Stackars männen efter #metoo

Åh gud, har du dejtat min kompis? :D

Det är inte roligt egentligen, men en dejtande killkompis berättade en gång att han dykt upp på en dejts jobb och försökt prata med henne efter hennes jobb, efter att hon sagt att hon inte ville ses mer. Det var en del i en konversation om konstiga dejter och han sa ungefär "en gång var jag konstig" och gömde ansiktet i händerna.

Jag lovar att han fick veta vad jag tyckte! Var helt chockad, trodde verkligen inte det om honom, har alltid tyckt att han är helt fantastisk och typ varit lite irriterad för att jag inte är attraherad av honom, för i så fall hade jag stött på honom för länge sen. Men där föll han av piedestalen! :yuck:
Oj, vad sa han? Förstod han?
 
Jo samma här. Men helt ärligt så nedrans korkade borde de inte vara. Om man klarar universitetsstudier borde man klara att fatta att en okänd (eller känd) tjej inte vill ha en kram kl 4 på morgonen i ett mörkt cykelrum.

Så douches räknas!!! Verkligen, nära 100% av ”snälla killar” är douches. Sedan gnäller de på internet att de inte ”får” tjejer, utan tjejer gillar det de kallar idioter. (Dvs ofta vettiga män som fattat)

Alltså motsvarande oförmåga att fatta finns inte hos kvinnor i lika hög grad. Så varför ursäkta douches? Dessutom lyckas de ju var och en drabba typ en kvinna i veckan så de hinner plåga ganska många på sin bana.
Jag ursäktar ingen.

Att motsvarande oförmåga att fatta saknas håller jag inte med om men det tar sig andra uttryck av olika anledningar.
 
Oj, vad sa han? Förstod han?
Ja, jag tror det. Han berättade det som att han skämdes rejält för det, han sa ungefär "jag vet inte vad jag tänkte" och såg rätt låg ut. Jag var lite mållös först och det räckte att han såg mitt ansiktsuttryck för att han skulle gömma ansiktet i händerna och säga "jag vet, jag vet".

Grejen är att vi har pratat sååå mycket om feminism och kvinnors utsatthet och han har alltid varit så himla vettig! En gång blev jag förföljd på t-banan och när jag messade honom var han på g att komma och rädda mig på en sekund, han VET hur läskigt sånt där är. Han har exakt ingenting att skylla på - fast det har väl inte nån man någonsin, iofs.

Jag tror på @em-pirre s inlägg (#67) och nån slags blackout. Eller jag vet inte. Jag fattar inte.
 
Ja, jag tror det. Han berättade det som att han skämdes rejält för det, han sa ungefär "jag vet inte vad jag tänkte" och såg rätt låg ut. Jag var lite mållös först och det räckte att han såg mitt ansiktsuttryck för att han skulle gömma ansiktet i händerna och säga "jag vet, jag vet".

Grejen är att vi har pratat sååå mycket om feminism och kvinnors utsatthet och han har alltid varit så himla vettig! En gång blev jag förföljd på t-banan och när jag messade honom var han på g att komma och rädda mig på en sekund, han VET hur läskigt sånt där är. Han har exakt ingenting att skylla på - fast det har väl inte nån man någonsin, iofs.

Jag tror på @em-pirre s inlägg (#67) och nån slags blackout. Eller jag vet inte. Jag fattar inte.
För mig bekräftar det mest att väldigt få män har genuint feministisk värderingar rak igenom. Många kan ha vettiga åsikter här och var men när det kommer till kritan så märker man att det inte går in ordentligt.
Har aldrig mött en man där feminismen faktiskt verkar vara rotad. Det är oftast mer eller mindre ytligt.
 
För mig bekräftar det mest att väldigt få män har genuint feministisk värderingar rak igenom. Många kan ha vettiga åsikter här och var men när det kommer till kritan så märker man att det inte går in ordentligt.
Har aldrig mött en man där feminismen faktiskt verkar vara rotad. Det är oftast mer eller mindre ytligt.
Min känsla är att det är inte så mycket värderingarna som inte finns där utan reflekterandet över varför det är som det är och vad vi alla kan göra åt det. De ser inte normer och andra mönster i samhället för de har "aldrig" t ex klättrat rakt upp i ett glastak och därför tvingats reflektera.

För att ta min korkade kompis som exempel så tror jag (kan så klart inte prata för honom) att han inte fattade att han kunde upplevas som hotfull och obehaglig. Han är en normallång, slank, otränad kille och han har aldrig behövt uppleva att även sådana män kan vara sjukt obehagliga och därför har han aldrig behövt reflektera över hur obehagliga olika situationer kan vara. Så han gjorde en tankevurpa. Det betyder inte att han genuint inte tycker både att kvinnor ska få slippa sånt här och eller att han inte lyssnar när kvinnor berättar (för det upplever jag att han verkligen gör), men han har inte internaliserat det. Det är alldeles för abstrakt.

Känner att jag trasslar in mig i ord - någon som fattar vad jag menar och kan uttrycka det bättre? :p

Jag menar alltså inte att försvara min kompis, men vi har så klart pratat om det här och ovanstående är den känsla - rätt eller fel - som jag har fått.

Edit: Vilket egentligen är ungefär vad du sa, @MiniLi, så det här inlägget var ju helt onödigt.
 
Min känsla är att det är inte så mycket värderingarna som inte finns där utan reflekterandet över varför det är som det är och vad vi alla kan göra åt det. De ser inte normer och andra mönster i samhället för de har "aldrig" t ex klättrat rakt upp i ett glastak och därför tvingats reflektera.

För att ta min korkade kompis som exempel så tror jag (kan så klart inte prata för honom) att han inte fattade att han kunde upplevas som hotfull och obehaglig. Han är en normallång, slank, otränad kille och han har aldrig behövt uppleva att även sådana män kan vara sjukt obehagliga och därför har han aldrig behövt reflektera över hur obehagliga olika situationer kan vara. Så han gjorde en tankevurpa. Det betyder inte att han genuint inte tycker både att kvinnor ska få slippa sånt här och eller att han inte lyssnar när kvinnor berättar (för det upplever jag att han verkligen gör), men han har inte internaliserat det. Det är alldeles för abstrakt.

Känner att jag trasslar in mig i ord - någon som fattar vad jag menar och kan uttrycka det bättre? :p

Jag menar alltså inte att försvara min kompis, men vi har så klart pratat om det här och ovanstående är den känsla - rätt eller fel - som jag har fått.
Fast kan man verkligen ha en genuin värdering utan reflektion? Framförallt när det är en värdering som möter starkt motstånd i samhället om vi går på djupet?

För mig är det solklart att reflektionen är nödvändigt för att värderingen ska kunna vara rotad. Annars blir det ju som sagt mer eller mindre ytligt.

Inte sagt att han var hotfull med flit eller så. Snarare att hans feminism rör sig på ytan vilket innebär att han i grund och botten har sin traditionella mansroll internaliserad.
Om man inte ens reflekterar över sig själv i det jämställda sammanhanget så kan man knappast ha några djupgående feministiska värderingar. Det är omöjligt eftersom feminismen inte kan finnas utan självreflektion i kontexten.
 
Fast kan man verkligen ha en genuin värdering utan reflektion? Framförallt när det är en värdering som möter starkt motstånd i samhället om vi går på djupet?

För mig är det solklart att reflektionen är nödvändigt för att värderingen ska kunna vara rotad. Annars blir det ju som sagt mer eller mindre ytligt.

Inte sagt att han var hotfull med flit eller så. Snarare att hans feminism rör sig på ytan vilket innebär att han i grund och botten har sin traditionella mansroll internaliserad.
Om man inte ens reflekterar över sig själv i det jämställda sammanhanget så kan man knappast ha några djupgående feministiska värderingar. Det är omöjligt eftersom feminismen inte kan finnas utan självreflektion i kontexten.
Ja, du har en poäng. Jag tror jag precis landade i samma slutsats alldeles nyss, när jag funderat lite mer på vad jag skrev.
 
För mig bekräftar det mest att väldigt få män har genuint feministisk värderingar rak igenom. Många kan ha vettiga åsikter här och var men när det kommer till kritan så märker man att det inte går in ordentligt.
Har aldrig mött en man där feminismen faktiskt verkar vara rotad. Det är oftast mer eller mindre ytligt.
EN känner jag. En. Och han är det inte som naturbegåvning, han är påläst, har pluggat genus, startat mansnätverk, föreläser osv. Och så vitt jag förstår praktiserar han sin feminism även i sitt äktenskap.

Men någon som bara RÅKAR ha genomgripande feministiska värderingar känner jag mig veterligen inte.
 
Inte sagt att han var hotfull med flit eller så. Snarare att hans feminism rör sig på ytan vilket innebär att han i grund och botten har sin traditionella mansroll internaliserad.
Om man inte ens reflekterar över sig själv i det jämställda sammanhanget så kan man knappast ha några djupgående feministiska värderingar. Det är omöjligt eftersom feminismen inte kan finnas utan självreflektion i kontexten.

Kommer att tänka på kvällstidningskrönikörerna som ofta skrev så vettigt om jämställdhet/feminism och säkert menade det också, det ifrågasätter jag inte - och som sedan dök upp i metoo ...
 
tghq42o8v6r11.jpg
Jag bara måste bemöta det här. Ja, det är sant att i de här två (vita) männens fall så spelade det noll roll att de bevisligen är både lögnare och jävla as. Men. Alla män är inte vita män men den makt och det privilegium som vita män har.

Obama hade ADLRIG kunnat bli president om han hade anklagats för samma sak. Aldrig, det hade inte kunnat hända.
 
Jag bara måste bemöta det här. Ja, det är sant att i de här två (vita) männens fall så spelade det noll roll att de bevisligen är både lögnare och jävla as. Men. Alla män är inte vita män men den makt och det privilegium som vita män har.

Obama hade ADLRIG kunnat bli president om han hade anklagats för samma sak. Aldrig, det hade inte kunnat hända.
Inte bara vita män osv, vissa kommer undan med det inte andra inte svårare än så. Men att debattera eller kommentera nyanserat säljer inte så bra.
 
Mm eller mannen som ringde på min dörr, kl 22. Dvs in genom portkod, upp tre trappor, in genom en dörr till, ringer på och säger - jag såg dig på tåget och du var söt, men jag vågade inte säga hej. (Men följa efter mig genom en mörk park och hänga tills han kunde följa med en granne in det gick minsann bra.) Lustigt att han trodde jag skulle våga datae honom... inte lite korkad
Så du skulle vara förstående till att han inte vågat säga hej på tåget, men han har ingen förståelse för att du inte vill/vågar dejta någon som förföljt dig :confused: :banghead:
 
EN känner jag. En. Och han är det inte som naturbegåvning, han är påläst, har pluggat genus, startat mansnätverk, föreläser osv. Och så vitt jag förstår praktiserar han sin feminism även i sitt äktenskap.

Men någon som bara RÅKAR ha genomgripande feministiska värderingar känner jag mig veterligen inte.
Jag vet inte, jag tror jag känner ett par, men man vet ju aldrig.

Men det finns ju de som fattar snabbt tycker jag. Som en kille vi kände för länge sedan som körde lite ungdomsaktiviteter. Det pratades feminism och bilder och roller (vem som står i köket, vem som är i skogen) och det gick bara upp ett ljus i huvudet på honom. Ooook!? så det ska vara tjejer i skogen också på bilderna?? -jupp. Ahaaaa! ni tänker såååå! inga protester, inga vaffödådå utan bara ahaaa! det hade jag aldrig tänkt på och sedan behövde aldrig någon säga någonting igen om det.
 
Kommer att tänka på kvällstidningskrönikörerna som ofta skrev så vettigt om jämställdhet/feminism och säkert menade det också, det ifrågasätter jag inte - och som sedan dök upp i metoo ...
Jag tycker också man märker att kvällstidningskrönikörerna tänker mer ur perspektivet -nu när jag fick en liten dotter. Så deras feminism är kanske bara fem år gammal och genomtänkt bara i ett perspektiv. Tex så missas ju alla kvällstidningskrönikörer som får små pojkbebisar som sedan inte pratas med, inte får lära sig läsa, kraschar skolan och inte fattar att neej betyder NEJ!. Så det hjälps ju inte så långt för flickbebisens framtid om hon tänkte gilla män.
 
För mig bekräftar det mest att väldigt få män har genuint feministisk värderingar rak igenom. Många kan ha vettiga åsikter här och var men när det kommer till kritan så märker man att det inte går in ordentligt.
Har aldrig mött en man där feminismen faktiskt verkar vara rotad. Det är oftast mer eller mindre ytligt.
Jag har mött en. (Kanske två, men den andra känner jag inte tillräckligt väl än.) Den personen är inte heller som han är av en slump, men för mig spelar det mindre roll. Han är normkritisk, tänker klokt, förstår sin egna roll i allt, funderar på hur han själv uppfattas av främlingar i olika situationer osv. Han tar även självmant upp sådana diskussioner med andra män, och försöker så mycket som möjligt prata om sådant med sin son också. Jag önskar verkligen att fler män var som honom, för det är inte direkt så att jag träffat väldigt få män, trots att jag bara träffat en som är som honom...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 619
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 578
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp