Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min pappa har rasistiska åsikter, han röstar inte på SD men hade lika gärna kunnat göra det. Vi har rätt vilda diskussioner om detta av och till.
Han har levt i för mycket skyddad verkstad på landet och på sitt jobb. Märkligt nog är han uppväxt i efterkrigstidens Tjeckien och flydde till Sverige undan kommunisterna. Man kunde tycka att någon som haft resterna av ett nazistiskt koncentrationsläger i närheten under sin uppväxt och själv lämnat sin familj som 19-åring för att aldrig mer återse sin far och inte sin mor på 11 år skulle vara lite mer avigt inställd till att ett främlingsfientligt parti vinner mark i Sverige.
Hade han pluggat vidare på universitetet, som han tänkt, hade han inte fastnat på en fabrik och möjligen fått lite vidare vyer.
Övriga familjen har alla lägst en kandidatexamen och har inte dessa problem.

Hur gör du med din pappa? Tar avstånd? Umgås inte etc? Eller är blod sas tjockare än vatten?

Att jag undrar är för jag har en pappa som just röstar på SD. Och det blir fel för mig att kategoriskt sky alla SDare som pesten men inte förskjuta pappa. Och det vill jag inte. Han är förvisso inte rasist även om han kan låta så, men det är egentligen underordnat.
Så att tex sälja till en SDare och ha den kontakt man har med en köpare känns överkomligt. Att umgås nära med en annan SDare däremot betackar jag mig för. Räcker att hantera en.

Kandidatexamen är ingen garanti tyvärr mot SD-sympatier och personligen tror jag det är ytterst farligt avfärda dem så. Även om de är starka bland de utan eftergymnasial utbildning. Men det finns lite för många högutbildade med samma sympatier. Även om de ofta döljs bättre.
 
Ja men gör de influenserna att det är lättare att bryta sig loss från rasism man matats med sen modersmjölken än bryta sig loss från religon man matats med sen modersmjölken? Jag tror inte det. Jag tror det är lika svårt ta avstånd.

Ungdomar är iofs rätt bra på att göra revolt mot sina föräldrar. Men jo, jag tror att religion spelar i en annan liga. Man går inte i rasistkyrkan var söndag, ber till Jimmy Åkesson 4 ggr/dag och är med i rasistklubbens ungdomsverksamhet på riktigt samma sätt. De flesta rasister är inte aktiva i nåt parti som en familj som är aktivt troende är med i en kyrka och följer traditionerna, matregler osv.
 
Hur gör du med din pappa? Tar avstånd? Umgås inte etc? Eller är blod sas tjockare än vatten?

Att jag undrar är för jag har en pappa som just röstar på SD. Och det blir fel för mig att kategoriskt sky alla SDare som pesten men inte förskjuta pappa. Och det vill jag inte. Han är förvisso inte rasist även om han kan låta så, men det är egentligen underordnat.
Så att tex sälja till en SDare och ha den kontakt man har med en köpare känns överkomligt. Att umgås nära med en annan SDare däremot betackar jag mig för. Räcker att hantera en.

Kandidatexamen är ingen garanti tyvärr mot SD-sympatier och personligen tror jag det är ytterst farligt avfärda dem så. Även om de är starka bland de utan eftergymnasial utbildning. Men det finns lite för många högutbildade med samma sympatier. Även om de ofta döljs bättre.

Högskoleutbildningar, doktorerande etc samt att ha sett lite mer av världen verkar ha vaccinerat resten av släkten iallafall.
 
Jag sålde häst i höstas och hade flera spekulanter på henne. Kollade upp vartenda en på fejan. Nu var det ingen som höll på att dela en massa rasistisk propaganda, men om en potentiell säjare hade gjort det hade jag ärligt talat valt bort denne. Jag VET att det är orimligt, jag VET att det är att göra skillnad på folk och folk, jag VET att det inte är PK. Men jag har tänkt på detta sen tråden kom upp och faktum är att jag är inte en bättre människa än så.
 
Hur gör du med din pappa? Tar avstånd? Umgås inte etc? Eller är blod sas tjockare än vatten?

Att jag undrar är för jag har en pappa som just röstar på SD. Och det blir fel för mig att kategoriskt sky alla SDare som pesten men inte förskjuta pappa. Och det vill jag inte. Han är förvisso inte rasist även om han kan låta så, men det är egentligen underordnat.
Så att tex sälja till en SDare och ha den kontakt man har med en köpare känns överkomligt. Att umgås nära med en annan SDare däremot betackar jag mig för. Räcker att hantera en.

Kandidatexamen är ingen garanti tyvärr mot SD-sympatier och personligen tror jag det är ytterst farligt avfärda dem så. Även om de är starka bland de utan eftergymnasial utbildning. Men det finns lite för många högutbildade med samma sympatier. Även om de ofta döljs bättre.

Ja blod är tjockare än vatten och vi umgås mycket men det innebär inte att jag jag tycker att åsikterna är ok. Vi diskuterade som sagt rätt livligt, det går inte att häva ur sig saker vid vårt köksbord och tro att man ska få stå oemotsagd.

Vi har folk i närområdet med liknande åsikter som vi träffar då och då på vissa sammankomster (bjudningar hos andra tex) men att umgås med dessa personer utöver det känner jag och mannen verkligen inget behov av, dock inte enbart pga att de är främlingsfientliga.
 
Senast ändrad:
Märkligt nog är han uppväxt i efterkrigstidens Tjeckien och flydde till Sverige undan kommunisterna. Man kunde tycka att någon som haft resterna av ett nazistiskt koncentrationsläger i närheten under sin uppväxt och själv lämnat sin familj som 19-åring för att aldrig mer återse sin far och inte sin mor på 11 år skulle vara lite mer avigt inställd till att ett främlingsfientligt parti vinner mark i Sverige.
.

I sådana fall måste han vara djupt olycklig över att hans dotter röstar på just kommunisterna (har för mig att du sagt att du är V, om inte så ber jag om ursäkt).
 
Ungdomar är iofs rätt bra på att göra revolt mot sina föräldrar. Men jo, jag tror att religion spelar i en annan liga. Man går inte i rasistkyrkan var söndag, ber till Jimmy Åkesson 4 ggr/dag och är med i rasistklubbens ungdomsverksamhet på riktigt samma sätt. De flesta rasister är inte aktiva i nåt parti som en familj som är aktivt troende är med i en kyrka och följer traditionerna, matregler osv.

Så du menar att de flesta religiösa är indoktrinerade och hjärntvättade och kan inte tänka själv?
 
Jag har ett flertal bekanta och vänner som röstar på SD. Jag gör det inte själv men ser det som att människan får välja fritt i en demokrati.
Ser dem varken som korkade eller nazister och den enda personen i världen jag utan att tveka skulle lämna över mina hästar till röstar just på SD.
 
Ungdomar är iofs rätt bra på att göra revolt mot sina föräldrar. Men jo, jag tror att religion spelar i en annan liga. Man går inte i rasistkyrkan var söndag, ber till Jimmy Åkesson 4 ggr/dag och är med i rasistklubbens ungdomsverksamhet på riktigt samma sätt. De flesta rasister är inte aktiva i nåt parti som en familj som är aktivt troende är med i en kyrka och följer traditionerna, matregler osv.
Det gör inte de flesta religiösa gör inte det heller.

Likheten ligger i att man dagligen under uppväxten lever med starka politiska eller religiösa värderingar. Det handlar inte om X antal partimöten/kyrkobesök/synagogabesök utan de vadderingar som man matas med via "modersmjölken".
 
Ok... den här tråden har tagit en väldigt märklig vändning.

@HannaZ: Dina elitistiska åsikter om de som studerat vs de som inte studerat är enormt obehagliga, inte lika illa som rasism men definitivt åt det hållet. Dvs fördomar som har rätt lite med verkligheten att göra. Jag blev inte smartare helt plötsligt när jag började på Komvux (har aldrig gått gymnasiet) precis som jag inte blev mer ointelligent när jag började jobba på ICA (klassiskt lågkvalificerat arbete). Vi behövs alla, fabriksarbetare lik väl som ingenjörer.

Min morfar som gick i skolan i endast nio år var en hängiven antirasist och skulle idag ha kallats feminist (han uttryckte tydligt att hans tre döttrar skulle ha en utbildning/yrke så de aldrig skulle behöva en man för sin försörjning samt ordnade föreläsningar i kvinnlig sexualhälsa på vischan under 50-talet). Min pappa skulle aldrig ha röstat på SD och var heller inte rasist "trots" åtta år i skolan.

Det är givetvis bara anekdotiska berättelser men att göra det så enkelt för sig att säga att en högre utbildning gör att man inte blir rasist och/eller röstar på SD är slött och inte sant. Men visst, det är ju trevligare för en själv att vara lite von oben med sin högre utbildning och anse att man är lite bättre än den obildade pöbeln.

Jag skippar nog det, tack så mycket.
 
Ok... den här tråden har tagit en väldigt märklig vändning.

@HannaZ: Dina elitistiska åsikter om de som studerat vs de som inte studerat är enormt obehagliga, inte lika illa som rasism men definitivt åt det hållet. Dvs fördomar som har rätt lite med verkligheten att göra. Jag blev inte smartare helt plötsligt när jag började på Komvux (har aldrig gått gymnasiet) precis som jag inte blev mer ointelligent när jag började jobba på ICA (klassiskt lågkvalificerat arbete). Vi behövs alla, fabriksarbetare lik väl som ingenjörer.

Min morfar som gick i skolan i endast nio år var en hängiven antirasist och skulle idag ha kallats feminist (han uttryckte tydligt att hans tre döttrar skulle ha en utbildning/yrke så de aldrig skulle behöva en man för sin försörjning samt ordnade föreläsningar i kvinnlig sexualhälsa på vischan under 50-talet). Min pappa skulle aldrig ha röstat på SD och var heller inte rasist "trots" åtta år i skolan.

Det är givetvis bara anekdotiska berättelser men att göra det så enkelt för sig att säga att en högre utbildning gör att man inte blir rasist och/eller röstar på SD är slött och inte sant. Men visst, det är ju trevligare för en själv att vara lite von oben med sin högre utbildning och anse att man är lite bättre än den obildade pöbeln.

Jag skippar nog det, tack så mycket.

Min åsikt är att den som röstar på SD är ett dumhuvud, det är min åsikt. Och det spelar ingen roll vilken deras utbildningsnivå är. Antingen är man uttalad rasist och homofob eller så har man svårt att ta in fakta (har man ens läst deras partiprogram?).
Sen finns det statistik som beskriver samband mellan utbildning och hur man röstar. Det finns som nämnts data som pekar på samband mellan rasism och IQ. Det finns faktiskt också data om att religiösa har lägre IQ. Det betyder inte att det gäller alla i den gruppen.
Det finns gott om rasister här i krokarna och de utmärker sig inte genom att ha hög utbildning eller att ha "sett världen". Det är faktiskt rätt deprimerande var gång valresultaten droppar in, har bott här 2 valomgångar. Det syns också tydligt på den lokala FB-sida hur diskussionerna går.

Det kommer att bli kul när Åkesson blir stadsminister, det är max 2 val bort.
 
Min åsikt är att den som röstar på SD är ett dumhuvud, det är min åsikt. Och det spelar ingen roll vilken deras utbildningsnivå är. Antingen är man uttalad rasist och homofob eller så har man svårt att ta in fakta (har man ens läst deras partiprogram?).
Sen finns det statistik som beskriver samband mellan utbildning och hur man röstar. Det finns som nämnts data som pekar på samband mellan rasism och IQ. Det finns faktiskt också data om att religiösa har lägre IQ. Det betyder inte att det gäller alla i den gruppen.
Det finns gott om rasister här i krokarna och de utmärker sig inte genom att ha hög utbildning eller att ha "sett världen". Det är faktiskt rätt deprimerande var gång valresultaten droppar in, har bott här 2 valomgångar. Det syns också tydligt på den lokala FB-sida hur diskussionerna går.

Det kommer att bli kul när Åkesson blir stadsminister, det är max 2 val bort.

Du är medveten om att du då är lika trångsynt som många av SD:arna/rasister när du säger att alla som röstar på SD är dumhuvuden? Jag klarar verkligen inte av MP på någon nivå men jag skulle aldrig säga att de som röstar på dem är idioter bara pga av det. Detsamma gäller alla de politiska partierna, för mig vore det att håna vårt demokratiska system som faktiskt bygger på att man som vuxen har rätt att lägga sin röst på vilket parti man vill.

Jag föredrar nog att inte vara riktigt så kategorisk när det gäller min syn på omgivningen och mina medmänniskor. Det finns många olika motiveringar och drivkrafter bakom vilket parti man röstar på. Varför skulle det annars finnas höga chefer inom näringslivet som röstar på S och städerskor som röstar på M?
 
Du är medveten om att du då är lika trångsynt som många av SD:arna/rasister när du säger att alla som röstar på SD är dumhuvuden? Jag klarar verkligen inte av MP på någon nivå men jag skulle aldrig säga att de som röstar på dem är idioter bara pga av det. Detsamma gäller alla de politiska partierna, för mig vore det att håna vårt demokratiska system som faktiskt bygger på att man som vuxen har rätt att lägga sin röst på vilket parti man vill.

Jag föredrar nog att inte vara riktigt så kategorisk när det gäller min syn på omgivningen och mina medmänniskor. Det finns många olika motiveringar och drivkrafter bakom vilket parti man röstar på. Varför skulle det annars finnas höga chefer inom näringslivet som röstar på S och städerskor som röstar på M?

Den som har överseende med all skit som pågår i SD och röstar på ett rasistiskt och homofobiskt parti med högre andel kriminella än snittet i populationen får ursäkta men nej, de får inga sympatier från mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp