Bukefalos 28 år!

"spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Sv: "spökrädd" häst skapar spänningar hos mig

Hej Ccc :)
Jag ser att du har fått ett antal svar, och kanske funkar allt fint för dig och Pållen nu :) Men ifall du vill ha eller behöver flera råd tänkte jag att jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter.
Jag har ridit många hästar som har varit "skvatträdda" genom åren, och en av mina egna hästar var rädd för i stort sett allt när jag tog hand om henne.
Mitt sätt att lugna nervösa hästar har varit att vara lugn själv. Jag vet att det kan vara lättare sagt än gjort, men tyvärr är det så att en ryttares nervositet smittar av sig på hästen, och kan göra så att en häst som i vanliga fall är lugn kan börja att visa nervositet. Det som händer när man är nervös och målar upp en massa otäcka saker som skulle kunna hända för din inre syn är att man sitter och spänner sig. Kanske "förbereder" man sig på att få sina negativa förväntningar uppfyllda och att klamrar sig fast med benen och stramar åt tyglarna för att vara beredd när det skrämmande inträffar. Genom att spänna sig talar man om för hästen att den faktiskt har rätt i att vara nervös. När jag rider rädda hästar säger jag till mig själv att det kommer att gå bra, och jag sitter extra avslappnat. Den rädda hästen får lite mera tygel (ibland endast skenbart genom att jag flyttar fram händerna lite, och ibland ger jag helt enkelt mera tygel). Jag rider med helt avslappnade ben utom när jag måste använda dom för hjälper eller t ex lätt trav. Om hästen tittar oroligt på något tittar jag åt andra hållet för att visa att det som hästen tittar på inte är värt att få uppmärksamhet. Hästen märker nämligen vad ryttaren tittar på, och många gånger är det rädda ryttare som "pekar ut" saker åt hästen att vara rädd för. Ta för givet att hästen inte kommer att reagera så är du en bra bit på väg mot en orädd häst.
Tillsist vill jag ge dig rådet att träna på att känna dig riktigt säker i sadeln. Det är bra att träna mycket på att rida utan stigbyglar i alla gångarter.
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 854
Senast: fijja
·
L
Hästhantering Hej! Jag har stött på ett problem med min foderhäst som jag nu har haft i 3 månader. Han går på lösdrift med två andra hästar och när...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Love_Maya
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp