Bukefalos 28 år!

Spionera på sina barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spionera på sina barn

Det är skillnad.

Du är inte myndig och dina föräldrar har ansvar för vad du gör.

Du däremot har inte ansvar för dem.

Jag anser inte det är att "spionera" att öppet ha koll på vad barn gör och vara obekväm. Däremot får man inte LJUGA om det.

Man kan för övrigt INTE lita på 15-åringar, det tillhör liksom tonårskonceptet. Jag är övertygad om att du inte säger hela sanningen till dem som har ansvar för vad du gör.

Varför skulle du annars vara så rädd för att någon skulle snoka ?
 
Sv: Spionera på sina barn

Min pappa har msn :D
fast är för att brosan fixade det så han kunde skicka bilder och filer. Men dom snokar ju inte. Skulle dom göra det skulle jag bli asförbannad! (fast dom anser väl att jag klarar mig själv, e ju ändå 18) Skulle kunna göra nåt sånt om jag var tvungen. (om ungen skulle bli trackad på nätet eller nåt sånt) men inte annars.
Men man kan ju fråga vad dom gör på nätet, vilka sidor det är och så.
 
Senast ändrad:
Sv: Spionera på sina barn

Haha, mina päron är så otekniska så dom skulle aldrig göra nåt sånt, för de skulle inte fatta hur man skapar ett användarkonto. :devil:

Men OM dom t.ex började läsa min lunardagbok & jag fick reda på det skulle jag BLOCKA dom, alternativt sluta skriva.
 
Sv: Spionera på sina barn

Om du har saker i din lunardagbok som föräldrar inte får läsa bör du kanske fundera både en och två ggr om det ska ligga helt öppet på nätet. Vem som helst kan ju läsa där och många har anonyma konton. Det kan tex finnas andra släktingar, lärare eller sådana det skulle vara pinsamt för dig om de läste där. Någon kan också kopiera sidan och skicka till någon du inte ser har läst där.
 
Sv: Spionera på sina barn

Hmmm, lånar din knapp bara..

JAG har faktiskt ett konto på lunar...och jag vet inte hur det gick till men jag har faktiskt läst på min sons dagbok...Visst...är det fel, och det jag fick läsa där endast värmde mitt hjärta, inge mer.....

Har man en dagbok och inte vill att nån skall läsa där så håller jag med silverkedjan.....då ska man nog fundera över sin stil.

Jag hade absolut inga intentioner att snoka eller så...men det fanns ett anvnamn på datorn som stod öppet och då blev jag nyfiken på vad det var för nåt....jag är ganska så korkad på datorer och märkte eg inte vad jag gjorde först.....tyckte det var spännande med alla grejer man kunde klicka på :o :D
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag själv är 16 år, skulle mina föäldrar spionera och luska reda mina saker, skulle jag nog inte bli så glad. Visst, jag har ingenting och dölja (Och det tror jag de är välmedvetna om, för de brukar inte "lägga sig i") men ändå..


Syster på 23 år har lunar, vi skriver inte till varandra men vi kollar väl in varandras krypin och så ibland. Skulle det vara nåt skulle ju hon skvallra i alla fall, skulle jag tro i alla fall.
 
Sv: Spionera på sina barn

Nejdu, hade mina föräldrar gjort något sådant hade jag blivit jättelessen! Och kränkt.
Och asförbannad! :devil:
Själva grejen med tonåren är ju att man ska börja bryta sig loss från föräldrarna, på gott och ont.

Och man måste ha det förtroendet, det privata.
Att spionera på sitt barn har ju samma effekt som att säga: Jag litar inte på dig.
Och då är det faktiskt bättre att säga det rakt ut i stället för att spionera. :smirk:

Undrar om mina föräldrar har smidit sånahära planer nångång? :crazy: :eek:
 
Sv: Spionera på sina barn

Det är skillnad.

Du är inte myndig och dina föräldrar har ansvar för vad du gör.

Du däremot har inte ansvar för dem.

Jag anser inte det är att "spionera" att öppet ha koll på vad barn gör och vara obekväm. Däremot får man inte LJUGA om det.

Man kan för övrigt INTE lita på 15-åringar, det tillhör liksom tonårskonceptet. Jag är övertygad om att du inte säger hela sanningen till dem som har ansvar för vad du gör. varför ska man inte lita på sitt egna barn?? det handlar väll om uppfostran. det e bättre att berätta för barnet att det e farligt mm att förbjuda grjer höjer bara spänningen.. och vad ska du göra om du får reda på att din tånoring gör något dumt? berätta att du "spionerat" på henne.. jag tror iaf inte det skulle stärka er relation..

Varför skulle du annars vara så rädd för att någon skulle snoka ?
jag anser att jag e en individ som ska accepteras,, rädd och rädd skulle du bli glad om dina barn visste allt om dig? att tjuvröka mm handlar om att växa upp man måste få ta ett kliv själv. visst att man måste hoppa in om det snet men det bror ju på vilken relation man har till sitt barn...

men men det e vad jag som tonåring tycker.. men om jag ser det ur ditt perspektiv förstår jag även din sida
 
Sv: Spionera på sina barn

millansnillan skrev:
Jag är fjorton år.


Skulle mina föräldrar spionera vad jag gör på lunar (inte för att jag har någon lunar men vi tar om vad jag chattar med på MSN :p), skulle jag inte bli så glad.

Jag skulle känna mig kränkt och sårad över att de inte litar mer på mig, Skaffa mig nytt användarnamn och absolut aldrig mer berätta/visa vilka sidor jag är inne på/vad jag heter på dem.


Vad jag gör inne på MSN eller om man skulle säga lunar är min ensak. Vad jag pratar om med mina kompisar är privat.
Vad skulle man egentligen göra på lunar? Beställa atombomber? Planera Massjälvmord?


Skulle mina föräldrar se vad jag gör på datorn skulle jag bli arg, ledsen, mer sluten.

Vill dom veta något så frågar dom. Jag berättar gärna allt i detalj som jag gör på internet eftersom jag aldrig skulle göra/skriva något dumt, om dom bara frågar.
Snokar dom, ja. Då slutar jag berätta så kan dom fortsätta med sitt snokande.


Inte snokar jag upp vad de gör på internet!
:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag tycker du ger ett superbra, moget, insiktsfullt och KLOKT svar i denna tråd! Såklart ska man inte "spionera" på sin tonåring vad de gör på nätet!

Vid eventuell oro (om tonåringen börjar bete sig konstig) tycker jag det finns andra sätt än att svika sin tonåring genom att gå bakom ryggen på dem.
 
Sv: Spionera på sina barn

Man ska inte som förälder vara så blåögd att man alltid litar på sina barn.

Däremot ska man inte LURA dem.

Ett ex: Barnet säger efter mycket tissel och tassel att h*n ska sova över hos en kompis. Då kan man säga, visst, det är OK, men jag KOMMER ATT ringa och kolla att du är där.

Ett ex till: Barnet håller till mycket på en sajt, tex lunar. Då kan man sätta sig in i vad den sajten står för, skaffa eget konto där och vara tillgänglig på samma sätt som "föräldrar på stan". Dvs inte råsnoka i barnets grejor men se lite vad som händer på sajten i allmänhet och ta upp till diskussion om det är något man tycker verkar farligt.
 
Sv: Spionera på sina barn

Silverkedjan skrev:
Man ska inte som förälder vara så blåögd att man alltid litar på sina barn. varför inte.. visst till en viss gräns kanske,, men hur ska barnet annrs ta annsvar.. och bara för att man inte kollar upp varenda liten grej byter inte det att barnet blir en massmördare eller knarkar..

Däremot ska man inte LURA dem.

Ett ex: Barnet säger efter mycket tissel och tassel att h*n ska sova över hos en kompis. Då kan man säga, visst, det är OK, men jag KOMMER ATT ringa och kolla att du är där.
visst ringa e helt ok,, man kan säga att man vill kunna få tag på ungen hela tiden,, men att tex skika ut en anna som ska kolla upp vad ungen gör e där imot fel enligt mig

Ett ex till: Barnet håller till mycket på en sajt, tex lunar. Då kan man sätta sig in i vad den sajten står för, skaffa eget konto där och vara tillgänglig på samma sätt som "föräldrar på stan". Dvs inte råsnoka i barnets grejor men se lite vad som händer på sajten i allmänhet och ta upp till diskussion om det är något man tycker verkar farligt.
skulle du som förälder kalara att inte spionera för mkt? själv skulle jag byta sajt.. jag tror att ju mer förlädrana lägger sig i och håller på ju mer skulle jag iaf göra tvärt om för att visa min makt på någt sätt.. men om man säger vad man tycker är rätt eller fel och vissa att man är där om det händer något

men vad skulle du göra om ditt barn tex på lunar små bråkade med en anna tjej på internet och en del håra od annvändes?? skulle du agera eller strunta i det?
 
Sv: Spionera på sina barn

nanni skrev:
men vad skulle du göra om ditt barn tex på lunar små bråkade med en anna tjej på internet och en del håra od annvändes?? skulle du agera eller strunta i det?

Det skulle jag inte veta om för jag skulle inte hänga i deras gästböcker.

Och snubblade jag över det så skulle jag inte bry mig.

Däremot om tex barnet lade ut uppgifter som tex telefonnr/adress på presentationen skulle jag lägga mig i, och diskutera vad som skulle kunna hända om de fick fel typer efter sig.
 
Sv: Spionera på sina barn

så du måste vara medlem för att kolla att hon gör si och så.. varför inte prata med barnet innan hur farligt det kan vara??
 
Sv: Spionera på sina barn

Barn lyssnar inte alltid. Dessutom är det svårt att riktigt fatta vad en sajt går ut på i "förhand". Självklart kan man diskutera vanligt nät-vett i preventivt syfte, men det ersätter inte ett engagemang på nätet.

Poängen med vuxna på nätet är samma som med vuxna på stan. Är vi tillräckligt många vuxna på en sajt är det större chans att det inte spårar ur.

Jag tycker man är skyldig att engagera sig och hålla koll. Det behöver inte betyda att man lägger sig i privata saker.

Jag har inget barn på lunar (min är bara 3) men tycker ändå det är bra att det finns lite vuxna där. Ibland kan man behöva ett äldre bollplank och man kan finnas för andra barn än sina biologiska.
 
Sv: Spionera på sina barn

men jag tror att det e svårt att försöka ha sånt kontroll behov på sitt barn.. att vara tonåring handlar ju om att växa upp att prova sig fram.. visst man måste ha vuxen hjäl men inte hela tiden.. som tonåring och mina föräldrar hade förökt ha sådant kontroll begär hade jag bara gjort RAKA motsattsen för att visa att jag kan om jag bara vill.. det e lätt för mig att säga hur jag skulle vilja ha det fetersom jag e tonåring och inte har några barn liksom.. jag ser ju bara hur jag uppfattar det ,, men som föräldrar anser jag att det e bättare att förklara inte förbjuda
 
Sv: Spionera på sina barn

hm..beror på lite också hur ens barn är..De vet mycket väl att jag inte skulle ge ut varken telefonnummer, adress eller massa foton eftersom vi har varit med om en hel del redan utan att ge ut något sådant..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 640
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 180
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp