Stackars männen efter #metoo

När jag själv, för många år sedan, blev utsatt för en våldtäkt, sa den lokala polischefen till mig bara några timmar efter "händelsen" att jag ju -Måste förstå att där finns kvinnor som hittar på sånt här och gör falska anmälningar. Detta efter att jag kastat mig från balkongen på andra våningen, i mörkret mitt i natten, för att undkomma.

Senare, samma natt (som jag tillbringade på sjukhuset) hörde jag två kvinnliga sjuksköterskor och en manlig samtala i rummet intill. Den manliga utbrast nåt i stil med att -Jamen, jahaaa, hon hade släppt in honom (en gammal skolkompis...) i sin lägenhet, men DÅ får hon ju skylla sig SJÄLV!
Så ledsamt att de inte tog dig på allvar Lena, beklagar att du behövde gå igenom detta. / Sarah
 
Fast även de skruvade känslosvallen får ju effekter. Det är jävligt illa när Uppdrag Granskning intervjuar Cissi Wallin och fråga nr 2 är Tänkte du inte på hans familj när du namngav honom? Det får effekter, det passar in i en bild (av att det är männen som är offren)
Ja. Och det har jag ju läst om. Att det inte blir prat om det tex på jobbet, är nog mest för att de flesta är så ense att det inte blir nåt att prata om.

Jag har en idé om 1-2 kollegor som inte är på rätt spår där, men de har väl självbevarelsedrift nog att hålla tyst.

Nånstans blir det ju en fråga om hur mycket emotionell energi man ska lägga på hopplösa personer. Jag har ingen sån över. Det är inte genom skruvad indignation jag vill manövrera i världen.
 
Ja. Och det har jag ju läst om. Att det inte blir prat om det tex på jobbet, är nog mest för att de flesta är så ense att det inte blir nåt att prata om.

Jag har en idé om 1-2 kollegor som inte är på rätt spår där, men de har väl självbevarelsedrift nog att hålla tyst.

Nånstans blir det ju en fråga om hur mycket emotionell energi man ska lägga på hopplösa personer. Jag har ingen sån över. Det är inte genom skruvad indignation jag vill manövrera i världen.
För mig är det nog inte så vattentäta skott mellan offentlig debatt i frågor som engagerar mig, och min omgivning. Men vi kanske pratar om olika saker, jag reagerade bara på att du inte hört att det skulle vara synd om männen annat än på buke och i typ Expressen.
 
Det är så jävla korkat och egocentriskt att man undrar om de fastnade på 10-åringens nivå i insikt om hur världen hänger ihop, jag blir galen! Alltså VAD tänker de ens?! :rage:

Min senaste Tinderdejt tyckte nog det var romantiskt på något vis att leta upp mitt jobb, cykla ditt (flera mil), vänta på mig i flera timmar till 23 på kvällen tills jag slutade efter att jag bett honom respektera att jag inte ville ses mer. Alltså snälla nån. (Ledtråd om någon korkad kille läser = han kunde ju lika gärna cyklat till mitt hem, jag har inte hemlig adress, och hur skulle jag tolka att han inte respekterar mitt första EXTREMT tydliga nej? Vad ska jag tro om hans reaktion om ett nej IRL när vi setts totalt 3 gånger?). Jag hade nattkollegan på uppringningsskärmen hela natten trots att jag verkligen inte var rädd för killen som sådan.

Killar verkar överlag inte insett alls mycket om hur deras våldskapital påverkar kvinnor trots att många är väl medvetna om det i relationen till andra män och hur de kan uppfattas i olika situationer. Ärligt hur svårt ska det vara? Det är ju inte kvinnor vi andra kvinnor är rädda för i utsatta situationer 99 % av gångerna, det vet ju även männen (SÅ korkade och blinda kan ju bara ett fåtal vara). Att inte kunna koppla ihop det till sin egen person ens med en okänd kvinna är ju bara så patetiskt korkat.

Och anledningen till att detta ovan gör mig så jäkla upprörd är inte just faktumet. Utan det tråden berör. Att när de stöter på patron pga ovan så är det SYND om dem. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: Nu ska jag verkligen sluta skriva.
Jag fick höra att "en del män blir sådana efter en separation, det är inget att bry sig om" Jag hade någon som följde mig till dörren på kvällarna "då har du ju hittat en fin lösning"
 
För mig är det nog inte så vattentäta skott mellan offentlig debatt i frågor som engagerar mig, och min omgivning. Men vi kanske pratar om olika saker, jag reagerade bara på att du inte hört att det skulle vara synd om männen annat än på buke och i typ Expressen.
Det är väl min ömt omhuldade filterbubblas förtjänst.
 
Min senaste Tinderdejt tyckte nog det var romantiskt på något vis att leta upp mitt jobb, cykla ditt (flera mil), vänta på mig i flera timmar till 23 på kvällen tills jag slutade efter att jag bett honom respektera att jag inte ville ses mer. Alltså snälla nån. (Ledtråd om någon korkad kille läser = han kunde ju lika gärna cyklat till mitt hem, jag har inte hemlig adress, och hur skulle jag tolka att han inte respekterar mitt första EXTREMT tydliga nej? Vad ska jag tro om hans reaktion om ett nej IRL när vi setts totalt 3 gånger?). Jag hade nattkollegan på uppringningsskärmen hela natten trots att jag verkligen inte var rädd för killen som sådan.
Åh gud, har du dejtat min kompis? :D

Det är inte roligt egentligen, men en dejtande killkompis berättade en gång att han dykt upp på en dejts jobb och försökt prata med henne efter hennes jobb, efter att hon sagt att hon inte ville ses mer. Det var en del i en konversation om konstiga dejter och han sa ungefär "en gång var jag konstig" och gömde ansiktet i händerna.

Jag lovar att han fick veta vad jag tyckte! Var helt chockad, trodde verkligen inte det om honom, har alltid tyckt att han är helt fantastisk och typ varit lite irriterad för att jag inte är attraherad av honom, för i så fall hade jag stött på honom för länge sen. Men där föll han av piedestalen! :yuck:
 
Åh gud, har du dejtat min kompis? :D

Det är inte roligt egentligen, men en dejtande killkompis berättade en gång att han dykt upp på en dejts jobb och försökt prata med henne efter hennes jobb, efter att hon sagt att hon inte ville ses mer. Det var en del i en konversation om konstiga dejter och han sa ungefär "en gång var jag konstig" och gömde ansiktet i händerna.

Jag lovar att han fick veta vad jag tyckte! Var helt chockad, trodde verkligen inte det om honom, har alltid tyckt att han är helt fantastisk och typ varit lite irriterad för att jag inte är attraherad av honom, för i så fall hade jag stött på honom för länge sen. Men där föll han av piedestalen! :yuck:
Egentligen är det inte så konstigt att det finns män och pojkar som gör såhär. Se bara på typ vilken dålig "romantisk drama/komedi" som helst. De brukar gå ut på:
1. Man behandlar kvinna som skit
2. Kvinna lyckas dumpa och försöker gå vidare med sitt liv.
3. Mannens nära vän/syster/whatever håller föreläsning för mannen och menar att man ju bara inte kan släppa nån sådär! Man måste göra allt för att få tillbaka henne
4. Vilket leder till att mannen förföljer kvinnan, köper blommor, förföljer henne lite mer, lämnar meddelande på telefonsvarare
5. Och får tillbaka kvinnan ochdeleverlyckligaiallaår
 
Egentligen är det inte så konstigt att det finns män och pojkar som gör såhär. Se bara på typ vilken dålig "romantisk drama/komedi" som helst. De brukar gå ut på:
1. Man behandlar kvinna som skit
2. Kvinna lyckas dumpa och försöker gå vidare med sitt liv.
3. Mannens nära vän/syster/whatever håller föreläsning för mannen och menar att man ju bara inte kan släppa nån sådär! Man måste göra allt för att få tillbaka henne
4. Vilket leder till att mannen förföljer kvinnan, köper blommor, förföljer henne lite mer, lämnar meddelande på telefonsvarare
5. Och får tillbaka kvinnan ochdeleverlyckligaiallaår
Jo. Jag tycker nog trots allt att det är konstigt. Och det metoo-värsta för mig är att förbaskat många män förmodligen faktiskt inte fattar att de gör fel! Alldeles för många av dem är antagligen helt vanliga hyggliga killar men det är så vanligt, och så accepterat, att man kan skita fullständigt i kvinnors gränser. Det börjar långt innan de ser sin första rom com när de aldrig blir åthutade utan småtjejerna får höra att Pojkar är så där och Han tycker nog bara om dig.
 
Ja, jag omhuldar min också. Men inte minst i fb-flödet dyker det ju upp sånt man inte alltid valt själv, så att säga.
Då kommer selektiv uppmärksamhet till pass!

Men nej, jag minns inte mycket av "stackars män pga metoo" i det flödet. Ibland i någon lång tråd i någon grupp, kanske nån gång någon vän som själv skrivit något smärre brandtal som statusuppdatering om hur korkat det är att ömka männen. Men väldigt lite på temat.

Många skrev metoo så klart.

En kollega, kvinna, skrev Notme, vilket ledde till en ganska lång och egentligen bra diskussion.

Uppdrag Granskning om Virtanen ids jag inte se.
 
Då kommer selektiv uppmärksamhet till pass!

Men nej, jag minns inte mycket av "stackars män pga metoo" i det flödet. Ibland i någon lång tråd i någon grupp, kanske nån gång någon vän som själv skrivit något smärre brandtal som statusuppdatering om hur korkat det är att ömka männen. Men väldigt lite på temat.

Många skrev metoo så klart.

En kollega, kvinna, skrev Notme, vilket ledde till en ganska lång och egentligen bra diskussion.

Uppdrag Granskning om Virtanen ids jag inte se.
Jag följer nog diverse sidor där det kommer upp fast i andra hand, så att säga. Någon beskriver vad som sagts om stackars män. Intervjun med Cissi Wallin såg jag början på när hon själv lagt upp den oklippta versionen, jag hade läst så mycket inför UG att jag inte heller iddes se det.
 
Åh gud, har du dejtat min kompis? :D

Det är inte roligt egentligen, men en dejtande killkompis berättade en gång att han dykt upp på en dejts jobb och försökt prata med henne efter hennes jobb, efter att hon sagt att hon inte ville ses mer. Det var en del i en konversation om konstiga dejter och han sa ungefär "en gång var jag konstig" och gömde ansiktet i händerna.

Jag lovar att han fick veta vad jag tyckte! Var helt chockad, trodde verkligen inte det om honom, har alltid tyckt att han är helt fantastisk och typ varit lite irriterad för att jag inte är attraherad av honom, för i så fall hade jag stött på honom för länge sen. Men där föll han av piedestalen! :yuck:

Borde inte det för han sa (vilket jag också ifrågasatte) att det var första gången han gjorde så :laugh: Där och då flöt jag med men jag klargjorde om än vänligt dagen efter varför man inte kunde bete sig så. Jag vågade dock inte andas om alternativet att dyka upp hemma hos mig, trots att jag helt tror han var en "snäll kille".
 
Egentligen är det inte så konstigt att det finns män och pojkar som gör såhär. Se bara på typ vilken dålig "romantisk drama/komedi" som helst. De brukar gå ut på:
1. Man behandlar kvinna som skit
2. Kvinna lyckas dumpa och försöker gå vidare med sitt liv.
3. Mannens nära vän/syster/whatever håller föreläsning för mannen och menar att man ju bara inte kan släppa nån sådär! Man måste göra allt för att få tillbaka henne
4. Vilket leder till att mannen förföljer kvinnan, köper blommor, förföljer henne lite mer, lämnar meddelande på telefonsvarare
5. Och får tillbaka kvinnan ochdeleverlyckligaiallaår

Eller hur. Brukar också ta upp det sjuka i "romantiska komedier". Man vill liksom bara :yuck:


Jo. Jag tycker nog trots allt att det är konstigt. Och det metoo-värsta för mig är att förbaskat många män förmodligen faktiskt inte fattar att de gör fel! Alldeles för många av dem är antagligen helt vanliga hyggliga killar men det är så vanligt, och så accepterat, att man kan skita fullständigt i kvinnors gränser. Det börjar långt innan de ser sin första rom com när de aldrig blir åthutade utan småtjejerna får höra att Pojkar är så där och Han tycker nog bara om dig.

Jag tycker det ni skriver hänger väl ihop!
 
Jag följer nog diverse sidor där det kommer upp fast i andra hand, så att säga. Någon beskriver vad som sagts om stackars män. Intervjun med Cissi Wallin såg jag början på när hon själv lagt upp den oklippta versionen, jag hade läst så mycket inför UG att jag inte heller iddes se det.

Det räcker ju med att följa CW, KW och assholesonline :mad: Jag har pinat mig igenom programmen med FV men det var precis så som det beskrevs tycker jag.

På mitt jobb är det ett fåtal jag pratar hyfsat fritt med om vissa specifika saker men tror absolut ett flertal hör till de som tycker Metoo gått för långt/stackars män. Jag orkar inte med deras ganska agressiva argumentationstaktik (går ut på att vinna och hävda sin rätt) utan nöjer mig med att vi har extremt lite sexistisk jargong öppet och noll sexistiska övertramp gentemot personer vad jag sett förutom en problemindivid som slutat. Generellt hänger nog ett gäng på den konservativa högersidan men så länge vi umgås och arbetar respektfullt tillsammans så initierar jag inte gärna sådana diskussioner, det tog mycket mod för mig att öppet stå för att jag skulle rösta vänster/röstade rosa.

Edit: jag vet också med mig att jag är sämst på att delta i sådana diskussioner som redan på förhand gör mig upprörd och ser alltså ingen mening med att bli överkörd, arg som fan och sedan må enormt dåligt utan att det gjort annat än bara lett till större cementering.
 
Jo. Jag tycker nog trots allt att det är konstigt. Och det metoo-värsta för mig är att förbaskat många män förmodligen faktiskt inte fattar att de gör fel! Alldeles för många av dem är antagligen helt vanliga hyggliga killar men det är så vanligt, och så accepterat, att man kan skita fullständigt i kvinnors gränser. Det börjar långt innan de ser sin första rom com när de aldrig blir åthutade utan småtjejerna får höra att Pojkar är så där och Han tycker nog bara om dig.
Ja alltså de där filmerna är bara ett exempel. Kärlek börjar med bråk är ett annat. Så jävla sorgligt.
 
Det är så jävla korkat och egocentriskt att man undrar om de fastnade på 10-åringens nivå i insikt om hur världen hänger ihop, jag blir galen! Alltså VAD tänker de ens?! :rage:

Min senaste Tinderdejt tyckte nog det var romantiskt på något vis att leta upp mitt jobb, cykla ditt (flera mil), vänta på mig i flera timmar till 23 på kvällen tills jag slutade efter att jag bett honom respektera att jag inte ville ses mer. Alltså snälla nån. (Ledtråd om någon korkad kille läser = han kunde ju lika gärna cyklat till mitt hem, jag har inte hemlig adress, och hur skulle jag tolka att han inte respekterar mitt första EXTREMT tydliga nej? Vad ska jag tro om hans reaktion om ett nej IRL när vi setts totalt 3 gånger?). Jag hade nattkollegan på uppringningsskärmen hela natten trots att jag verkligen inte var rädd för killen som sådan.

Killar verkar överlag inte insett alls mycket om hur deras våldskapital påverkar kvinnor trots att många är väl medvetna om det i relationen till andra män och hur de kan uppfattas i olika situationer. Ärligt hur svårt ska det vara? Det är ju inte kvinnor vi andra kvinnor är rädda för i utsatta situationer 99 % av gångerna, det vet ju även männen (SÅ korkade och blinda kan ju bara ett fåtal vara). Att inte kunna koppla ihop det till sin egen person ens med en okänd kvinna är ju bara så patetiskt korkat.

Och anledningen till att detta ovan gör mig så jäkla upprörd är inte just faktumet. Utan det tråden berör. Att när de stöter på patron pga ovan så är det SYND om dem. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: Nu ska jag verkligen sluta skriva.
Mm eller mannen som ringde på min dörr, kl 22. Dvs in genom portkod, upp tre trappor, in genom en dörr till, ringer på och säger - jag såg dig på tåget och du var söt, men jag vågade inte säga hej. (Men följa efter mig genom en mörk park och hänga tills han kunde följa med en granne in det gick minsann bra.) Lustigt att han trodde jag skulle våga datae honom... inte lite korkad
 
Av de killar/män som jag anser vara intelligenta och vettiga så har ingen utav dessa förvånat mig på så sätt att man inte förstår problemen och utsattheten som kvinnor lever i. Bland personer som är allmänna douches så har det förekommit att man gnällt eller försökt höhö-skämta om det men den absoluta majoriteten förstår att det är på riktigt.
Jo samma här. Men helt ärligt så nedrans korkade borde de inte vara. Om man klarar universitetsstudier borde man klara att fatta att en okänd (eller känd) tjej inte vill ha en kram kl 4 på morgonen i ett mörkt cykelrum.

Så douches räknas!!! Verkligen, nära 100% av ”snälla killar” är douches. Sedan gnäller de på internet att de inte ”får” tjejer, utan tjejer gillar det de kallar idioter. (Dvs ofta vettiga män som fattat)

Alltså motsvarande oförmåga att fatta finns inte hos kvinnor i lika hög grad. Så varför ursäkta douches? Dessutom lyckas de ju var och en drabba typ en kvinna i veckan så de hinner plåga ganska många på sin bana.
 
Mm eller mannen som ringde på min dörr, kl 22. Dvs in genom portkod, upp tre trappor, in genom en dörr till, ringer på och säger - jag såg dig på tåget och du var söt, men jag vågade inte säga hej. (Men följa efter mig genom en mörk park och hänga tills han kunde följa med en granne in det gick minsann bra.) Lustigt att han trodde jag skulle våga datae honom... inte lite korkad

Oh. My. God.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 588
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp