Bukefalos 28 år!

Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men ändå. Det skulle ju vara lite lättare med AR. Lär hästen att piaffera, så kan du börja med skolgaloppen, och då finns det andra nästan där redan eftersom hästen är så stark...

Nån sorts piaff och passage och jämfotagalopp är det rätt många ekipage som behärskar, men var är ökningarna? Den ökade traven som är "flygande passage"? Och galopparbetet, det verkar vara väldigt få som har befästa byten och ännu färre som har serier.

Och nordens barockhäst skulle ju vara lite bättre.

Du nämner inte att utbildning av häst tar längre tid med AR-tänkandet. Förr eller senare kommer det kanske någon riktigt bra kallblodshäst som kan visa upp hela registret.
Jag såg en fantastisk bruksnordsvensk på en uppvisning första maj, den är relativt ung men behärskade skolorna i skritt, trav och galopp. Gick i en fantastisk form, med framåtbjudning och otrolig elasticitet och schwung. Det ska bli roligt att se den utvecklas.

Om nordens barockhäst skulle vara lite bättre (än vad då, förresten?) vet jag inte. Jag kan bara uttala mej om mina egna erfarenheter. Efter omkring 30 års ridning på halvblod och fullblod och i viss mån ponny köpte jag mitt första kallblod. Jag har aldrig någonsin suttit på en häst med så mycket ridbarhet som denna har. Förmodligen skulle hon kunna gå ganska långt om inte jag som ryttare hade hindrat henne med min inkompetens.

Immer
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Även svar till fler som svarat på detta:
Jag menar inte att JAG tycker att lufsarridning på något vis skulle vara det bästa eller ens bra, däremot att jag inte tycker man kan bestämma åt någon annan vilken typ av ridning som är bäst för denne och dennes häst, och att de då *måste* se till att ägna sig åt den ridningen. Så länge hästen inte tar skada av det, men det är svårt att veta huruvida hästen tar skada av det eller inte om man inte får ett kvitto genom slitageskador - som i sin tur kanske snarare berodde på snedheter i hästkroppen eller något helt annat än ridningen.

Läs mitt inlägg igen. Det är precis därför det blir omöjligt att diskutera, om filosofin är som du skriver ovan, att allt är rätt, - när ryttaren säger att det är det.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

KAN det vara så, att det uppvisade resultatet på tävling, har lite att göra med människorna bakom hästarna.
De jag känner som har tävlingsinstinkt och vill visa upp vad de kan på tävling, de har valt en ras som passar lite bättre för ändamålet?
Att det finns ganska få som siktar dithän på klb så de aldrig kommer fram i mängden.
Kanske man hellre väljer iberiska hästar om man vill ha den där annorlunda ridkänslan, inte klbtravare, även om de liknar varandra lite i känslan (sägs det ju)??
Finns inte heller så många att få tag i okörda,med rätt exteriör, stam och kvalite och väl travtränade är man ju några år efter i utvecklingen tills man kommer ikapp de som tränats målmedvetet mot GP sedan unghäst, förutom att de kanske behöver längre tid på sig med grunderna pga sin ofta lite överrörliga konstutition.
Seriösa klb-uppfödare vill ha uppfödarpengar o reklam för sin vara, och säljer till drivna tränare som tar ut allt de kan ur sina klb innan de ger upp!
bara gissar!
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

***Knapplån***

Så trevligt den här tråden började, och så urspårad den blivit. Nu känns det som om vi AR-ryttare attackeras från alla håll.

Jag har en reflektion: Ett par träningskompisar till mig var under några års tid ute och visade upp sig och sina, i ridsammanhang ovanliga men dock spektakulära, hästar på olika evenemang. Bl a som pausinslag under både nationella och internationella tävlingar.

Varenda gång, efter uppvisningen, fick de besök av olika dressyrelitryttare. Massor av nyfikna frågor, massor av beröm och bara positiva kommentarer. Jag har själv varit med vid ett par tillfällen och hört.

Vad är det som gör att de som rider i absoluta toppen är ödmjuka och kan se det positiva medan de i snäppen under eliten bara är sarkastiska och spyr galla?
Hur många av er som är negativa till AR har verkligen provat på det i verkligheten? Hur många av er har läst BB:s böcker och satt sig in i filosofin?

Eller har ni bara sett exempel på dålig ridning? Nybörjare som såsar runt i knappt styrfart? Dessa kan man ju i så fall jämföra med Nisse som rider sin andra termin på ridskolan och skumpar i traven, eller Lisa som är på sin andra hopplektion och tillsammans med hästen kravlar sig över hinder som är 40 cm höga.
Alla är ju barn i början.

Möjligen har jag tur som nästan enbart sett bra AR. Det finns ett starkt fäste för AR här i nordvästra Skåne, och vad jag har förstått är det betydligt sämre kvalitet bara fem mil söderut. Det kanske handlar om möjligheterna till träning för bra tränare.

Sen tror jag också, angående galoppdiskussionen, att många som håller på med AR även gör annat än att rida på ridbanan. Man rider i skogen, man hoppar, man kör och man t o m startar hästen i travtävling. Arbetet på ridbanan är ofta bara en liten del.

Mitt eget sto har en gammal muskelskada vilken innebär att hon har svårare för höger galopp. Detta är anledningen till att jag nästan aldrig galopperar på ridbanan, jag nöjer mig med fattningar. Men de 2-3 gånger i veckan som vi rider ut i skogen är det långa sträckor dels i trav och dels i båda galopperna. Jag märker att hon sakta men säkert blir starkare och min förhoppning är att vi en dag ska kunna galoppera helt obehindrat även på ridbanan.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Du har säkert helt rätt.
Kallblodstravarna ska prestera inom travet.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Så trevligt den här tråden började, och så urspårad den blivit. Nu känns det som om vi AR-ryttare attackeras från alla håll.

...........

Vad är det som gör att de som rider i absoluta toppen är ödmjuka och kan se det positiva medan de i snäppen under eliten bara är sarkastiska och spyr galla?
Hur många av er som är negativa till AR har verkligen provat på det i verkligheten? Hur många av er har läst BB:s böcker och satt sig in i filosofin?

Eller har ni bara sett exempel på dålig ridning? Nybörjare som såsar runt i knappt styrfart? Dessa kan man ju i så fall jämföra med Nisse som rider sin andra termin på ridskolan och skumpar i traven, eller Lisa som är på sin andra hopplektion och tillsammans med hästen kravlar sig över hinder som är 40 cm höga.
Alla är ju barn i början.
Jag säger bara det! - Word woman!! WORD!!!


:bow::bow::bow:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Läs mitt inlägg igen. Det är precis därför det blir omöjligt att diskutera, om filosofin är som du skriver ovan, att allt är rätt, - när ryttaren säger att det är det.

Min poäng är inte att vem som helst ska få bestämma vad som är rätt.
Min poäng är att kan man inte vara öppen för flera olika typer av "rätt" trots att det inte är rätt för en själv så blir det onödigt många konflikter. Hur orkar ni ens bry er (inte specifikt bara du) om en sån sak som huruvida någon hellre samlar hästen innan denne lär hästen galoppfattningar? Med mera?

Olika filosofier helt enkelt.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Min poäng är inte att vem som helst ska få bestämma vad som är rätt.
Min poäng är att kan man inte vara öppen för flera olika typer av "rätt" trots att det inte är rätt för en själv så blir det onödigt många konflikter. Hur orkar ni ens bry er (inte specifikt bara du) om en sån sak som huruvida någon hellre samlar hästen innan denne lär hästen galoppfattningar? Med mera?

Olika filosofier helt enkelt.


Tack! Precis vad jag har försökt få fram i snart fem år, för döva öron härinne. Eller öron som helt enkelt VILL missförstå för att kunna fortsätta jävlas med någon.

Jag tror ordet stavas p-r-e-s-t-a-t-i-o-n-s-å-n-g-e-s-t. Att folk, som vågar se "bortom horisonten", kan komma "steget vidare" med ett mål, för att ta "steget bakåt", i ett annat grundläggande mål, för att kunna komma "ännu mer vidare" i stort, med tiden.

:bow::bow::bow:



*Knapplån*

...vidare svammel...


Jag har ridit ut rätt mkt med min bekant, både tidigare och för bara några månader seda. I början hade jag ett helsike, att hålla min dam något så när lugn när bekantingen bara skulle galopprusa och stresspiaffera stup i ett, utan att säga till i förväg. När jag då ville rida före, fick jag skäll för att jag red "för långt före", så att hennes häst blev het. - Hmm...

Sen var min bekanting med några gånger och kikade när jag red för min AR-instruktör, hon var väl inte så imponerad. Sen tittade hon aldrig när jag tränade mellan träningarna. Så hon blev rätt paff här för några månader sen, när vi red ut tillsammans och jag kunde galoppera bakom dem när de skrittade och travade, samt galoppera bakom när de travade. Något som varit omöjligt tidigare, med min hetsiga lilla älghäst. Och då fick jag faktiskt "credit" av henne för "god ridning".
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vad är det som gör att de som rider i absoluta toppen är ödmjuka och kan se det positiva medan de i snäppen under eliten bara är sarkastiska och spyr galla?
Hur många av er som är negativa till AR har verkligen provat på det i verkligheten? Hur många av er har läst BB:s böcker och satt sig in i filosofin?

Eller har ni bara sett exempel på dålig ridning? Nybörjare som såsar runt i knappt styrfart? Dessa kan man ju i så fall jämföra med Nisse som rider sin andra termin på ridskolan och skumpar i traven, eller Lisa som är på sin andra hopplektion och tillsammans med hästen kravlar sig över hinder som är 40 cm höga.
Alla är ju barn i början.

Möjligen har jag tur som nästan enbart sett bra AR. Det finns ett starkt fäste för AR här i nordvästra Skåne, och vad jag har förstått är det betydligt sämre kvalitet bara fem mil söderut. Det kanske handlar om möjligheterna till träning för bra tränare.

Jag tycker det ligger mycket i det här, man måste tänka på vad man jämför.....

Sen tror jag det kan stämma ang vad man har omkring sej, jag tror tex att vi har lite högre kvalitet på tränare överlag här i Stockholmstrakten än man har på många andra håll, eller i alla fall större möjligheter att se bra tränare "in action" så att säga. Det kan göra att mans er olika än andra på andra håll på hur utbudet är.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag tycker det ligger mycket i det här, man måste tänka på vad man jämför.....

Sen tror jag det kan stämma ang vad man har omkring sej, jag tror tex att vi har lite högre kvalitet på tränare överlag här i Stockholmstrakten än man har på många andra håll, eller i alla fall större möjligheter att se bra tränare "in action" så att säga. Det kan göra att mans er olika än andra på andra håll på hur utbudet är.

Här har ju du slagit huvudet på spiken. Stockholmarna och Skåningarna vill gärna tro att Sverige bara är indelat i Stockholm och Skåne och där kryllar det av tränare.

En annan som bor mitt i ett "svart hål", får vara glad när tränarna tar sig tid att ta med sig "cirkustältet" och turnera i landet, ett par gånger om året.

Men inte fanken rider vi med vilje sämre för det, om det nu är det vi gör... :confused:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag tror inte att det är så mycket det det handlar om inom AR (utom på utrustningssidan som är väldigt lukrativ) utan snarare att ridningen blir så mycket enklare med avarterna. Det handlar om psykologi.

AR, liksom många andra specialinriktningar (inte bara inom ridning), lockar väldigt många yrkeskvinnor med duktighetssyndrom. De är ofta välutbildade - och inte sällan välbetalda. De är också ofta lite osäkra i sin roll som ryttare, och relationen till hästen är jätteviktig.

Vad händer då när de börjar med AR? Jo, från att komma från standardundervisningen på ridskolorna som fortfarande i stort handlar om att ta order, så betraktas de plötsligt som tänkande individer! Och deras hästar ses plötsligt som individer i stället för att ställas mot en bedömningsmall. Dessutom fokuserar den här tränaren på det positiva i stället för att bara tala om vad man gör fel. Som elev blir man sedd och kan börja växa som människa. Och det här är bara bra, eller hur? Det kan vi väl alla vara överens om. Bort med alla stöddiga tränare som trycker ner elever och rynkar på näsan och det som inte duger.

Med AR försvinner också många konflikter mellan ryttare och häst. Hang and bang vill man inte hålla på med. Detta är också jättebra. Bland de mest positiva upplevelserna jag bär med mig från mina år med AR är alla de hästar man har sett som kommit till sin första kurs med bekymmersrynkor över sina sorgsna ögon, men lämnat ridhuset med en öppen, nöjd och lugn blick. Problemet är bara att det ofta bara är konflikterna som försvinner, inte grundproblemen. Det är klart att det blir ganska friktionsfritt om man låter hästen förböja sig (lätt) i stället för att böja på riktigt (jobbigt), om man rider långsamt i stället för att be om ordentlig bakbensaktivitet, om man lägger på stång i stället för att rida igenom hästen alternativt låter den gå i fri form framtill i "samlingen". Och detta ser man gång efter gång, inte minst på majoriteten de inskickade bilderna på detta forum, när det är så himla utbrett så är det knappast en ren slump eller bara enstaka tränare som tillåter detta...

Dessutom är det inom AR tillåtet att leva ut sina fantasier, vara prinsessa eller riddare även till vardags. Man får ha fina klänningar om man vill, man får vara quinna , sadlarna är jättesköna, det är massor av elegant bling på tränsen. Och det är väl också helt OK!

Inom AR blir man alltså sedd, man slipper konflikter med sin häst, och inriktningen är väldigt tillåtande och bejakande. Dessutom får man veta att det är fantastisk friskvård - eller sjukgymnastik (och här är AR ute på farligt vatten) - för hästen. Inte konstigt att den drar folk!

.

Väldigt bra skrivet :bow:

och som du skriver i början så handlar det om flera avarter och samma fenomen kan man även hitta inom Dressyren

det som jag reagerat speciellt på inom AR är just påståendet om att det är _för_ hästen.

Jag tycker att många avarter tar avstamp i fördömmandet av tävlingsDressyren, det gälelr ju alls inte bara AR.

De som sysslar med avarten blir på så sätt de rättfärdiga. och det är många människor som har behov av att vara rättfärdiga.

Även de som själva anser sig företräda 'god ridning' :o

Därav ständiga konflikter
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag är HELT med på dressyren för hästen, inte hästen för dressyren :bow:. Det är nog en tanke som delas även av de flesta tävlingsryttare av normal personlighet. Ingen är ute efter att missgynna sin häst, och man gör det oftast inte heller med sin ridning och sin inställning till hästen.

Notera att jag INTE säger detta i syfte att göra en liknelse att detta skulle stå för AR som skola i ordets sanna bemärkelse. Däremot så möts jag om och om igen av sådana argument från användare som använder argumentet In the Name of AR. och DET förstår jag inte. Jag tror inte att det är vad verkliga och rutinerade AR ridare skulle säga, anse eller argumentera.

Detta betyder inte att motsatsen är att det bara finns en Sanning.!
Men det måste ju finnas en del fasta variabler och definitioner för vad som representerar god ridning - både ur AR perspektiv och klassiskt eller annat perspektiv?

Immer och Ingela: På vilka vis anser ni att jag hoppar på AR?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Min poäng är inte att vem som helst ska få bestämma vad som är rätt.
Min poäng är att kan man inte vara öppen för flera olika typer av "rätt" trots att det inte är rätt för en själv så blir det onödigt många konflikter. Hur orkar ni ens bry er (inte specifikt bara du) om en sån sak som huruvida någon hellre samlar hästen innan denne lär hästen galoppfattningar? Med mera?

Olika filosofier helt enkelt.

Fast argumentet är ändå det samma. Minsta lilla annan synvinkel eller kritik att ngt kunde vara bättre, så blir svaret att det är rätt för denna ryttare och hästen. End of discussion : ) Och sen är man förvånad att det inte funkar att diskutera?
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vad är det som gör att de som rider i absoluta toppen är ödmjuka och kan se det positiva medan de i snäppen under eliten bara är sarkastiska och spyr galla?
Immer

De har inte så stort självhävdelse behov.

Jag har lärt mig mycket genom att stuera min Nordis som är så hög i rang. Den välkomnar alla till flocken - ingen är ett hot
Hästar med lägre rang har ju en position att försvara

Det samma upplever jag med begåvade människor - de ser inte andra som hot - utan som tillgångar. För att utvecklas behövs ett öppet intresserat sinne

Jag tror att bland de egenskaper som gör att man tar sig till toppen är en inre tillit till den egna vägen, man känner sig därför inte hotad och har därför inget att försvara genom attack.

Det är bra att ha i åtanke Hempflings ord - det är bara de svaga som kämpar.

Det säger en världskänd hundpsykolog också.

Kamp är ett tecken på svaghet

( även om jag inte gillar själva ordet svaghet - byt hellre ut det om osäkerhet tycker jag, men citat skall ju vara ordagranna)

Jag tror att "att ta sig till toppen" kräver en del tålamod - som också kan var bra att ha i umgänget med andra människor.

Skall man ta sig till sit mål måste men behålla fokus och inte slösa bort sin energi på sånt som i alla fall iten leder ngt vart. Så överseende är väl en bra egenskap - som jag tycker framgångsrika har i ett övermått.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Immer;10598165 Eller har ni bara sett exempel på dålig ridning? Nybörjare som såsar runt i knappt styrfart? Dessa kan man ju i så fall jämföra med Nisse som rider sin andra termin på ridskolan och skumpar i traven skrev:
Men du tar för givet att Nisse på ridskolan har inriktning tävlingsdressyr?
Han kan väl lika gärna vara en potentiell blivande AR-ryttare?

Om man nu ska göra jämförelser, så är det väl mer rätt att jämföra en nybörjare inom tävlingsdressyr och en nybörjare i AR.?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Tack! Precis vad jag har försökt få fram i snart fem år, för döva öron härinne. Eller öron som helt enkelt VILL missförstå för att kunna fortsätta jävlas med någon.

Jag tror ordet stavas p-r-e-s-t-a-t-i-o-n-s-å-n-g-e-s-t. Att folk, som vågar se "bortom horisonten", kan komma "steget vidare" med ett mål, för att ta "steget bakåt", i ett annat grundläggande mål, för att kunna komma "ännu mer vidare" i stort, med tiden.


Men så som du beskriver, arbetar INTE tävlingsnissar så menar du?

Alla får backa , stämma av ridningen, se till hästen, ju duktigare ryttare och ju mer begåvad häst destu färre back.

Och prestationsångest, det finns säkert, men jag känner många som mig själv (även medioker nivå diskuteras, antar jag) som tar dagen som den kommer och inte känner av vare sig stress eller press om resultat uteblir eller om det går för långsamt framåt.

Jag undrar VEM som har fördomar.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Läs mitt inlägg igen. Det är precis därför det blir omöjligt att diskutera, om filosofin är som du skriver ovan, att allt är rätt, - när ryttaren säger att det är det.

Och det är det jag inte fattar.
Hur man INTE skulle kunna ha en diskussion som utgår från att ingen har fel, men folk har olika "rätt" svar utifrån den som läser och vill ha råd? Det finns ju för övrigt inte bara rätt eller fel, massor med gråzoner och sånt som kan vara "rätt" för ett ekipage och totalt fel för ett annat. Så länge det verkligen är "rätt" för någon kan man verkligen rata hela grejen rakt av då? Det tycker inte jag. Man kan ogilla metoder utifrån sina egna principer och värderingar, man kan avfärda dom för att de inte skulle passa sin egen ridning, men att säga att en träningsinställning eller metod alltid är totalt fel no matter what och vara noga med att påpeka det - DÅ tycker jag det blir omöjligt att diskutera.

Som att någon går in i varje fråga om skoning/hovvård och skriver "att sko hästarna är fel!" eller går in i varje tråd om barfotaverkning och skriver "alla som inte skor sina hästar är idioter!" (grymt förenklat för att försöka få fram poängen) vart kommer man i den diskussionen? Kanske till några "nej det är det/vi inte!", "jo det är det/ni!".
Föra fram åsikter som att det vore den enda sanningen.

Missförstå mig rätt nu, det är inte menat som ett påhopp utan en förklaring till hur jag upplever en del diskussioner - grovt förenklat/generaliserat mot hur det är i praktiken.

Man kan argumentera och diskutera utan att utgå ifrån att allt annat är helt fel.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Fast argumentet är ändå det samma. Minsta lilla annan synvinkel eller kritik att ngt kunde vara bättre, så blir svaret att det är rätt för denna ryttare och hästen. End of discussion : ) Och sen är man förvånad att det inte funkar att diskutera?

Det där är iofs sant, att man inte kan utgå ifrån att allt är "rätt" för alla.
Om jag går in på hoppforumet och kommer med tipset att de ska rida hästarna konstant i slötempo, så kan jag ju inte förutsätta att de ska tacka och ta emot!:o
I en allmän diskussion som är mer teoretisk - "hur tycker ni det här funkar?" Så är det ju en sak, men om en person ber om tips till SIN ridning bör man såklart utgå ifrån hur dennes övriga ridning ser ut, vad personen vill med sin ridning och egna filosofier/värderingar. Ok att ge tips och åsikter men av kanske 20 tips/åsikter är det ju ändå inte sannolikt att mer än ett- ett par tips prickar rätt på det ekipaget.

Bara för att göra lite tvärtom- kan inte du skriva en frågeställning i stil med "hur tar jag mig vidare med den här rörelsen?" i AR-klassiskforumet och se vad svaren blir? :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 225
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 724
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 471
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 252
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp