Spotifyproblem

Ja. Jag blir förbannad över att de ens erbjuder en så urdålig gratisversion, och att det inte framgick väldigt tydligt när jag bytte hur begränsad den numera är. (Nej, jag letade inte upp skärmsidor med finstilta villkor). Kör betal rakt av i stället så att man faktiskt kan lyssna.
Okej. De har haft begränsningar i gratisversionen sen 2011, det var endast under ett år innan dess som den var "fri" med enbart reklam.
 
Okej. De har haft begränsningar i gratisversionen sen 2011, det var endast under ett år innan dess som den var "fri" med enbart reklam.
När jag hade gratisversionen senast var begränsningarna bara reklam samt att jag inte kunde lyssna offline. Det KAN också ha funnits begränsningar i de sociala funktionerna, dem använde jag inte. Inte sjutton har jag betalat i åtta år? 🤔
 
När jag hade gratisversionen senast var begränsningarna bara reklam samt att jag inte kunde lyssna offline. Det KAN också ha funnits begränsningar i de sociala funktionerna, dem använde jag inte. Inte sjutton har jag betalat i åtta år? 🤔
Mängden timmar/månad och antal lyssningar/låt vet jag har varit begränsat i alla fall. Tror det var 10 timmar/månad man kunde lyssna då, så typen av begränsning kan säkert ha varierat genom åren, men begränsningar har det varit.
 
Med det sagt får du såklart bojkotta Spotify om du vill @mandalaki , men i min värld är det konstigt att bojkotta en betalversion för att man tycker gratisversionen är begränsad - när det inte existerar någon bättre gratisversion på marknaden. :D Jag tänker ju lite att gratisversioner är en obegränsad trial-period, man får testa tjänsten, men självklart ska man som konsument sakna funktioner som finns i betalversionen, för att majoriteten ska välja att betala.

Sen föredrar jag ju personligen att sponsra ett svenskt företag än en amerikansk jätte, om det är jämbördiga tjänster. :)
 
Med det sagt får du såklart bojkotta Spotify om du vill @mandalaki , men i min värld är det konstigt att bojkotta en betalversion för att man tycker gratisversionen är begränsad - när det inte existerar någon bättre gratisversion på marknaden. :D Jag tänker ju lite att gratisversioner är en obegränsad trial-period, man får testa tjänsten, men självklart ska man som konsument sakna funktioner som finns i betalversionen, för att majoriteten ska välja att betala.

Sen föredrar jag ju personligen att sponsra ett svenskt företag än en amerikansk jätte, om det är jämbördiga tjänster. :)
Det är inte konstigt för mig, är väl det uppenbara svaret? Det har väl framgått att det är mitt personliga val, jag rekommenderar ingen annan att bojkotta.

Om jag ska sponsra miljardärer spelar det mig ingen större till var i världen de finns, faktiskt. En av spotifys två grundare är Sveriges rikaste high tech-miljardär, trots att han bara äger 10% av aktierna. Känner inte riktigt att spotify behöver mina 99 i månaden mer än vad apple gör.
 
För min del handlade det om att jag lyssnade så lite att jag lika gärna kunde gå tillbaka till reklamversionen - eftersom jag trodde att den funkade som förr. (Spotify drar ju för övrigt in pengar där också).

Men nu får det bli Apple music i stället, betalar hellre för den.

+ @Magnum

Jag fattar såklart att man inte vill betala för något man inte använder.

Men varför surar man över att funktioner där man INTE betalar för musiken är dåliga? Det klagas på att varianten där man ska få lyssna gratis inte är tillräckligt väl anpassad till precis vad ni vill lyssna på?

Någon annan jämförde med radio och så tänker jag också. Jag förväntar mig inte att höra de låtar jag vill i den ordningen jag vill eller ens de artister jag vill när jag lyssnar på radio.
 
+ @Magnum

Jag fattar såklart att man inte vill betala för något man inte använder.

Men varför surar man över att funktioner där man INTE betalar för musiken är dåliga? Det klagas på att varianten där man ska få lyssna gratis inte är tillräckligt väl anpassad till precis vad ni vill lyssna på?

Någon annan jämförde med radio och så tänker jag också. Jag förväntar mig inte att höra de låtar jag vill i den ordningen jag vill eller ens de artister jag vill när jag lyssnar på radio.
Alltså jag har inget behov av att argumentera kring det här valet jag gör oavsett om du anser mig sur eller inte. Men vad gäller radio och youtube: som jag skrev. Vill jag lyssna på t ex Robyns nya album så är jag inte hjälpt av något av det.
 
Det är inte konstigt för mig, är väl det uppenbara svaret? Det har väl framgått att det är mitt personliga val, jag rekommenderar ingen annan att bojkotta.

Om jag ska sponsra miljardärer spelar det mig ingen större till var i världen de finns, faktiskt. En av spotifys två grundare är Sveriges rikaste high tech-miljardär, trots att han bara äger 10% av aktierna. Känner inte riktigt att spotify behöver mina 99 i månaden mer än vad apple gör.
Jag har inte tolkat dig så, ursäkta om det var otydligt. :) Ville mest bara förklara min syn och utgångspunkt.

Spotify har ju dock inte gått med vinst förrän nu, utan tidigare år gjort rejält stora förluster. Grundarna har ju dragit in pengar på annat än Spotify också. Men min främsta poäng på den fronten är väl lite grejen att sponsra och uppmuntra svenska företag att stanna i Sverige också. Men det är som sagt min syn på den saken.
 
Alltså jag har inget behov av att argumentera kring det här valet jag gör oavsett om du anser mig sur eller inte. Men vad gäller radio och youtube: som jag skrev. Vill jag lyssna på t ex Robyns nya album så är jag inte hjälpt av något av det.
Absolut. Frågan är ju då snarare varför man anser att man ska kunna lyssna på nya album gratis? Det ”normala” borde ju rimligtvis vara att man köper albumet.
 
Fast det går inte att ha på youtube i bakgrunden medan man surfar på annat. För mig är det ett problem.
Nej det kan man inte, men har man youtube premium ska det väl funka nu?
Jag har Spotify för att det är enkelt och funkar bra. Hade apples motsvarighet innan, men tycker mer om Spotify. Nu är inte det alternativ för dig.
 
När jag hade gratisversionen senast var begränsningarna bara reklam samt att jag inte kunde lyssna offline. Det KAN också ha funnits begränsningar i de sociala funktionerna, dem använde jag inte. Inte sjutton har jag betalat i åtta år? 🤔
Spotify på mobilen har haft stora begränsningar i gratis versionen så länge jag minns - jag lyssnade därför länge på mp3-spelaren trots spotifys intåg, men på datorn var enda skillnaden reklamen och att man inte kunde lyssna offline, men det gick bra att lyssna oshufflade listor och välja låt. Så det kanske beror på vad man jämför med också. Gratisversionen i mobilen lämnar mycket att önska. Tyvärr har även premiumversionen i mobilen också en del grejer jag är mindre förtjust i och jag har valt bort massa i mitt tycke onödiga inställningar som är förinställda.
 
Nu är väl Spotify inte kända för att ge jättemycket pengar till artisterna, men varför är så många så ovilliga att faktiskt betala för att lyssna på musik? Vem ska betala för den?
Inte generellt ovillig. Men jag lyssnar så himla sällan så det är inte värt 99 kr per månad. Samma med t ex Netflix - inga problem betala för film osv men använder så sällan så inte värt ha ett abonnemang löpande.

Har haft både Spotify och netflix flera omgångar men slutar med att jag inser jag inte använt det alls på 6 månader
 
Inte generellt ovillig. Men jag lyssnar så himla sällan så det är inte värt 99 kr per månad. Samma med t ex Netflix - inga problem betala för film osv men använder så sällan så inte värt ha ett abonnemang löpande.

Har haft både Spotify och netflix flera omgångar men slutar med att jag inser jag inte använt det alls på 6 månader

Självklart tycker inte jag heller att man ska betala för en sådan tjänst om man inte använder den. Och det finns ju flera lösningar för att betala för den musik man faktiskt vill lyssna på.

Men det är ju en annan sak än att klaga på att varianter där man slipper betala och ändå får lyssna är för dåliga.
 
Alltså jag har inget behov av att argumentera kring det här valet jag gör oavsett om du anser mig sur eller inte. Men vad gäller radio och youtube: som jag skrev. Vill jag lyssna på t ex Robyns nya album så är jag inte hjälpt av något av det.

Men då är det ju bara att betala för Robyns nya album.
 
Men då är det ju bara att betala för Robyns nya album.
Nu var ju inte det riktigt poängen, utan poängen var lyssnarbeteende. Vill man ha mixade spellistor med olika låtar/artister kan man lyssna på youtube eller radio, vill man lyssna på en viss artists album vid ett givet tillfälle så funkar varken youtube eller radio. För 99 spänn/mån kan man lyssna på flera album varje dag, om man så vill.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vad kan jag göra? Har inte Spotify Premium. Har provat att starta om datorn, utan resultat. Trodde först att det var något problem hos...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och...
2
Svar
22
· Visningar
1 511
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp