Hälta bak, stelhet bak (båda går ofta över efter en stunds arbete), reaktion på böjprov bak. Spatt kan också ge belastningsskador fram, t.ex. kotledsinflammation, p.g.a. att hästen försöker avlasta benet / benen med spatt, och då blir det förstås hälta fram istället...
 
Patellaupphakning har inte med spatt att göra om det var så du menade...
 
Första tecknet på spatt är inte hälta/stelhet. Detta kommer vid långt gången spatt. Första tecknet brukar vara en kontur vid hasen.
 
Sk spattknölar kommer i ett sen stadium, ofta har man en långt gången spatt innan några spattknölar kan ses eller kännas, detta gäller "riktig" spatt.
PL
 
Första tecknet på spatt är inte hälta/stelhet. Detta kommer vid långt gången spatt. Första tecknet brukar vara en kontur vid hasen.

Hur då? På inidan, utsidan eller var? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Radannons Finns det någon som vill och kan ta hand om Zebra, född 2002, maxad C-ponny och valack? Han är föredetta riskolehäst och pga spatt ska...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Lysasmatte
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp