1) kontrollera att folk inte gör något tokigt lär man göra med alla nyanställda och sommarvikarier, ofta (svenska) ungdomar. Det ingår i jobbet att lära folk jobbet (jag har jobbat inom hemtjänsten, jag hade ofta folk med mig som var nya).Du försummar det faktum att hemtjänsten blir en oattraktiv arbetsplats, eftersom de anställda som har full koll på svenskan, också måste kontrollera att kollegor som inte når upp till språkkraven inte gör något tokigt på grund av bristande språkförståelse. Eftersom hemtjänstjobbet i sig betyder att man har stort ansvar för bräckliga personer, blir ansvarsbördan för stor och tung om du dessutom känner ansvar för att kollegorna förstår och gör rätt.
Min tes är alltså om alla anställda hade den svenska språkförståelse som krävs, de läs- och skrivkunskaper som behövs, och lätt kommunicerade med brukarna skulle en stor stressfaktor i arbetet elimineras, och jobbet bli mer attraktivt.
2) Säger inte att du har fel och du får gärna länka till källan på det eftersom med den logiken så skulle inte en kommun som faktiskt har svenskakrav ha problem att få in arbetskraft. Det hjälper inte kan jag säga, av erfarenhet.