Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 732
  • Visningar Visningar 167 593

Bukefalos 30 år!

Min Macleays Spectre vandrande pinne har dött. :( I förtid dessutom för hen var inte fullvuxen. Jag vet inte vad som hände, men det är sorgligt. Det var en sådan rolig liten karaktär!

Jag gick genast ut på ebay och beställde tre små, för det känns inte okej att vara utan. <3

1747065871347.webp

Senast ändrad:
Hur gammal blir hon ungefar? Och hur konsbestams spindlar?
Om det verkligen är en hona (jag kallar alla mina spindlar för hon per default även inna jag könsbestämt dem, för det är honor jag vill ha. :D ) kan hon bli runt tio år, ibland mer. En hane kanske tre till fem, men hon är redan ungefär två om jag inte missminner mig.

Man könsbestämmer dem säkrast genom att veckla ut och undersöka ett intakt skinn efter ömsning. Formen och djupet på spermathikan (det är där hanen lämnar av sperman vid parning, så fickan är djupare och lite annorlunda utformad hos honan.) talar om vilket kön.
Jag är dock inte särskilt bra på det. 😅 För mig spelar det inte så stor roll heller eftersom jag inte ska para några av mina, och har man en hane märks det så snart han är könsmogen. Kroppsformen förändras, han får små "boxhandskar" på sina pedipalps, frambenen blir längre och en del arter utvecklar även krokar på frambenen som de använder till att hålla honans överkropp och tänder på avstånd under parningen. :)
Det finns massor med intressanta "sexy time" videos på youtube! En del slutar dock olyckligt.

1752255493002.webp

Jag har en stor (enligt mina mått) spindel som bor i mitt fönster, det är två glas så den bor där emellan. Först blev jag lite ”freaked out” men började sen fundera, hur kan den leva där? När solen ligger på nu kan det ju bli 30+ grader. Hur får den vatten? De behöver väl vatten? 👀
Jag antar att små kryp kommer in någonstans som den kan äta?

Den blev lite störd igår när det blåste för nätet rörde sig, och det var då jag såg den. Så uppenbarligen är ju fönstret inte helt tätt…

Jag kunde inte sova igår så då tänkte jag bland annat på min nya ”kompis” :rofl:

(Jag hoppas den inte kan komma in till mig :bag: )

• Hjärta
Reactions: Sel
Jag borde ju egentligen ha postat i den här tråden att jag är "critter sitter" åt kollegan igen. Jag har sonens crested gecko, giant millipede, typ sjuhundra vandrande pinnar och lilla skorpionen!

Vuxen pygmeskorpion. <3
1754516370988.webp

Min andra stora tjej Athiri verkar för övrigt vara på väg att ömsa också eftersom hon vägrade äta sin middag - och jag tror att hon kommer att bli ännu större än Abbil. De är samma genus (Lasiodora) men olika sp.
Det var så himla tydligt just ikväll hur snälla tarantellerna egentligen är. Jag ville gärna ha en storleksbild på damen ifråga så jag försökte locka/putta upp henne på min hand. Tre gånger insisterade jag och först vid tredje försöket sparkade hon lite hår och gick åt motsatt håll (då gav jag mig givetvis). Tidigare satt hon mest envist eller satte upp en tass på min hand och ville inte gå upp.
Inte en enda gång var hon det minsta aggressiv mot vare sig mig eller penseln jag använde för att styra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka