Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Många stoppar in stång för tidigt, innan de själva eller hästen är redo - och då blir det fel.


Som jag skrev tidigt i en tråd så finns det en del som plockar in kandar bland tävlingsnissar alldeles för tidigt, men jag upplever det ändå som att stång och annat kommer in hästarnas mun VÄLDIGT tidigt hos många AR- ryttare, bara för det hör mer till att man ska ha stång.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Med "ni" menar jag ni som är aktiva i trådarna och ids läsa och delta. Till skillnad från mig själv som inte ids längre.

Men du skrev så här:

och inte minst varför detta forum finns. I början, när AR var nytt i Sverige och det inte fanns så mycket annat "alternativt" så blev det väldigt ofta så att diskussionerna fastnade i den typen av "AR vs tävling"-diskussioner som ni verkar ha fastnat i nu.

Vi diskuterar ju inte tävlingsdressyr-AR enbart:confused: Även om många vill få det till detta. Det är en av mina poänger, det handlar inte om tävling-AR.

Jag instämmer i detta:

I slutändan handlar det nämligen alltid om att kombinationen människa-häst ska röra sig på ett effektivt, skonsamt, uppbyggande och vackert sätt. Och naturlagarna för detta är de samma oavsett vad vi sätter för etiketter på ridningen.

Det gör att målet av nöden måste bli i stort sett samma för alla som har anspråk att rida dressyr. Det som kan skilja är vägen dit och sättet att förklara, samt vissa avgränsningar av vad man anser hör till dressyren.

Sen har väl AR aldrig haft monopolställning på det här forumet, det har heller aldrig någonsin varit tänkt som ett AR-forum. Däremot märks kanske AR-folket mest eftersom de är många, hörs mycket, och man hittar en del ganska karaktäristiska och kontroversiella avvikelser där som inte alla, men tillräckligt många för att man ska kunna beteckna det som typiskt för inriktningen, ägnar sig åt.

JA! Och det sista du skriver är viktigt, eftersom dessa avvikelser blir sanningar om den enda vägen för en del, vilket påverkar diskussionerna minst lika negativt som de som här påstås hela tiden hacka på AR-ryttare. :crazy:

Det är väl där jag vill försöka få till lite eftertanke:cool:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

  • Lydig häst
  • Eftergiven häst
  • Häst som bär sig själv
  • Visar rena gångarter
  • En hållbar häst långt upp i åldrarna

De målen kan jag dela

[/B]vill jag slippa höra att "men gå den vägen nu då, det är bara den som är rätt, fattar du inte det!!!???"

Samma här!
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Som jag skrev tidigt i en tråd så finns det en del som plockar in kandar bland tävlingsnissar alldeles för tidigt, men jag upplever det ändå som att stång och annat kommer in hästarnas mun VÄLDIGT tidigt hos många AR- ryttare, bara för det hör mer till att man ska ha stång.

Det är möjligt, jag har sett en del som borde väntat ett tag med stång.

Men för egen del är jag och min häst tillräckligt utbildade för blank stång.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

*Knapplån*

Jag tror på alla människors godhet och ger därför tråden EN och läs då noga ordet EN chans till. Just för att jag anser att Flashlight ändå på ett bra sätt, försöker visa på LIKHETERNA och INTE OLIKHETERNA i våran ridning.

Och för att förklara, så att det inte blir några missförstånd. Om jag någon gång i denna eller någon annan tråd skriver NI eller ER menar jag inte DU (som enskild person) även om jag råkar svara ett inlägg, utan jag menar just NI och ER, inget annat.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

*Knapplån*

Jag tror på alla människors godhet och ger därför tråden EN och läs då noga ordet EN chans till. Just för att jag anser att Flashlight ändå på ett bra sätt, försöker visa på LIKHETERNA och INTE OLIKHETERNA i våran ridning.

Hon är inte den enda som försökt med det, jag tycker nog att många fler har försökt visa likheterna när det väl kommer till kritan men får väldigt mycket mothugg av hmm många, det verkar som många vill att det skall vara annorlunda och särskilt eller nått :crazy:

Jag skrev tex i en annan tråd som jag vill upprepa.

det finns ju en hel del som tävlar som ägnar sig åt skolor ovan mark även om dom inte visar det på tävlingsbanorna, skillnaden är ju att dom får båda delarna att fungera lika bra och då kan det inte skilja sig så mycket mellan disciplinerna som en del vill tro att det gör.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det var precis pga det som du skriver som jag startade tråden, för att verkligen diskutera likheter/olikheter och få lite distans tilll
det här med "motsättningar".
Det är absolut flera som försöker men som sagt, det blir mothugg och avfärdanden och ifrågasättande varför man ens skriver på forumet:eek: Samt en ovilja att se att det finns mycket likheter och t o m samma grund, vilket många kanske inte ens vet.

KL

När jag började läsa här hade jag bara hört om ett par AR-ryttare, bla en arbetskamrat med häst som gått över tilll AR. Det lät märkligt:cool:

Men sen har flera som verkar lite mer kunniga förklarat mycket och det blir mer begripligt att olikheterna inte är så stora i slutänden.

Jag tycker liknelsen med religion och uttolkningar av gamla texter mm inte är så dum, det är som sagt sånt som kan skapa bittra motsättningar mellan såna som egentligen borde ha samma mål:eek:
Det är ju som andra sagt, mer likheter ju högre man kommer i utbildningen.

Man borde kunna diskutera de här uttolkningarna sakligt, kan man tycka:cool: Det är trots alllt inte liv eller död för den egna grenen :eek: utan ett litet internetforum med diskussioner:idea: Varför tänker man si eller så? Inte värre än så.

Sen är AR och Bent precis som Djurjouren skrev en affärsdrivande verksamhet med ett koncept som SÄLJS: Det har för mej lite likheter med vissa.....religionssekter.....som är mycket ekonomiskt.......sinnade - också. :o Så är det ju. Det kan finnas ett intresse av att upprätthålla skillnaderna eftersom det är hela konceptet, man ska hålla på sitt.

Tycker Lette uttryckte det hela bra och ödmjukt, att alla är kanske sekter, även tävlingsdressyren men det är samma grund och så länge det är hästvänligt är det ok.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men jag är lite provocerande då och frågar om det kan vara så (utifrån det du skrev även i tidigare inlägg) att det är ofta de som kommit lite längre oavsett inriktning, som inser att man kan hitta värden i båda? :o Som inte måste såga allt man ser.....

Och jag tycker nog att det är fler "AR-inriktade" som sågar annan dressyr främst tävlingsdressyr hej vilt och oemotsagt här, än det är tävlingsryttare eller klassiska dressyrryttare som sågar AR:confused:

Vilja att förstå varandra tycker jag inte är särskilt stor från en del sk AR-ryttare om jag ska vara ärlig. Men det gäller verkligen inte alla och igen - till viss del tycks det handla om nivå:o

men det är INTE diskussionen nu egentligen, utan om att förstå vilka grunder man har - gemensamt.


Jag tycker inte alls det är provocerande. Jag tror också att de som kommit lite längre är de som ser värdena i båda inriktningarna. Det är lättare att ha ett bredare perspektiv när man hållit på länge. Ju längre vi kommer desto mer fattar vi vad vi håller på med kan man väl säga. Jag har ju varit i den vanliga dressyrvärlden i 30 år innan jag fann mervärden inom AR, så jag har erfarenhet från båda sidor.
Den stora skillnaden är väl ändå för mig i alla fall) att tävlingsdressyren är styrd på ett helt annat sätt i och med att vissa moment ingår i en klass. Det blir vad som styr nivån så att säga. Som icke tävlande AR ryttare (som de flesta) kan man träna i den takt som passar. Det går att utveckla travarbetet till både piaff och skolsprång och ändå ha en häst som knappt kan bära sig i galopp.
Det finns ju mycket som vi har gemensamt inom de olika inriktningarna. Vi vill ha en häst som är lydig, gymnastiserad, bärig, balanserad osv. Men vi har helt olika vägar dit. Vi börjar i olika ändar tycker jag och närmar oss varandra mer och mer ju längre vi kommer.
Vilka som hackar mest på andra är nog 50/50 som jag upplever det, men ganska ointressant egentligen. Alla påhopp är onödiga och leder inte till utveckling.
En fundering:
Många AR ryttare har gjort resan från tävlingsdressyr till AR och upplevt båda "världarna". Kanske det är en orsak till att många har synpunkter på tävlingsdressyren, för att de faktiskt varit där. Till skillnad från många tävlingsryttare som faktiskt inte tränat annat än tävlingsdressyr och sett någon AR träning eller träffat någon som håller på med det. Då är det allför lätt att bilda sig en uppfattning på lösa grunder. Innan jag bytte inriktning läste jag massor och tittade på träningar. Ändå blev det en helt annan sak när jag väl hittade en tränare. Det är svårt att uttala sig om saker när man inte "varit där" (och lätt att det blir felaktiga uppfattningar)
Många borde backa ett par steg och inte vara så snabba att döma. Inte mycket är vad det ser ut att vara vid första anblicken.
Alla måste få göra sin egen resa och låta upplevelserna och erfarenheterna bli till förståelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag har heller inget särskilt nöje av att tävla, även om jag nu pysslar med tävlingsdressyr. Jag gör det för att få ett kvitto på att jag tränar bra.

Ja man kan få kvitto på bra träning på olika sätt. Tävling kan vara ett. Det viktiga för oss är väl att vi känner att vi kommer framåt?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Den stora skillnaden är väl ändå för mig i alla fall) att tävlingsdressyren är styrd på ett helt annat sätt i och med att vissa moment ingår i en klass. Det blir vad som styr nivån så att säga.


Det låter som om man träget håller på med just rörelser för en klass för att kunna tävla den klassen.
Och så är det inte. Visst kan man göra det, och det finns säkert de som håller på så, men knappast med vinst eller placeringar och det håller inte i det långa loppet.

Villkoret för att kunna genomföra en klass på ett bra sätt är att man har sin häst lösgjord, lydig, uppmärksam även under tävling,bärig osv, det är ju först då som det enligt min mening är någon ide att börja med krumelutter.
Att vissa moment ingår i varje klass är ju för att momenten visar domaren om grunden man satt går att använda.Det tycker jag är bra.

Sedan är det ju så inom tävlingsdressyren att rörelserna i sig ska vara på ett visst sätt med viss kvalite.
Har man inte rätt kvalite på rörelserna är hästens grund inte tillräckligt bra.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag tycker inte alls det är provocerande. Jag tror också att de som kommit lite längre är de som ser värdena i båda inriktningarna. Det är lättare att ha ett bredare perspektiv när man hållit på länge. Ju längre vi kommer desto mer fattar vi vad vi håller på med kan man väl säga. Jag har ju varit i den vanliga dressyrvärlden i 30 år innan jag fann mervärden inom AR, så jag har erfarenhet från båda sidor.
Den stora skillnaden är väl ändå för mig i alla fall) att tävlingsdressyren är styrd på ett helt annat sätt i och med att vissa moment ingår i en klass. Det blir vad som styr nivån så att säga. Som icke tävlande AR ryttare (som de flesta) kan man träna i den takt som passar. Det går att utveckla travarbetet till både piaff och skolsprång och ändå ha en häst som knappt kan bära sig i galopp.
Det finns ju mycket som vi har gemensamt inom de olika inriktningarna. Vi vill ha en häst som är lydig, gymnastiserad, bärig, balanserad osv. Men vi har helt olika vägar dit. Vi börjar i olika ändar tycker jag och närmar oss varandra mer och mer ju längre vi kommer.
Vilka som hackar mest på andra är nog 50/50 som jag upplever det, men ganska ointressant egentligen. Alla påhopp är onödiga och leder inte till utveckling.

Ja, målen är desamma! Det är därför man kan tycka att vi skulle kunna diskutera vägarna som sansat folk:cool:

Ja, just tävlingsdressyren är styrd på ett sätt, men tävlingsmoment är ju bara en del av träningen och många tävlar ju inte särskilt mycket, utan det är träningen och utvecklingen av hästen och tillsammans med hästen, som är det viktiga egentligen Och vad jag förstår finns de som rider även akademiskt men tävlar också.
OCh även om man tävlar, så är det ju som någon annan skrev, ändå så att man vill sin hästs bästa, man vill rida den på ett hästvänligt sätt och ha en bra kommunikation osv.

Ja man kan få kvitto på bra träning på olika sätt. Tävling kan vara ett. Det viktiga för oss är väl att vi känner att vi kommer framåt?

Precis, och att andra ser som kan tala om att vi är på rätt väg.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

kl

Varför snöa in på en viss inriktning? Jag tror att man har mycket att lära av andra grenar. Målet är väl ändå detsamma som tex en lydig och hållbar häst som med lätthet och glädje utför det arbete man ber den om, detta oavsett om man rider dressyr, hoppar, rider i skog och mark, vallar kor, spänner hästen för vagn eller vad som helst.

Vägen dit kan ju vara olika.

Själv rider jag (tävlings)dressyr, dvs målet är att gå ut och tävla när hästen känns fin. Fattas fortfarande för mycket styrka efter ett långt skadeuppehåll.

Även om man rider dressyr för tävling betyder det ju inte att man sitter och rider som på tävling varje dag hemma. Varje häst är ju en individ och har lättare och svårare för olika saker. Målet är det som beskrivs i TR, vägen dit kan vara olika.

Sen är det jätteviktigt att man hittar en bra tränare, oavsett vad man håller på med. Har till slut hittat en som är superbra och hästen gör framsteg varje vecka.
Jag har förstått det som att många som håller på med klassiskt tränar väldigt sällan för tränare? Rätta mig om jag har missuppfattat något. Personligen hade jag haft svårt att åka på kurs bara ett par gånger om året hur givande en sådan kurs än är.

Sen kommer det alltid finnas åsikter om de olika inriktningarna. Jag kan inte säga att jag träffat speciellt många som håller på med klassiskt/AR men såg en som red runt i myrtakt (utan samling), det gick så långsamt att man helst hade velat gå ut på ridbanan och putta på. Men var hon en god representant för klassiskt? Knappast. Lika lite som en som sitter och sågar och sliter i tygeln och bankar och slår med skänklar och spö är en god representant för tävlingsdressyren, eller en som bygger alldeles för stora hinder på fel avstånd och kraschar in med hästen är en god representant för hoppsporten.

Att rida är SVÅRT och man blir aldrig fullärd, det är ju en del av tjusningen med det hela. Bristande kunskap är det största problemet inom alla inriktningar skulle jag tro. Självklart kan man inte kunna allt från början utan då måste man hjälp av de som kan bättre.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Många AR ryttare har gjort resan från tävlingsdressyr till AR och upplevt båda "världarna". Kanske det är en orsak till att många har synpunkter på tävlingsdressyren, för att de faktiskt varit där. Till skillnad från många tävlingsryttare som faktiskt inte tränat annat än tävlingsdressyr och sett någon AR träning eller träffat någon som håller på med det. Då är det allför lätt att bilda sig en uppfattning på lösa grunder.

Frågan är då hur deras erfarenhet av den vanliga dressyren har varit , jag läser mest att dom ägnat sig åt hålla i och sparka på metoder och annat tvång och det känns ju inte som att det är "tävlingsdressyrens" fel att det inte blev bättre för dom eller att dom inte hade bättre tränare än så men att den dåliga ridningen gärna skylls på disciplinen i sig.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag håller med er, är också nyfiken på att lära mig om olika vägar till MÅLET.

Problemet i diskussionerna, som jag ser det, är ju dock att "man" blir oense om hur en rörelse ska utföras och hur en bra rörelse ser ut och känns.
Vi kan ta en sluta som exempel. En ryttare visar en bild på en sluta som enligt denne är bra. Någon annan tittar på bilden och säger att "men det är ingen sluta - hästen har bara tagit in bakdelen, den sparar sig och lurar dig"

Då är genast pajkastningen igång. Det ÄR svårt att diskutera piaff med någon som taktar och tror att det är piaff. När man dessutom inte får säga eller skriva det så blir det ännu svårare att diskutera. Jag vet att det finns många vägar till att nå en bra piaff och ibland när jag lär en häst så är jag nöjd bara den rör på fötterna...MEN det är ändock svårt att diskutera när man är på så olika nivåer och på olika våglängder i livet öht. Det är ändå intressant och alla kan ju bidra med något och olika saker som skrivs faller olika människor i smaken.

Jag vet att jag kan uttala mig tvärsäkert ibland som säkert retar vissa, men det är också svårt att inte dela med sig av något man faktiskt lärt sig. Det kanske tagit flera år för mig att göra de "misstag" som jag ser andra göra och då är det svårt att inte uttala sig.

Däremot är jag på detta forum ofta och läser för att jag tycker om att åsikter går isär och att jag, som är mycket insnöad på mitt, kan få andra infallsvinklar och idéer.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sen tror jag att det kan bli problem i diskussionerna också med att AR-inspirerade människor lär in rörelser men nöjer sig på något sätt när hästen går/travar så att fotförflyttningen är rätt.
Jag har faktiskt aldrig sett en AR-ryttare spänna pilbågen och sätta lite tryck i sin häst, ska jag vara helt ärligt så har jag bara sett hästar som luffsar.
(jag har JB i närheten som håller kurser samt DJ så jag har ändå sett några stycken på nära håll). De hästar som kommer till jobb hos JB är de som är mer klassiska ryttare, han som instruktör verkar ju bra.
Hos DJ däremot är det bara luffs.;)

Och då kommer vi till nästa "problem". När en vanlig klassisk ryttare sätter lite tryck i hästen så tycker en AR-person att det är djurplågeri (lite överdrivet kanske men det är väl lika bra att vi tar upp det vi är oense om till ytan).

Ser ni andra det så här också eller är jag ensam om det?
/Malin
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Så vitt jag förstår, bedriver JB, DJ och allt vad alla såna instruktörer heter en affärsverksamhet för att tjäna pengar likväl som BB och hans "undersåtar".

Men alla (läs bland annat jag) rider inte för någon av dessa personer, utan för elever, som ridit för dem.

Jag har en nära bekant, som rider dressyr (tävlar LA5 (LA6 tror jag någon gång) och har tävlat på kandar en gång), som rider för flertalet bland annat A-tränare i dressyr, som tävlar/tävlat upp på GP-nivå. För tränaren får den bekante enbart rida stärkande övningar, skolor, tempoväxlingar, övergångar, möjligen enkla byten och har bara ridit fåtal gånger på kandar. Hemmavid rider bekanten huvudsakligen på kandar och struttar runt med hästen som har huvudet högt i skyn, piskar med spöet för att få den att lyfta fötterna i något hon kallar piaff och passage och gör galopprusningar, sätter hästen på bakänden och "piafferar" igen med en häst som biter frenetiskt på skramlet i munnen och slår med huvudet. Om hästen kärvar kan alltid sambon rida upp bredvid och peta upprepat vid haserna, så hästen blir ännu mer spänd. Och så är det fantastiskt roligt att rida bytesserier ner till varannat med en häst som krullar ihop sig och biter sig i bringan. När jag då frågat om hon rider de övningarna för tränare också (jag har ju nämligen varit på ett antal träningar med henne och aldrig sett henne göra det) så nää... "Det är så trist att sitta o tjata med de övningarna, för hon KAN ju alla krumelurerna och tycker att det är så tråkigt att bara tjata om samma saker hela tiden."

Jag gör som min AR-tränare säger och försöker träna på de saker som han ger mig i hemläxa och krånglar inte till det med några svårare övningar, bara för att "det är så tråkigt". Men när det tar stopp för mig och min häst i någon svårare övning vi fått i läxa, backar jag och går ner till grundövningarna igen och väntar med den svårare övningen till dess att jag träffar tränaren igen, i stället för att riskera att få en spänd och låst häst, med skador som följd.

Så det finns som sagt, rötägg åt alla håll och kanter. Men det är onödigt att kasta sten i glashus åt något håll. Som sagt, ska vi i AR-kretsen (jag har visserligen en fot i alla kvarter och det har jag ju fått cred. för förut) inte få hacka på övriga dressyrare, enligt Gunnars förmaningar, anser jag inte att övriga dressyrare ska få hacka på våran ridning. Som du själv och många andra här inne gång på gång säger innan trådarna spårar ur så jag måste låsa dem är ju MÅLET hos många ryttare detsamma, alla AR-ryttare(läs exempelvis jag) satsar inte på skolor ovan mark och flera tävlingsryttare, utvecklar sina hästar vidare till skolor ovan mark. Det är vägarna som kan skilja. Men för det behöver man inte "pracka på" de andra synpunkter om "hur fel" de rider.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Så här brukar jag säga:

Jaha, gör du så? Ja, det kan man också göra. Men det passar inte min häst, så jag gör så här i stället.

Alltså, jag försöker acceptera hur andra gör, men vill inte känna mig tvingad att göra som de säger, om jag känner att det inte fungerar för mig och min häst. Och jag prackar heller inte på dem att de måste göra som jag gör. Utan jag kan säga: Har du provat att göra så här, någon gång? Och har personen gjort det och det inte har fungerat, så... fine with me.

Med det vill jag inte säga, att jag är överens med personer som gör si och så. Men jag behöver heller inte tala om hur "bäst jag vet" om hur alla andra ska rida sina hästar, för att det ska kunna kallas "god ridning".

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag har förstått det som att många som håller på med klassiskt tränar väldigt sällan för tränare? Rätta mig om jag har missuppfattat något. Personligen hade jag haft svårt att åka på kurs bara ett par gånger om året hur givande en sådan kurs än är.

Vill först påpeka att jag håller med om mycket av det du skriver, däremot så har ju de flesta AR-ryttare, klassisk dressyr-ryttare en gång ridit "vanlig" dressyr och borde ha lite inblick i det, sen finns det ett vanligt dressyrforum man kan gå in och tjyvläsa i för att kunna jämföra metoder. Så jo, för mycket av "det goda" känns det som att det kan bli, trevligt med en viss balans iaf.

Angående tränare så rider jag för tränare ca 3 gånger i månaden varav "större" tränare några gånger per år som det ser ut nu.
Vissa vet jag väljer att bara rida för dessa "större" som ger bra resultat men också måste ta mer resultat iom att de ofta åker långt, man måste fixa boende + ridbana/ridhus osv, kanske ffa för att de inte hittat någon tränare på hemmaplan som kan spinna vidare på samma linje så de inte istället "går ner sig" mellan träningarna.
Det passar inte mig, men är en motivering jag hört till att bara träna 4-6 gånger per år. Och de utvecklas stadigt framåt så det verkar fungera för dom.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men det handlar om trovärdighet.

Om en tränare kan sitta upp o visa att det faktiskt funkar- om man gör rätt.
Det handlar sällan om hästens oförmåga, utan om ens egna brister.
det är bara att träna på o kanske fråga mer ingående.

ju mer erfarenhet en ryttare har desto mer logiskt är det att den kan hjälpa en att förbättra sig, men de har en röd tråd som de surfar runt.

Då vill det till att tränaren inte säger att det är bra, när det i själva verket är- sisådär. Annars kan man leva i en lögn:crazy:

Tycker att det är lite "svenskt" att inte faktiskt säga till när det är helt fel- eller riktigt bra heller för den delen.-Låt den få tro att det är bra:devil: Jante.
Är med på Fios o Malinigbg tankar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 710
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 446
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 136
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp