språk tester och hemkunskap

Tråkigt att du haft de erfarenheterna (och tyckandet). Jag har inte samma upplevelser som du, har heller inte hört annan kollega uttrycka sig på det sättet. Trist att du fått uppleva det, men beskriv det inte som en absolut sanning för all äldrevård och en hel armada av människor som arbetar med det varje dag och natt. Kan också tycka att det är bra att du inte arbetar inom sjuk & äldreomsorgen med de åsikterna.
Grundar mitt på fyra olika kommuner i fyra olika delar av Sverige. Självklart är det bra - skulle aldrig arbeta med sådant igen. Jättebra att vissa tycker det är det bästa jobb de haft. Många gör det inte (hade de gjort det hade det ju definitivt inte varit svårt att få tag i personal liksom, eller hur?
 
Hos oss är både chef och de som planerar våra rader och scheman undersköterskor/sköterskor i grunden som jobbat i yrket. Lika på samtliga enheter i kommunen :)
Måste vara en av få kommuner då... Vad har de för ledarskapsutbildningar? För rätt ledarskap är ju oerhört viktigt. Oavsett. Om alla hade tyckt att hemtjänst och vård vore så jädra fantastiskt, då hade inte kommuner haft problem att få tag i arbetskraft och behöva ta in outbildad personal utan tillräcklig svenska, eller hur?
 
Måste vara en av få kommuner då... Vad har de för ledarskapsutbildningar? För rätt ledarskap är ju oerhört viktigt. Oavsett. Om alla hade tyckt att hemtjänst och vård vore så jädra fantastiskt, då hade inte kommuner haft problem att få tag i arbetskraft och behöva ta in outbildad personal utan tillräcklig svenska, eller hur?
Känns som du har extremt tråkiga erfarenheter men att du kanske ska tagga ner en aning.
 
Måste vara en av få kommuner då... Vad har de för ledarskapsutbildningar? För rätt ledarskap är ju oerhört viktigt. Oavsett. Om alla hade tyckt att hemtjänst och vård vore så jädra fantastiskt, då hade inte kommuner haft problem att få tag i arbetskraft och behöva ta in outbildad personal utan tillräcklig svenska, eller hur?
Jag vet inte hur vanligt det är att folk har koll på sina arbetsgivares div utbildningar men jag har inte det. Och jag skiter i vilka de har för de gör ett jäkligt bra jobb.
Öht så tycker jag att du har en rätt trist ton i ditt svar.
Åter igen så ser inte alla kommuner och enheter lika dana ut. Precis som det finns kassa och bra arbetsplatser inom alla yrken.
 
Känns som du har extremt tråkiga erfarenheter men att du kanske ska tagga ner en aning.
Tagga ner? Varför ? Du sitter ju själv och gnäller på arbetskraften som tas in, hade alla trivts så otroligt bra inom hemtjänsten så hade det givetvis inte behövts ta in folk med vad du anser bristfällig svenska och outbildade. Folk stannar såklart om de trivs på arbetsplatsen.
Jag vet inte hur vanligt det är att folk har koll på sina arbetsgivares div utbildningar men jag har inte det. Och jag skiter i vilka de har för de gör ett jäkligt bra jobb.
Öht så tycker jag att du har en rätt trist ton i ditt svar.
Åter igen så ser inte alla kommuner och enheter lika dana ut. Precis som det finns kassa och bra arbetsplatser inom alla yrken.
Se ovan. Hade folk trivts hade man inte behövt ta in outbildade människor utan svenska. Svårare är det faktiskt inte. Tråkig ton eller ej så är kommentaren i allra högsta grad relevant för tråden för ni får ju, uppenbart, inte den personal ni vill ha?
 
Tagga ner? Varför ? Du sitter ju själv och gnäller på arbetskraften som tas in, hade alla trivts så otroligt bra inom hemtjänsten så hade det givetvis inte behövts ta in folk med vad du anser bristfällig svenska och outbildade. Folk stannar såklart om de trivs på arbetsplatsen.

Se ovan. Hade folk trivts hade man inte behövt ta in outbildade människor utan svenska. Svårare är det faktiskt inte. Tråkig ton eller ej så är kommentaren i allra högsta grad relevant för tråden för ni får ju, uppenbart, inte den personal ni vill ha?
Se ovan du med.
Alla enheter är inte sådana. Att det finns enheter med chefer som inte kan styra upp sin arbetsplats så den blir attraktiv för kompetent personal är åter igen inget unikt för just hemtjänst.
 
Se ovan du med.
Alla enheter är inte sådana. Att det finns enheter med chefer som inte kan styra upp sin arbetsplats så den blir attraktiv för kompetent personal är åter igen inget unikt för just hemtjänst.
Googlar man verkar personalproblem och att folk inte stannar vara ett problem inom många kommuner så är nog mer regel än undantag. Klart det finns fler arbetsplatser med den problematiken - nu var det väl dock hemtjänst eller möjligen vård som diskuterades.
 
Googlar man verkar personalproblem och att folk inte stannar vara ett problem inom många kommuner så är nog mer regel än undantag. Klart det finns fler arbetsplatser med den problematiken - nu var det väl dock hemtjänst eller möjligen vård som diskuterades.
Okej, all hemtjänst suger, personal inom hemtjänst är inkompetent och chefer odugliga.
 
Tagga ner? Varför ? Du sitter ju själv och gnäller på arbetskraften som tas in, hade alla trivts så otroligt bra inom hemtjänsten så hade det givetvis inte behövts ta in folk med vad du anser bristfällig svenska och outbildade. Folk stannar såklart om de trivs på arbetsplatsen.

Se ovan. Hade folk trivts hade man inte behövt ta in outbildade människor utan svenska. Svårare är det faktiskt inte. Tråkig ton eller ej så är kommentaren i allra högsta grad relevant för tråden för ni får ju, uppenbart, inte den personal ni vill ha?
Jag har kollegor från hela världen och har inga samarbetsproblem med dem och jag är jävligt stolt över varenda en som kämpar som de gör med att lära sig, anpassa sig och att förstå. Att språk, kommunikation och korrekt dokumentation är extremt viktiga för såväl verksamhet, patienter/brukare/kunder som för personalen själva är väl inget konstigt? Varför lägger du ansvaret för dessa problem på - ja vem lägger du ansvaret på egentligen? "Svenskar? Jag förstår I te var du vill komma. De som säger att det är ett problem att personal som inte kan svenska, eller ens inte har någon som helst formell kompetens rekryteras till äldreomsorgen - är det de som är problemet säger du?
 
Okej, all hemtjänst suger, personal inom hemtjänst är inkompetent och chefer odugliga.
Som sagt. Jättebra att du gillar ditt jobb. Super. Men många gör det inte. Då hade det inte sett ut på det sättet som det gör inom den typen av arbete. Det är ju där diskussionen ligger. Att du gillar ditt jobb säger ju fortfarande ingenting om personalomsättningen, eller att det inte finns utbildad personal (just vårdutbildningarna är för övrigt oerhört populära inom AF, de finns över hela landet så det är väldigt konstigt att man inte får tag i mer utbildad personal, men just det ja, de kan ju inte, oftast, flytande svenska så då passar de väl inte in ändå).

Vet att mamma har olika människor, oftast utländska, varje dag. Aldrig hört henne säga ett ont ord om någon. Rätt tacksam tror jag att det finns folk alls .
Jag har kollegor från hela världen och har inga samarbetsproblem med dem och jag är jävligt stolt över varenda en som kämpar som de gör med att lära sig, anpassa sig och att förstå. Att språk, kommunikation och korrekt dokumentation är extremt viktiga för såväl verksamhet, patienter/brukare/kunder som för personalen själva är väl inget konstigt? Varför lägger du ansvaret för dessa problem på - ja vem lägger du ansvaret på egentligen? "Svenskar? Jag förstår I te var du vill komma. De som säger att det är ett problem att personal som inte kan svenska, eller ens inte har någon som helst formell kompetens rekryteras till äldreomsorgen - är det de som är problemet säger du?
Ändå gnäller du i ditt första inlägg. Man får nog liksom ta vad man får tänker jag om arbetsplatsen inte är attraktiv och det har naturligtvis alla som jobbar på en arbetsplats en del av. Jag lägger inte ansvaret på någon. Jag säger bara att det är ett oattraktivt arbete för många - inte för alla tack och lov då - och det naturligtvis bidrar till att det inte går att få tag i den personalen ni uppenbart vill ha men inte lyckas få tag i (för då hade det ju inte varit ett problem, faktiskt).

Som sagt. Vi har språkkrav i vår kommun. Och Sveriges högsta sjuktal. Eftersom det inte finns vikarier överhuvudtaget. Personalen har knappt fått sommarsemester. Föredrar du en sådan arbetsplats?
 
Som sagt. Jättebra att du gillar ditt jobb. Super. Men många gör det inte. Då hade det inte sett ut på det sättet som det gör inom den typen av arbete. Det är ju där diskussionen ligger. Att du gillar ditt jobb säger ju fortfarande ingenting om personalomsättningen, eller att det inte finns utbildad personal (just vårdutbildningarna är för övrigt oerhört populära inom AF, de finns över hela landet så det är väldigt konstigt att man inte får tag i mer utbildad personal, men just det ja, de kan ju inte, oftast, flytande svenska så då passar de väl inte in ändå).

Vet att mamma har olika människor, oftast utländska, varje dag. Aldrig hört henne säga ett ont ord om någon. Rätt tacksam tror jag att det finns folk alls .

Ändå gnäller du i ditt första inlägg. Man får nog liksom ta vad man får tänker jag om arbetsplatsen inte är attraktiv och det har naturligtvis alla som jobbar på en arbetsplats en del av. Jag lägger inte ansvaret på någon. Jag säger bara att det är ett oattraktivt arbete för många - inte för alla tack och lov då - och det naturligtvis bidrar till att det inte går att få tag i den personalen ni uppenbart vill ha men inte lyckas få tag i (för då hade det ju inte varit ett problem, faktiskt).

Som sagt. Vi har språkkrav i vår kommun. Och Sveriges högsta sjuktal. Eftersom det inte finns vikarier överhuvudtaget. Personalen har knappt fått sommarsemester. Föredrar du en sådan arbetsplats?
Nu har jag sagt flera gånger att jag inte är hemtjänstanställd. Jag arbetar i annan kopplad organisation och här finns inte det KAOS du beskriver. Men okej, jag lägger ner den här diskussionen med dig för du får mig att känna att jag bara ska hålla käften och inte yppa någon som helst kritik eller ställa några som helst kompetenskrav på mina kollegor för varken nu eller framtida vård & omsorg. En vacker dag blir du själv omsorgsbehövande kanske, jag hoppas du får den vård och omsorg du förtjänar då.
 
Nu har jag sagt flera gånger att jag inte är hemtjänstanställd. Jag arbetar i annan kopplad organisation och här finns inte det KAOS du beskriver. Men okej, jag lägger ner den här diskussionen med dig för du får mig att känna att jag bara ska hålla käften och inte yppa någon som helst kritik eller ställa några som helst kompetenskrav på mina kollegor för varken nu eller framtida vård & omsorg. En vacker dag blir du själv omsorgsbehövande kanske, jag hoppas du får den vård och omsorg du förtjänar då.
Hoppas jag verkligen. Fast jag har faktiskt inga problem om människor inte förstår flytande svenska eller inte är utbildade så länge de har ett gott hjärta och gör så gott de kan... Sedan ska du inte kasta sten i glashus, när jag ifrågasatt att det inte är en attraktiv arbetsplats för många ska jag tagga ner.

Du får väldigt gärna förklara för mig varför ni inte får tag i den personal ni uppenbarligen misslyckas att få tag i om det är en attraktiv arbetsplats, för jag fattar verkligen inte? Problemet hade väl liksom inte funnits om alla ville jobba inom vård och omsorg, utbildningen kräver ju liksom inte många år av utbildning och studielån, många kommuner har egen utbildning, AFs utbildningar är alltid överfulla, vi har vårdinriktning på gymnasiet etc etc så varför menar du då att ni misslyckas få tag i personal eftersom utbildning och språk verkar vara springande punkt. Det ena finns ju, och för att komma in på utbildning, åtminstone AFs, krävs fullgjord SFI och språktest. Problemen borde ju vara ut världen då?

Jag tror också att du, oavsett var du jobbade, hellre skulle ha en outbildad person inne över sommaren än ingen alls så du kan få semester.
 
Vilka är kompletteringsutbildningarna? Nyfiken. Även om det är ot.

Det finns ju mängder med ledarskapsutbildningar, sådana man betalar för och andra via ”det allmänna”.

Två kurskamrater läser ngn utbildning via Borås tror jag det var, 30hp. Jag är exakt noll intresserad av att bli chef så jag har inte detaljstuderat utbudet.
 
Som sagt. Jättebra att du gillar ditt jobb. Super. Men många gör det inte. Då hade det inte sett ut på det sättet som det gör inom den typen av arbete. Det är ju där diskussionen ligger. Att du gillar ditt jobb säger ju fortfarande ingenting om personalomsättningen, eller att det inte finns utbildad personal (just vårdutbildningarna är för övrigt oerhört populära inom AF, de finns över hela landet så det är väldigt konstigt att man inte får tag i mer utbildad personal, men just det ja, de kan ju inte, oftast, flytande svenska så då passar de väl inte in ändå).

Vet att mamma har olika människor, oftast utländska, varje dag. Aldrig hört henne säga ett ont ord om någon. Rätt tacksam tror jag att det finns folk alls .

Ändå gnäller du i ditt första inlägg. Man får nog liksom ta vad man får tänker jag om arbetsplatsen inte är attraktiv och det har naturligtvis alla som jobbar på en arbetsplats en del av. Jag lägger inte ansvaret på någon. Jag säger bara att det är ett oattraktivt arbete för många - inte för alla tack och lov då - och det naturligtvis bidrar till att det inte går att få tag i den personalen ni uppenbart vill ha men inte lyckas få tag i (för då hade det ju inte varit ett problem, faktiskt).

Som sagt. Vi har språkkrav i vår kommun. Och Sveriges högsta sjuktal. Eftersom det inte finns vikarier överhuvudtaget. Personalen har knappt fått sommarsemester. Föredrar du en sådan arbetsplats?
Det är ju DEN arbetsplatsen. Inte alla. Men du verkar ju inte begripa att det finns skilnader som på alla andra arbetsplatser. Men detta ska man tydligen inte lyfta i en diskussion.
 
Regeringen har avsatt pengar sen några år tillbaka till kunskapslyft. Det innebär att man när man fått en fast tjänst i Hemtjänsten kan läsa till undersköterska på betald arbetstid. Man jobbar då 50% och studerar 50%. Innan utbildningen utför man 3 veckors praktik för visa sina kunskaper. Sen utgörs en validering i kurslängden. Iom att vi redan har utbildningar i såromläggning, blodtryck, medicinsk hantering, insulin, sondmatning/peg, säkra förflyttningar, demens, kateter, rikning, blodsocker och lite annat smått och gott så brukar de flesta bli utbildade undersköterskor inom ett år. Avsikten är att alla ska utbilda sig.
Problemet är att det saknas lärare. Jag skulle gå nu i höst men hela utbildningen är inställd för detta år pga lärarbrist.
Pengarna finns. Viljan finns. Utbildningen finns.
Alla delegeringskurser och utbildningar är på Svenska och utan delegeringar får man inte jobba.
 
Det är ju DEN arbetsplatsen. Inte alla. Men du verkar ju inte begripa att det finns skilnader som på alla andra arbetsplatser. Men detta ska man tydligen inte lyfta i en diskussion.
Jo. Jag begriper det mycket väl. Den problemställning som ts syftar på är ju vida känd dock, så ja, det är mer regel än undantag. Konstigt att man skönmålar arbetet men det är så svårt att få tag i personal. Borde ju rimligen inte vara svårt liksom som du och Honung skönmålar det, ändå delas det länkar vilka problem det är att få tag i utbildad personal som pratar flytande svenska. Det är liksom en generell diskussion, inte en diskussion om din arbetsplats (eller är ts din brukare?).
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 262
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 309
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
2 871
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp