Springmask - medicin slut och jag gravid! Vad göra? Huskurer som fungerar?

StandByMe

Trådstartare
Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt!

För någon månad sedan upptäckte jag att jag och sambon fått springmask. Det värsta är att jag inte vet hur länge vi gått med dem, vi hade båda haft lite analklåda men inte kopplat ihop det med mask förrän vi såg dem. Usch! Vi köpte i alla fall medicin, städade som tokar, följde alla råd. Nu är masken ändå tillbaka igen ändå! Jahapp tänkte jag - ny omgång medicin då. Vi tog ju en dos för en månad sen, en till för två veckor sen så jag tänkte att vi helt sonika får köra en dos till.

Men nu är medicinen SLUT?! Den ska inte komma in förrän i augusti! Ser när jag googlar att den varit slut hela förra hösten också. Hade jag vetat det hade jag köpt på mig massa mer medicin sist, eftersom jag läst att flera haft återkommande besvär. Det finns tydligen en receptbelagd medicin - men grejen är att jag är gravid och får inte ta det receptbelagda!

Så vad gör vi nu? :( Alltså om jag föder barn med mask i magen kommer ju vårt barn få mask också. Hur behandlar man ett spädbarn med mask? Stackarn, det kommer ju gråta och klia i rumpan på hen varje dag?!

Jag har försökt fråga mina vänner med barn om de möjligtvis har två doser på lager till oss - tänker att vissa kanske bunkrar sådan medicin, men utan framgång :(

Har googlat husmorskurer, men många påstår att det bara är medicin som hjälper. Har någon provat typ vitlök etc för att bli av med springmask?

Hjälp :(

/En vaken person som får panik av det nattliga kliet
 
Senast ändrad:
Inte för att jag har så stor erfarenhet av springmask, men barnen hade det nån gång när de var små och det är väl korta naglar, noggrann handhygien och kanske viktigast av allt: tvätta rumpan noga med tvål och vatten minst en gång dagligen (ju fler gånger, desto bättre). Inte sova naken, byta underkläder och byxor dagligen och tvätta sängkläder i minst 60 grader.

Det tar, vad jag kunnat läsa mig till längre tid att bli av med dem utan medicin, men av med dem blir du förr eller senare. Personligen hade jag nog dessutom inför sovandet smort in rumpan med ett överflöd av typ vaselin, för att minska på nattbesvären med klåda. Inte för att det lär göra nån större skillnad på själva maskarna, men att lindra klådan kan ju vara bra nog tänker jag.
 
Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt!

För någon månad sedan upptäckte jag att jag och sambon fått springmask. Det värsta är att jag inte vet hur länge vi gått med dem, vi hade båda haft lite analklåda men inte kopplat ihop det med mask förrän vi såg dem. Usch! Vi köpte i alla fall medicin, städade som tokar, följde alla råd. Nu är masken ändå tillbaka igen ändå! Jahapp tänkte jag - ny omgång medicin då. Vi tog ju en dos för en månad sen, en till för två veckor sen så jag tänkte att vi helt sonika får köra en dos till.

Men nu är medicinen SLUT?! Den ska inte komma in förrän i augusti! Ser när jag googlar att den varit slut hela förra hösten också. Hade jag vetat det hade jag köpt på mig massa mer medicin sist, eftersom jag läst att flera haft återkommande besvär. Det finns tydligen en receptbelagd medicin - men grejen är att jag är gravid och får inte ta det receptbelagda!

Så vad gör vi nu? :( Alltså om jag föder barn med mask i magen kommer ju vårt barn få mask också. Hur behandlar man ett spädbarn med mask? Stackarn, det kommer ju gråta och klia i rumpan på hen varje dag?!

Jag har försökt fråga mina vänner med barn om de möjligtvis har två doser på lager till oss - tänker att vissa kanske bunkrar sådan medicin, men utan framgång :(

Har googlat husmorskurer, men många påstår att det bara är medicin som hjälper. Har någon provat typ vitlök etc för att bli av med springmask?

Hjälp :(

/En vaken person som får panik av det nattliga kliet


Det var slut förra hösten också och då vet jag ett par stycken som beställde från Finland
https://perheapteekit.fi/epages/PA.sf/secbbcf35a657/?ObjectID=252058
Hoppas länken blev rätt.. annars bara att googla :)
 
Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt!

För någon månad sedan upptäckte jag att jag och sambon fått springmask. Det värsta är att jag inte vet hur länge vi gått med dem, vi hade båda haft lite analklåda men inte kopplat ihop det med mask förrän vi såg dem. Usch! Vi köpte i alla fall medicin, städade som tokar, följde alla råd. Nu är masken ändå tillbaka igen ändå! Jahapp tänkte jag - ny omgång medicin då. Vi tog ju en dos för en månad sen, en till för två veckor sen så jag tänkte att vi helt sonika får köra en dos till.

Men nu är medicinen SLUT?! Den ska inte komma in förrän i augusti! Ser när jag googlar att den varit slut hela förra hösten också. Hade jag vetat det hade jag köpt på mig massa mer medicin sist, eftersom jag läst att flera haft återkommande besvär. Det finns tydligen en receptbelagd medicin - men grejen är att jag är gravid och får inte ta det receptbelagda!

Så vad gör vi nu? :( Alltså om jag föder barn med mask i magen kommer ju vårt barn få mask också. Hur behandlar man ett spädbarn med mask? Stackarn, det kommer ju gråta och klia i rumpan på hen varje dag?!

Jag har försökt fråga mina vänner med barn om de möjligtvis har två doser på lager till oss - tänker att vissa kanske bunkrar sådan medicin, men utan framgång :(

Har googlat husmorskurer, men många påstår att det bara är medicin som hjälper. Har någon provat typ vitlök etc för att bli av med springmask?

Hjälp :(

/En vaken person som får panik av det nattliga kliet
Vi har fått in på vårt apotek och min man köpte för att ha hemma då det går springmask på barnens förskola. Du kan gärna få det paketet om du vill. Skicka ett meddelande till mig i så fall☺
 
VC har inget lager av varken receptbelagd eller receptfri medicin. Eller hur menar du?
Den receptfria tar slut då och då men den receptbelagda finns ofta kvar. Så om den receptfria är slut så ringer man vc och får utskrivet receptbelagd.
 
Den receptfria tar slut då och då men den receptbelagda finns ofta kvar. Så om den receptfria är slut så ringer man vc och får utskrivet receptbelagd.

För övrigt välbekant med den gången (jobbar på VC och skrev Vermoxrecept hela hösten) men det var ju inte problemet här enligt trådstarten, utan att Vanquin är restnoterat igen.
 
Hur långt gången är du i graviditeten?
När det gick springmask på dotterns förskola i vintras fick vi den receptbelagda Vermox utskriven och eftersom jag passerat de tre första månaderna av graviditeten var det OK enligt läkaren för mig att ta dem (alla i familjen ska ju helst behandlas).
 
Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt!

För någon månad sedan upptäckte jag att jag och sambon fått springmask. Det värsta är att jag inte vet hur länge vi gått med dem, vi hade båda haft lite analklåda men inte kopplat ihop det med mask förrän vi såg dem. Usch! Vi köpte i alla fall medicin, städade som tokar, följde alla råd. Nu är masken ändå tillbaka igen ändå! Jahapp tänkte jag - ny omgång medicin då. Vi tog ju en dos för en månad sen, en till för två veckor sen så jag tänkte att vi helt sonika får köra en dos till.

Men nu är medicinen SLUT?! Den ska inte komma in förrän i augusti! Ser när jag googlar att den varit slut hela förra hösten också. Hade jag vetat det hade jag köpt på mig massa mer medicin sist, eftersom jag läst att flera haft återkommande besvär. Det finns tydligen en receptbelagd medicin - men grejen är att jag är gravid och får inte ta det receptbelagda!

Så vad gör vi nu? :( Alltså om jag föder barn med mask i magen kommer ju vårt barn få mask också. Hur behandlar man ett spädbarn med mask? Stackarn, det kommer ju gråta och klia i rumpan på hen varje dag?!

Jag har försökt fråga mina vänner med barn om de möjligtvis har två doser på lager till oss - tänker att vissa kanske bunkrar sådan medicin, men utan framgång :(

Har googlat husmorskurer, men många påstår att det bara är medicin som hjälper. Har någon provat typ vitlök etc för att bli av med springmask?

Hjälp :(

/En vaken person som får panik av det nattliga kliet
För många år sedan hade jag och min son detta bekymmer. Ibland åt hela familjen mask kur, i land bara jag och grabben. Det verkade som om det bara var vi som återsmittades. Jag läste att rå rödbeta kunde råda bot. Vi käkade rå rödbeta. Vi har klarat oss sen dess. Även om du får medicin utskrivet så kan Ni med för
 
@Heddvig Men åh, jag messar dig! Buke :love:

@Madick och @gulan Rödbetor var just en sådan husmoskur som det skrevs om på nätet. Jag tänker att jag ska prova det också. Men som någon annan frågat, funkar det med rödbetsjuice? Jag tror inte jag kommer få i mig tillräckliga mängder annars. Beställde juice igår i alla fall.

@Maria123 Ser att dessa tabletter är starkare än de i Sverige, men det kanske är lugnt ändå? Verkar i alla fall vara säker sida att beställa från. Stor förvisso att det av säkerhets skull inte ska användas av gravida, men tror det eg är samma på Vanquin här i Sverige? Dvs finns inga bevisade negativa effekter men kanske eg inte tillräckligt med forskning? Samtidigt måste jag ju bli av med dessa äckliga saker.
 
Vi åt en fjärdedel om dagen i ett par dagar. Uppehåll så åt vi igen tror det var runt en månad. Minns inte hur lång cykeln är från smitta till utvecklade maskar.
 
Buke är underbart! @Heddvig köpte maskmedicin åt mig (hennes apotek hade kvar) och la på brevlådan. Fantastiskt hjälpsamma människor det finns här. Nu ska jag göra nytt försök för att bli av med masken och få ro i min fortsatta graviditet. Ska köra huskur mot mask samtidigt för att maximera chanserna att de försvinner denna gång!
 

Liknande trådar

Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 567
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 857
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 865
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 821
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp