Spara vatten

Vad gör ni för att spara vatten? Gärna bilder och/eller beskrivningar på fiffiga lösningar.
Vi måste bli bätttre på att ta vara på det vatten som finns. Såg ett intressant program om vatten där de hade satt upp som stora dukar med inspiration från ökenlevande djur som lever av lite fuktig luft som de sedan omvandlar till vatten.
Men något sådant finns nog knappast i Sverige idag ;). Men lite andra lösningar finns det :).

Har vattentunnor som ekar tomma och så en separat tunna där man får slänga in vatten från hinkar.
Jättebra tråd! I ”min” kommun är grundvatten nivån så låg att de har samtal med länstyrelsen om att eventuellt stänga av det kommunala vattnet. Känns jätteläskigt samtidigt som det nog är bra att folk får sig ett rejält uppvaknande och slutar tänka, ”det där med klimatpåverkan gäller inte mig”.
 
Jättebra tråd! I ”min” kommun är grundvatten nivån så låg att de har samtal med länstyrelsen om att eventuellt stänga av det kommunala vattnet. Känns jätteläskigt samtidigt som det nog är bra att folk får sig ett rejält uppvaknande och slutar tänka, ”det där med klimatpåverkan gäller inte mig”.
Oj, var är detta någonstans? Hur löser man det om man bor i lägenhet tex.
 
Oj, var är detta någonstans? Hur löser man det om man bor i lägenhet tex.
Troligen ställs det väl ut vatten i tankar som man får hämta ur.
Förstår inte varför det skulle vara värre i lägenhet än i villa :confused: Jag har då ingen privat brunn på baksidan av mitt hus.
Här är ingen vattenransonering alls men jag sparar så gott jag kan ändå. Vi har en grundvattentäkt som fylls på från en sjö (om man nu ens kan kalla den korta inströmningen grundvattentäkt). Grannarna tycker att grön gräsmatta är viktigt så den vattnas kontinuerligt och klipps lika kontinuerligt.
 
Troligen ställs det väl ut vatten i tankar som man får hämta ur.
Förstår inte varför det skulle vara värre i lägenhet än i villa :confused: Jag har då ingen privat brunn på baksidan av mitt hus.
Här är ingen vattenransonering alls men jag sparar så gott jag kan ändå. Vi har en grundvattentäkt som fylls på från en sjö (om man nu ens kan kalla den korta inströmningen grundvattentäkt). Grannarna tycker att grön gräsmatta är viktigt så den vattnas kontinuerligt och klipps lika kontinuerligt.
Japp, tankar med vatten kommer att ställas ut och invånare får hämta vatten, behovet per person räknar de är 3-4 liter per person och dygn.
 
Vad gör ni för att spara vatten?
Det gör gör just nu är att jag inte spolar efter att jag varit på toaletten och kissat, bor själv och inget som stör mig. Duschar väldigt sällan men spolar upp lite vatten i handfatet och kör den viktigaste hygienen.
Fyllt en kanna med vatten och ställt in i kylskåpet för att få kallt vatten och slippa spola bort flera liter för att få kallt vatten.
Tvättar endast när jag kan få ihop till en fullmaskin, var nära en månad sen jag tvättade sist.

Hade jag haft hus hade jag nog gjort i ordning något fiffigt sätt att samla upp regnvatten på för att använda det till att vattna, blommarna inne, kanske även tvätta händer beroende på hur rent det varit.
 
Kissar gör jag i hink, spar vatten och gör guldvatten till växterna.
Vattnar växterna med vatten från en brunn med okänligt vatten eller dom få droppar som trillat ner, samma vatten används oxå till att svampa av hästarna om det skulle behövas.
Ska jag inte ut så väljer jag ett dopp i sjön än in i duschen.
Vissa plagg väljer jag att använda någon dag mer än vanligt innan det läggs i tvättkorgen.

Är nog det jag ändrat.

Väljer alltid fulla maskiner tvätt och disk.
Vatten står alltid i kylen på sommaren, är så gott då.
 
Efter förra åskan är två grannar utan vatten så de får fylla dunkar hos mig så de klarar sig tills det är åtgärdat. Jag har brukat duscha och tvätta håret på jobbet för att spara på min egen brunn men brukar spola av mig hemma med slangen ute i trädgården när jag ändå passar på att vattna lite. :D

Nu börjar semestern på måndag så då får jag väl börja nyttja badhuset oftare och bada utomhus i sjöar.
 
Troligen ställs det väl ut vatten i tankar som man får hämta ur.
Förstår inte varför det skulle vara värre i lägenhet än i villa :confused: Jag har då ingen privat brunn på baksidan av mitt hus.
Här är ingen vattenransonering alls men jag sparar så gott jag kan ändå. Vi har en grundvattentäkt som fylls på från en sjö (om man nu ens kan kalla den korta inströmningen grundvattentäkt). Grannarna tycker att grön gräsmatta är viktigt så den vattnas kontinuerligt och klipps lika kontinuerligt.
Tänkt samma tanke efter jag hade skrivit, :o det är väl antagligen likadant oavsett hus eller lägenhet, men i hus har man kanske mer plats att förvara dunkar och tankar i trädgården. Gick ett varv runt en liten sjö vi har här och såg minsann slangar från sjön som försvann iväg till hus på två olika ställen.
 
För övrigt har vi ett nytt pajasparti i den här kommunen. Hela deras valmaifest är en orgie i ickepolitik och avsaknad av förslag för viktiga saker som skolan. Två av deras förslag rör dock vatten.
1. Den rörliga kostnaden för det kommunala vattnet ska sänkas från 36,60:-/m3 samtidigt ska den fasta avgiften för lägenheter höjas. Vi ska alltså slösa mer vatten än vi redan gör :up: :meh:
2. Det nybeslutade vattenskyddsområdet ska tas bort och det gamla. Det gamla området var ett skämt där flödestiden för en förorening från kanten av området in i källan var löjligt kort. Antagligen kommer vissa nappa på det betet eftersom man numera inte får leka med bil på den sjö som tidigare användes för den typen av övningar. Att vi går mot ett klimat där rent vatten blir ovanligare spelar uppenbarligen ingen roll för det har ju alltid fungerat förut (vilket beror på att inga olyckor skett, alltså ren slump).

Det känns tryggt att vi har ett parti som planerar så för framtidens goda vattentillgång och goda vattenkvalitet :banghead:
 
I uppsala kommun kommer vi få hämta från idrottsanläggningar och liknande. Men för många blir det ju en ohållbar situation. Vi som har många djur. Nu hoppas jag det aldrig behöver bli så, inte än iaf. Och värmen borde försvinna nån gång så blir det kanske en regnperiod istället.
Jag är extremt snål med vattnet just nu. Har egen brunn.
 
För övrigt har vi ett nytt pajasparti i den här kommunen. Hela deras valmaifest är en orgie i ickepolitik och avsaknad av förslag för viktiga saker som skolan. Två av deras förslag rör dock vatten.
1. Den rörliga kostnaden för det kommunala vattnet ska sänkas från 36,60:-/m3 samtidigt ska den fasta avgiften för lägenheter höjas. Vi ska alltså slösa mer vatten än vi redan gör :up::meh:
2. Det nybeslutade vattenskyddsområdet ska tas bort och det gamla. Det gamla området var ett skämt där flödestiden för en förorening från kanten av området in i källan var löjligt kort. Antagligen kommer vissa nappa på det betet eftersom man numera inte får leka med bil på den sjö som tidigare användes för den typen av övningar. Att vi går mot ett klimat där rent vatten blir ovanligare spelar uppenbarligen ingen roll för det har ju alltid fungerat förut (vilket beror på att inga olyckor skett, alltså ren slump).

Det känns tryggt att vi har ett parti som planerar så för framtidens goda vattentillgång och goda vattenkvalitet :banghead:
Nu hänger jag inte alls med :confused:. Vad är tanken? Alla rön pekar ju på att vattentillgången lär bli mindre i framtiden om man inte tänker nytt?
Detta låter som ett föråldrat synsätt.
 
För övrigt har vi ett nytt pajasparti i den här kommunen. Hela deras valmaifest är en orgie i ickepolitik och avsaknad av förslag för viktiga saker som skolan. Två av deras förslag rör dock vatten.
1. Den rörliga kostnaden för det kommunala vattnet ska sänkas från 36,60:-/m3 samtidigt ska den fasta avgiften för lägenheter höjas. Vi ska alltså slösa mer vatten än vi redan gör :up::meh:
2. Det nybeslutade vattenskyddsområdet ska tas bort och det gamla. Det gamla området var ett skämt där flödestiden för en förorening från kanten av området in i källan var löjligt kort. Antagligen kommer vissa nappa på det betet eftersom man numera inte får leka med bil på den sjö som tidigare användes för den typen av övningar. Att vi går mot ett klimat där rent vatten blir ovanligare spelar uppenbarligen ingen roll för det har ju alltid fungerat förut (vilket beror på att inga olyckor skett, alltså ren slump).

Det känns tryggt att vi har ett parti som planerar så för framtidens goda vattentillgång och goda vattenkvalitet :banghead:
Det låter som ett "ngt äldre och yngre personer av manligt kön som tycker att alla modernt miljörtänk hindrar deras frihet" parti....

Har jag fördomar? Jajamen!
 
Anläggningen jag står på gör av med kopiösa mängder vatten pga 20 hästar och 90+ kor i denna torka, samt entreprenad med massor med maskiner och lastbilar.

Vi spolar inte hästarna i spolspiltan mer än nödvändigt utan tar hink och svamp i första hand. Tvättar inte schabrak och lindor osv utan att samla full maskin/samtvätta.

Hemma duschar jag snabbt och enkelt dvs böter mig, tvålar och schamponerar med avstängt vatten och sen snabb skölj.

Noga med att aldrig diska med rinnande vatten samt om det går, återanvända sköljvattnet.
 
Eget stall med 4 hästar (2 stora, 1 ponny och ett föl) Vi har en damm i ena hagen som vanligtvis är 3-3,5m djup nu är den nere på knappa 2m.

Har uppsamlingskärl för regnvatten. Vi spolar inte hästarna utan tar av det vattnet som hästarna inte druckit ur inne till att ha som rengöring/svabba hästar mm

Är restrektiv med vatten överlag. Spolar inte mer än absolut nödvändigt för dusch, kran mm
 
Vad gör ni för att spara vatten? Gärna bilder och/eller beskrivningar på fiffiga lösningar.
Vi måste bli bätttre på att ta vara på det vatten som finns. Såg ett intressant program om vatten där de hade satt upp som stora dukar med inspiration från ökenlevande djur som lever av lite fuktig luft som de sedan omvandlar till vatten.
Men något sådant finns nog knappast i Sverige idag ;). Men lite andra lösningar finns det :).

Har vattentunnor som ekar tomma och så en separat tunna där man får slänga in vatten från hinkar.


Vi använder diskbalja till att skölja disk en balja att diska i. Det hamnar på växterna.
Inget rinnande vatten när vi borstar tänderna bara till att skölja min och tandborsten. I duschen är bara vattnet på när man blöter ner sig och sköljer av sig.

Hästarnas vattenbaljor tas”rest vattnet” hälls på växterna.

Tvättar som vanligt med full maskin.

Det finns lädervojlock att använda. Torkas av med sadeltvål efter användandet och är då alltid ren och veckar sig inte och man spar in på tvättmaskins tvättandet. Vill man ändå ha schabrak lägg det mellan lädervojlock och sadel.
Lika så lädersadelgjort. Lätt att hålla ren med sadeltvål o lite vatten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 869
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp