Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

För mig är det viktigaste att känna att jag gör nytta. Att jag ser en poäng med att gå dit, kan man väl säga. Därför har jag valt att rikta in mig på samhällsviktiga yrken. Även om jag inte alltid uppskattat mitt arbete har det känts bra att gå dit, helt enkelt.

Kan du hitta något där du känner att du fyller en viktig funktion? Alltså som känns viktig för dig?
Håller med dig om att det är jätteviktigt att känna sig behövd :) . Jag brukar tänka på alla de funktioner som JAG behöver, t.ex. vård, mat, soptömning, osv. Många av de som ser till att detta fungerar har barn, alltså är jag som ser till att det finns barnomsorg viktig. Vi behöver alla varandra i ett fungerande samhälle!
 
Jag förstår att det känns tungt och svårt när du blir låst på så många olika vis. Dels är du fast geografiskt, dels mår du inte bra, dels hindras du av din fobi både i vilka jobb du kan söka(pga arbetsuppgifter/resväg etc) och samma vad gäller utbildning.

Kan man inte utbilda sig och inte flytta sig dit det finns mer jobb blir det väldigt svårt. Jag fattar absolut att du vill bo kvar etc! Så har ingen åsikt om det.
Men det begränsar så klart dina val och dina möjligheter.

Jag är lyckligt lottad i att kunna jobba med något jag brinner för och som även är min hobby. Men det har inte varit en enkel väg dit och det har varit enormt tufft i omgångar. Och det är en bransch man får jobba rätt hårt i, särskilt som egenföretagare.
Jag tror många har lite glorifierad syn på att jobba med sin hobby, vilken den än är. Man tror att det ska bli lättare än vad det är. Efter en period så börjar det bli mer jobbkänsla och mindre hobby-kul med de känslorna hobbyglädjen innebär.
För vissa dör hobby-kärleken lite och man ledsnar på det totalt, även som hobby. Man bör vara rätt extrem-intresserad av sin hobby etc för att orka ha det som jobb och inte tappa glädjen i det mer än ev i tuffare perioder/stundtals.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på det. Och att man ser till att se över om det är möjligt att få lönsamhet i det.
Kan man ta betalt för det? Kan man nischa sig för att kunna ta mer betalt/locka fler kunder, är det rimligt med det geografiska läget att få dit kunder etc?

Sen kan det ju vara så att rätt jobb gör att man orkar mer. Både jobba mer och utanför arbetstid. Jag hade förmodligen inte orkat jobba eller mått bra öht om jag behövde tex jobba kontor på kontorstider varje dag. För mig som har trasig kropp, sömnstörningar, ADHD etc så funkar jag bäst om jag har ett jobb som är anpassat för mig och är lite mer flexibelt.
Så kanske det är för dig med. Men det blir kruxigt om du inte kan utbilda dig inom det eller flytta etc för att få mer möjligheter.

Kanske kan A-kassan ge dig sån starta-eget-kurs? Så man kan se över om affärsiden är rimlig. Kanske kan du då få bidrag för att starta eget?
 
Jo. Att man får pengar. Det är nog det enda.
Om jag förstått tråden rätt så är det ingen idé att hoppas på att få göra det jag vill och tjäna pengar på det. :(
Jag skulle säga att för att kunna göra det du vill och tjäna pengar på det behöver du ett startkapital - vilket du möjligen kan skramla ihop till genom att genomlida dagarna på ett aptrist jobb med okej lön.
Sen tror jag nog att du kan börja med det du vill göra, på hobbynivå, för att bygga upp en liten verksamhet. Jag har tidigare gett dig tips om hur man driver hobbyverksamhet. Börja med liten skala, växla upp när det finns möjlighet.
 
Jag förstår att det känns tungt och svårt när du blir låst på så många olika vis. Dels är du fast geografiskt, dels mår du inte bra, dels hindras du av din fobi både i vilka jobb du kan söka(pga arbetsuppgifter/resväg etc) och samma vad gäller utbildning.

Kan man inte utbilda sig och inte flytta sig dit det finns mer jobb blir det väldigt svårt. Jag fattar absolut att du vill bo kvar etc! Så har ingen åsikt om det.
Men det begränsar så klart dina val och dina möjligheter.

Jag är lyckligt lottad i att kunna jobba med något jag brinner för och som även är min hobby. Men det har inte varit en enkel väg dit och det har varit enormt tufft i omgångar. Och det är en bransch man får jobba rätt hårt i, särskilt som egenföretagare.
Jag tror många har lite glorifierad syn på att jobba med sin hobby, vilken den än är. Man tror att det ska bli lättare än vad det är. Efter en period så börjar det bli mer jobbkänsla och mindre hobby-kul med de känslorna hobbyglädjen innebär.
För vissa dör hobby-kärleken lite och man ledsnar på det totalt, även som hobby. Man bör vara rätt extrem-intresserad av sin hobby etc för att orka ha det som jobb och inte tappa glädjen i det mer än ev i tuffare perioder/stundtals.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på det. Och att man ser till att se över om det är möjligt att få lönsamhet i det.
Kan man ta betalt för det? Kan man nischa sig för att kunna ta mer betalt/locka fler kunder, är det rimligt med det geografiska läget att få dit kunder etc?

Sen kan det ju vara så att rätt jobb gör att man orkar mer. Både jobba mer och utanför arbetstid. Jag hade förmodligen inte orkat jobba eller mått bra öht om jag behövde tex jobba kontor på kontorstider varje dag. För mig som har trasig kropp, sömnstörningar, ADHD etc så funkar jag bäst om jag har ett jobb som är anpassat för mig och är lite mer flexibelt.
Så kanske det är för dig med. Men det blir kruxigt om du inte kan utbilda dig inom det eller flytta etc för att få mer möjligheter.

Kanske kan A-kassan ge dig sån starta-eget-kurs? Så man kan se över om affärsiden är rimlig. Kanske kan du då få bidrag för att starta eget?
Om att jobba m,ed sin hobby...

En person sa - jag älskar att tvätta bilen och se den bli blank och fin. Men ALDRIG att jag skulle göra det 8 timmar om dagen.

Många är de som har ett brödjobb för att ha pengar att göra det de brinner för.
 
För mig är det viktigaste att känna att jag gör nytta. Att jag ser en poäng med att gå dit, kan man väl säga. Därför har jag valt att rikta in mig på samhällsviktiga yrken. Även om jag inte alltid uppskattat mitt arbete har det känts bra att gå dit, helt enkelt.

Kan du hitta något där du känner att du fyller en viktig funktion? Alltså som känns viktig för dig?
Jag vet inte. Hittills har jag inte kunnat komma på något.

Har du överhuvudtaget hittat jobb som passar in på det du önskar? Kolla på arbetsförmedlingen och se om jobb du önskar ens finns och vart dom finns.
Nej, här finns inget i alla fall. Och när jag skulle flytta och inte hade fått klartecken på att få ta jobbet med mig när jag flyttade så letade jag efter jobb i hela södra delen av landet och hittade knappt något av intresse, så jobbet jag vill ha finns nog inte.

Fast du skulle nog inte hinna ha tråkigt. ;) Nej, skämt åsido, om det inte är för dig så är det inte för dig, men för mig personligen finns det nästan ingenting värre än att "sitta av tiden".
Jag är inte heller ute efter att sitta av tiden. Jag har jobbat med städ och det är inte det minsta stimulerande eller kreativt. Så jo, nog är det tråkigt allt.
 
Min tro är att man måste trivas på jobbet. Annars kommer man bränna ut sig, få ångest osv. Det betyder inte att man måste tycka det är såå kul varje dag, för livet funkar inte så. Men nånstans måste man trivas i grunden.
En chef sa en gång ”den dagen du inte är stolt att representera arbetsgivaren och ditt jobb, då är det dags att byta. Både för din skull och arbetsgivarens skull”.
 
Håller med dig om att det är jätteviktigt att känna sig behövd :) . Jag brukar tänka på alla de funktioner som JAG behöver, t.ex. vård, mat, soptömning, osv. Många av de som ser till att detta fungerar har barn, alltså är jag som ser till att det finns barnomsorg viktig. Vi behöver alla varandra i ett fungerande samhälle!
Ja precis! Jag är enormt tacksam för er som klarar av jobb med barn.

Det finns så mycket viktiga yrken som behövs för fungerande samhälle idag så det är ju definitivt en möjlig lösning för att känna sig behövd och till nytta 👌
 
Min tro är att man måste trivas på jobbet. Annars kommer man bränna ut sig, få ångest osv. Det betyder inte att man måste tycka det är såå kul varje dag, för livet funkar inte så. Men nånstans måste man trivas i grunden.
En chef sa en gång ”den dagen du inte är stolt att representera arbetsgivaren och ditt jobb, då är det dags att byta. Både för din skull och arbetsgivarens skull”.
Precis så!
 
Jag förstår att det känns tungt och svårt när du blir låst på så många olika vis. Dels är du fast geografiskt, dels mår du inte bra, dels hindras du av din fobi både i vilka jobb du kan söka(pga arbetsuppgifter/resväg etc) och samma vad gäller utbildning.

Kan man inte utbilda sig och inte flytta sig dit det finns mer jobb blir det väldigt svårt. Jag fattar absolut att du vill bo kvar etc! Så har ingen åsikt om det.
Men det begränsar så klart dina val och dina möjligheter.

Jag är lyckligt lottad i att kunna jobba med något jag brinner för och som även är min hobby. Men det har inte varit en enkel väg dit och det har varit enormt tufft i omgångar. Och det är en bransch man får jobba rätt hårt i, särskilt som egenföretagare.
Jag tror många har lite glorifierad syn på att jobba med sin hobby, vilken den än är. Man tror att det ska bli lättare än vad det är. Efter en period så börjar det bli mer jobbkänsla och mindre hobby-kul med de känslorna hobbyglädjen innebär.
För vissa dör hobby-kärleken lite och man ledsnar på det totalt, även som hobby. Man bör vara rätt extrem-intresserad av sin hobby etc för att orka ha det som jobb och inte tappa glädjen i det mer än ev i tuffare perioder/stundtals.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på det. Och att man ser till att se över om det är möjligt att få lönsamhet i det.
Kan man ta betalt för det? Kan man nischa sig för att kunna ta mer betalt/locka fler kunder, är det rimligt med det geografiska läget att få dit kunder etc?

Sen kan det ju vara så att rätt jobb gör att man orkar mer. Både jobba mer och utanför arbetstid. Jag hade förmodligen inte orkat jobba eller mått bra öht om jag behövde tex jobba kontor på kontorstider varje dag. För mig som har trasig kropp, sömnstörningar, ADHD etc så funkar jag bäst om jag har ett jobb som är anpassat för mig och är lite mer flexibelt.
Så kanske det är för dig med. Men det blir kruxigt om du inte kan utbilda dig inom det eller flytta etc för att få mer möjligheter.

Kanske kan A-kassan ge dig sån starta-eget-kurs? Så man kan se över om affärsiden är rimlig. Kanske kan du då få bidrag för att starta eget?
Gnistan finns. Och jag vet att folk åker rätt långt för de saker jag vill sälja. Jag ska själv göra en tur på 10 mil enkel väg senare i år för att få tag i vad jag vill ha.

Sålänge du klarar av att göra det du vill i tillräckligt vinstrik skala, så är det ju bara att köra.

Om inte, så får du som de flesta andra hitta ett jobb som går att leva på och som finansierar hobbyn.
Det är ju det jag inte vet. Och jag vet inte hur mycket jag orkar.

Jag misströstar och vill bara gå och dra något gammalt över mig.

Jag skulle säga att för att kunna göra det du vill och tjäna pengar på det behöver du ett startkapital - vilket du möjligen kan skramla ihop till genom att genomlida dagarna på ett aptrist jobb med okej lön.
Sen tror jag nog att du kan börja med det du vill göra, på hobbynivå, för att bygga upp en liten verksamhet. Jag har tidigare gett dig tips om hur man driver hobbyverksamhet. Börja med liten skala, växla upp när det finns möjlighet.
Jag kommer som jag redan tidigare sagt i tråden aldrig att jobba mer än 75% och det är nätt och jämt jag överlever på den lönen. Det jag kan spara går till andra saker.
 
Min tro är att man måste trivas på jobbet. Annars kommer man bränna ut sig, få ångest osv. Det betyder inte att man måste tycka det är såå kul varje dag, för livet funkar inte så. Men nånstans måste man trivas i grunden.
En chef sa en gång ”den dagen du inte är stolt att representera arbetsgivaren och ditt jobb, då är det dags att byta. Både för din skull och arbetsgivarens skull”.
Jag håller med. Mitt dilemma är att jag inte är lockad av något ö.h.t. Jag tänker att jag bara går till jobbet, biter ihop, gör det jag ska och åker hem.
 
Jag är inte heller ute efter att sitta av tiden. Jag har jobbat med städ och det är inte det minsta stimulerande eller kreativt. Så jo, nog är det tråkigt allt.
Vi är nog få som endast kan jobba med stimulerande och kreativa jobb. Tycker personligen att det är rätt häga krav på ett jobb?

Jobb är nåt man behöver för att kunna betala räkningar och ha mat. Ibland suger det.
 
Min tro är att man måste trivas på jobbet. Annars kommer man bränna ut sig, få ångest osv. Det betyder inte att man måste tycka det är såå kul varje dag, för livet funkar inte så. Men nånstans måste man trivas i grunden.
En chef sa en gång ”den dagen du inte är stolt att representera arbetsgivaren och ditt jobb, då är det dags att byta. Både för din skull och arbetsgivarens skull”.
Jag tycker att det låter som något av en utopi. För väldigt, väldigt många människor är arbetet helt enkelt ett måste man betar av varje dag, utan några särskilda känslor.
 
Nej, här finns inget i alla fall. Och när jag skulle flytta och inte hade fått klartecken på att få ta jobbet med mig när jag flyttade så letade jag efter jobb i hela södra delen av landet och hittade knappt något av intresse, så jobbet jag vill ha finns nog inte.


.
sök i hela Sverige och se om det ens finns jobb du tycker är intressanta. Finns det inga alls så får du ändra tankesätt och se om det är nått annat du kan tänka dig osv.

Ingen vits att slösa energi på att vilja ha ett jobb som inte ens existerar. Då får man försöka hitta andra saker som är rimliga
 
Jag förstår att det känns tungt och svårt när du blir låst på så många olika vis. Dels är du fast geografiskt, dels mår du inte bra, dels hindras du av din fobi både i vilka jobb du kan söka(pga arbetsuppgifter/resväg etc) och samma vad gäller utbildning.

Kan man inte utbilda sig och inte flytta sig dit det finns mer jobb blir det väldigt svårt. Jag fattar absolut att du vill bo kvar etc! Så har ingen åsikt om det.
Men det begränsar så klart dina val och dina möjligheter.

Jag är lyckligt lottad i att kunna jobba med något jag brinner för och som även är min hobby. Men det har inte varit en enkel väg dit och det har varit enormt tufft i omgångar. Och det är en bransch man får jobba rätt hårt i, särskilt som egenföretagare.
Jag tror många har lite glorifierad syn på att jobba med sin hobby, vilken den än är. Man tror att det ska bli lättare än vad det är. Efter en period så börjar det bli mer jobbkänsla och mindre hobby-kul med de känslorna hobbyglädjen innebär.
För vissa dör hobby-kärleken lite och man ledsnar på det totalt, även som hobby. Man bör vara rätt extrem-intresserad av sin hobby etc för att orka ha det som jobb och inte tappa glädjen i det mer än ev i tuffare perioder/stundtals.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på det. Och att man ser till att se över om det är möjligt att få lönsamhet i det.
Kan man ta betalt för det? Kan man nischa sig för att kunna ta mer betalt/locka fler kunder, är det rimligt med det geografiska läget att få dit kunder etc?

Sen kan det ju vara så att rätt jobb gör att man orkar mer. Både jobba mer och utanför arbetstid. Jag hade förmodligen inte orkat jobba eller mått bra öht om jag behövde tex jobba kontor på kontorstider varje dag. För mig som har trasig kropp, sömnstörningar, ADHD etc så funkar jag bäst om jag har ett jobb som är anpassat för mig och är lite mer flexibelt.
Så kanske det är för dig med. Men det blir kruxigt om du inte kan utbilda dig inom det eller flytta etc för att få mer möjligheter.

Kanske kan A-kassan ge dig sån starta-eget-kurs? Så man kan se över om affärsiden är rimlig. Kanske kan du då få bidrag för att starta eget?
Det svåra är att jag har så bristande energi. I natt blev jag väckt av en katt som spydde och för att kunna somna om tog jag alimemazin så idag har jag varit helt kraschad.

Och sen när jag sätter igång och gör saker, när jag orkar, så orkar jag sällan hålla på särskilt länge. Jag håller på kanske en timme och sen måste jag vila.

På en anställning kan jag inte göra så utan då måste jag mosa på arbetstiden ut. Sen finns inget kvar av energin så man orkar ha ett liv utanför jobbet.

Ett jobb sökte jag faktiskt inte just för att man skulle vara så energisk på det jobbet.
 
Jag vet inte. Hittills har jag inte kunnat komma på något.


Nej, här finns inget i alla fall. Och när jag skulle flytta och inte hade fått klartecken på att få ta jobbet med mig när jag flyttade så letade jag efter jobb i hela södra delen av landet och hittade knappt något av intresse, så jobbet jag vill ha finns nog inte.


Jag är inte heller ute efter att sitta av tiden. Jag har jobbat med städ och det är inte det minsta stimulerande eller kreativt. Så jo, nog är det tråkigt allt.
Rabblar upp några olika yrken med olika funktioner här så får vi se om du blir inspirerad och kan komma på något. Antingen av det jag rabblat eller något som leder dig in på något annat.

-butiker
-brandförsvar
-säkerhet (jättebrett! alltifrån hur offentliga miljöer byggs upp på säkert sätt till rikets säkerhet)
-brevbärare och allt som har med ämnet att göra
-sophämtning nämndes innan
-reparatör av olika slag
-bostäder (typ bolag som hyr ut bostäder eller nåt kanske?)
-vaktmästare eller motsvarande "fixare"
-lönearbete
-inventering av naturområden (min mor letade barkborrar för länge sedan där målet var att stoppa angrepp t.ex)
-trädfällare

Vissa av sakerna behöver utbildning, andra inte. Utbildningarna är alltifrån några veckor till flera år.
 
sök i hela Sverige och se om det ens finns jobb du tycker är intressanta. Finns det inga alls så får du ändra tankesätt och se om det är nått annat du kan tänka dig osv.

Ingen vits att slösa energi på att vilja ha ett jobb som inte ens existerar. Då får man försöka hitta andra saker som är rimliga
Grejen är den att jag vill vara den som planerar och bestämmer hur saker ska göras. Jag vill välja sortiment. Jag vill vara den som kläcker nya idéer som sedan förverkligas.

Och sådana jobb finns inte. När jag tidigare sökte jobb i hela södra delen av Sverige så hittade jag inget intressant.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 372
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 612
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp