Sparande till litet barn?

Sv: Sparande till litet barn?

Ha råd? Enkelt man tar sig råd. :rofl: nädå min man jobbar jag är pensionär... vi köper inte så mkt kläder å sånt... ärver det mesta =)

Jag är föräldraledig men kommer börja jobba extra fr.o.m. 7/9, min sambo jobbar heltid. Vi köpte hus i april och jag har häst, det går ju inte minska ner på så länge vi inte säljer nåt av det :p Men kläder och andra grejer unnar vi oss i stort sett bara 1 gång om året i Ullared :o

Många bäckar små, man sparar det man kan ibland kan man spara mer ibland mindre viktigast är att man sparar tycker jag. :)

kl

Vi har inte fått tummen ur och öppna något sparkonto till My (hon är sju månader nu, fy skäms på oss). Min mamma jobbade under valet och de pengarna går till My, så hon har ändå lite. Vi har hittills inte sparat någonting förutom mynt i en spargris, men sparar lite på olika konton så att vi har en buffert. Vi har tänkt att lägga över lite från något konto när My får ett eget. Just nu tycker jag att det är viktigtast att spara på föräldradagarna så att vi kan vara hemma länge med My, så det blir mer ordentligt sparande sen när vi jobbar båda två.

Jag tar ut 3 dagar i veckan och då finns det inte så mycket pengar över när månaden är slut. Med hus, bilar, bygge, tel, internet,försäkringar, häst (och allt som det innebär, phu!) mm mm så tar pengarna lätt slut. Kläder köper jag nästan aldrig nuförtiden, och blir det något är det nästan bara till My :D Men vi får rätt mycket kläder och prylar av glada mor- och farföräldrar också!

//julia

Jag spar både barnbidraget och underhållsbidraget till Adrian så det blir väl ca 2300 kronor + att min mor och far sätter in 1500 kronor till hans sparkonto..
Körkort har redan min mor och far sagt att dom betalar åt honom så det "slipper" jag men om han vill ha en moppe så känns det bra för mig att jag kan köpa det åt honom än att behöva neka och säga nää tyvärr hjärtat jag har inte råd..

Vi sparar 500 kronor av barnbidraget till Tuva, vi har köpt fonder. Det är ju långsiktigt sparande, då kan man ju ta lite risk!

Hon fick en kapitalförsäkring av sin morfar i doppresent som han är ansvarig för som hon inte kommer åt förens hon blir 18.

*kl*

Hjälp, vilka summor ni sparar varje månad! Gjorde folk det förr i tiden? Fick ni själva allt betalt? Eller är det nåt nytt att barn ska ha pengar till lägenheter, moppar och bilar när de fyller femton?

Men vad menas med "allt" ?

Nej jag fick inte "allt jag pekade på", men jag fick en större summa pengar när jag blev tillräcklig vuxen för ansvaret :)

Jag har inte fått ett korvöre, just därför vill jag absolut inte upprepa det med mitt barn. Jag fick inget jag pekade på :rofl:

Även fast man ger sitt barn miljoner kan man lära dom vett och ekonomi... det sitter inte i summan pengar så att säga!

*kl*

Hjälp, vilka summor ni sparar varje månad! Gjorde folk det förr i tiden? Fick ni själva allt betalt? Eller är det nåt nytt att barn ska ha pengar till lägenheter, moppar och bilar när de fyller femton?

Nej, mina föräldrar sparade inte på eget konto till oss. När vi var riktigt små så fanns inte de resurserna. Och sen tror jag det var ganska ovanligt då. Dock fick mina föräldrar genom åren bättre ekonomi så vi fick t ex körkorten betalda när det var dags. Första lägenheten lånade jag till på banken med mamma och pappa som borgenärer.

Så; nej; jag fick inte "allt betalt". (Å andra sidan gjorde mina föräldrars förbättrade ekonomi att vi kunde åka skidor varje vinter, bland annat i alperna mm) Och det kommer inte vår son få heller. Vi ser nog mer sparandet som en "bonus". Vi kommer att "reservera" pengarna till något vettigt; t ex det första egna boendet. Och sen har vi det som en slags buffert om vi av någon anledning t ex INTE skulle ha pengar nog att betala hans körkort när det är dags.

Att få pengar som ung vuxen innebär inte alls att "allt" blir serverat. Det går inte att köpa "allt" med t ex drygt 100000 kr. (om vi är tveksamma till att sonen själv kan hantera pengarna på det sätt de är avsedda ser vi till att flytta dem innan han fyller 18; vi vill inte att pengarna ska gå till klädinköp, festande eller dylikt).

Den här tråden fick mig att börja fundera på vad vi skulle kunna spara till vår bebis då h*n föds. 500 kr/månaden kanske. Ska vi skaffa en till så blir det ju genast dubbelt så mycket och jag vill att det ska vara rättvist, båda ska få lika mycket redan från början.

Mina föräldrar hade det inte särskilt gott ställt när jag var liten. Jag hade typ 4000 kr på banken och nästan ingen inkomst när jag flyttade hemifrån. Nu ryser jag av tanken, men tack och lov har det gått bra och idag har vi ganska god ekonomi, jag och min sambo. Han har också haft det ganska "fattigt" som liten.

Men det gör att jag vill ge mitt/mina barn en bra start i livet. Jag tänker inte spara så mycket att det går ut över familjens ekonomi, men jag vill att de ska ha ett litet startkapital. När det sen blir aktuellt med moppe, ponny :angel: , körkort osv så får väl ekonomin just då avgöra om det är barnets eller familjens pengar som används.

Den här tråden fick mig att börja fundera på vad vi skulle kunna spara till vår bebis då h*n föds. 500 kr/månaden kanske. Ska vi skaffa en till så blir det ju genast dubbelt så mycket och jag vill att det ska vara rättvist, båda ska få lika mycket redan från början.

Ja det blir stora summor om man har flera barn...

Vi har inte startat något sparkonto åt Mille än men det ska väl ske ganska snart hoppas jag. Än har vi inte fått ordning på ekonomin då jag inte fått nån föräldrapenning än - vi har inte kunnat spara nåt hur gärna vi än har velat. Tanken är dock att vi ska stoppa undan några hundralappar i månaden. När jag börjar jobba går det ju att spara mer.

Pengarna ska vi som föräldrar styra över, de ska inte automatiskt tillfalla sonen när han fyller 18.

Pengarna ska vi som föräldrar styra över, de ska inte automatiskt tillfalla sonen när han fyller 18.
Där håller jag med! Det är inte ens säkert att h*n är mogen att ta hand om så mycket pengar som det faktiskt blir på så lång tid. Jag har hört historier om 18-åringar som spenderar sina pengar på totalt onödiga saker och så är de slut inom ett par år.

Man kanske skulle hålla detta sparande hemligt och sen vara en jättesnäll förälder som köper både bil och lägenhet när h*n blir stor! :angel:

Står kontot i barnens namn, så mister föräldrarna alla befogenheter över pengarna samma dag som barnet fyller 18.

Har ju haft dispositionsrätt till sonens konto, sett det på i-banken och enkelt kunnat flytta över pengar till honom och *poff* så var det borta från i-banken iom att han fyllde 18 och således blev myndig och då har full och total kontroll på sitt bankkonto och alla pengar som finns på det givetvis..

*kl*

Mina föräldrar sparade barnbidraget på ett konto åt mig, men ärligt talat slösades pengarna upp på ganska meningslösa ting efter att jag fyllt 18 :angel:. Så jag är lite kluven i frågan. Mina föräldrar var tvungna att leva jättesnålt för att kunna spara till oss fyra barn, vilket inte alltid var så kul. Jag sparar ingenting till dottern utan unnar henne hellre saker NU (vilket jag inte skulle kunna göra om vi sparade). Hon har ju t ex en egen ponny, tror faktiskt hon har mer glädje av att växa upp med sånt än ett fett bankkonto när hon fyller 18 :).

Ja, jag hörde om en kille som brände alla sina pengar på en dag - först köpte han en massa kläder och prylar, sen gick det närmare 10 000:- på krogen. :crazy:

Förhoppningsvis kan man väl uppfostra sitt barn till ekonomiskt ansvar men jag vill nog ändå vara delaktig i belsluten om vad pengarna ska läggas på.

Gnist: därför ska vi skapa ett sparkonto till sonen fast det står på mig och sambon. :idea:

Jag har sett skräckexempel sen bra exempel. Om vi säger såhär en 18-åring kan lätt bränna en mille på ett år och sen ångra sig. Det har jag sett. Jag har även sett exempel på de som inte ens rör sina sparpengar. Och det handlar om miljonbelopp. Jag tror det har mycket att göra med uppfostran...

Vi kommer inte ge alla pengar när hon fyller 18, vi kommer inte ha pengarna i hennes namn då det är dags.

Vårat sparande hoppas vi kan ge dottern en möjlighet att inte skuldsätta sig för mkt hos CSN, vi har även ställt oss i bostadskö i alla studentstäder och storstäder. :idea:

Men allt är en vision, kanske det inte blir så. Men att spara är ALDRIG fel. :)

Jag spar så mycket som jag har råd med till mitt barn..
Jag har verkligen inte fått något serverat när jag var yngre utan det var inte förrän min far vann pengar på hästarna som han ville dela med sig av pengarna och köpte saker till oss barnen, åkte på resor, fick lägenhet osv osv.. Tror nog mer det var skuldkänslor från hans sida att vi ibland inte fick några julklappar när vi var små, aldrig varit utomlands förrän jag var 13 år..

Och Adrian kommer inte få pengarna bara sådär, utan dessa pengar ska gå till viktiga saker..

Oj, bostadskö, det kanske man skulle kolla upp. Speciellt om vi ska bo kvar här i sthlmsområdet (ve och fasa)...

Det där med pengar är svårt. Jag har alltid varit en Spara men hade mina föräldrar gett mig pengarna de sparat till mig på 18-årsdagen hade jag nog slösat en hel del på mer eller mindre onödiga hästprylar. :cool:

Vi sparar barnbidraget på ett eget konto, att finnas den dagen det kan komma att behövas.

*kl*, till alla egentligen.

Jag är imponerad över vad ni sparar ! Jag börjar känns mig snål :D
Mina föräldrar sparade så jag hade 50 000 ca, de pengarna var jag jätteglad för när jag flyttade! De gick till möbler, dator, och så. Jag vill väl ha lite så åt min dotter också, gärna lite extra till en insats till lägenheten också.

Man vill ju samtidigt inte curla för mycket :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 907
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka