St comfort?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 501
K

kbr

Hej
Har nu ridit i min nya comfort i två veckor och allt har vart underbart:bow: . Nu dom senaste två gånger har det varit lite ruggit vid manken fram på höger sida. Bara på ena sidan den andra ligger allt hår åt rätt håll.
Vad kan detta bero på?
Ett anat problem är även gjorden. Hon har sadelkramp så jag spänner ett hål i taget när jag dragit upp till hål 8 och 7 på varje sida då sitter den gansak bra sedan ställer jag mig på pallen och sätter fötterna i stigbygen då drar hästen in magen. Hur drar man sadelgjorden från ryggen när det har dressyr gjord. Sadelgjorden glappar när man väll sitter upp men den ligger stilla.

Behöver hjälp

MVH karin

Sv: St comfort?

Om sadeln ligger still ändå tycker jag du ska låta den vara såpass lös. Annars kan du prova att sadla lite tidigare så hästen står med sadeln på så spänner du ett hål i taget emellan andra saker, som t.ex. sätta på benskydd eller nåt.

Det kan inte vara så att sadeln glider åt vänster när du hoppar upp, men sen hamnar på plats nr du sätter dig i den?

Om du själv är sne eller sitter snett kan det även visas med oregelbundet avtryck och rugg i pälsen. En bomlös är inte så "förlåtande" i det läget. Man måste lära sig rida:idea: :crazy:
Kan även vara så att hästen är ojämt musklad och rör sig osymeteriskt.

/T

Jag drar sadelgjorden från uppsuttet på min comfort - det går jättebra trots att jag har höftproblem. Bara att luta sig neråt! :D

Jag hade också problem med rugg på ena sidan men jag placerade om panelerna tills att det försvann.

/Camilla

Diabolical_Kitten skrev:
Om sadeln ligger still ändå tycker jag du ska låta den vara såpass lös. Annars kan du prova att sadla lite tidigare så hästen står med sadeln på så spänner du ett hål i taget emellan andra saker, som t.ex. sätta på benskydd eller nåt.

Det kan inte vara så att sadeln glider åt vänster när du hoppar upp, men sen hamnar på plats nr du sätter dig i den?

Har ca 20minuter till att dra gjorden men man kanske ska låtta det ta mer tid och spänna mer ska kolla när medryttare rider idag och se om det blir för spänt eller om det skulle gå.

Ska prova att hoppa upp på andra sidan och se om märkerna byter sida.

Tez1 skrev:
Om du själv är sne eller sitter snett kan det även visas med oregelbundet avtryck och rugg i pälsen. En bomlös är inte så "förlåtande" i det läget. Man måste lära sig rida:idea: :crazy:
Kan även vara så att hästen är ojämt musklad och rör sig osymeteriskt.

/T

Jag är sned tror jag. En sjukgymnast säjer att jag har roterat bäcken vet inte riktigt hur det är borde nog ta tag i det snart.

Vet inte om är ojämt musklad men hon är väldigt stel i vänster sida. Hennes svåra varv är höger. Höger varv är även mitt och medryttarens.

Camilla_H skrev:
Jag drar sadelgjorden från uppsuttet på min comfort - det går jättebra trots att jag har höftproblem. Bara att luta sig neråt! :D

Jag hade också problem med rugg på ena sidan men jag placerade om panelerna tills att det försvann.

/Camilla

Kommer du ihåg hur du flyttade dom?

Jag mäkte igår innan jag red att panelerna var lite ojämna den låg längre upp på höger sida men ändrade det innan jag red men ändo bler det ruggit.
Ska kolla hur det blir idag.
Ska flytta dom lite och se om det blir någon skilnad

kbr skrev:
Ett anat problem är även gjorden. Hon har sadelkramp så jag spänner ett hål i taget när jag dragit upp till hål 8 och 7 på varje sida då sitter den gansak bra sedan ställer jag mig på pallen och sätter fötterna i stigbygen då drar hästen in magen.

MVH karin

"Sadelkramp" lärde jag mig häromveckan av min equiterapeut har ofta att göra med spänningar i nackmuskulaturen. Det kan verkligen vara värt att kolla upp. Det ena leder till det andra. Ofta är hästen även öm kring manken om man trycker på "fel" punkter.

Prova att trycka på din hästs bröstmuskulatur (ungefär mellan frambenen) och se vad som händer. Antagligen skjuter den uopp huvudet i vädret. -Aj!

När spänningarna i nacken lossats kommer med stor sannolikhet sadeltvånget att släppa också.

Ja, för mitt problem var att den tippade framåt och "mitt" rugg kom lite mer mitt på sadelläget på vänster sida. Så jag tog ihop panelerna lite fram och drog isär bak så att den blev mer horisontell och då blev det bättre. Sen har jag ridit med renskinn under som "pad" ett tag tills att min häst musklade om sig och nu får jag inte längre den reaktionen.

Jag är dock inte helt säker på vad det berodde på för jag har nämligen problem (rejäla problem) med vänster höft och man kan säga att det var precis under höften... Kanske har jag lärt mig att rida bättre i den bomlösa nu och därför är det borta? Jag vet att jag inte behöver trampa tillbaka den lika mycket nu som i början så kanske...

/Camilla

Intressant! Min häst fick sitt sadeltvång plötsligt efter en bukmuskelsträckning och sen har det aldrig försvunnit (6 år) men han har också lite spänningar i hals- och nackmuskler ibland. Ska genast kontrolleras!

/Camilla

Camilla_H skrev:
Intressant! Min häst fick sitt sadeltvång plötsligt efter en bukmuskelsträckning och sen har det aldrig försvunnit (6 år) men han har också lite spänningar i hals- och nackmuskler ibland. Ska genast kontrolleras!

/Camilla

Det skadar ju inte att kolla iallafall! Önskar att jag själv hade vetat detta tidigare då jag haft en medryttarhäst en längre tid för några år sedan som t.o.m pep när man spände gjorden på honom och satte upp huvudet. :cry: Man lär så länge man lever. Ägaren förklarde det med att han alltid gjort så, och att han bara är irriterad. Han hette dessutom Kópur vilket betyder Sälunge, vilket man kan anta har med hans läte vid sadling att göra så det var nog något han levt med länge.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 936
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 216
Senast: Amk
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka