Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men varför ska vi akademiker som vill diskutera med andra som är överens emellanåt, inte få göra det. När tävlingsryttarna får sitta ostörda på sina forum och diskutera med andra som är överens om sin ridning?

gapskratt.
vart har du läst ngnstans?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men varför ska vi akademiker som vill diskutera med andra som är överens emellanåt, inte få göra det. När tävlingsryttarna får sitta ostörda på sina forum och diskutera med andra som är överens om sin ridning?


Ja, varför ska ni inte få det? Det är väl bara att ignorera allt man tycker är "fel" och inte svara på dessa inlägg. Det går ju liksom inte att garantera sig mot "utbölingar" i något forum. Eller mot folk som råkar ha en annan åsikt. :crazy:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

God ridning får och kan se ut hur som helst så länge det inte skadar hästen, sen är tyvärr inte alla människor kapabla att bedöma detta det är väl därför man tar hjälp av en instruktör?
Sen är det ju väldigt tråkigt att en del instruktörer lär ut sådant som inte är bra (det förekommer inom alla "hästgrenar") och det är väl där det sunda förnuftet kommer in..:idea:
Men att bestämma exakt hur en rörelse ska se ut kan vara förödande för en häst som inte har förutsättningar att utföra den rörelsen på just det sättet utan som kanske kan utföra den på ett sätt som enligt TR inte är korrekt men som gagnar hästen.:bow:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men jag skulle aldrig backa med att sätta in stång och kandar för att inte vanligt bett fungerar,

Det är inte därför man rider på stång inom akademisk ridkonst. Inte konstigt att många är fientligt inställda, om de tror att vi "tar till" stången för att få skarpare inverkan.

Stången används för att kunna rida på en hand, när ryttare och häst kommit tillräckligt långt i utbildningen för detta.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Måste spinna vidare på stångsnacket;). Stången har en helt annan inverkan på hästen än ett tränsbett, därför rider vi oftast på stång. Sen ska stången alltid ridas på en hand!
Och JA jag kan rida mina hästar på tränsbett!:eek:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vill bara säga att inom tävlingsdressyr behöver inte alls alla se likadana ut. MEN, alla hästar ska kunna visas ridna med eftergift, vara lydiga och smidiga, bära sig själva och visa tre rena gångarter.

Det är på dessa punkter det brister i vissa fall och då kommer ofelbart kommentarer av typen "den och den domaren tycker inte om min häst" eller "alla måste se ut som halvblod för att passa in". Då glömmer man dessutom att det finns en mängd olika varianter av halvblod också, alla är faktiskt inte potentiella Grand Prix hästar.;)

Det jag tycker skiljer (finns såklart likheter också!) är väl egentligen programmen i sig. Inte så mycket konstnärlig frihet - det skulle bli halvt omöjligt för domarna att döma - kür är väl närmast isåfall men det ska ändå vara si och så många steg av ditt och datt, man styr vad som ska visas upp.
När man inte följer tävlingsramarna (vilket säkert en del tävlingsryttare inte heller gör på hemmaplan!) kan man utgå från hästens styrkor på ett annat sätt.
Hästar har ju trots allt lite olika styrkor och svagheter. En häst som har svårt för galoppen, travare t ex, kan ju ändå ha "lätt" (nåja, lättare) för piaff och passage, svårare rörelser i skritt och trav. Inom tävlingsdressyr eller om man följer vanliga dressyrens utbildningstrappa till punkt och pricka så skulle de aldrig få utnyttja sitt potential. Eller ett annat exempel - en häst som har svårt för längningar. En sån häst skulle *kanske* kunna förbättra längningarna genom att först träna upp styrka och balans avsevärt i de mer samlade rörelserna. Men iom att en sån häst inte skulle komma högt i klasserna så är chansen för det inte stor.

Det är såna här saker jag tänker på när jag påstår att en häst inte "följer mallen" för tävlingsdressyren. Att den skulle behöva en helt annan träningstrappa, eller att den helt enkelt har "fel" styrkor utifrån det man vill se i programmen. För en sån häst finns det risk att man tragglar massor på svagheter = risk att ta bort "gnistan" och att man aldrig får utnyttja sina styrkor.

Men det här är ju tävlingarna i sig och utanför tävlingarna kan man som sagt anpassa träningen hur man vill. Däremot blir det ju större risk att man missar anpassningen ju mer ambitiös man är och kanske hellre skaffar en häst som passar programmen bättre eller redan tränat upp sina svagheter till en ok nivå.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag fick höra av en Akademisk ryttare att det var så bra med akademisk ridning för det passade henne bättre, man satt inte och röck i tyglarna och slog med piskan då :crazy:

say no more...
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag tycker att vi i mångt och mycket har likheter i vad vi vill uppnå, men att vi börjar i helt olika ändar. Ju längre man kommer inom den klassiska ridningen/AR ju mer likt den "vanliga dressyren! blir det.
Ett exempel: Inom den vanliga dressyren ger man ofta ett stöd när hästen inte bär tillräckligt själv och menar att man lättar ju starkare hästen blir. Inom AR blir det tvärtom att det inte ges någon stöd för att hästen ska lära sig bära själv och när hästen är mogen söker det själv ett lätt stöd/kontakt med bettet. I det exemplet vill ju ryttarna samma sak med tar helt olika vägar för att uppnå det.

När det gäller Lettes uttalande om kritiken han fick för uttalandet om Wilsons piaff förstår jag kritiken till fullo. Bilden som publicerades visade inte en bra piaff och när bildtexten säger att det är en korrekt piaff på bilden, då är det bara naturligt att kritiken kommer. Hade bilden haft en annan bildtext som stämde med vad bilden visade hade hela artikeln varit mera intressant.

Kritik mot tävlingsdressyren beror nog ofta på att det som står i TR inte är vad som prisas på tävlingarna ofta.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag fick höra av en Akademisk ryttare att det var så bra med akademisk ridning för det passade henne bättre, man satt inte och röck i tyglarna och slog med piskan då :crazy:

say no more...

Missuppfattningar om god och dålig ridning finns ju inom alla grenar och inriktningar. Det är bara att leva med. Likadant som att god och dålig ridning finns inom alla inriktningar också. Det kan vi nog vara överens om.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vad är det då som gör att AR inte håller att visas upp på "vanlig " tävling?

Det finns ju ryttare som tävlar dressyr och tränar AR, så visst håller det för att visas upp på tävling. (vi brukar ha med en på våra kurser) Men de flesta som tränar AR har helt enkelt inte intresse för tävling.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag själv rider på tredelat mässingsbett, portugisisk stång eller pelham, alltifrån dagsform och arbetsintensitet till vardags.

På träningar för min AR-instruktör ska jag rida på kandar, eller portugisiskt stång, för att komma vidare i mitt arbete. Då ytterligare ett mål är att rida enhändigt (missade det i första inlägget).

Jo, jag vet, och jag har inte heller påstått att just du och din häst inte är färdiga för stång och annat, men många som håller på med AR stoppar in det i munnen på sina hästar, bara för att det hör till ridningen , inte för att hästarna är klara för det.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det finns ju ryttare som tävlar dressyr och tränar AR, så visst håller det för att visas upp på tävling. (vi brukar ha med en på våra kurser) Men de flesta som tränar AR har helt enkelt inte intresse för tävling.

Men jag är lite provocerande då och frågar om det kan vara så (utifrån det du skrev även i tidigare inlägg) att det är ofta de som kommit lite längre oavsett inriktning, som inser att man kan hitta värden i båda? :o Som inte måste såga allt man ser.....

Och jag tycker nog att det är fler "AR-inriktade" som sågar annan dressyr främst tävlingsdressyr hej vilt och oemotsagt här, än det är tävlingsryttare eller klassiska dressyrryttare som sågar AR:confused:

Vilja att förstå varandra tycker jag inte är särskilt stor från en del sk AR-ryttare om jag ska vara ärlig. Men det gäller verkligen inte alla och igen - till viss del tycks det handla om nivå:o

men det är INTE diskussionen nu egentligen, utan om att förstå vilka grunder man har - gemensamt.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sätter in stång gör många andra dressyrryttare också långt innan de är färdiga för det. Hur många trådar har man inte sett på dressyrforumen om "när kan man sätta på kandar?"

Så det är ingen anledning till att hetsa upp sig här just på Klassisk ridkonstforumet över det.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men de flesta som tränar AR har helt enkelt inte intresse för tävling.

Jag har heller inget särskilt nöje av att tävla, även om jag nu pysslar med tävlingsdressyr. Jag gör det för att få ett kvitto på att jag tränar bra.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Måste spinna vidare på stångsnacket;). Stången har en helt annan inverkan på hästen än ett tränsbett, därför rider vi oftast på stång. Sen ska stången alltid ridas på en hand!
Och JA jag kan rida mina hästar på tränsbett!:eek:

Ja, självklart.

Många stoppar in stång för tidigt, innan de själva eller hästen är redo - och då blir det fel.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Missuppfattningar om god och dålig ridning finns ju inom alla grenar och inriktningar. Det är bara att leva med. Likadant som att god och dålig ridning finns inom alla inriktningar också. Det kan vi nog vara överens om.

Ja, men det är likväl förbenat tråkigt att någon öht tror att ryck och slag är likställt med "tävlingsdressyr" Iom att det är en uppenbart som tror det så är jag övertygad om att det finns fler.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det jag tycker skiljer (finns såklart likheter också!) är väl egentligen programmen i sig. Inte så mycket konstnärlig frihet - det skulle bli halvt omöjligt för domarna att döma - kür är väl närmast isåfall men det ska ändå vara si och så många steg av ditt och datt, man styr vad som ska visas upp.

Det där får du gärna förklara hur du menar. Självklart skiljer sig tävlingsprogrammen åt.:confused:

Bara för att man vill tävla så innebär inte det att man slaviskt följer en utbildningstrappa (finns det egentligen en ”utbildningstrappa” inom vanlig dressyr, tänker nu inte på formeln ”takt-lösgjordhet osv?). Med min unghäst har jag t.ex. börjat med att rida rakt fram i alla gångarter med mål att hon ska acceptera att ha mig på ryggen, nu har vi börjat med stora runda spår, stora 8-volter känns bra, där hon söker sig framåt nedåt (för övrigt under lättridning och på tränsbett), vi växlar ofta gångart med mål att få och behålla en bra framåtbjudning. Utan framåtbjudning funkar ingenting och på en så ung häst är det svårt att nå en ärlig framåtbjudning genom att bara skritta. Vi har också börjat flytta undan några steg för skänkeln. Skulle vi följa tävlingsprogrammen slaviskt så kommer sidvärtsrörelser först i Lätt A, men sidvärts är ett utmärkt medel att få hästen lösgjord samt lydig för skänkeln. För mig är utbildningstrappan á la AR inte särskilt logisk, men det finns mycket intressant och tänkvärt att snappa upp från de som uppenbart är kunniga. I de fallen upptäcker man dock att det nog inte skiljer så mycket mellan AR och vanlig dressyr.;)

Jag är ingen AR-människa och jag tävlar inte nu av förklarliga skäl, jag kan inte säga att jag rider ”ren” vanlig dressyr, ridningen innehåller så många bitar. Att rida sin häst med små små små hjälper i en så korrekt form som möjligt är inget som är speciellt för AR, det är väl något som vi alla vill uppnå, eller?

Det skrivs många gånger att man måste försöka sätta sig in i hur tänket är inom AR, att det finns många aspekter och olika vägar att gå. Men det är något som även rena AR-människor borde ta till sig. Det verkar som om fördomarna flödar fritt åt alla håll. Jag har visserligen som mål att börja tävla igen om ett par år, men min häst är ju ändå min ögonsten :love:. Alltså, bara för att jag vill tävla så innebär inte det att hästen behandlas som en maskin. Även om man är tävlingsintresserad så tränar man sin häst allsidigt med hästens bästa för ögonen. Jag vet inte riktigt hur man ska få somliga AR-människor att inse att vanlig dressyr INTE handlar om att slita hästen i munnen, banka sporrarna i sidorna på hästen och banka skiten ur den med spöt.

Att ta vara på den egna hästens talanger och utbilda sin häst med förnuft, fantasi och logik är inte heller något AR har ”patent” på. Skulle tro att det finns många Lätt A-hästar som kan både den ena och den andra ”krumelutten”. Skulle man ha ambitionen att nå landslagsnivå så skulle man dock självklart se till att skaffa en häst som räcker till för uppgiften, och som man samtidigt hyser kärlek till. Att ”tvinga” en medioker häst att utföra stordåd är knappast humant.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

. Att ”tvinga” en medioker häst att utföra stordåd är knappast humant.


Dessutom tror jag det blir svårt med tiden.
En medioker häst är medioker för att kanske både inre och yttre förutsättningar är långt från optimala.
Vill en ryttare högt skaffas säkert en häst med iaf ganska bra förutsättningar, det blir mindre backande ch chansen att man kommer dit ma vill blir större.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det skrivs många gånger att man måste försöka sätta sig in i hur tänket är inom AR, att det finns många aspekter och olika vägar att gå. Men det är något som även rena AR-människor borde ta till sig. Det verkar som om fördomarna flödar fritt åt alla håll. Jag har visserligen som mål att börja tävla igen om ett par år, men min häst är ju ändå min ögonsten :love:. Alltså, bara för att jag vill tävla så innebär inte det att hästen behandlas som en maskin. Även om man är tävlingsintresserad så tränar man sin häst allsidigt med hästens bästa för ögonen. Jag vet inte riktigt hur man ska få somliga AR-människor att inse att vanlig dressyr INTE handlar om att slita hästen i munnen, banka sporrarna i sidorna på hästen och banka skiten ur den med spöt.

Så sant! Respekt ska finnas från alla håll.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Dessutom tror jag det blir svårt med tiden.
En medioker häst är medioker för att kanske både inre och yttre förutsättningar är långt från optimala.
Vill en ryttare högt skaffas säkert en häst med iaf ganska bra förutsättningar, det blir mindre backande ch chansen att man kommer dit ma vill blir större.

Precis, och det slipper uppstå frustration från båda håll. Och bara för att en mer talangfull häst köps så innebär ju inte det att man per automatik behandlar den som en "tävlingsmaskin", man älskar ju sin häst ändå och vill att den ska må bra av träningen. Att det sedan finns avarter är en annan femma, det finns överallt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 710
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 447
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 136
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp