språk tester och hemkunskap

Du försummar det faktum att hemtjänsten blir en oattraktiv arbetsplats, eftersom de anställda som har full koll på svenskan, också måste kontrollera att kollegor som inte når upp till språkkraven inte gör något tokigt på grund av bristande språkförståelse. Eftersom hemtjänstjobbet i sig betyder att man har stort ansvar för bräckliga personer, blir ansvarsbördan för stor och tung om du dessutom känner ansvar för att kollegorna förstår och gör rätt.

Min tes är alltså om alla anställda hade den svenska språkförståelse som krävs, de läs- och skrivkunskaper som behövs, och lätt kommunicerade med brukarna skulle en stor stressfaktor i arbetet elimineras, och jobbet bli mer attraktivt.
1) kontrollera att folk inte gör något tokigt lär man göra med alla nyanställda och sommarvikarier, ofta (svenska) ungdomar. Det ingår i jobbet att lära folk jobbet (jag har jobbat inom hemtjänsten, jag hade ofta folk med mig som var nya).
2) Säger inte att du har fel och du får gärna länka till källan på det eftersom med den logiken så skulle inte en kommun som faktiskt har svenskakrav ha problem att få in arbetskraft. Det hjälper inte kan jag säga, av erfarenhet.
 
Men nu har du ju missat något. Jag har inte "skönmålat" något, jag säger att det finns problem men jag får dels inte säga det, sen får jag inte säga att jag trivs med mitt arbete. Vad är det för jävla hånande grälsjukt sätt att kommunicera? Jag vill att mina kollegor (de som behöver det) ska få stöd och kompletterande utbildning i svenska språket, så att de även kan få och ta till sig kompetenshöjning. VAD ÄR PROBLEMET?

Jag förstår inte aggressionen här, jag "skönmålar" när jag säger att jag trivs på mitt jobb? Vad är det för ett jävla diskussionsklimat? Jag arbetar med människor, tillsammans med människor. Men det är MYCKET mindre konfliktfyllt än att diskutera på buke för här skönmålar man om man trivs på jobbet....

Jag kan lägga lite lök på moset också - jag trivs med mina chefer. Jag har själv en ledarskapsutbildning inom mitt skrå, mina chefer har mer ledarskapsutbildning. Och jag tycker det är toppen.
Dock är det så att arbetar man inom region eller kommun - så arbetar man i en politiskt styrd organisation. Det är, anser jag - ett ganska speciell typ av ledarskap som kanske är svårt att sätta sig in i om en alltid jobbat för näringslivet.
Nej det verkar vara en oerhört öm punkt för dig att hemtjänst som arbetsplats har en fruktansvärt stor personalomsättning och att många väljer att inte stanna, av olika anledningar. Kanske är det du som ska tagga ner lite för jag har aldrig diskuterat ditt jobb som enskild individ och du jobbar ju inte ens i hemtjänsten säger du. Jag jobbar också i politisk styrd organisation, som folk flyr ifrån. Jag trivs dock bra, men det säger ingenting om hur klimatet och miljön inom organisationen är i övrigt.

Kl. Och nej. Ingen i tråden har sagt att det är ok med kompetensbrist. Men just vård är ju ett ställe där folk måste finnas och är det så att inte tillräckligt många svenskar vill utbilda sig och jobba inom vården, då blir ju resultatet det ts skriver. Såklart.
 
1) kontrollera att folk inte gör något tokigt lär man göra med alla nyanställda och sommarvikarier, ofta (svenska) ungdomar. Det ingår i jobbet att lära folk jobbet (jag har jobbat inom hemtjänsten, jag hade ofta folk med mig som var nya).
Du tänker inte att det är skillnad att gå och lära någon som har adekvat utbildning och rätt språkkunskaper än någon som inte har det? För brukaren/ omsorgstagaren.
Tror ändå att vi diskuterar äpplen och päron, jag diskuterar utifrån en multisjuk med stort omsorgsbehov, som kräver daglig uppdatering av instruktioner och omsorg, och som behöver en personal som kan göra omsorgsbedömning och ge adekvat information och instruktioner till arbetstagaren som kommer efter. Den vårdtagaren har rätt till en viss nivå av omsorg, sedan är det jättebra att de finns dem som kan gå bredvid och lära sig ta hand om enklare fall, typ micra mat, städa, tvätta, ge redan färdigdistribuerad medicin etc. Men en svårt sjuk har rätt till en vård där man som arbetstagare inte bara kan gå bredvid för att lära sig, den måste redan ha tillräckliga kunskaper för att kunna ta instruktioner, uppdatera dem utifrån fakta och beprövad erfarenhet och dessutom ha tillräckliga språkkunskaper för att kunna förklara sina åtgärder för brukaren, som ska förstå dem, och uppdatera och ge instruktioner om förändrat vårdbehov till kollegor. Även den friskare brukaren kan snabbt bli sjuk och behöva förmedla sin sjukdomsuppfattning till arbetstagaren som måste ha tillräckligt bra svenskkunskaper för att kunna agera på det och eventuellt kunna höra av sig till andra instanser, och göra sig förstådd där.
Jag vill så gärna förstå dig, förklara gärna dina tankar om det, om du orkar?
 
Absolut, om alternativet är att få en inte så omsorgsutbildad, som inte kan tillräcklig svenska för att förstå och kunna vidarebefordra komplicerade instruktioner, eller ingen personal alls, så förstår jag att man inte har något val. Men jag skulle gärna vilja förstå dem som säger att det är okej, och att trevlighet och espri går först, när det faktiskt kan handla om liv eller död, eller svåra skador hos individen. Jag jobbar inom ett helt annat område (rektor) och blir helt förfärad, jag visste att det var illa, men inte så illa. Och att en del försvarar det? Men jag kan förstå fel. Hoppas jag. Om jag skulle få cancer skulle jag inte acceptera outbildad personal eller som inte kan förstå, förmedla, utvärdera och delge mitt omsorgsbehov. Oavsett läkare eller vårdbiträde(?, är det rätt beteckning). Jag skulle starta uppror, åtminstone om jag orkade. Och vända mig privat, men det har ju inte alla möjlighet att göra, och vare sig jag eller någon annan ska behöva göra det heller, för att man inte får sitt omsorgsbehov uppfyllt av kompetent personal.

Jag ser språket som ett nästan helt avgörande krav för att kunna känna att mitt omsorgsbehov tillfredställs, förstår i den här tråden att det inte ses som det hos alla och vill försöka förstå hur de tänker, på riktigt. Inte dömande.

Sedan, fy fasiken för att bli gammal och sjuk.
Mycket handlar om att vi får vad vi är beredda att betala för. I skatt. Vill folk inte betala skatt och vill att vård inte ska kosta så blir det så.

Jag tycker helt klart att det ska finnas minimumkrav både på språk, utbildning och annan lämplighet. Och jag tror att en hel del av personalbristen skulle kunna åtgärdas med bättre arbetsvillkor och bättre lön. .
Att arbeta exempelvis delade arbetspass en hel helg, att ha scheman som innebar att man skulle vara på två ställen samtidigt och helst teleportera oss mellan vårdtagarna och i flera fall extremt bristande introduktion för nya och på det stora hela väldigt bristande rutiner och organisationer och mycket liten möjlighet att självpåverka. Jag har alltså arbetat i flera kommuner och i olika stadsdelar.

jag validerade nästan hela undersköterskeprogrammet efter att ha arbetat några år, men när jag hade de två sista kurserna att läsa och jag kom in på universitet bytte jag bana utan att blinka, även om jag arbetade som vikarie även under utbildningstiden. Jag hade aldrig orkat med det arbetet långsiktigt.
 
Du tänker inte att det är skillnad att gå och lära någon som har adekvat utbildning och rätt språkkunskaper än någon som inte har det? För brukaren/ omsorgstagaren.
Tror ändå att vi diskuterar äpplen och päron, jag diskuterar utifrån en multisjuk med stort omsorgsbehov, som kräver daglig uppdatering av instruktioner och omsorg, och som behöver en personal som kan göra omsorgsbedömning och ge adekvat information och instruktioner till arbetstagaren som kommer efter. Den vårdtagaren har rätt till en viss nivå av omsorg, sedan är det jättebra att de finns dem som kan gå bredvid och lära sig ta hand om enklare fall, typ micra mat, städa, tvätta, ge redan färdigdistribuerad medicin etc. Men en svårt sjuk har rätt till en vård där man som arbetstagare inte bara kan gå bredvid för att lära sig, den måste redan ha tillräckliga kunskaper för att kunna ta instruktioner, uppdatera dem utifrån fakta och beprövad erfarenhet och dessutom ha tillräckliga språkkunskaper för att kunna förklara sina åtgärder för brukaren, som ska förstå dem, och uppdatera och ge instruktioner om förändrat vårdbehov till kollegor. Även den friskare brukaren kan snabbt bli sjuk och behöva förmedla sin sjukdomsuppfattning till arbetstagaren som måste ha tillräckligt bra svenskkunskaper för att kunna agera på det och eventuellt kunna höra av sig till andra instanser, och göra sig förstådd där.
Jag vill så gärna förstå dig, förklara gärna dina tankar om det, om du orkar?
Självklart. Men om personalen inte finns, vilket är den bittra verkligheten, är det bättre menar du med ingen personal alls? Eller att de få dom arbetar jobbar ihjäl sig och blir långtidssjukskrivna vilket har skett här där det faktiskt är språkkrav?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
@escodobe Delade turer är väl borttaget? Eller? I min kommun tror jag de tog bort det för kanske sex-sju år sedan. Dock tror jag de pratar om att timanställda går in på delade turer fortfarande.
 
Självklart. Men om personalen inte finns, vilket är den bittra verkligheten, är det bättre menar du med ingen personal alls? Eller att de få dom arbetar jobbar ihjäl sig och blir långtidssjukskrivna vilket har skett här där det faktiskt är språkkrav?
Tack för ditt svar! Det förstår jag absolut. Jag vänder mig dock mot att kalla det okej vård, vilka vissa verkar tycka. För mig kan det aldrig bli okej vård med en som inte kan göra en riktig omsorgsbedömning, ge och ta instruktioner och prata med brukaren så att hen kan förstå. Temporär och under ursäkt och kontroll från arbetsgivaren möjligtvis. En kortare period. Jag förstår nu, vilket var det jag ville, att när ni menar att acceptera ett bristfälligt språk, så menar de flesta av er eftersom inget annat finns till buds? Eller? För för mig är det så att det skulle aldrig kunna vara acceptabel vård med en som inte kan kommunicera, ibland på mer avancerad nivå, göra svårare omsorgsbedömningar, läsa, ge och ta instruktioner etc. Allt annat kallar jag möjligtvis förvaring. Men finns det inte personal så finns det inte. Skrämmande dock att någon i Sverige ska behöva ta emot den vården. Det skär i hjärtat.

Jag känner att detta kommer att bli en viktig fråga politiskt för mig, till valet. Så tack ni som deltagit i tråden, oavsett åsikt, för att ha gett mig insyn i ett stort och viktigt problem. (Klart jag brydde mig tidigare, men utan att egentligen ha koll och utan att det var topp- tre fråga i viktighet.) Med detta känner jag att jag inte kan bidra mer här, är tacksam till dig @Cambrie, som tog dig tid och förklarade hur du tänker. Ni andra diskuterar givetvis vidare!
 
Tack för ditt svar! Det förstår jag absolut. Jag vänder mig dock mot att kalla det okej vård, vilka vissa verkar tycka. För mig kan det aldrig bli okej vård med en som inte kan göra en riktig omsorgsbedömning, ge och ta instruktioner och prata med brukaren så att hen kan förstå. Temporär och under ursäkt och kontroll från arbetsgivaren möjligtvis. En kortare period. Jag förstår nu, vilket var det jag ville, att när ni menar att acceptera ett bristfälligt språk, så menar de flesta av er eftersom inget annat finns till buds? Eller? För för mig är det så att det skulle aldrig kunna vara acceptabel vård med en som inte kan kommunicera, ibland på mer avancerad nivå, göra svårare omsorgsbedömningar, läsa, ge och ta instruktioner etc. Allt annat kallar jag möjligtvis förvaring. Men finns det inte personal så finns det inte. Skrämmande dock att någon i Sverige ska behöva ta emot den vården. Det skär i hjärtat.

Jag känner att detta kommer att bli en viktig fråga politiskt för mig, till valet. Så tack ni som deltagit i tråden, oavsett åsikt, för att ha gett mig insyn i ett stort och viktigt problem. (Klart jag brydde mig tidigare, men utan att egentligen ha koll och utan att det var topp- tre fråga i viktighet.) Med detta känner jag att jag inte kan bidra mer här, är tacksam till dig @Cambrie, som tog dig tid och förklarade hur du tänker. Ni andra diskuterar givetvis vidare!
Jag menar så men kan inte prata för andra, men jag har uppfattat flera så så det är möjligt. Det här är ju inget nytt tänker jag. Villkoren inom ffa hemtjänst har ju pratats om i alla fall så länge jag kunnat följa nyheter. Idag får du heller inte anställning utan att faktiskt ha utbildning utan det är vikarierna det handlar om, ungefär som att skolan ska ha behöriga lärare.

Visst kan man höja lönen men i realiteten lär ju inte det ske, oavsett hur viktigt arbete det må vara finns ingen realistisk möjlighet att ett yrke som går att utbilda sig via en tvåårig gymnasieutbildning ska ge lika mycket lön som till exempel en lärare med fem år på universitet i bagaget (där lönerna också skulle behöva höjas) och någonstans ska ju pengarna tas ifrån men jag betvivlar att få andra yrkesgrupper är beredda att sänka sin lön för att undersköterskor ska få högre.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
@escodobe Delade turer är väl borttaget? Eller? I min kommun tror jag de tog bort det för kanske sex-sju år sedan. Dock tror jag de pratar om att timanställda går in på delade turer fortfarande.
Nej de finns kvar. Vi har det. Alla måste jobba delat. Vissa offrar en semesterdag när de har delad tur.
 
Okej, trodde det var borttaget i fler kommuner, såg att det togs bort som schemalagd tur i min kommun 2015. Men som sagt, timvikarierna får fortfarande delade turer. Ordinarie personal verkar mest strida om hälsoscheman nu.
Det togs bort här också men återinfördes för ca 2 år sen.
Här jobbar få heltid (valfritt) så skulle hälsoschema införas så skulle ca 75% av personalen säga upp sig.
 
Man måste skilja på hemtjänst och hemsjukvård dessutom. Jag tycker det är lite luddigt vilket det handlar om i en del inlägg.

Mina 90-åriga pappa hade hemtjänst en dryg vecka då han var skadad. Det båda mina föräldrar tyckte det jobbigaste var att det var nytt folk varenda :devil: gång - och då kom de två gånger om dagen.

Inte unikt för dem, det är det normala för dem med hemtjänst. En del har full hemtjänst (7 ggr/dygn i min kommun) plus hemsjukvård plus matutdelning - hela tiden med olika människor. (OK, vissa återkommer, men med flera dagars mellanrum). Jättejobbigt för personal, ett helvete för patient/brukare och anhöriga.
 
Man måste skilja på hemtjänst och hemsjukvård dessutom. Jag tycker det är lite luddigt vilket det handlar om i en del inlägg.

Mina 90-åriga pappa hade hemtjänst en dryg vecka då han var skadad. Det båda mina föräldrar tyckte det jobbigaste var att det var nytt folk varenda :devil: gång - och då kom de två gånger om dagen.

Inte unikt för dem, det är det normala för dem med hemtjänst. En del har full hemtjänst (7 ggr/dygn i min kommun) plus hemsjukvård plus matutdelning - hela tiden med olika människor. (OK, vissa återkommer, men med flera dagars mellanrum). Jättejobbigt för personal, ett helvete för patient/brukare och anhöriga.
Hemtjänst och hemsjukvård är två olika organisationer under kommunernas vård & omsorgskontor. Hemtjänst är bistånd i form av service och personlig omvårdnad i den enskildes bostad eller motsvarande. Hemsjukvård omfattar alltifrån enkla avgränsade vårdåtgärder med flera dagars mellanrum till sjukvård med många besök och åtgärder per dygn för svårt sjuka patienter. Bara för att man har hemtjänst beviljat, innebär det inte att man är ansluten till hemsjukvården.
Parallellt med hemtjänst och hemsjukvården arbetar även hemgångsteam, förflyttningsteam, paramedicin som arbetsterapeut, sjukgymnast osv, samt i vissa kommuner med sån organisation, larmteam som arbetar med trygghetslarm. Sen finns andra typer av team i samarbete mellan region/kommun men det kan vara varierande regionalt. Det är oerhört mycket folk inblandade i vård & omsorgen av människor i eget boende.
 
Jag menar så men kan inte prata för andra, men jag har uppfattat flera så så det är möjligt. Det här är ju inget nytt tänker jag. Villkoren inom ffa hemtjänst har ju pratats om i alla fall så länge jag kunnat följa nyheter. Idag får du heller inte anställning utan att faktiskt ha utbildning utan det är vikarierna det handlar om, ungefär som att skolan ska ha behöriga lärare.

Visst kan man höja lönen men i realiteten lär ju inte det ske, oavsett hur viktigt arbete det må vara finns ingen realistisk möjlighet att ett yrke som går att utbilda sig via en tvåårig gymnasieutbildning ska ge lika mycket lön som till exempel en lärare med fem år på universitet i bagaget (där lönerna också skulle behöva höjas) och någonstans ska ju pengarna tas ifrån men jag betvivlar att få andra yrkesgrupper är beredda att sänka sin lön för att undersköterskor ska få högre.

Eller höja skatten. Säg att man slopar jobbskatteavdraget för höginkomsttagare så skulle det vara en bra bit på väg till att kunna höja lönerna för personal som jobbar inom hemtjänst och äldrevården. Vilket i sin tur gör att yrket i sig blir mer attraktivt, vilket i sin tur gör att fler söker sig dit, vilket i sin tur gör att fler 'svenskar' väljer att jobba där. Vilket i sin tur tyvärr innebär att många nysvenskar trycks ut allteftersom brukarna väljer hemtjänst som talar och skriver flytande svenska.

Det är inte helt okomplicerat att ett av de få jobb nysvenskar som talar och skriver bristfällig svenska faktiskt kan bli anställd som, är inom det området. Om 'svenskar' pga ökade löner och bättre arbetsvillkor söker sig dit kommer AG inte att anställa nysvenskar med bristfällig svenska. Särskilt för outbildade kvinnor har hemtjänsten och äldrevården varit en räddning från bidragsträsket. Och de är också den gruppen som är beredda att arbeta i ett underbetalt, stressigt till max, fysiskt tungt yrke.

Jag tycker fö att det är en skam att de som tjänar mest får mest rabatt på skatten.
 
Eller höja skatten. Säg att man slopar jobbskatteavdraget för höginkomsttagare så skulle det vara en bra bit på väg till att kunna höja lönerna för personal som jobbar inom hemtjänst och äldrevården. Vilket i sin tur gör att yrket i sig blir mer attraktivt, vilket i sin tur gör att fler söker sig dit, vilket i sin tur gör att fler 'svenskar' väljer att jobba där. Vilket i sin tur tyvärr innebär att många nysvenskar trycks ut allteftersom brukarna väljer hemtjänst som talar och skriver flytande svenska.

Det är inte helt okomplicerat att ett av de få jobb nysvenskar som talar och skriver bristfällig svenska faktiskt kan bli anställd som, är inom det området. Om 'svenskar' pga ökade löner och bättre arbetsvillkor söker sig dit kommer AG inte att anställa nysvenskar med bristfällig svenska. Särskilt för outbildade kvinnor har hemtjänsten och äldrevården varit en räddning från bidragsträsket. Och de är också den gruppen som är beredda att arbeta i ett underbetalt, stressigt till max, fysiskt tungt yrke.

Jag tycker fö att det är en skam att de som tjänar mest får mest rabatt på skatten.
Fast det är ju återigen utifrån vilken perspektiv man ska se, nysvenskan med bristfällig svenska som ska få ett jobb och komma in i samhället (och ut från hemmet), eller vårdtagaren som ska ha rätt till en säker och korrekt vård, utförd av någon som kan ge och ta instruktioner, omvärdera omsorg och motivera dem för brukaren och dennes anhöriga, kontakta andra instanser, instruera efterkommande arbetstagande om nya instruktioner etc. Tycker ändå att vårdtagaren har rätt till en säker och korrekt vård (därmed inte sagt att nysvenskar inte kan ha rätt medicinsk kunskap, men de behöver kunna språket för att göra detta arbete. När språket är fixat, för de flesta kan faktiskt lära sig ett annat språk på acceptabel nivå, trots fossilisering i uttal etc, är det fritt fram) Tror inte någon vill att ens anhörig tas om hand av någon med inte tillräcklig språkligkompetens (vilket påverkar ovanstående) för att någon annan ska komma in i samhället och ut från hemmet. Även om båda så klart är viktiga. Men inte på bekostnad av en säker vård. Den vårdtagandes behov måste gå först. Anser jag. Men andra har rätt till sin uppfattning.

Vad gäller att nysvenskar som ska ta sig ut från hemmet och in i samhället måste det självklart vid en vettig migration skapas andra möjligheter till jobb än att ta hand om sjuka, som kräver att man behärskar en viss nivå på språk från början. Anser det jätteviktigt, speciellt för kvinnorna att de får komma ut och in i samhället. Det är ett politikerbeslut, det måste få kosta (lön för arbete, praktik och svenskstudier) innan det kan generera pengar (den nysvenske betalar skatt).
 
Eller höja skatten. Säg att man slopar jobbskatteavdraget för höginkomsttagare så skulle det vara en bra bit på väg till att kunna höja lönerna för personal som jobbar inom hemtjänst och äldrevården. Vilket i sin tur gör att yrket i sig blir mer attraktivt, vilket i sin tur gör att fler söker sig dit, vilket i sin tur gör att fler 'svenskar' väljer att jobba där. Vilket i sin tur tyvärr innebär att många nysvenskar trycks ut allteftersom brukarna väljer hemtjänst som talar och skriver flytande svenska.

Det är inte helt okomplicerat att ett av de få jobb nysvenskar som talar och skriver bristfällig svenska faktiskt kan bli anställd som, är inom det området. Om 'svenskar' pga ökade löner och bättre arbetsvillkor söker sig dit kommer AG inte att anställa nysvenskar med bristfällig svenska. Särskilt för outbildade kvinnor har hemtjänsten och äldrevården varit en räddning från bidragsträsket. Och de är också den gruppen som är beredda att arbeta i ett underbetalt, stressigt till max, fysiskt tungt yrke.

Jag tycker fö att det är en skam att de som tjänar mest får mest rabatt på skatten.
Jag håller med i mycket i det du skriver. Däremot tillhör jag dem som inte tycker att arbeten med krav på gymnasieutbildning ska ha högre lön än arbeten med krav på högskoleutbildning, vare sig det gäller lärare eller socionomer till exempel. Och höja lönerna för alla... absolut skulle det kunna funka. Men det skulle bli väldigt hög skatt då och det är troligen en utopi.

Jag förmodar att frågan ffa faktiskt gäller vikarier och anställning därav. Liksom att du idag inte får anställning inom skolan om du inte är behörig , är det väl reglerat i någon förordning att för fast anställning inom vård ska du ha utbildning. De utbildningar som finns idag till undersköterska kräver att du kan tillgodogöra dig den på svenska och jag har också sett språktesterna till de utbildningar som AF håller i.

Så då undrar jag, var är alla fast anställda?
 
Fast det är ju återigen utifrån vilken perspektiv man ska se, nysvenskan med bristfällig svenska som ska få ett jobb och komma in i samhället (och ut från hemmet), eller vårdtagaren som ska ha rätt till en säker och korrekt vård, utförd av någon som kan ge och ta instruktioner, omvärdera omsorg och motivera dem för brukaren och dennes anhöriga, kontakta andra instanser, instruera efterkommande arbetstagande om nya instruktioner etc. Tycker ändå att vårdtagaren har rätt till en säker och korrekt vård (därmed inte sagt att nysvenskar inte kan ha rätt medicinsk kunskap, men de behöver kunna språket för att göra detta arbete. När språket är fixat, för de flesta kan faktiskt lära sig ett annat språk på acceptabel nivå, trots fossilisering i uttal etc, är det fritt fram) Tror inte någon vill att ens anhörig tas om hand av någon med inte tillräcklig språkligkompetens (vilket påverkar ovanstående) för att någon annan ska komma in i samhället och ut från hemmet. Även om båda så klart är viktiga. Men inte på bekostnad av en säker vård. Den vårdtagandes behov måste gå först. Anser jag. Men andra har rätt till sin uppfattning.

Vad gäller att nysvenskar som ska ta sig ut från hemmet och in i samhället måste det självklart vid en vettig migration skapas andra möjligheter till jobb än att ta hand om sjuka, som kräver att man behärskar en viss nivå på språk från början. Anser det jätteviktigt, speciellt för kvinnorna att de får komma ut och in i samhället. Det är ett politikerbeslut, det måste få kosta (lön för arbete, praktik och svenskstudier) innan det kan generera pengar (den nysvenske betalar skatt).
Ja, det är alltid ur perspektiv. Men som problemet ser ut just nu, så är det alternativen "för få anställda" eller "för dålig svenska". Inget är bra, men troligtvis är "för dålig svenska" något mindre dåligt.
 
Ja, det är alltid ur perspektiv. Men som problemet ser ut just nu, så är det alternativen "för få anställda" eller "för dålig svenska". Inget är bra, men troligtvis är "för dålig svenska" något mindre dåligt.
Ja, du har så rätt och det har vi tidigare konstaterat i tråden. Men nu handlade det om huruvida höjda löner skulle leda till att etablerade i Sverige skulle ta jobben och göra att de nysvenska inte skulle komma ut från hemmet och in i samhället.
 
En sak som verkar glömmas bort är alla som inte har svenska som första språk och som behöver personal som de kan prata med. I allt högre grad med en åldrande befolkning och demens mm så glöms svenskan bort hos allt fler som har det som andra språk. Det handlar inte enbart om att göra sig förstådd på svenska utan om ett behov att kunna kommunicera på flera språk.

Jag håller absolut med om att hemtjänstens status behöver höjas, men någon katastrof att få tag på svensktalande personal verkar det inte vara då syrran är undersköterska men får bara jobb på timmar, så i Västra Götaland verkar behovet täckt. Mina grannar tog in RUT istället för hemtjänsten, dels var det avdragsgillt och dels så var det samma person som kom varje gång. :idea:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 233
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
2 871
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp