Stå still då tyglar/grimskaft hänger

Novelette

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 6 mån gammalt halvblod. Hon är min lilla ögonsten :love:
Nåja, iaf så vill jag så småningom lära henne att stå blick stilla så fort tyglarna elle grimskaftet hänger ner på marken...hur gör jag det? Hon är otroligt lättlärd o lyhörd så det är nog inga problem från hennes sida men jag vill inte klanta mig :confused:
 
jag brukar göra så här:
- hitta 1 ställe där det inte finns så mkt som distraherar, ex. hö, mkt liv & rörelse.
- är överdrivet tydlig när jag lägger grimskaftet på marken. puttar gärna på det m foten, så att hästen verkligen lägger märke t att det ligger där.
- ta ngt enstaka steg fr hästen. flyttar den sig (vilket den m all säkerhet kommer att göra) så flytta tillbaka den. gör den uppmärksam på det liggande grimskaftet & börja om igen. knepet e att vara konsekvent & tålmodig.

ung häst du har..så kräv inte f mkt f snabbt.
lycka till!
 
Och jag kör en annan variant jag. Jag släpper grimskaftet, och så i början så står jag så att jag kan sätta en fot på änden. Har hästen då lärt sig att vara uppbunden innan, samt att stå lös på stallgången (med grimskaftet runt halsen elelr vad som) så kommer den att stanna när grimskaftet sträcks och sen lära sig att grimskaftet på marken betyder stå stilla.

Iofs ANVÄNDER jag det inte när det gäller TYGLAR. OM hästen blir skrämd vill jag inte ha tyglarna på marken. Utan jag lär dem att stå still även lös, så kan de ha tyglarna över huvudet.

Det slog mig i höstas hur mycket jag tar det för självklart och hur bra det fungerar. Jag rök ihop med en jägare i bil. Jag skrittade på vägen, det går inte att rida åt sidan just där men 20 meter längre fram. Bilen låg i hasorna på hästen, och när jag stannade för att sitta av och ta undan hästen där det fanns plats så rusade gubben motorn. Han stannade och undrade varför jag "red mitt i vägen" och jag förklarade att det inte går att komma undan där, och att om en ryttare rider mitt i vägen så är det inte för att vara elak utan för att signalera att bilen inte KAN köra om just där, och att det INTE är smart att köra i bakhasorna på bilen. Sen var ju bråket igång.

Under hela tiden stod hästen fem meter därifrån. Jag hade ju hoppat av när jag gick åt sidan, och sen gått fram till gubben i bilen. Så jag stod med ryggen mot hästen och pratade med jägaren i bilen, och hästen stod helt still fem meter därifrån (med tyglarna över huvudet).
 
Hoppas det inte var en stor väg, tänk om hästen HADE sprungit i väg. Skulle aldrig riskerat detta ens med tyglarna över halsen på min häst.
 
Exakt det här håller jag på och tränar med min häst och jag har gått tillväga på detta vis, vilket fungerar bra för mig och min häst:

Börja med att öva stopp och stanna övningar,
När du känner att dom fungerar gör du en stopp singnal till din häst och lägger sedan ner grimskaftet på marken, beröm så fort hon gör rätt, även om hon försöker men dt kanske inte blir rätt. Med beröm menar jag eftergift, stå still och avslappnad och se nöjd ut.
Så fort hon rör sig gör du en stoppsignal, se bara till att hon har uppmärksamheten på dej.

Hon kommer garanterat inte att stå stilla ifrån början men det kommer med tiden. Så fort hon gjort ett nytt framsteg berömer du och avslutar övningen. Tålamod krävs här, mycket tålamod.

Hoppas det kommer att gå bra! :rofl:

Mvh/Frida
 
Tack för alla svaren!! :bump:
Jo, hon är väldigt ung ännu men jag tänkte att det är ju bra att själv veta hur man ska gå till väga. Just nu borstar jag o kratsar hovar o tar 5minuters promenader då o då. Jag har inte tänkt lära henne något nytt förrän efter sommaren.
Jag tänkte att det skulle vara bra att kunna det där ifall man ramlar av o kanske ridit över en väg eller nåt.
KRAMKRAM :D
 
Hoppas det inte var en stor väg, tänk om hästen HADE sprungit i väg. Skulle aldrig riskerat detta ens med tyglarna över halsen på min häst.

Det var en liten skogsväg som bara trafikeras av jägare och grannböndernas traktorer. Hade han skenat iväg hade han passerat byn och stallet efter 1.5 kilometer. Hade han fortsatt förbi stallet och byn så har han 5 km till trafikerad 70-väg (där ingen kör mindre än 90)

fanns dock ingen anledning VARFÖR han skulle pringa iväg. Hna var tillsagd att stå, och han stod. Något vi övat och övat på sen han var en liten harig fyraåring.

Han KUNDE ha fått panik (va vad vet jag inte men vi låtsas det kraschar en helikopter på åkern bredvid) och då hade han skenat hem i panik. Å andra sidan om jag ahde suttit på då hade jag hamnat i närmsta dike och så hade han skenat hem. Skillnaden är ingen alls i mina ögon.

men han är fullt trafiksäker (och ja då menar jag FULLT trafiksäker i meningen att han inte skräms av något fordon. Annat kan han såklart bli rädd för vilket kan innebära en fara i trafik, den helt säkra hästen finns inte i någon situation) och han är van att i normala rädslosituationer vända sig till MIG.

Jag har honom lös på stallgången med, inget hindrar honom från att skena ut ur stallet och iväg i fjärran. Inget hindrar honom från att sticka när jag lös spolar honom med slangen på gräsmattan heller. Eller varför inte slita sig och skena ivägnär jag leder. Eller slita all världens uppbindningar åt fanders och skena iväg.

Men varför skulle han? Han har ingen anledning. han är tillsagd att stå och då står han utom om han skulle få panik, och då har jag inte ett jota att säga till om oavsett om jag sitter på, håller i eller kedjat fast honom.

Han går lös (tyglarna över halsen men matte går bredvid utan att hålla i tyglarna) på trafikerad väg med. Likväl som hans krittar på lösa tyglar på trafikerad väg.

Så nej, jag kan inte se vad osäkerheten i att släppa honom och säga åt honom att stå medan jag argumenterar med en jägare?

Däremot kan jag se en STOR osäkerhet med att göra det med en häst som inte är tränad att stå på kommando och verkligen gör det..
 
Du kan inte träna bort flyktbeteende. Men du har kanske en PRE?
Du skrev att du stod 5 meter bort och argumenterade, detta borde väl gjort din häst osäker, eller har du tränat på det åxå? För skrev du inte att bråket var igång?
Vänder sig verkligen din häst till dig då?

Mina hästar är åxå tränade till att stå stilla som din, men inte hade jag litat på det när jag befann mig på en väg.
Samt inte kan väl en häst vara 100% trafiksäker :confused:

Man måste tänka på vad man skriver så inte alla tror att det är OK att bara parkera ett flyktdjur löst på en väg.
 
Du kan inte träna bort flyktbeteende. Men du har kanske en PRE?

Jag har araber. Och man kan träna hästen så att flyktbeteendet inte triggas igång lika lätt, dvs den inte blir rädd för lika mycket saker som om den vore otränad. Du kan också träna hästen att om den blir osäker vända sig till DIG och iaktta DIN reaktion. Men du kan aldrig, som jag skrev, förhindra att hästen får panik. Dock kan du minska antalet saker som utlöser panik.

Du skrev att du stod 5 meter bort och argumenterade, detta borde väl gjort din häst osäker, eller har du tränat på det åxå? För skrev du inte att bråket var igång?
Vänder sig verkligen din häst till dig då?

Varför skulle min häst bli rädd för jag argumenterar med en jägare? Jag stod inte och skrek åt honom, utan vi argumenterade som sagt. Hästen stod och dåsade, således inte det minsta upprörd.

Mina hästar är åxå tränade till att stå stilla som din, men inte hade jag litat på det när jag befann mig på en väg.

Som sagt, bemärk vad det var för väg. Såvida inte en helikopter krashade på åkern bredvid eller liknande så fanns det ingenting som skulle kunna skrämma hästen. Och krashar en helikopter kan jag hålla i hur mycket jag vill, får hästen panik har jag inte en chans.

Mina hästar är åxå tränade till att stå stilla som din, men inte hade jag litat på det när jag befann mig på en väg.
Samt inte kan väl en häst vara 100% trafiksäker

Läste du övht vad jag skrev? En häst kan vara 100% trafiksäker såtillvida att den inte skräms av några fordon eller fladdrande pressenningar från fordon, tryckluftsbromsar som pyser, avgasrör som smäller etc. Däremot är en häst aldrig trafiksäker såtillvida att man alltid kan garantera att den håller sig lugn i trafiken. Den kan bli skrämd av annat än trafik. Precis samma saker som den kan bli skrämd av ute i skogen eller på ridbanan.

valacken är helt trafiksäker i meningen fordonssäker.

Man måste tänka på vad man skriver så inte alla tror att det är OK att bara parkera ett flyktdjur löst på en väg.

Återigen LÄSTE du övht vad jag skrev? Jag skrev att det är klart olämpligt att göra sådär med en OTRÄNAD häst.
 
Nej du skrev inte att det var olämpligt att göra så där förrän jag kritiserade det!

Och ditt svar konstaterar att en häst inte kan vara 100% trafiksäker, varför skriver du då det?
Nåja inget att bråka om, men jag hållar fast vid att jag ALDRIG hade riskerat mina hästar på detta sättet.
 
Däremot kan jag se en STOR osäkerhet med att göra det med en häst som inte är tränad att stå på kommando och verkligen gör det..

Det är skrivet av mig innan du skrev ditt. Eftersom du inte kunde läsa innantill påpekade jag IGEN att det är olämpligt att göra det med en otränad häst.

men jag ser ingen mening att diskutera vidare när du övht inte läser vad jag skriver, och det gäller både säkerhet, lämplighet och trafiksäkerhet. det du hackar på har jag redan innan du hackat uttalat samma åsikt om, men du vrider det likförbannat så det passar dina syften. Det roar inte mig så vi har helt enkelt olika åsikter och eftersom ingen dialog kommer till stånd så får vi helt enkelt stanna där.

Så fortsätter du hålla i din häst (hur du gör om den får panik är jag rätt intresserad av men skitsamma) och jag låter min stå lös.
 
En häst kan vara 100% trafiksäker såtillvida att den inte skräms av några fordon eller fladdrande pressenningar från fordon, tryckluftsbromsar som pyser, avgasrör som smäller etc.

Måste bara fråga om du tror att hästar som aldrig vart rädd för ovanstående inte helt plötsligt kan få panik av en fladdrand pressenning helt plötsligt från ingenstans? I sådanafall tycker jag att du är väldigt naiv, bara för att en viss häst aldrig sparakt en människa fast dom har gnidit sig mot baken på den, så betyder det väl inte att den aldrig kommer att göra det? hästar är alltid hästar..
 
Tja får den panik sitter jag iallafall på den, och låter den inte skena i väg själv.
Svarar bara eftersom det verkar som om du vill bråka om detta!!!
Och varför får jag inte vrida på allt när du gör det :confused:
 
Tja får den panik sitter jag iallafall på den, och låter den inte skena i väg själv.

Jag tror vi har olika referensramar för 'panik' För mig så är en häst som får panik just PANIKslagen. Dvs den skenar blint. Den är inte medveten om någonting utom att alla dess instinkter säger FLY för livet.

Då har man som ryttare ingenting alls att säga till om - hästen skenar. på samma sätt så en häst som är aldrig så van och bra och så att ha uppbunden, men får den panik så sliter den sig, oavsett vad den är bunden i. Den sliter i panik till något går sönder - uppbindningen eller nacken.

Men en häst kan vara väldigt skrämd men utan att vara panikslagen, och då kan man i olika grad påverka den.

Men får hästen ren panik har man inget alls att säga till om. Sitter man på kan man hoppas man sitter kvar tills hästen sansat sig ja, men jag känner mig själv och jag sitter INTE kvar om valacken får panik utan skulle rätt fort befinna mig på marken ;) (Sist han fick panik var 1999 och då slutade det för min del på ortopedakuten med en kroniskt skadad rygg som jag lider av än idag)

men har vi olika definitioner på panik blir det förståeligare. Men jag vidhåller fortfarande att MIN valack, längs DEN vägen skulle inte bli skrämd av mindre än att något flygfordon kraschade, att det kommer en elefant ut ur skogen elelr det kommer en förrymd gris.
 
Måste bara fråga om du tror att hästar som aldrig vart rädd för ovanstående inte helt plötsligt kan få panik av en fladdrand pressenning helt plötsligt från ingenstans? I sådanafall tycker jag att du är väldigt naiv, bara för att en viss häst aldrig sparakt en människa fast dom har gnidit sig mot baken på den, så betyder det väl inte att den aldrig kommer att göra det? hästar är alltid hästar..

Får hästen PANIK så har jag inget att säga till om iaf, se svaret jag skrev alldeles ovanför detta.

SKRÄMD kan de bli av det mesta, du skulle bara ANA hur farliga stenar kan vara vissa dagar. Men det är inte panik, och vid sådan rädsla tar han ett skutt åt sidan och vänder sig till mig för vidare instruktioner i frågan. Säger jag "Äh, ingen fara" så stannar han kvar hos mig, säger jag "livsfara! Fly för livet! Hästätande monster!" så sticker han.

Men vi har trimmat i FEM ÅR på det här. Jag vet var jag har honom, han vet var han har mig. Han litar på mig coh jag litar på honom. Och han vänder sig till mig när han blir skrämd. Får han PANIK kan jag hälsa hem, då har jag inget att säga till om alls (se svar ovan som sagt)

Och nej, han blir inte rädd för plastpåsar som kommer från ingenstans och fladdrar, han blir inte rädd för stora rovfåglar som flyger upp mitt framför nosen på honom (JAG brukar få en halv hjärtattack i de lägena, men han hajar till och fortsätter sen lugnt.)
 
du skulle bara ANA hur farliga stenar kan vara vissa dagar

Jo, tack jag vet.. :smirk:

Och nej, han blir inte rädd för plastpåsar som kommer från ingenstans och fladdrar, han blir inte rädd för stora rovfåglar som flyger upp mitt framför nosen på honom

kanske inte igår men kanske imorgon, tyvärr så är det den svidande sanningen..
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Och nej, han blir inte rädd för plastpåsar som kommer från ingenstans och fladdrar, han blir inte rädd för stora rovfåglar som flyger upp mitt framför nosen på honom


--------------------------------------------------------------------------------



kanske inte igår men kanske imorgon, tyvärr så är det den svidande sanningen..

Javisst, men blir han skrämd vänder han sig *tjata tjata* till mig. Han sticker inte iväg, utan hoppar åt sidan (elelr framåt alt bakåt) och blåser och vänder sig sen mot mig (med ett öga på det farliga).

Får han PNIK drar han som sagt, men det har vi avhandlat tidigare och han får inte panik av en plastpåse eller sådana grejer, oavsett.

(när han var yngre däremot var det riktigt...roligt..han var rädd för sin egen skugga och ALLT var livsfarligt).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 908
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 327
Senast: axel
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: ameo
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 188
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp