språk tester och hemkunskap

Ja, du har så rätt och det har vi tidigare konstaterat i tråden. Men nu handlade det om huruvida höjda löner skulle leda till att etablerade i Sverige skulle ta jobben och göra att de nysvenska inte skulle komma ut från hemmet och in i samhället.
Jag ska inte ge mig in i diskussioner, när jag är för trött för att orka läsa allt, helt enkelt.


Men generellt tror jag att Sverige har ett problem med att det finns för få jobb för personer utan utbildning, vilket gör det rätt svårt för vissa grupper att komma in på arbetsmarknaden. Vad man ska göra, det vet jag dock inte.
 
En sak som verkar glömmas bort är alla som inte har svenska som första språk och som behöver personal som de kan prata med. I allt högre grad med en åldrande befolkning och demens mm så glöms svenskan bort hos allt fler som har det som andra språk. Det handlar inte enbart om att göra sig förstådd på svenska utan om ett behov att kunna kommunicera på flera språk.

Jag håller absolut med om att hemtjänstens status behöver höjas, men någon katastrof att få tag på svensktalande personal verkar det inte vara då syrran är undersköterska men får bara jobb på timmar, så i Västra Götaland verkar behovet täckt. Mina grannar tog in RUT istället för hemtjänsten, dels var det avdragsgillt och dels så var det samma person som kom varje gång. :idea:
Språkprofilerade äldreboenden finns och fler och fler kommer att skapas, och inom hemtjänst brukar man anpassa vårdlagen utefter de behov som finns i just deras upptagningsområde. Mycket kan förbättras på det området helt klart, men man ska också komma ihåg att vård & omsorgsorganisationen har svenska som administrativt språk och där är en av kärnorna i problemet som handlar om så mycket annat runt om brukarkontakterna som bara måste fungera - det är inte bara i brukarkontakten språket behövs oavsett vilket språk just det handlar om.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag förmodar att frågan ffa faktiskt gäller vikarier och anställning därav. Liksom att du idag inte får anställning inom skolan om du inte är behörig , är det väl reglerat i någon förordning att för fast anställning inom vård ska du ha utbildning. De utbildningar som finns idag till undersköterska kräver att du kan tillgodogöra dig den på svenska och jag har också sett språktesterna till de utbildningar som AF håller i.
Inom omsorgen (som väl är vad vi pratar om här, inte vård som under HSL) tror jag inte det är några direkta krav på vilken kompetens som ska finnas, utan det avgör arbetsgivaren som för de flesta yrken. Någon författning från Socialstyrelsen tror jag säger ungefär nödvändiga kunskaper eller liknande.
 
Inom omsorgen (som väl är vad vi pratar om här, inte vård som under HSL) tror jag inte det är några direkta krav på vilken kompetens som ska finnas, utan det avgör arbetsgivaren som för de flesta yrken. Någon författning från Socialstyrelsen tror jag säger ungefär nödvändiga kunskaper eller liknande.
Ok, ja samtliga kommuner jag arbetat inom integration eller inom hemtjänsten har det krävts utbildning till undersköterska för att få fast tjänst, däremot inte för vikarier (hade ju inte funnits vikarier annars). Verkar dock som det finns nationella riktlinjer. Hur eller hur börjar ju de flesta, med eller utan utbildning som vikarie och får fast tjänst efter att ha blivit lasade. Ett jäkla gissel så klart men rimligen borde även en person som inte kan svenska kunna det efter typ tre-fem år i yrket.
 
Ok, ja samtliga kommuner jag arbetat inom integration eller inom hemtjänsten har det krävts utbildning till undersköterska för att få fast tjänst, däremot inte för vikarier (hade ju inte funnits vikarier annars). Verkar dock som det finns nationella riktlinjer. Hur eller hur börjar ju de flesta, med eller utan utbildning som vikarie och får fast tjänst efter att ha blivit lasade. Ett jäkla gissel så klart men rimligen borde även en person som inte kan svenska kunna det efter typ tre-fem år i yrket.
Är väl kommunerna som beslutar politiskt i de fall de har en policy om att alla ska vara USKA? dvs. arbetsgivarens val. Inte författningsreglerat. (och något som facket driver på om, tror jag också)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
2 859
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 409
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp