Speciell egenhet?

Om det finns stavfel/borttappade bokstäver/särskrivningar på en sida text ser jag dem innan jag läst hela texten...
Det är som om att de står ut och blinkar i rött för mig, det har alltid varit så!
Det börjar bli jobbigt att se nyheterna på TV, för jag tycker att remsorna i nederkanten bara blir sämre och sämre. :D

Sådan är jag också. Det bor en liten, nitisk korrekturläsare inne i mitt huvud.
 
En sak jag gör är att jag äter som en vänsterhänt med kniven i vänster och gaffeln i höger. Mamma har tragglat "rätt" med mig när jag var barn men det blev aldrig någon bättring. Det ändrades från vänster hand till höger hand vad gäller pennan ganska fort, men inte med besticken, det vägrade jag gå med på. Jag är bådhänt, medan hon ansåg att eftersom jag inte är vänsterhänt måste jag vara högerhänt och då äter man ju inte så. Och eftersom jag inte uttalat är vänsterhänt så måste jag vara högerhänt och då har man pennan i höger....
Jag äter också så. :D Fattar inte alls hur folk kan ha gaffeln i fel hand. Jag är högerhänt men har inga problem att göra grovmotoriska saker med båda händerna (när jag var liten skrev jag med båda också). Föräldrar mfl försökte få mig att byta, men jag fattade aldrig varför det ens var viktigt. (Fun fact: En av mina sex kusiner äter också på samma sätt.)
 
Om det finns stavfel/borttappade bokstäver/särskrivningar på en sida text ser jag dem innan jag läst hela texten...
Det är som om att de står ut och blinkar i rött för mig, det har alltid varit så!
Det börjar bli jobbigt att se nyheterna på TV, för jag tycker att remsorna i nederkanten bara blir sämre och sämre. :D
Syster!

Jag också. Så himla irriterande att behöva läsa hela sidan för att hitta det igen.
 
Jag gillar den här tråden jättemycket!

:D

Min pennhållarställning känns förresten rätt lik hur man "ska" hålla pennan jämfört med @Mineur s eller @cambodia s, så jag förstår inte vad de gnällde om i skolan :p
 

Bifogade filer

  • 20210412_194223.jpg
    20210412_194223.jpg
    254,1 KB · Visningar: 23
Jag äter också så. :D Fattar inte alls hur folk kan ha gaffeln i fel hand. Jag är högerhänt men har inga problem att göra grovmotoriska saker med båda händerna (när jag var liten skrev jag med båda också). Föräldrar mfl försökte få mig att byta, men jag fattade aldrig varför det ens var viktigt. (Fun fact: En av mina sex kusiner äter också på samma sätt.)

Det är ju det enda logiska tycker jag! Förresten av fyra i min familj är fyra högerhänta och tre av oss håller också gaffeln i höger hand. Men visst vet också jag att man "ska" hantera besticken tvärtom.
 
Äter också med gaffeln i höger hand, så det är nog väldigt vanligt.
Visst, skulle jag på finmiddag skulle jag väl äta "rätt", men det är ju inte ofta så det stör direkt.
 
Jag är vänsterhänt, håller gaffel i vänster hand och kniv i höger hand. Men om jag ska skära nått på en skärbräda så håller jag kniven i vänster hand och det jag ska skära hålls med höger hand. Har till och med märkt att om jag håller fast nått med gaffel och ska skära men det är krångligt så jag lägger ner gaffeln så byter jag hand på kniven.
 
Äter också med gaffeln i höger hand, så det är nog väldigt vanligt.
Visst, skulle jag på finmiddag skulle jag väl äta "rätt", men det är ju inte ofta så det stör direkt.
Jag skulle inte kunna äta ”rätt” ens på Nobelmiddagen. Det hade ju helt klart stänkt mat överallt... :p Hade inte brytt mig ett smack heller. Tänker folk på sånt ens? Alltså sitter och analyserar hur andra människor äter?
 
Det är ju det enda logiska tycker jag! Förresten av fyra i min familj är fyra högerhänta och tre av oss håller också gaffeln i höger hand. Men visst vet också jag att man "ska" hantera besticken tvärtom.
Exet höll besticken i fel hand. Hans pedagog till mor var väldigt nöjd över sonens bordsskick tills hon upptäckte i hans tonår att han höll "fel" Hon hade suttit mitt emot och tyckt det såg bra ut :rofl:
 
Jag är vänsterhänt, håller gaffel i vänster hand och kniv i höger hand. Men om jag ska skära nått på en skärbräda så håller jag kniven i vänster hand och det jag ska skära hålls med höger hand. Har till och med märkt att om jag håller fast nått med gaffel och ska skära men det är krångligt så jag lägger ner gaffeln så byter jag hand på kniven.
Som vänsterhänt tycker jag det är helt hopplöst att äta med sked i höger. Så jag har skeden i vänster hand.
 
Jag tror många delar denna egenhet med mig så det är kanske inte en speciell egenhet men jag "håller andan" när jag koncentrerar mig. Vet inte om jag gör det längre men jag tror det.

Fick kommentarer av en kompis för längesedan (som jag tror störde sig på mina pustanden :p) när vi ritade och löste korsord.
 
Jag tror många delar denna egenhet med mig så det är kanske inte en speciell egenhet men jag "håller andan" när jag koncentrerar mig. Vet inte om jag gör det längre men jag tror det.

Fick kommentarer av en kompis för längesedan (som jag tror störde sig på mina pustanden :p) när vi ritade och löste korsord.
Min goda vän höll andan när hon red och koncentrerade sig. Och då gjorde hästen det också. Efter en koncentrationskrävande långsida höll bägge på att svimma av syrebrist :D
En tränare ropade ANDAS! Frisk luft har ingen dött av!
 
Jag skulle inte kunna äta ”rätt” ens på Nobelmiddagen. Det hade ju helt klart stänkt mat överallt... :p Hade inte brytt mig ett smack heller. Tänker folk på sånt ens? Alltså sitter och analyserar hur andra människor äter?

De allra flesta jag träffat äter med gaffel och sked i höger hand.
Att använda vänster anses nästan lite väl fisförnämt.
 
De allra flesta jag träffat äter med gaffel och sked i höger hand.
Att använda vänster anses nästan lite väl fisförnämt.
Jag har fått lära mig att om man äter med gaffel och kniv har man gaffeln i vänster och kniven i höger. Har man bara gaffel har man den i höger. Sked i höger. Om man är högerhänt. Är man vänsterhänt brukar det vara tvärtom. Detta från mina föräldrar från jag var liten. Dock äter jag aldrig med enbart gaffel, jag tycker det är.... ja, det känns fel, ofint, slarvigt- välj något passande ord, så jag äter alltid med både kniv och gaffel, men med kniven i vänster och gaffeln i höger. Jag håller alltså i kniven, lägger inte den ifrån mig och bara äter med gaffeln.

Skador från barndomens uppfostran kan man säga....
 
Samma här! Och allra helst och oftast äter jag maten med sked :D
Små barn äter med sked, är man över den åldern äter man bara med sked när det vankas soppa eller efterrätt som kräver sked, eller glass. Min mamma var hård! Så när folk säger de äter med sked så tar det så enormt emot inom mig för det känns så FEL! Och jag Vet ju att det inte spelar någon roll, men ändå känns det fel, man gör fel. Vad som är fel vet jag inte, för det ÄR ju inte fel?! Det är svårt att vara logisk när man går emot vad man fått lära sig är "Det Enda Rätta".

Jättehemskt! :o :o:D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp