Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
De är ju extrema på sin kant, knappast några nyheter (iaf inte för dig som är så intellektuell), deras historia är inte heller särskilt trevlig.

Jag vill så gärna att just du kopplar det till de rasistiska och homofobiska Sverigedemokraterna, eftersom det var det du replikerade på.
 
jag tycker det glöms bort skillnaden på åsikt och person. Jag anser de som röstar på SD måste ha otur när de tänker. Jag tycker det är ett dumt val. Ett idiotiskt val. Men jag tycker inte de som röstar på SD är idioter eller per se dumma i huvudet i meningen kognitivt nedsatta.

På samma vis anser jag det är ett dumt och idiotiskt val att rösta på KD. Men kristdemokrater är inte per se idioter.

Osv.

Det blir dock farligt när man klumpar ihop och bedömer hel person efter åsikt. Det om något förstärker vi och dem-tänket.

Jag anser Trump uttalat sig helt jävla korkat, idiotiskt osv om det mesta. Jag skulle gärna vilja han var en idiot och dum i huvudet. Det är han inte. Tvärtom. Tyvärr.

På samma sätt har Åkesson åsikter jag anser är åt helvete och en agenda som är idiotisk. Men han är en ytterst skicklig politiker och definitivt ingen idiot. Tyvärr.

Så de som röstar på SD må rösta idiotiskt i mina ögon - men de är inte idioter bara för de röstar på SD. Det finns idioter bland dem - men det gör det bland alla partiers väljare.
 
Jag tror nog du är smart nog att förstå vad jag menar. Jag tycker personligen att du verkar ha en rejält trist människosyn.

Tack för komplimangen, som dock inte var svar på frågan.
Som tur är avspeglas inte min "trista människosyn" i valurnan.... vilket är mer än man kan säga om alla godhjärtade Sverigedemokrater som bara har "lite otur när dom tänker".

Det tyska folket hade också bara lite otur att Hitler var en sån "skicklig politiker", och se hur väl det föll ut.
 
Att koppla bildning till intelligens är ytterst trubbigt.

Jag hoppade av gymnasiet. Tog tio år innan jag fick ändan ur och kompletterade det. Sen gick ännu fler år innan jag läste vidare.

Nu är jag strax färdig jurist. Hur jag röstar har inte förändrats. Däremot så har jag hamnat i olika statistikkategorier. Jag har varit lika intelligent eller ej hela tiden.

Jag vet gott om högutbildade personer med SD-sympatier. Många är dock för rädda om anseende och arbete för att stå för det.

Statistik behöver inte vara sanning. Och Nisse fabriksarbetare har mindre att förlora på att "komma ut" som SD-väljare eller dito sympatisör än vad någon med högre ställning i arbetslivet har. Om den högt uppsatta personen röstar på SD i lönndom eller röstar så nära SD det går vet vi inte - vi har hemliga val i det här landet.

Hur trubbigt det är har opinionsundersökningar visat mer än en gång. Folk röstar inte - när det väl kommer till kritan - som de säger.

Så länge det av majoriteten ses som paria att rösta på SD kommer folk mörka sina sympatier och/eller röster i den mån de hotar deras ställning, karriär eller sociala liv.
 
Måste ändå kännas som ett misslyckande om man själv tvingats fly från ett land p.g.a kommunister och ens egen dotter sedan blir en själv.

Du har inte läst färdigt tråden.... Men ja, jag är rätt långt åt vänster på skalan. Min far har röstat rött sen 70-talet....
 
Senast ändrad:
Att koppla bildning till intelligens är ytterst trubbigt.

Jag hoppade av gymnasiet. Tog tio år innan jag fick ändan ur och kompletterade det. Sen gick ännu fler år innan jag läste vidare.

Nu är jag strax färdig jurist. Hur jag röstar har inte förändrats. Däremot så har jag hamnat i olika statistikkategorier. Jag har varit lika intelligent eller ej hela tiden.

Jag vet gott om högutbildade personer med SD-sympatier. Många är dock för rädda om anseende och arbete för att stå för det.

Statistik behöver inte vara sanning. Och Nisse fabriksarbetare har mindre att förlora på att "komma ut" som SD-väljare eller dito sympatisör än vad någon med högre ställning i arbetslivet har. Om den högt uppsatta personen röstar på SD i lönndom eller röstar så nära SD det går vet vi inte - vi har hemliga val i det här landet.

Hur trubbigt det är har opinionsundersökningar visat mer än en gång. Folk röstar inte - när det väl kommer till kritan - som de säger.

Så länge det av majoriteten ses som paria att rösta på SD kommer folk mörka sina sympatier och/eller röster i den mån de hotar deras ställning, karriär eller sociala liv.

Ja ju mer rumsrent det är att vara rasist desto bättre, låt främlingsfientligheten bli norm, precis som i Tyskland på 30-talet.
 
Min åsikt är att den som röstar på SD är ett dumhuvud, det är min åsikt.
Om du anser att alla som röstar på SD är dumhuvud så saknar du färdigheter i svenska språket, trots länk vad intelligens innebär. Det baserat på att intelligens är något de flesta som gått ut högstadiet har koll på vad det är, åtminstone efter förklaring. Inget ont om dem som har låg skolutbildning, men du ligger klart genom snittet på detta område.


Och det spelar ingen roll vilken deras utbildningsnivå är. Antingen är man uttalad rasist och homofob eller så har man svårt att ta in fakta (har man ens läst deras partiprogram?).
Liksom du angående begreppen dumbom och intelligens. Kasta inte sten när du sitter i ett glashus. Rasism är illa, men du har liknande blockeringar.

Sen finns det statistik som beskriver samband mellan utbildning och hur man röstar.

Ja och med logiskt tänkande, påpekande i tråden och utbildning brukar de flesta ha koll på att samband ofta inte är så enkla. Det finns även samband mellan utbildning och inkomst till exempel. Det är knappast ett tecken på bristande intelligens att rösta på ett parti som gynnar ens egen ekonomi. Det vore som någon skrivit tidigare konstig om låginkomsttagare föredrar partier som missgynnar dem ekonomiskt.


Det finns som nämnts data som pekar på samband mellan rasism och IQ.

Det är säker möjligt, men med lite intelligens (inte din definition) så inser man att det inte innebär att alla rasister har låg intelligens och alla ickerasister har hög. Presentera gärna var du hittat undersökningen och hur stort sambandet är. Ett samband kan vara att rasister i snitt har IQ 99 och icke rasister IQ 101 och då säger det noll och inget om en individs intelligens.

Det finns faktiskt också data om att religiösa har lägre IQ. Det betyder inte att det gäller alla i den gruppen.
Undrar över källan här också, men gratulerar dig att du inser att det för alla i gruppen här, du kanske kan se att det samma gäller även SD anhängare och rasister. Ett snitt säger inte mycket om individen, i synnerhet om det inte är stora skillander.

Det finns gott om rasister här i krokarna och de utmärker sig inte genom att ha hög utbildning eller att ha "sett världen". Det är faktiskt rätt deprimerande var gång valresultaten droppar in, har bott här 2 valomgångar. Det syns också tydligt på den lokala FB-sida hur diskussionerna går.
Jag antar att intelligens också varierar med bostadsort eller?

Det kommer att bli kul när Åkesson blir stadsminister, det är max 2 val bort.
Kristallkula?
Du kanske gissar rätt, men inte blir det direkt roligt.[/QUOTE]
 
Läser du överhuvudtaget hela inläggen? Du borde förstå bättre än du gör sken av nämligen. Just nu läser du ungefär lika selektivt och har samma argumentationsteknik som en genomsnittlig SDare...

Gott nog så då

Vad folk verkar ha svårt att greppa är att jag gillat att provocera och vara kategorisk. Jag är inte intresserad av att i milslånga inlägg på nätet vända på varje möjlig förklaring till varför nån inte kunde eller brydde sig om innehållet i ett partiprogram. Eller varför en person som står bakom en partiledare med fötterna rakt ner i främlingsfientligheten förtjänar att klappas på huvudet eller ej. När jag jobbar eller röstar då bryr jag mig om nyanser däremot.

Att säga att nån har "otur när dom tänker" är bara en fin omskrivning.

Så för att återgå till ursprungsfrågan. Folk som har "otur när dom tänker" vill jag helst undvika i mitt privatliv.
 
Gott nog så då

Vad folk verkar ha svårt att greppa är att jag gillat att provocera och vara kategorisk. Jag är inte intresserad av att i milslånga inlägg på nätet vända på varje möjlig förklaring till varför nån inte kunde eller brydde sig om innehållet i ett partiprogram. Eller varför en person som står bakom en partiledare med fötterna rakt ner i främlingsfientligheten förtjänar att klappas på huvudet eller ej. När jag jobbar eller röstar då bryr jag mig om nyanser däremot.

Att säga att nån har "otur när dom tänker" är bara en fin omskrivning.

Så för att återgå till ursprungsfrågan. Folk som har "otur när dom tänker" vill jag helst undvika i mitt privatliv.

Omskrivning eller ej, så utgör du åtminstone i den här tråden ett utmärkt exempel på vad jag avser med att ha otur när man tänker. Dvs vägra ta in någon åsikt som inte passar in i ens egen agenda, i brist på argument hänfalla åt påhopp samt att tolka allt på ett vis som gagnar syftet. Fakta eller sanning är underordnat, syftet styr. Plocka ut enstaka saker i ett svar och göra till stridsfråga utan att ta hänsyn eller bemöta de andra. Besvara frågor med motfrågor eller att det behövs inte svaras på. Samt värdera sig och de man anser som sina gelikar högre än "de andra".

Just det inskränkta, okunniga och faktaresistenta - det är för mig (och många andra) att "ha otur när man tänker". På olika nivåer, såsom i tråden är det snarast fanatikernivå.

Gilla att provocera är väl dessutom samma sak som "röra om i grytan"...

Så utefter det du visar i den här tråden skulle det för mig vara hugget som stucket med dig eller en SDare rent umgängesmässigt. Enda skillnaden är sakåsikt men resterande 99% syns skillnaden dåligt på.

Är det verkligen så du vill framstå, ens om det är för att du gillar att provocera?

Jag skulle dock sälja häst till dig så länge du erbjöd ett vettigt och kunnigt hem och hade ekonomiska förutsättningar för att ta hand om en häst osv.
 
Om du anser att alla som röstar på SD är dumhuvud så saknar du färdigheter i svenska språket, trots länk vad intelligens innebär. Det baserat på att intelligens är något de flesta som gått ut högstadiet har koll på vad det är, åtminstone efter förklaring. Inget ont om dem som har låg skolutbildning, men du ligger klart genom snittet på detta område.



Liksom du angående begreppen dumbom och intelligens. Kasta inte sten när du sitter i ett glashus. Rasism är illa, men du har liknande blockeringar.



Ja och med logiskt tänkande, påpekande i tråden och utbildning brukar de flesta ha koll på att samband ofta inte är så enkla. Det finns även samband mellan utbildning och inkomst till exempel. Det är knappast ett tecken på bristande intelligens att rösta på ett parti som gynnar ens egen ekonomi. Det vore som någon skrivit tidigare konstig om låginkomsttagare föredrar partier som missgynnar dem ekonomiskt.




Det är säker möjligt, men med lite intelligens (inte din definition) så inser man att det inte innebär att alla rasister har låg intelligens och alla ickerasister har hög. Presentera gärna var du hittat undersökningen och hur stort sambandet är. Ett samband kan vara att rasister i snitt har IQ 99 och icke rasister IQ 101 och då säger det noll och inget om en individs intelligens.


Undrar över källan här också, men gratulerar dig att du inser att det för alla i gruppen här, du kanske kan se att det samma gäller även SD anhängare och rasister. Ett snitt säger inte mycket om individen, i synnerhet om det inte är stora skillander.


Jag antar att intelligens också varierar med bostadsort eller?


Kristallkula?
Du kanske gissar rätt, men inte blir det direkt roligt.

Så dumhuvud och intelligens är samma sak?
Jag har länkat.
Bostadsort och utbildningsnivå hänger ihop.
Valresultat och bostadsort/område hänger ihop.
Inte så att det stämmer in på alla men samband finns. Och nej folket häromkring är inte så högutbildade. Sen kan man ju tänka att det är en slump att SD fick typ 25%. Kanske bara väldigt många som har otur när dom tänker, eftersom det är det accepterade uttrycket...
 
Så dumhuvud och intelligens är samma sak?
Jag har länkat.
Bostadsort och utbildningsnivå hänger ihop.
Valresultat och bostadsort/område hänger ihop.
Inte så att det stämmer in på alla men samband finns. Och nej folket häromkring är inte så högutbildade. Sen kan man ju tänka att det är en slump att SD fick typ 25%. Kanske bara väldigt många med som har otur när dom tänker, eftersom det är det accepterade uttrycket...
Dum= ointelligent
Dumhuvud syftar på någon som är ointelligent.
Att anse att alla i ett parti är ointelligenta är inte ett tecken på större utbildning eller kunskap i ämnet.

Bra att du inser att ett statistiskt samband inte innebär att alla har låg intelligens. Hoppas du inser att det även gäller SD. Jag lovar det finns alla kategorier i det partiet. Snittet på intelligens är möjligen inte så hög men alla ligger inte på snittet och under.
 
Bra att du inser att ett statistiskt samband inte innebär att alla har låg intelligens. Hoppas du inser att det även gäller SD. Jag lovar det finns alla kategorier i det partiet. Snittet på intelligens är möjligen inte så hög men alla ligger inte på snittet och under.

Så "snittet är möjligen inte så högt"....
Intressant att det är okej att säga det bara man lägger till en liten brasklapp om att det inte gäller alla....
"Otur när man tänker" eller "dumhuvud" är bara olika sätt att uttrycka saken på, märkligt att det ena är okej men inte det andra.
 
Gott nog så då

Vad folk verkar ha svårt att greppa är att jag gillat att provocera och vara kategorisk. Jag är inte intresserad av att i milslånga inlägg på nätet vända på varje möjlig förklaring till varför nån inte kunde eller brydde sig om innehållet i ett partiprogram. Eller varför en person som står bakom en partiledare med fötterna rakt ner i främlingsfientligheten förtjänar att klappas på huvudet eller ej. När jag jobbar eller röstar då bryr jag mig om nyanser däremot.

Att säga att nån har "otur när dom tänker" är bara en fin omskrivning.

Så för att återgå till ursprungsfrågan. Folk som har "otur när dom tänker" vill jag helst undvika i mitt privatliv.
Personligen har jag extremt svårt för människor som är kategoriska o som tänder på att provocera. Min farfar beskrev braindrain långt innan det blev ett accepterat begrepp. Han var drivande bakom ABFs startande. Han var en av de första inbjudande att besöka Sovjetunionen eftersom han offentligt ifrågasatte dem.
Barn o barnbarn är akademiker, en o annan är professorer, men enligt dig har de fel när de tänker?
 
Personligen har jag extremt svårt för människor som är kategoriska o som tänder på att provocera. Min farfar beskrev braindrain långt innan det blev ett accepterat begrepp. Han var drivande bakom ABFs startande. Han var en av de första inbjudande att besöka Sovjetunionen eftersom han offentligt ifrågasatte dem.
Barn o barnbarn är akademiker, en o annan är professorer, men enligt dig har de fel när de tänker?

Du menar att all hjärnkompetens flyr Sverige och att din släkt röstar på SD?
 
Så "snittet är möjligen inte så högt"....
Intressant att det är okej att säga det bara man lägger till en liten brasklapp om att det inte gäller alla....
"Otur när man tänker" eller "dumhuvud" är bara olika sätt att uttrycka saken på, märkligt att det ena är okej men inte det andra.
Problemet är att du tycks anse att alla i SD är dumhuvud.

"Otur när man tänker" är ett uttryck som är beroende kontexten vilket dumhuvud inte är.

Att Snittet möjligen inte är så högt syftar på att jag inte vet utan bara har ditt ord för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 382
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp