Speciell egenhet?

Jag skulle inte kunna äta ”rätt” ens på Nobelmiddagen. Det hade ju helt klart stänkt mat överallt... :p Hade inte brytt mig ett smack heller. Tänker folk på sånt ens? Alltså sitter och analyserar hur andra människor äter?
Jag tror inte att folk överlag bryr sig så nog i dag, kanske var det viktigare förr. Min egen mamma var stenhård när jag var barn, men när två av mina syskon, de födda -87 och -89 lärde sig äta osv så var hon inte alls lika noga....
 
Jag tror inte att folk överlag bryr sig så nog i dag, kanske var det viktigare förr. Min egen mamma var stenhård när jag var barn, men när två av mina syskon, de födda -87 och -89 lärde sig äta osv så var hon inte alls lika noga....
Jag är nog jämnårig med dig och har fått lära mig hantera kniv och gaffel men krav har det aldrig varit. Eller i skolan kanske? Sonen får lära sig på förskolan, jag är nöjd om han inte äter som en grottmänniska.
 
Jag tror inte att folk överlag bryr sig så nog i dag, kanske var det viktigare förr. Min egen mamma var stenhård när jag var barn, men när två av mina syskon, de födda -87 och -89 lärde sig äta osv så var hon inte alls lika noga....
Jag är 10-15 år äldre än dina syskon... :angel: Jag har en ganska etikettfixerad pappa och det är mest han som mer ihärdigt försökte få mig att hålla gaffel och kniv i rätt hand. Så jag vet ju hur man bör göra liksom. Men det hjälps ju inte att jag vet hur man ska göra när det inte går utan det känns bara 100% avigt. Jag känner också att detta är ett ickeproblem eftersom det inte stör någon att jag håller tvärt om. Det är ju inte så att jag kladdar och smaskar eller inte vet vilka bestick man använder när. Och ja. Äter man bara med gaffel eller sked hålls de ju såklart med höger hand.
Jag äter för övrigt med bara gaffel när inte kniv behövs, varför skita ner en kniv i onödan? Äter t o m med sked då och då om det känns bättre. Bestickanarki FTW! :D
 
Jag kom på en annan egenhet (vet inte om den är så ovanlig). Jag tänker ofta spegelvänt. Hade problem med klockan som liten, då jag läste den spegelvänt och gör det ibland än idag när jag tittar snabbt på en analog klocka. Tio minuter i åtta kan alltså förvandlas till tio minuter över fyra i hjärnan. Kunde skriva med båda händerna samtidigt när jag var liten - rättvänt med höger och spegelvänt med vänster. Vet inte om det fortfarande går, det var evigheter sedan jag testade. Tycker det ser mycket mer harmoniskt ut, och dukar gärna två motsatta sittplatser spegelvänt. Så att den ena har tex glaset längst till höger och motsatt sida har glaset till vänster osv. Ska jag duka ”på riktigt” måste jag tänka efter noga.
 
Kom också på att när vi hoppade höjdhopp på skolgympan så hoppade jag från vänster (ansats alltså). Det var jag och någon mer i våran klass som gjorde det, alla andra hoppade från höger. Har faktiskt aldrig funderat över det här riktigt. Allt ovan kanske hör ihop? :cautious:
 
Jag har också fått ”skäll” för hur jag håller pennan, blir lite olika varje gång men oftast såhär (ser ju jättekonstigt ut på bild :laugh:)

Fick också ha en sån där gelégrej på pennan i skolan, irriterande!
Visa bifogad fil 67783
Jag höll också pennan ”fel” när jag var liten. Har lärt mig skriva som man ska också så jag kunde göra det när någon som brydde sig tittade :angel:men det är jättepraktiskt att kunna både och eftersom det bara är att byta grepp när man blir trött i handen
 
Har väl två egenheter.
Måste blåsa i glas/mugg när jag tar en ren/ny. Gör jag inte det så får jag för mig att det är smutsigt på något vis. :idea:

Sen nyser jag när jag är illamående. Nyser heller inte så där högljutt som de flesta gör. Kan inte förklara hur det låter, men jag går väl upp i ton med lägre volym :confused::D får ofta höra av folk hur gulligt det låter :laugh:
 
Här är en till som håller pennan konstigt:
20210412_225414.jpg

🙈🙈
Började med det när vi såg extramaterialet till sagan om ringen och han som gjorde en del av concept art bilderna pratade om att han höll pennan så.
Jag blev inte bättre på att teckna pga det, men fortsatte för jag gillade det.
 
Har ni någon speciell egenhet?
Min sambo börjar ofelbart att nysa åtskilliga gånger på raken om han kommer ut i stark sol, speciellt nu på våren.
Han har därför skaffat glasögon som mörknar vid solsken samt specialslipade solglasögon som han använder ofta.
Ytterligare en solnysare här. Brukar även ske med starkt ljus, spec om det är vitt dagsljus-ljus. Oavsett om det är inom- eller utomhus.

Sen nyser jag av mörk choklad.
Mjölkchoklad går bra, men ju mörkare desto större chans att det sker.
Brukar även nysa av menthol.

Detta har jag haft sen jag var liten. En kompis hade/har väldigt roligt av mitt sol och chokladnysande. :angel:


Sen pratar jag med/för mig själv mycket.

Skulle flytta in och dela kontor med kollega med varning om att hen pratade för mycket fick jag säga till.
Lugnt för min del, om det gick bra att jag sitter och pratar för mig själv så. :D
 
Jag har fått lära mig att om man äter med gaffel och kniv har man gaffeln i vänster och kniven i höger. Har man bara gaffel har man den i höger. Sked i höger. Om man är högerhänt. Är man vänsterhänt brukar det vara tvärtom. Detta från mina föräldrar från jag var liten. Dock äter jag aldrig med enbart gaffel, jag tycker det är.... ja, det känns fel, ofint, slarvigt- välj något passande ord, så jag äter alltid med både kniv och gaffel, men med kniven i vänster och gaffeln i höger. Jag håller alltså i kniven, lägger inte den ifrån mig och bara äter med gaffeln.

Skador från barndomens uppfostran kan man säga....
"Jag har fått lära mig att om man äter med gaffel och kniv har man gaffeln i vänster och kniven i höger. Har man bara gaffel har man den i höger. Sked i höger. Om man är högerhänt." så gör jag, Lärd så.
 
Jag tycker att mat smakar allra godast i skål. Mat som "måste" ätas på platt tallrik är inget problem, men kan det ätas i skål ska det ätas i skål. Njuter så mycket mer av maten, av någon anledning. :D Föredrar därför runda matlådor pga skålkänslan.
 
Men vilken låg diskbänk! Eller är du lång? Eller är min diskbänk hög och jag kort?:confused:
Den kanske är låg ändå? Men jag tycker den är som andra diskbänkar jag stått vid... Jag är varken lång eller kort på 165 centimeter.

Kan dock utan problem stå likadant vid en högre bänk. Men min diskbänk kan ju vara låg för det 😅.
 
Har väl två egenheter.
Måste blåsa i glas/mugg när jag tar en ren/ny. Gör jag inte det så får jag för mig att det är smutsigt på något vis. :idea:

Sen nyser jag när jag är illamående. Nyser heller inte så där högljutt som de flesta gör. Kan inte förklara hur det låter, men jag går väl upp i ton med lägre volym :confused::D får ofta höra av folk hur gulligt det låter :laugh:
Blåsa 😀
Jag måste alltid skölja ur just glas innan jag fyller dom med dryck, och min Karl gör precis likadant och vi både gjorda såhär även innan vi träffades.
 
Jag tycker att mat smakar allra godast i skål. Mat som "måste" ätas på platt tallrik är inget problem, men kan det ätas i skål ska det ätas i skål. Njuter så mycket mer av maten, av någon anledning. :D Föredrar därför runda matlådor pga skålkänslan.

Samma här.

----

Kom på en till sak också: jag kan inte gå i bara strumpor hemma, blir sjukt stressad och det känns som om jag är på väg nånstans. Måste ha raggsockor (helst dubbla) på mig, eller vara barfota (på sommaren då, annars är det för kallt).
Alltid raggsockor på när jag sover också.

Och just det; klarar inte av tickande klockor. Tar ur batterierna ur alla, så folk blir förvånade/irriterade "är klockan trasig igen?!" om jag glömt sätta tbx dem. Whoops.
 
Den kanske är låg ändå? Men jag tycker den är som andra diskbänkar jag stått vid... Jag är varken lång eller kort på 165 centimeter.

Kan dock utan problem stå likadant vid en högre bänk. Men min diskbänk kan ju vara låg för det 😅.
Du kanske har långa ben?
 
Den kanske är låg ändå? Men jag tycker den är som andra diskbänkar jag stått vid... Jag är varken lång eller kort på 165 centimeter.

Kan dock utan problem stå likadant vid en högre bänk. Men min diskbänk kan ju vara låg för det 😅.
Har du ett äldre kök så är diskbänken nog låg. Mitt förra kök var från 50-talet, betydligt lägre än moderna kök.
 
Blåsa 😀
Jag måste alltid skölja ur just glas innan jag fyller dom med dryck, och min Karl gör precis likadant och vi både gjorda såhär även innan vi träffades.
Jag blåser gärna i glas och skålar eftersom vi har hund..... hundhår. :o Och kan förstås inte sova om jag inte har täcke på mig, så när det är varmt har jag det över midjan, en liten trekant av täcket just över midjan bara. Något måste jag ha!

Och jag går oftast i innetofflor. Varmt och gott. Känns så kallt och kalt utan!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp