Bukefalos 28 år!

"spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Ccc

Trådstartare
Hej

Jag är medryttare på en häst som jag tycker mycket om. Han är ganska speciell, är lite bitig, grinig och tjurig i stallet innan ritt. Under ridturen är han hur fin och go som helst- mot någon som mig som är självlärd, ringrostig och halvbra på att rida ( kan alla gångarter och tränar nu på egen hand att gå på tygeln)
Nu till problemet- när han ser spöken osv osv, blir jag spänd, försöker driva på men lyckas sällan. Detta innebär att situationen förvärras och han blir så stressad att risken för att han ska göra sig illa är stor. Han skenar, "sprätter till", frustar, går i cirklar och blir mycket orolig- hur jag än försöker så lyckas jag inte få honom att lyssna på mig. Det här gör att jag blir spänd under ridturen men också spänd till nästa gång vi går på samma väg och beteendet upprepas. Det här gör att jag känner mig så otroligt misslyckad och jag blir ledsen över att jag inte kan hjälpa min häst.
HUR ska jag göra för att bryta det här hemska, hemska mönstret!? Har försökt att lära mig hans signaler så att jag kan ta kommandot tidigare- men lyckas inte!
Jag vill att min häst ska må bra, trivas och tycka att det är kul att ridas av mig, men nu är det inte så...
Bör tilläggas att han av olika anledningar är något understimulerad för tillfället, att det blivit värre med tiden och att allt det här påverkar min självkänsla som i sin tur påverkar min och min häst relation negativt.
Vore tacksam för snabbt svar!

Mvh, Ccc
 
Senast ändrad:
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Min dam ser spöken Överallt. Och då överdrivet jag inte. Hon är som en vandrande parabol. Jag gör som så att jag försöker aktivera henne under ridpassen och se till att hon har fokus på mig. Och viktigt att jag verkligen "rider" ordentligt. inte slarvar. Minsta lilla jag har kanske ett släpp på en tygel eller skänkeln tar hon tillfället i akt och häver sig iväg och står och små studsar på stället. I början blev jag lite rädd och släppte liksom allt när hon höll på så. Men efter ett tag lärde jag mig att våga gå på henne. Men det är ju hur min häst beter sig och hur jag hanterar de situationerna.
Vart är det du rider när han ser dessa spöken ?
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Min dam ser spöken Överallt. Och då överdrivet jag inte. Hon är som en vandrande parabol. Jag gör som så att jag försöker aktivera henne under ridpassen och se till att hon har fokus på mig. Och viktigt att jag verkligen "rider" ordentligt. inte slarvar. Minsta lilla jag har kanske ett släpp på en tygel eller skänkeln tar hon tillfället i akt och häver sig iväg och står och små studsar på stället. I början blev jag lite rädd och släppte liksom allt när hon höll på så. Men efter ett tag lärde jag mig att våga gå på henne. Men det är ju hur min häst beter sig och hur jag hanterar de situationerna.
Vart är det du rider när han ser dessa spöken ?
Tack för ditt svar! Jag tror att det kan vara problemet också, att jag kanske slarvar... Får ha korta tyglar redan från start? Han ser "spökena" mer eller mindre hela tiden men det brukar släppa efter ett tag när man ridit en stund. Vi rider mest på vägar och skogen, men det händer på banan ibland också. Han är mycket lugnare när jag leder honom på samma vägar- vilket gör min fundersam- och jag undrar vad det är som händer, vad som är skillnaden, när jag sitter upp...
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Exakt så är min också. Ex i ridhuset finns ett spöke i ett av hörnen. Hon spänner upp sig redan på långsidan mot hörnet och försöker fly. Men leder jag henne så går hon som en gammal kossa :confused: Så jag tror lite att mycke är det för att fly från arbetet möjligvis. Iaf i min sits. Men pröva ha en stadig kontakt med munnen och ställ den lite extra från "faran".
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Tack, skönt att veta att man inte är ensam :) Ska pröva dina tips, tack!
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Haha oh nej är nog många fler som har textrem tittiga hästar :)
Lycka till :) Tala gärna om ifall det blir bättre :)
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Åhå... förra medryttarhästen var hopplös men han gick alltid fram om man slöt om med skänkeln och kortade tyglarna. Enda gången där när jag faktiskt hoppade av var när hans extrema rädsla för kor (kvigor i det här fallet) fick honom att frikoppla totalt - jag hade noll kontakt med hästen som reste sig och hoppade ut på plöjd åker... jag kände att det var risk för en farlig situation (had hade gått över med ryttare förut) så jag hoppade av och ledde honom.

Annars brukade vi roa oss med att hoppa sick-sack över vägen ömsom åt höger ömsom åt vänster när vi jobbade i galopp för det var en fågel här och en fågel där. Hans ägare brukade till och med lyfta fram min modighet/dumdristighet genom att säga "tindra gallopperar ju C på raken i mörkret" höhl, typ.

Nuvarande medryttarhäst har börjat köra "OMG ett grönt löv på det gröna gräset jag tror jag dör och springer hem"... kan vara för att han fick vila ett par veckor och har lite överskottsenergi.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Det finns ledarskapsövningar som du kan träna på från marken. Hästen litar på dig när du leder honom säger du, då måste du ta med dig det ledarskapet upp i sadeln. För det är nog så att du "tappar" ledarskapet på hästryggen. Jag har också det problemet. Känner mig osäker däruppe på en skvättig häst. Det finns också en liten bok (häfte) såhär beskrivs den, innehåller mycket lätta övningar att göra.

Bombsäker häst
"Detta är en bok full av kunskap, humor och kärlek till hästen. Perry har med denna bok gjort det lättare för oss hästmänniskor att skapa en närmare och tryggare relation till våra hästar! Inga mer nervösa, stressade och skvättiga hästar! Träna både dig och din häst trygg över alla hinder!

Perry Wood är en internationellt erkänd hästkarl, med många års erfarenhet av att träna både hästar och människor. Han är författare till sex hästböcker och figurerar flitigt i hästtidningar.
För Perry är mjukhet, lätthet och förståelse nycklarna till en framgångsrik relation med hästen. Han anser också att alla kan uppnå kontakt, tillit och samling med hjälp av dessa nycklar. Hans filosofi är att man med empati och förståelse för hästen skapar en häst som lägger sin egen glädje och entusiasm i arbetet.
Perrys arbete med hästar handlar om att utforska en djupare kommunikation och att lära sig hur häst och människa påverkar varandra.
Målsättningen är att både häst och ryttare ska kunna njuta mesta möjliga av varandra oavsett inriktning och ambitioner."
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Det låter som inte det inte handlar direkt om rädsla, när du beskriver din ridning och hur hästen funkar med dig. Snarare att den är uttråkad, och behöver rikta sin energi någonstans.

Sedan finns det ju hoppetossor givetvis, men då brukar de inte "ge sig" efter halva ridturen... ;)

Som du säger så blir den mer uppstressad om du är nervös och otydlig själv. Du skriver också att den skenar - stämmer det? Att den börjar hoppa/backa/snurra är en sak - men vänder den bara och drar järnet så ska du sluta rida den, lämna över ansvaret till någon kunnig. Ni kan bryta nacken bägge två vid nästa ridtur.

Tycker du fått fått konkreta bra tips av Anyo. Se till att den lyssnar - du ska alltid ha den framför skänkeln och i ramen. Gå på den direkt om den släpper kontakten med handen, eller börjar gå emot skänkeln. Det är ok att använda spö någon gång. Ge den inte en massa egen tid att tänka ut trams på, utan rid aktivt hela tiden. Hellre en lite kortare tur, men att det är ordning och reda hela tiden.

Hästar är olika; någon behöver få lång tygel och stå och fundera utan att bli störd, andra behöver klapp och uppmuntran, någon bör ha ett snabbt rapp i ändan...:devil:

Men rent generellt är det en lydnadsfråga - den är en sak att bli rädd och studsa till, en helt annan sak att vägra gå förbi eller börja skutta.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Tack för era svar, funderingar o tips- det hjälper verkligen! Tror att jag ska försöka "börja om"- dvs se till att visa att det är jag som är ledaren- och får ta det från ruta ett igen. Vad tror ni? Tänkte "hänga" en stund med honom i hagen (hört att det är bra då vi spenderar för lite tid med våra hästar- rider och "kräver" mest av dem) å sen promenera med honom på vägen (som han skuttar å skvätter på) eftersom att det funkar när jag leder honom (det stärker min självkänsla åxå ;) ). Nästa gång tänkte jag hänga med honomi hagen innan vi skrittar på volten, tänkte öva på sitsen. Vad tror ni?
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Om du blir spänd när han blir spänd blir han spänd av att du blir spänd... Dvs det blir en ond spiral. Jag skulle rekommendera dig att inte rida på de ställen där du inte känner dig säker, dvs där du vet att du kommer att spänna dig. Finns det någonstans du kan rida där du känner dig lugn och trygg och kan jobba på att behålla ditt lugn även om han skulle råka sprätta till lite? Rid då där tills du lärt känna hästen såpass väl att du hittat ditt eget självförtroende innan du ger dig iväg till ställen där du i nuläget inte känner dig lika säker. Hästren läser av dig på ett litet kick och känns du inte trygg i hästens ögon har han ingen anledning att lita på dig.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Tack för era svar, funderingar o tips- det hjälper verkligen! Tror att jag ska försöka "börja om"- dvs se till att visa att det är jag som är ledaren- och får ta det från ruta ett igen. Vad tror ni? Tänkte "hänga" en stund med honom i hagen (hört att det är bra då vi spenderar för lite tid med våra hästar- rider och "kräver" mest av dem) å sen promenera med honom på vägen (som han skuttar å skvätter på) eftersom att det funkar när jag leder honom (det stärker min självkänsla åxå ;) ). Nästa gång tänkte jag hänga med honomi hagen innan vi skrittar på volten, tänkte öva på sitsen. Vad tror ni?


Tänk på att det inte är din häst, och håll dig inom en hanterings- och ridradie som du klarar av. Känner du dig trygg på ridbanan, så håll dig där då. Vill du promenera istället för att rida så gör det, eller bara skritta uppsuttet en stund. Så länge du gör klart med ägaren att hästen inte kommer bli fysiskt avrastad den dagen.

Det är inte hästen du ska bevisa någonting för - utan dig själv. Skapa situationer där allting fungerar och ni som ekipage får en trevlig upplevelse. Då blir det hela tiden lättare nästa gång.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Tänk på att det inte är din häst, och håll dig inom en hanterings- och ridradie som du klarar av. Känner du dig trygg på ridbanan, så håll dig där då. Vill du promenera istället för att rida så gör det, eller bara skritta uppsuttet en stund. Så länge du gör klart med ägaren att hästen inte kommer bli fysiskt avrastad den dagen.

Det är inte hästen du ska bevisa någonting för - utan dig själv. Skapa situationer där allting fungerar och ni som ekipage får en trevlig upplevelse. Då blir det hela tiden lättare nästa gång.

Bra tips. Och TS, be ägaren om hjälp. Denne känner säkert sin häst och vet bättre än någon av oss hur den bör hanteras i såna situationer.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Hej!
Har pratat med ägaren som är införstådd! Har fått några tips av dom också. Det har gått bättre, trots att han gärna utmanar mig. Har lett honom o då går det hur bra som helst! Måste bara komma på ett sätt att ta med mig det lugna upp i sadeln- tips på det?
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Tja, det ska vara bra att sjunga har jag hört... för då kan du inte sitta och hålla andan iaf och slappnar av mer.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Rid på ridbanan innan du rider ut en sväng. Då är han rastad och troligtvis inte lika hoppig. Då har du dessutom nött in lite lydnad innan ni rider ut. För på en häst som man rider 1-2 dagar i veckan kan man behöva fräscha upp deras minne om vad som gäller när just jag sitter på ryggen.

var sedan vaksam på hur han går. tar han upp huvudet? kortar han steget? börjar han svaja lite i färdriktningen? alla är tecken på att han ser ett "spöke" var då snabb och korrigera han redan på en gång. Driv framåt och ställ honom bort från det som är läskigt. Du kan även prova att göra halt, sitta helt lugnt, andas lugnt, kanske sucka eller gäspa för att lite överdrivet lossa dina spänningar och rid sen framåt igen.

Om han är rädd för ngt specifikt som en brevlåda, en sten (en av mina medryttarhästar är övertygad om att stenar äter små svarta pållar) etc. så kan du faktiskt hoppa av, leda fram och tillbaka förbi spöket, sitta upp och sen rida fram och tillbaka förbi tills han går någorlunda avslappnat förbi.

Det kan även vara värt att ta med en halsrem - dvs ett grimskaft eller stigläder knutet runt halsen på hästen som man kan hålla i sig i om man skulle komma ur balans. Det kan göra underverk för en själv att veta att remmen finns där att ta tag i vid behov.

Om du kan så prova att rida ut med sällskap. Det hjälper mkt och då kan du bitvis rida först och bitvis få draghjälp av den andra hästen.

Så småningom kommer det lösa sig, det kanske tar lite tid eftersom du inte rider honom varje dag. Men ta det för vad det är och ta det inte personligt om han stissar lite eller går super ena veckan och får ett bakslag andra. Lycka till!
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Prata med hästägaren ? Denne känner väl förhoppningsvis sin häst och kan stötta ?
Utsätt sig inte Flr situationer där du inte känner dig trygg . Både för din egen och hästens skull .

Håller inte med tipsen om kort tygel ram osv . Man kan lösa det för stunden med sånt visst . Men kortar man tygeln och går på varje gång hästen blir spänd får de bekräftelse på att ngt de reagerar på är obehagligt , dvs även om de sköter sig för stunden blir deras mentala slutsats att deras reaktion är befogad .'
Jag rider såna hästar på lösare tygel och släpper trycket när de stannar till och tvekar - bara de inte backar eller försöker vända . De får gärna titta och stanna till i övrigt . Avdramatisera och när de tar initiativ att gå framåt och ha tittat klart följ bara med . När de gått förbi och förblir avslappnade - då klappar du eller berömmer , inte förr .

Brukar ge mkt coola och säkra hästar .
 
Senast ändrad:
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Hej!
Har pratat med ägaren som är införstådd! Har fått några tips av dom också. Det har gått bättre, trots att han gärna utmanar mig. Har lett honom o då går det hur bra som helst! Måste bara komma på ett sätt att ta med mig det lugna upp i sadeln- tips på det?


Håll dig där det känns bra och tryggt. Tänk inte att den "utmanar", det är troligen inte vad som händer. Sånt tänk tenderar också att spinna vidare till att den ska "sättas på plats" - helt meningslöst bråk som vanligen inte leder till något produktivt.

Andas lugnt och ta små steg, håll dig i paddocken tills det känns tryggt. Sedan små turer ute, rid efter någon annan, klappa lite extra på hästen - det sänker ditt blodtryck. :)

Jag tror på tydliga direktiv, men känns det bättre att rida på längre tygel så testa det då. Det du vill är att minska stressen för er båda, och att ni tillsammans ska få positiva upplevelser.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Jag ser att du har fått flera tips om hur du kan bryta detta mönster som både du och din medryttarhäst har byggt upp, men jag tänker kasta mig in i alla fall med en eller fler kommentarer om ämnet..

Det första du bör göra är att sätta dig ner och fundera: Vad är det du egentligen är rädd för? Egentligen.. Är det att ramla av och skada dig, eller är det att hästen kommer att skada sig? När du vet detta kommer det senare bli enklare att jobba med det aktuella problemet.

Sedan kan du gå ut på en promenad med hästen. Använd ej träns, använd grimma och ett långt grimskaft. Det långa skaftet ger dig fördelen om han springer iväg, du kan ge honom mer plats och han får chansen att lugna sig utan att känna panik. Om han får panik så håller du kvar med en lugn energi, då kommer han lugna ner sig inom kort. Var noga med att gå med långt grimskaft hela tiden, med andra ord ska du gå ungefär en meter snett framför honom och ha långt skaft så att han kan känna sig lugn och med det inte fasthållen.
Upprepa detta tills varken du eller han visar några symtom på att vara spända eller vilja rusa iväg.

När allt går bra, då är det dags att ta en ridtur där det är som mest problem. Det har ju gått bra med promenaden, och du gör ungefär samma sak fast du sitter på hästryggen. Långa tyglar, avslappnad kroppshållning och blicken framåt. Tänk inte på allt som hänt - då kommer han med stor sannolikhet inte ens komma på tanken att göra några hyss. När man arbetar med djur så är det viktigt att man lär sig kontrollera sin egen energi, för denna sänder man ut genom verktygen man använder, såsom grimskaft och tyglar.

Och kom ihåg, träna dig själv samtidigt som du tränar hästen. För trots allt är det hos dig detta problem sitter - du överför det på hästen. Han har egentligen inga bekymmer med den platsen som du skriver om i din text, det är du.
 
Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Jag är medryttare på en häst som är ganska livlig, stressar ganska lätt upp sig, speciellt när man rider ut, och tycker att en del saker är läskiga. Jag har lärt mig lite signaler han ger när han blir orolig eller rädd. När jag rider ut ensam brukar jag nynna ibland eller sjunga lågt. Det lugnar både mig och hästen. (Jag är inte rädd för att rida ut, mer lite rädd för att träffa ålg). Han är inte så miljötränad hos tidigare ägare, och tycker därför att en del saker är läskiga. Men oftast funkar det att försöka vara lugn och prata med han. Tex en gång när vi skulle gå mellan ett släp och en skoterpulka tror jag det var, som han tyckte var lite läskigt, uppmuntrade jag han att gå förbi och ville inte anväda spö. Drev lite grann och sa att han kunde och det inte var nåt farligt. Han har också tyckt att grannens soptunnor är läskiga, speciellt i början när jag red förbi dom eftersom han var van att gå åt andra hållet. Då fick man driva lite, alternativt hålla tillbaka lite, visa att vi visst skulle gå förbi och kanske prata lite med han.
Han har stuckit med mig några gånger när han blivit rädd för nåt, men jag vet att han är ganska lätt att få stopp på och inte spriner flera 100 meter först, vilket ju gör att man inte blir lika orolig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 854
Senast: fijja
·
L
Hästhantering Hej! Jag har stött på ett problem med min foderhäst som jag nu har haft i 3 månader. Han går på lösdrift med två andra hästar och när...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Love_Maya
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp