Bukefalos 28 år!

A

AnneOnym

Efterlyser härmed åsikter om spöets vara eller icke vara. Själv är jag en idiot som inte på rätt sätt kan hålla reda på ett spö varesig jag longerar eller rider, och har på sista tiden mer eller mindre givit upp. Jag tycker det går alldeles utmärkt utan, men undrar om jag kanske ändå går miste om ett värdefullt hjälpmedel. Behöver man spöet?
Ska jag bita ihop och försöka 20 år till att få ordning på eländet (riktigt så illa är det väl inte, men jag och spöet trivs inte tillsammans) När jag rider tycker jag handen blir okänslig när jag samtidigt ska hålla i spöet. Jag förlorar känsla och rörlighet som jag ser det. Är jag ett hopplöst fall måntro?
Jag har en vanlig dressyrpisk om det gör någon skillnad. Kanske det är lättare att hantera ett kortare spö vid arbete från marken?
 
jag håller med, jag hatar det där eländiga dressyrspöt, spön överhuvudtaget, eftersom jag inte kan hålla i de. Nu har min dressyrtränare dock tvingat mig att alltid rida med det eftersom om jag vill att hästen ska peta sig under med baken ännu mer är spöt ett bra hjälpmedel att lägga på rumpan, inga piskningar utan bara peta lite. Detta går ju inte att göra med ett kortare spö eftersom du då måste flytta handen. Efter lite träning tycker jag faktiskt att det går bättre och bättre...
 
Dressyrspön är generellt sett klumpiga otäcka saker som är dyra och som man tappar bort. Det finns ytterst få som klarar att tillverka bra spön - Piskmakaren är en av dem.

Gå i stället ut i skogen och skär dig ett par lagom långa pinnar. Skott från äppel, rönn och lönn kan vara väldigt bra.

Så har du lätta, fina välbalanserade spön som du kan hålla i handen utan att du märker av dem. Det är en våldsam skillnad mellan att ha ett lätt, välbalanserat spö i handen och ett "vanligt".
 
*lånar svarsknapp*

Jag tycker att det har kommit lite bättre, billigare spön på marknaden nu. Har köpt mig ett för under hundralappen som är hyfsat skönt att hålla i. Det går alltså att hålla i spöet utan att det vickar framåt eller bakåt.

mvh Jessica
 
Till viss del har det ju med att göra hur man håller spöet också. Om du håller i spöet och intar en korrekt handställning kommer spöet att ligga rakt ut över ditt lår. Ofta vinklar man det bakåt och får en konstig handställning samt ett spö som pillar hästen på rumpan utan att det är meningen. Håller man det utåt gör det ingen "skada" när det inte används, man får helt enkelt vrida om handen lite för att peta där man vill.
 
Tack för svaren! Jättebra tips om det där med en kvist, för det stämmer att det nog till en del är tjockleken som stör mig. Handställningen är korrekt, så spöet ligger bra, men det blir så klumpigt mycket i handen. Skönt att veta att man inte är ensam om sitt problem också :D
 
Detta är absolut ingen rekommendation utan enbart en redogörelse för hur jag gör!
Jag tycker precis som du att det är otroligt klumpigt att rida med spö, och alltså gör jag inte det :D
Utom ibland, men då har jag redan bestämt innan att jag ska jobba enhändigt under det ridpasset (då brukar jag också passa på att jobba med bäckenpositionering eftersom alla fel blir avslöjade när man inte -medvetet eller omedvetet- kan parera med handen.
När jag longerar använder jag dressyrpisk, mest som visuell signal, men ibland för touchering. När jag jobbar mina hästar vid hand har jag ingen pisk, men ibland med andra hästar som inte går fram av sig själva på röstkommando använder jag spö (oftast hoppspö vid skänkelläget) för att de ska förstå att jag vill de ska gå fram. Jag använder spöet till lugna men distinkta visuella signaler, lägger emot eller 'knackar'.
Men jag rider aldrig tvåhändigt med spö... för då blir jag skitklumpig :o
 
precis det där har jag problem med!

jag har alltid blivit lärd att spöt Ska ligga bakåt nästan i höftvecket. så nu sitter jag där o petar hästar på rumpan och har en väldigt felaktig handställning. :p

men vi tar hjälp av spöt för att lära mig hålla händerna i rätt position, jag får helt enkelt trycka spöt mot låret och inte låta det flytta på sig, blir jag både stilla i handen och tvingas hålla den rätt! :)

dessutom petar jag inte på hästen i onödan! :D
 
Men jag håller inte i spöet alls!?! Det är ju det som är själva vitsen med ett välbalanserat spö, man behöver inte hålla i det utan det ligger på plats själv.

Jag låter det vila i handen och på höften när jag inte använder det. Jag anpassar alltså inte min handställning efter spöet utan spöet läggs tillrätta i min hand, och mot höften. Ett välbalanserat spö ligger kvar när man ändrar handställning och stör inte ryttaren, men det krävs ju självklart träning. :p

Ni som har körkort kommer väl ihåg hur viktigt det var att man hade rätt typ av skor på sig när man körde. Höga klackar gjorde ju att man inte kunde köra alls, men efter ett tag vänjer man sig och man kan köra med stilettsandaler om man vill. :D

mvh Jessica
 
Har äntligen hittat ett välbalanserat, lagom långt spö som ligger bra i handen. Och då är det mycket lättare att rida med spö som så många redan påpekat.

Tyckte också jag förlorade känsla förut men det beror i stor del på utrustningen. Nästa år då jag beskär äppelträdet skall en del pinnar sparas också!
 
Fast du ska ju inte vara helt stilla i handen (iaf inte i skritt och galopp), det ska bara se ut så. I skritt och galopp rör hästens huvud-hals ganska mycket på sig och för att inte störa hästen så att den slutar skritta (den kan röra sig framåt, men inte skritta) så måste man följa med. I trav däremot ska handen vara stilla. Men det kanske var det du menade? :)

Jag använder spö när jag jobbar från marken och ibland vid ridning. Det underlättar att ha spöet i yttre handen eftersom man ofta kan behöva tränga och vrida på inre och då är spöet litegranna i vägen ;)
 
Så skönt! Jag har upptäckt ännu en sak jag faktiskt lärde mig på ridskolan som jag har nytta av idag ;) Eftersom spö är obligatoriskt så sitter det som en tredje arm, och det tog bara 10 år :D
 
Jag ar en av dem som jamt och standigt slapar pa mitt ridspo av dressyrmodell som jag kopt fran piskmakaren i Lund (ha, ha ni skulle ha sett gubbarna i sakerhetskontrollen pa flyget nar jag hade det i en vapenlada sa att det inte skulle skadas under transporten :D). Det ar viktat i den ovre delen och ar ratt stumt, dvs inte fladdrigt i ena anden som de flesta andra dressyrspon ar.

Jag anvander det bade fran marken och uppsuttet som riktningsvisare for att tex flytta bogen eller for att engagera ett sarskilt ben eller kroppsdel, tex backenet. Vid hoppning och ridning i terrangen sa har jag oftast ett kortare spo med mig.
 
fast min hand har tydligen varit mer som en storm som flyger runt innan, jag själv har tyckt att den har varit ganska stilla, men det har varit för att jag hållt den nere vid var sin sida om manken. :p

så när jag tar upp handen, så far den runt, jobbar jag så med spöt mot låret, så blir den ju inte blickstilla, ibland kanske lite FÖR stilla i skritten (i galoppen är min sits bäst så där behövs det inte) men när jag släpper spöt så blir den lagom istället.

men ja, vi jobbar mest med det i traven, där får jag även ibland hålla med ytter lillfinger i en liten ögla som sitter fast på sadeln, och OJ vad fint hästen gick så fort man hade en stadig ytterhand. :p

(rider ju dock inte heller barockt)
 
Är beroeende sen ett halvår tillbaka ungefär.
I början var det i vägen och jag höll på att bli gråhårig och inget funkade men jag fortsatte öva på så små fjantiga saker som att byta varv ofta oc att alltid ha spöet i innerhanden. I början fick jag tvinga mig att byta hand men nu går det av bara fraten och jag tänker inte på det längre. Känns hemskt konstigt att inte ha det, naket.
 
Jag brukar hålla mitt dressyrspö en bit under handtaget på den smala delen, där det inte är så tjockt och klumpigt... :idea: Då kan man "länga ut det" bara precis när det behövs och däremellan slipper man peta hästen ofrivilligt på baken.
 
Jag rider inte med spö, men har långpisk när jag tex longerar. Försöker i alla fall, för jag har inte heller fått kläm på hur jag ska hantera det på bästa sätt. Känner mig klumpig och amatörmässig. Dessutom reagerar pållen visuellt för spöet, så jag behöver vara lite diskret med det för att inte störa honom i onödan. Då blir det ännu svårare. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 202
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 857
Senast: Speedway
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp