månader efter att ha pluggat klart. Jag hade två hästar under större delen av studietiden och har ingen häst nu.
Nu sparar jag 2500 kr/månaden till pension och fonder. Det dras pengar till ett gemensamt huskonto som vissa månader ökar lite i värde. Sen gör jag extra insättningar ganska ofta. I dagsläget blir det över några tusen varje lön. Jag har sålt hästtransporten osv, så i år har jag hittills satt in 57k extra.

Sen har jag ett vanligt sparkonto utan ränta där jag brukar ha någonstans mellan 3-10k, om jag behöver pengar snabbt. Räcker inte det finns det runt 30 på huskontot.

Resten ligger i fonder. Jag blir nästan mörkrädd att många väljer att spara utan ränta. Jag har några billiga fonder och allihopa ligger på minst 15% upp per år. Det är då mycket "gratispengar"! (I mitt fall ligger räntan på 20% hittills i år. Och jag har inga aktier, bara fonder).

Ett mål vore kanske att ha så mycket pengar på fonder att man kunde plocka ut 10-15k i månaden på ränta när man blir äldre. Då skulle man ha möjlighet att jobba mindre/leva okej som pensionär. Sen vill vi resa och se världen också, men det är inte aktuellt när det pågår en pandemi, vilket gör att jag kan spara ganska rejält just nu.

Vi har ett stort huslån, men amorterar cirka 5000 i månaden fast vi inte behöver. Jag antar att gården stigit cirka 25% i värde sen vi köpte också, ska värdera om några månader.
Jag blir mörkrädd över att man har så starka åsikter om andras val.
Jag sparar utan ränta för att jag skulle bli väldigt stressad och få ångest av allt upp och ner som tex fonder innebär. För mig är det inte värt pengarna.
 
Jag sparar på sparkonto. Räntan är låg och banktjänstemannen tyckte jag skulle spara på annat sätt då hon menar att inflationen äter upp mina pengar. Men jag tycker det känns oroligt i världen med denna pandemi, man vet inte åt vilket håll ekonomin går, så jag vågar inte riskera för mycket. Sparar lite varje månad i ett ISK. Lade över ett mindre sparkapital där också, men har i huvudsak sparar jag med rena sparade pengar på bankkonto.

Om ifall att....Sparar inte till något särskilt. Jag vill kunna köpa det jag vill, om jag nu skulle vilja. Tänker då inte något lyxhus eller så (så mycket är svårt att spara ihop) utan kanske någon häst eller så. Ny transport kanske.

Jag betalar mina räkningar, sen för jag över resten till sparkontot, låter mindre summa vara kvar på vanliga kontot. Mot slutet av månaden får jag dock alltid nalla på sparkontot :laugh:
 
@Unafraid ja jag är nog en sådan som sparar i princip utan ränta fast jag inser att sparformen bankkonto kanske inte är det bästa egentligen. Men jag blir stressad av fonder och aktier. Iof kan man ju skippa aktier o hålla sig till fonder. Men ändå.

Ditt inlägg får mig dock att fundera på om jag ska ändra sparformen lite.
 
Just det ja! Jag omförhandlar. Bolån, elavtal, försäkringar. Jag har sparat 10000 per år på bolånet. Någonstans mellan 3000-5000 på elavtalet på ett år och jag skulle gissa 4000-5000 på försäkringar? Det gör stor skillnad!
 
Eftersom vi måste amortera går det nästan 10000 i ränta+amortering, så några himla stora summor sätter jag inte undan. Maken sparar bättre men jag är duktig på att spendera på hundarna (mat, tillskott, tävlingsavgifter, tävlingsresor). Samtidigt är jag en snål jävel och skulle aldrig köpa dyr inredning utan tar billigast möjliga eller gör själv.
 
@Unafraid ja jag är nog en sådan som sparar i princip utan ränta fast jag inser att sparformen bankkonto kanske inte är det bästa egentligen. Men jag blir stressad av fonder och aktier. Iof kan man ju skippa aktier o hålla sig till fonder. Men ändå.

Ditt inlägg får mig dock att fundera på om jag ska ändra sparformen lite.
Enkelt räknat: vi säger att du har 100000 kr på ett konto. Du sätter inte in något, tar inte ut något. På ett vanligt sparkonto minskar värdet pga inflation. Säg att du har 10% ränta på ett fondkonto. Då får du 10 000 kr det första året. Då har du 110 000. Nästa år får du alltså 11 000 kr i ränta. Det växer snabbare och snabbare för varje år!

Jag hade ganska mycket pengar i fonder när pandemin och kraschen kom. Trots det gick jag plus redan innan 2020 var slut. Och jag kan "ingenting"! Jag provade aktier men var inte intresserad och tyckte att det var svårt. Jag har köpt fonder med låg avgift.

Av att bara förvara mina pengar har jag fått in 30 000kr i ränta hittils i år.

Mina första fonder fick jag när jag var kanske 18-20? Bara en liten slant. Men på 10 år har de ökat med runt 50% i värde!
 
Jag sparar också till lite olika saker och på lite olika sätt. Bufferten ligger på ett vanligt sparkonto och tas det pengar därifrån så är prio ett att försöka fylla på igen. För mig är det viktigt att ha en viss summa enkelt tillgänglig vid behov, det ger mig trygghet.

Sen så sparar jag till en häst igen i framtiden och det sparandet har jag just ändrat från vanligt sparkonto till ett ISK då jag fått inse att en ny häst blir det inte igen på flera år så då väljer jag att spara i fonder istället. För även undan pengar till semester, ligger på vanligt sparkonto.

Sen så har jag ett sparande till mitt barn, också i fonder samt ett eget aktie- och fondsparande. Det rör sig om väldigt små summor (100-200 kr) till varje sparandekategori just nu då jag är föräldraledig och hushållets totala ekonomi är ansträngd, men på sikt så blir det förhoppningsvis bättre igen. För mig är det viktigt att ändå försöka ha kontinuitet i sparandet och jag för över pengar för detta så fort det är löning. Annars blir det lätt att jag lägger pengarna på annat.

Jag tänker aktivt på att försöka hålla kostnaderna nere, säljer saker vi inte har användning för, köper mycket begagnat etc. Sen så tycker jag att privatekonomi är ganska kul så jag ser det lite som ett intresse också. :)
 
Jag hade ganska mycket pengar i fonder när pandemin och kraschen kom. Trots det gick jag plus redan innan 2020 var slut. Och jag kan "ingenting"! Jag provade aktier men var inte intresserad och tyckte att det var svårt. Jag har köpt fonder med låg avgift.

Samma här. Jag hade runt 75-80k på ett ISK just när coronasmällen inträffade. Jag låtsas inte om att jag har de pengarna, jag lät bli att titta på dem under de sämsta månaderna. Nu är det över 100k på ISK, har bytt bank och flyttat över pengarna i ett nytt ISK med 100% aktier istället för 75% men har samtidigt gått ner i månadsinsats till förmån för ett rent pensionssparande. Summa summarum är att det gått plus trots förra årets smäll. Jag tänker att de pengar jag lägger i organiserat sparande dvs ISK och pensionsfonder, är såna pengar jag låtsas att jag inte har. Det jag lägger på ett typ e-sparkonto utan ränta är de pengar jag snabbt ska få tag i tex veterinärräkningar, sadelinköp och diverse körkort. En större summa har jag haft på nollräntekonto för kontantinsats för bostad.

Edit: Har fått känslan inte minst här på buke att det är lite "fult" att tänka på räntor osv. Jaja, folk gör hur de själva vill och jag bryr mig inte. Vill man vara "god" och spara på bankkonto till nollränta så varsågod. Jag är dock gärna "ond" och profiterar på ränteinkomster, det är ingen som tackar mig för att jag inte gör det likväl som ingen tackar mig för att ha haft låg livsinkomst. Det är jag själv som får lida när jag blir fattigpensionär, och kan jag undvika det så gör jag det. Jag har mig själv närmast som de flesta.
 
Jag sparar för att ha pengar till sånt som kostar pengar. Vi bor i hus och där kan det ju dra iväg ganska bra om något händer. Förra sommaren bytte vi tak på hela huset för ca 300k. Inom en 5-årsperiod är det planerat att kommunen ska dra fram kommunalt vatten och avlopp och det kommer kosta ca 100-150k.

Jag har ett automatiskt sparande som drar en fast summa varje månad från mitt lönekonto in på ett ISK-konto med en varierad blandning av olika fonder, sen har jag ett fondkonto med en högräntefond som jag inte aktivt sparar i just nu men den ligger där och tickar in värde på den höga räntan. Sen har jag ett vanligt sparkonto med 0,5% i ränta och fria uttag där jag har ungefär en månadslön liggande för att kunna lösa akuta utgifter som kan dyka upp där man inte har tid att vänta på att fonder ska sälja för att få loss pengar, tex veterinärvård till hunden. Använder den aktuella lönen i första hand men om det inte räcker så har jag den fria summan som en back-up.

När månaden sen är slut och den nya lönen kommer så för jag över allt överskott från föregående månad till sparandet och "nollar" lönekontot, sen rullar det på med en ny månadslön och överskottet där går in på sparande vid nästkommande löneutbetalning osv osv.
 
Jag tänker lika som en del andra i tråden om sparande på isk. Jag har bufferten på min vanliga bank, men allt annat åker in på isk-kontona. Mina besparingar där har ökat nästan 100% tack vare utvecklingen efter corona.
 
Jag sparar på fyra olika konton.

1) Sätter undan 1500 kronor i månaden på ett särskilt hästkonto. Det täcker hästarnas försäkring samt vaccination och tandkoll en gång om året. Funderar dock på att höja den summan något nu när jag fick fast jobb, och att det kan innefatta hovslagaren också. Det är jättedyra poster när de kommer (försäkringen kommer en gång om året/häst), och nu i vintras var första gången jag kunde ta det av mitt speciella hästkonto - så skönt!
2) 500 kronor på ett konto för bilen. Ska täcka service och reparation. Under den tiden jag har haft det kontot har jag jobbat hemma p.g.a. covid, så slitaget på bilen har varit minimalt. Märker jag att servicen börjar komma tätare får jag sätta undan mer där.
3) 500 kronor på ett särskilt inredningskonto. Målet just nu är ett köpa en ny soffa, den jag har fick jag av hyresvärden för att den stod redan i huset och han hade flyttat till lägenhet och hade inte plats för den. Den var inte min stil ens från början, och dessutom klöste katterna sönder den när de var kattungar, så det hade varit lite roligt att ha något nytt som jag har valt, men det går ju inte fort, haha.
4) Jag låter en summa stå kvar på kontot som är kopplat till mitt kort, och det är det jag betalar mat, bensin och andra kostnader som uppkommer för att jag handlar något i en fysisk affär med mitt kort. Resten hamnar på sparkontot. Det som blir kvar efter att räkningarna är betalade försöker jag spara. Som någon annan skrev, jag försöker röra mig med den aktuella lönen i första hand, det vill säga inte röra "det som redan sparats" om jag inte är absolut tvungen. Huvudsakliga målet med det sparandet är kontantinsats för att kunna köpa mitt boende.
 
Vi spar till boende, pension och buffert. Så jag spar på ISK-konto varje månad, har kvar lite på vanliga banken till buffert och så pensionssparar jag i Folksam. Mannen tycker att ISK skulle vara bättre till pensionssparande och han har säkert rätt, det är bara det att jag vet att vi kommer tömma dessa konton när vi köper hus i framtiden och då är det bra om mitt pensionssparande är separat och skyddat. Han behöver inget separat eftersom han får så mycket från sitt jobb just nu till pensionen och spar mycket i ISK dessutom. Men själv känner jag ett behov av att skydda dessa extra, ifall vi skulle skilja oss i framtiden och jag inte kan åka räkmacka på honom längre :D (mitt pensionssparande räknas som separat egendom vid skilsmässa)
 
Jag sparar automatiskt runt 10,000 kr varje manad. Det mesta aker in pa bankkonto med 0.4% ranta da jag framst sparar till insats och 0.4% ar tyvarr det basta sparkontot jag kan hitta.
Har ocksa motsvarigheten till ett ISK dar jag lagger in nagra tusenlappar varje manad, da jag mer eller mindre natt mitt mal till insatsen.
Tror egentligen inte jag ar sa bra pa pa att spara - mina "trick" ar relativt hog lon och hyfsat lag boendekostnad. Jag koper inte sa mycket grejer och "nojesshoppar" bara pa second hand, men jag spenderar desto mer grejer pa uteliv, taxi och (i icke pandemitider) kultur - och summorna springer snabbt ivag dag!

Men har laga "trakiga" och fasta kostnader - ingen bil (cykel, kollektiv eller taxi), ater ej kott, ager mest gammal teknik, har inga barn eller husdjur som kostar heller
 
Jag har automatisk översättning av en fast, ganska låg summa till ISK varje månad så att jag vet att det blir av, detta är pengar för långsiktigt sparande. Utan automatinbetalningarna hade det säkert kunna gå månader emellan alternativt inte blivit av alls (hej ostrukturerad :D)
Sen har jag ett större "buffertkonto" som jag tar av till större inköp eller större räkningar. Har jag pengar över vid månadens slut och bufferten behöver fyllas på åker de in där, är bufferten välfylld hamnar de på ISK istället. Jag brukar ha en mindre buffert på mitt "vanliga" konto också, så att jag kan göra vardagsinköpen utan att behöva bekymra mig över om jag har pengar på kortet eller inte.

Överlag är det en oerhörd lyx och trygghet att ha lite pengar undanstoppade, så att man klarar sig om det händer något. Särskilt om en har djur, bostad och bil som ju både kan bli dyrt och bråttom att laga.
 
Jag månadssparar åt barnen, till semestern, åt mig och mannen (pensionspengar) samt har ett buffertsparande som fylls på efterhand som det tas från det (typ diskmaskinen rasar ihop mm).

Sparar även till syskonbarn och gudbarn.
 
Resten ligger i fonder. Jag blir nästan mörkrädd att många väljer att spara utan ränta. Jag har några billiga fonder och allihopa ligger på minst 15% upp per år. Det är då mycket "gratispengar"! (I mitt fall ligger räntan på 20% hittills i år. Och jag har inga aktier, bara fonder).
Fast det där är ju ingen garanti för framtiden. Börsen har gått väldigt bra de senaste åren ja, så självklart har man tjänat mycket pengar då. Men de kan likaväl gå ner lika mycket, det måste man ha med sig. De flesta är överrens om att börsen är väldigt hög värderad nu. Någon gång kommer det komma en krash/långvarig nedgång. En god regel är att kan man inte tänka sig att se sina pengar halveras bör man inte ha pengarna på börsen.

Sen är det ju långsiktigt det bästa (historiskt sätt) att investera, absolut (Själv investerar jag runt 25% av nettolönen indexfonder varje månad så jag tror på det långsiktigt). Men jag förstår också mycket väl att man inte gör det och att man måste vara medveten om risken. Jag hade t.ex. inte gått in på börsen med en stor engångssumma i dagsläget.
 
Samma här. Jag hade runt 75-80k på ett ISK just när coronasmällen inträffade. Jag låtsas inte om att jag har de pengarna, jag lät bli att titta på dem under de sämsta månaderna. Nu är det över 100k på ISK, har bytt bank och flyttat över pengarna i ett nytt ISK med 100% aktier istället för 75% men har samtidigt gått ner i månadsinsats till förmån för ett rent pensionssparande. Summa summarum är att det gått plus trots förra årets smäll. Jag tänker att de pengar jag lägger i organiserat sparande dvs ISK och pensionsfonder, är såna pengar jag låtsas att jag inte har. Det jag lägger på ett typ e-sparkonto utan ränta är de pengar jag snabbt ska få tag i tex veterinärräkningar, sadelinköp och diverse körkort. En större summa har jag haft på nollräntekonto för kontantinsats för bostad.

Edit: Har fått känslan inte minst här på buke att det är lite "fult" att tänka på räntor osv. Jaja, folk gör hur de själva vill och jag bryr mig inte. Vill man vara "god" och spara på bankkonto till nollränta så varsågod. Jag är dock gärna "ond" och profiterar på ränteinkomster, det är ingen som tackar mig för att jag inte gör det likväl som ingen tackar mig för att ha haft låg livsinkomst. Det är jag själv som får lida när jag blir fattigpensionär, och kan jag undvika det så gör jag det. Jag har mig själv närmast som de flesta.
Jag har snart jobbat i 6 månader efter att ha pluggat klart. Jag hade två hästar under större delen av studietiden och har ingen häst nu.
Nu sparar jag 2500 kr/månaden till pension och fonder. Det dras pengar till ett gemensamt huskonto som vissa månader ökar lite i värde. Sen gör jag extra insättningar ganska ofta. I dagsläget blir det över några tusen varje lön. Jag har sålt hästtransporten osv, så i år har jag hittills satt in 57k extra.

Sen har jag ett vanligt sparkonto utan ränta där jag brukar ha någonstans mellan 3-10k, om jag behöver pengar snabbt. Räcker inte det finns det runt 30 på huskontot.

Resten ligger i fonder. Jag blir nästan mörkrädd att många väljer att spara utan ränta. Jag har några billiga fonder och allihopa ligger på minst 15% upp per år. Det är då mycket "gratispengar"! (I mitt fall ligger räntan på 20% hittills i år. Och jag har inga aktier, bara fonder).

Ett mål vore kanske att ha så mycket pengar på fonder att man kunde plocka ut 10-15k i månaden på ränta när man blir äldre. Då skulle man ha möjlighet att jobba mindre/leva okej som pensionär. Sen vill vi resa och se världen också, men det är inte aktuellt när det pågår en pandemi, vilket gör att jag kan spara ganska rejält just nu.

Vi har ett stort huslån, men amorterar cirka 5000 i månaden fast vi inte behöver. Jag antar att gården stigit cirka 25% i värde sen vi köpte också, ska värdera om några månader.


Alltså jag håller med att sparande på ett sparkonto till nollränta eller nära nog nollränta är en ”dålig affär”. Men att spara på andra sätt förutsätter att man inte behöver pengarna en viss tid. Du kunde vara utan pengarna när börsen kraschade, det är inte alla som kan det. Du kan låtsas som att du inte har pengarna, men för många människor är det avgörande att de kommer åt pengarna vid ett särskilt tillfälle, då är sparkonto ett bättre alternativ. Tycker det är rätt trist att såga det alternativet när man inte vet hur andras ekonomiska situation ser ut eller deras behov av trygghet.


personligen har jag alldeles för mycket pengar på sparkontot och borde placera dem på något av mina isk, men jag har svårt att ta tag i det eftersom det är flera steg. Dessutom har jag oftast pengarna som något typ av ”fuck-off”-kapital, typ som nu när jag inte trivdes på jobbet och bestämde mig för att ta sommarlov istället. Annars har jag sparat till pensionen, vissa resor, inköp av bostad. Men jag är rätt bra på att spara utan att ens ha någon plan för sparandet. Men eftersom jag inte har någon plan så ligger gärna pengarna för länge på sparkontot.
 
Alltså jag håller med att sparande på ett sparkonto till nollränta eller nära nog nollränta är en ”dålig affär”. Men att spara på andra sätt förutsätter att man inte behöver pengarna en viss tid. Du kunde vara utan pengarna när börsen kraschade, det är inte alla som kan det. Du kan låtsas som att du inte har pengarna, men för många människor är det avgörande att de kommer åt pengarna vid ett särskilt tillfälle, då är sparkonto ett bättre alternativ. Tycker det är rätt trist att såga det alternativet när man inte vet hur andras ekonomiska situation ser ut eller deras behov av trygghet.


personligen har jag alldeles för mycket pengar på sparkontot och borde placera dem på något av mina isk, men jag har svårt att ta tag i det eftersom det är flera steg. Dessutom har jag oftast pengarna som något typ av ”fuck-off”-kapital, typ som nu när jag inte trivdes på jobbet och bestämde mig för att ta sommarlov istället. Annars har jag sparat till pensionen, vissa resor, inköp av bostad. Men jag är rätt bra på att spara utan att ens ha någon plan för sparandet. Men eftersom jag inte har någon plan så ligger gärna pengarna för länge på sparkontot.
Jag har vid ett tillfälle tömt allt mitt sparande på fonder för att jag behövde alla pengar jag hade. Så jag är inte alls främmande för att det kan vara så. Det är fortfarande mest troligt en mycket bra affär att spara i fonder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 646
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 167
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp