Städhjälp

Jag hade gärna lejt bort grovstädning och sedan bara haft att plocka undan det lätta efter mig :D

Dock skulle jag nog vilja ha städat INNAN hen kom för att jag inte vill visa vilken slusk jag kan vara :rofl:

Sedan hade jag velat kolla upp vilka jag anlitar med rekommendationer mm för att veta vika jag släpper in hemma :)
 
Vi har haft samma städfé i 10år. Aldrig någonsin har vi sett henne som en piga som tar hand om vår skit. Hon är en viktig del i att få vårat hushåll att fungera som vi vill ha det. Här har vi inget RUT-avdrag el liknande. Hon tjänar motsvarande 300kr/timme netto( så på de 8,5tim/vecka hos oss tjänar hon netto ca 10 000kr i månaden) plus att vi, enligt lag, betalar en fullständig sjuk- och olycksfallsförsäkring för henne samt, naturligtvis, sociala avgifter etc . Hon drömmer säkert om ett annat typ av jobb men än har hon inte bytt. De andra dagarna städar hon i andra hem med ungefär samma villkor som hos oss. Det ger henne en möjlighet att bo i ett väl fungerande land där hennes barn har en chans till bra utbildning och framtid, och hon kan skicka pengar hem till sin familj i kaotiska Venezuela.
Om man ser ner på den typen av arbete/arbetstagare/arbetsgivare och jämför det med pigor och hur de behandlades kanske man ska fundera en vända till.
 
Vi har haft samma städfé i 10år. Aldrig någonsin har vi sett henne som en piga som tar hand om vår skit. Hon är en viktig del i att få vårat hushåll att fungera som vi vill ha det. Här har vi inget RUT-avdrag el liknande. Hon tjänar motsvarande 300kr/timme netto( så på de 8,5tim/vecka hos oss tjänar hon netto ca 10 000kr i månaden) plus att vi, enligt lag, betalar en fullständig sjuk- och olycksfallsförsäkring för henne samt, naturligtvis, sociala avgifter etc . Hon drömmer säkert om ett annat typ av jobb men än har hon inte bytt. De andra dagarna städar hon i andra hem med ungefär samma villkor som hos oss. Det ger henne en möjlighet att bo i ett väl fungerande land där hennes barn har en chans till bra utbildning och framtid, och hon kan skicka pengar hem till sin familj i kaotiska Venezuela.
Om man ser ner på den typen av arbete/arbetstagare/arbetsgivare och jämför det med pigor och hur de behandlades kanske man ska fundera en vända till.
300 kronor i timmen netto? Det låter extremt högt. Jag är lektor, och kommer inte upp till den summan.

Jag har ju inte timlön och inte detaljkoll på nettolönen, men det där måste ju motsvara en månadslön på bortåt 50 000 kronor efter skatt. Det låter en aning osannolikt. Även en bruttolön i den storleken vore förvånansvärt mycket för en städare.
 
Nä, och sådana uttalanden som att ni är pigor säger ju egentligen mer om de som inte "vill gå tillbaka dit" än de som verkligen betalar för sig och ser yrkesgruppen som vilken annan som helst.
Jag har inga större moraliska problem med att anlita städhjälp i hemmet, men jag ser ju också att det kan vara en väldigt begränsande arbetsform för den det gäller. Ensamarbete, få möjligheter till vettiga förhandlingar, MYCKET begränsad karriär- och utvecklingspotential, obekvämt och hårt arbete i bostäder som inte är inredda för att vara arbetsmiljöer är några faktorer som kommer för mig.

Att blunda för det är knappast ett sätt att respektera städaren.
 
Jag har inga större moraliska problem med att anlita städhjälp i hemmet, men jag ser ju också att det kan vara en väldigt begränsande arbetsform för den det gäller. Ensamarbete, få möjligheter till vettiga förhandlingar, MYCKET begränsad karriär- och utvecklingspotential, obekvämt och hårt arbete i bostäder som inte är inredda för att vara arbetsmiljöer är några faktorer som kommer för mig.

Att blunda för det är knappast ett sätt att respektera städaren.

Nä, det är rätt tänkt även enligt mig.
Dock är väl många yrken lika denna och jag tror inte att de är lika "belysta" i diskussionerna som just denna yrkesgrupp?
 
Nä, det är rätt tänkt även enligt mig.
Dock är väl många yrken lika denna och jag tror inte att de är lika "belysta" i diskussionerna som just denna yrkesgrupp?
Belys dem då, om du tycker att det behövs.

I en tråd om städhjälp är det ju rimligt att just det är vad som diskuteras.
 
Jag hade gärna haft städhjälp om jag inte varit så obekväm med att ha främlingar i mitt hem. :)

Flyttstäd kommer vi dock att anlita!
 
300 kronor i timmen netto? Det låter extremt högt. Jag är lektor, och kommer inte upp till den summan.

Jag har ju inte timlön och inte detaljkoll på nettolönen, men det där måste ju motsvara en månadslön på bortåt 50 000 kronor efter skatt. Det låter en aning osannolikt. Även en bruttolön i den storleken vore förvånansvärt mycket för en städare.

Jag bor i Schweiz och här är ju löneläget annorlunda. Det finns ingen lagligt reglerad minimilön men fackförbunden strävar efter att ingen ska tjäna mindre än motsvarande 200kr/timme. Så att en erfaren, pålitlig städerska tjänar 300/timme netto efter 10år är en hög lön men inte orimlig. Hon har ju varit hos oss i 10år och ska ju även ha del av en allmän löneutveckling. De andra familjerna hon städar hos är på rekommendation från oss och där vi har hjälpt henne att förhandla liknande villkor.
 
Tillägg: jag skulle aldrig ha städhjälp om jag inte hade råd att betala en rimlig lön(=mer än rek lägsta lön eftersom den ofta är väldigt låg i den yrkeskategorin). Städfirma vill jag inte heller ha eftersom de som faktiskt städar ofta( inte alltid!) jobbar med dåliga villkor( alla ska ju tjäna pengar, i alla led). Att ha en person anställd där en avtalsenlig och rimlig lön samt ev förmåner går direkt till den personen-det kan jag stå för.
 
Jag tycker egentligen inte om att ha främlingar hemma, men skulle ändå gärna ha städhjälp, jag hatar att städa, så jag gör det inte. Min sambo tycker det är fånigt med städhjälp, så han städar. Tröttnar han så får vi väl skaffa hjälp då.
 
Jag har en manlig städhjälp. Han är i 25-årsåldern och jobbar deltid med palliative care (Sv?), pluggar, och subventionerar inkomsten med några timmars städning varje vecka. Han tar 120kr i timmen, vilket är rätt normalt häromkring. Använder man en firma snarare än egenföretagare brukar det kosta lite mer, ca 200kr i timmen. Fördelen är såklart att man alltid har täckning, även vid semestertider och sjukdom.
 
Jag har råd men är för snål, smålänning som jag är :p. Vet inte heller om jag skulle vilja ha någon främmande människa som rotar runt bland mina grejjer. Däremot kan jag tänka mig att betala för fönsterputsning, hatar det, blir bara randigt och då blir jag irriterad. Har bott i vårt hus i 3 år och det finns fönster här som inte har blivit putsade.. Jag har sagt att vi putsar inte, vi byter ut fönsterna istället, vilket vi delvis har gjort :D
 
Jag har inga större moraliska problem med att anlita städhjälp i hemmet, men jag ser ju också att det kan vara en väldigt begränsande arbetsform för den det gäller. Ensamarbete, få möjligheter till vettiga förhandlingar, MYCKET begränsad karriär- och utvecklingspotential, obekvämt och hårt arbete i bostäder som inte är inredda för att vara arbetsmiljöer är några faktorer som kommer för mig.

Att blunda för det är knappast ett sätt att respektera städaren.

Kan vara, behöver inte vara. Många jobbar två och två , av flera skäl (effektivitet, säkerhet, trygghet, tunga lyft, arbetskamrat, kompetensspridning). Även en städfirma behöver experter och arbetsledning, inte så begränsat i karriärvägar som man kan tro.

Jämförbart med vilket hantverksyrke som helst .
 
Jag tycker egentligen inte om att ha främlingar hemma, men skulle ändå gärna ha städhjälp, jag hatar att städa, så jag gör det inte. Min sambo tycker det är fånigt med städhjälp, så han städar. Tröttnar han så får vi väl skaffa hjälp då.
Det där är lite kul. Helt okey för mig.
Men vad skulle alla feminister här säga om det var en man som skrivit ditt inlägg?
 
Tillägg: jag skulle aldrig ha städhjälp om jag inte hade råd att betala en rimlig lön(=mer än rek lägsta lön eftersom den ofta är väldigt låg i den yrkeskategorin). Städfirma vill jag inte heller ha eftersom de som faktiskt städar ofta( inte alltid!) jobbar med dåliga villkor( alla ska ju tjäna pengar, i alla led). Att ha en person anställd där en avtalsenlig och rimlig lön samt ev förmåner går direkt till den personen-det kan jag stå för.
Nej, rimlig lön, givetvis. Som minst i nivå med relevant avtal. Men i fallet jag reagerade på handlade det om betydligt mer än vanlig städarlön i Sverige. Snarare som en svensk högavlönad i något helt annat yrke.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 030
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 573
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp