Bukefalos 28 år!

Städhjälp

Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem?

En kollega nämnde att hon funderar på att skaffa någon som grovstädar hennes lägenhet en gång i månaden, och jag vet flera andra vänner som har sagt att de skulle vilja ha något liknande. Personligen har jag någonting emot hela idén som jag inte riktigt kan förklara, och jag skulle inte kunna tänka mig att köpa in liknande tjänster i nuvarande livssituation (det är jag och min sambo i en trea, inga barn eller djur). Den dag jag bor i ett större hus med barn och djur, kanske. Men det är någonting i mig som motsätter sig den här idén i dagsläget - förmodligen kopplat till ett behov av att känna mig självständig, tillräcklig och duktig. Är det något svenskt, kanske? Eller lite gammalt hederligt duktig flicka-syndrom?

Jag tycker liksom att mitt liv är så pass enkelt i nuläget att jag inte ska behöva ta in någon extra hjälp med relativt enkla saker som städning. Kan själv! Andra jag pratat med, som har mycket liknande livssituationer, är helt öppna för att köpa in tjänster av detta slag. De menar att det är ett tecken på självständighet att kunna göra valet att köpa in tjänster, att de då kan använda tiden till något bättre, och att det är bra på så vis att det ger någon som behöver det ett jobb.

Jag kan se båda sidor av saken och dömer ingen - vi hade städerska hemma under ett par år när jag var yngre och jag såg definitivt värdet i det då, på många sätt. Det vore intressant att höra åsikter från andra personer i andra åldrar och livssituationer. Hur ser ni på detta?


Vi har städhjälp 2-3 gr i månaden. Det är för att vi 1. hatar att städa själva, så vi använder tiden hellre till annat. 2. Har inte tiden men vill ha det fint och rent hemma. Ser inget fel i det och har inte ens tänkt så mycket över det, bara att det är väldigt positivt och skönt att slippa ta tiden till något jag tycker är tråkigt att göra.
 
Härligt med förakt mot en hel yrkesgrupp och deras profession.

Däckfrågan har jag sett förut i trådar. Dock är det aldrig någon ideolog från vänster som kräks då.

För övrigt är jag helt emot RUT och ROT då det också är ett sätt att nedvärdera professionen, genom att anta att staten måste stå för en del av kostnaden för att någon ska vilja betala. Så där är vi helt överens.
Jag tycker det är respektlöst att låta en annan människa städa upp min skit. Det jag smutsar ner tar jag hand om själv. Det är ju ingen som tycker det är kul och utvecklande och stimulerande att städa. Jag tycker också att man ska städa sitt eget rum på sitt jobb och hjälpas åt att städa de gemensamma utrymmena. Just för att smuts är så symbolladdat helt enkelt och att det är nyttigt för alla som t ex jobbar på kontor att röra på sig och att man gemensamt tar hand om de kollektiva utrymmena. Intressant dock att du är emot Rut och rot, det trodde jag inte någon liberal var. Ärligt talat så tror jag anledningen till jag reagerar på det här med städning är just såklart att det påminner om klassamhälle och i många länder som t ex USA har ju medelklassen självklart trädgårdsmästare och nannys och städhjälp. Och vi är ju på väg mot något liknande samhälle i Sverige, kanske blir det outbildade invandrare lott framförallt att städa upp hos medelklassen i Sverige, i USA är det ju ffa fattiga sydamerikaner som tar dessa jobb. Jag tycker det är en förfärande utveckling, men förstår att man som liberal älskar valfriheten i det hela.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är respektlöst att låta en annan människa städa upp min skit. Det jag smutsar ner tar jag hand om själv. Det är ju ingen som tycker det är kul och utvecklande och stimulerande att städa. Jag tycker också att man ska städa sitt eget rum på sitt jobb och hjälpas åt att städa de gemensamma utrymmena.

Nu vill du ju inte svara på frågor (om var gränsen går) men menar du på allvar att ni på jobbet tar och dammsugar, våttorkar och tvättar fönstren i era egna rum?
Jag är ju inte anställd på jobbet att städa och skulle inte uppskatta att mina timmar där gick åt till sådant jag inte ska göra på de timmarna och inte skulle jag jobba över för det heller.
Jag måste göra det jag är anstaälld att göra och göra det bra. Det skulle jag inte göra om jag städade.
Inte för att städjobb är ett dåligt jobb men jag skulle inte byta däck på firmabilen heller på arbetstid.

Däremot har jag inga som helst problem att jobba som "städare" om det tröt med pengar eller om jag blev arbetslös och då är jag utbildad gymnasieingenjör.
 
Har inget principiellt emot att anlita en städfirma men tycker inte att det för mig just nu är en tjänst jag behöver och vill ha. Städar hellre själv och sparar pengarna.
 
Jag tycker det är respektlöst att låta en annan människa städa upp min skit. Det jag smutsar ner tar jag hand om själv. Det är ju ingen som tycker det är kul och utvecklande och stimulerande att städa. Jag tycker också att man ska städa sitt eget rum på sitt jobb och hjälpas åt att städa de gemensamma utrymmena. Just för att smuts är så symbolladdat helt enkelt och att det är nyttigt för alla som t ex jobbar på kontor att röra på sig och att man gemensamt tar hand om de kollektiva utrymmena. Intressant dock att du är emot Rut och rot, det trodde jag inte någon liberal var. Ärligt talat så tror jag anledningen till jag reagerar på det här med städning är just såklart att det påminner om klassamhälle och i många länder som t ex USA har ju medelklassen självklart trädgårdsmästare och nannys och städhjälp. Och vi är ju på väg mot något liknande samhälle i Sverige, kanske blir det outbildade invandrare lott framförallt att städa upp hos medelklassen i Sverige, i USA är det ju ffa fattiga sydamerikaner som tar dessa jobb. Jag tycker det är en förfärande utveckling, men förstår att man som liberal älskar valfriheten i det hela.

Jag tycker du har en sanslös respektlöshet för professionen städare.

Går du inte på restaurang heller utan att plocka undan och diska efter dig? Eller på offentlig toalett utan att göra en full städning? Lämnar bilen på tvätt o städning? Tar hjälp med att städa skit i datorn?
 
Nu vill du ju inte svara på frågor (om var gränsen går) men menar du på allvar att ni på jobbet tar och dammsugar, våttorkar och tvättar fönstren i era egna rum?
Jag är ju inte anställd på jobbet att städa och skulle inte uppskatta att mina timmar där gick åt till sådant jag inte ska göra på de timmarna och inte skulle jag jobba över för det heller.
Jag måste göra det jag är anstaälld att göra och göra det bra. Det skulle jag inte göra om jag städade.
Inte för att städjobb är ett dåligt jobb men jag skulle inte byta däck på firmabilen heller på arbetstid.

Däremot har jag inga som helst problem att jobba som "städare" om det tröt med pengar eller om jag blev arbetslös och då är jag utbildad gymnasieingenjör.

På mitt tidigare jobb (norsk myndighet) hade vi visserligen en extern firma som städade. Men däck på tjänstebilarna skulle vi minsann byta själva :meh:. Jag kan lova att det gick åt mycket mer norska skattepengar när min arbetstid (flera timmars tjästemannalön) skulle gå till däckbyte än de få hundralappar det hade kostat staten att lämna in bilarna på verkstad för att byta :wtf:.
 
Jag anlitar alla möjliga former av hjälp för att få mer fritid; vi har hemhjälp som fixar plockning, städning, tvätt, byter lakan, stryker skjortor, handlar mat mm.
Bilen blir upphämtad med jämna mellanrum av en person för besiktning/tvätt/service etc... Trädgården grovfixas några gånger per av år av ett proffs, fönstertvättare dyker upp en gång i kvartalet.

Vi bor i UK, här är det inte tabu alls att köpa tjänster och det mesta går att få hjälp med. Passar mig alldeles utmärkt.
 
Jag tycker det är respektlöst att låta en annan människa städa upp min skit. Det jag smutsar ner tar jag hand om själv. Det är ju ingen som tycker det är kul och utvecklande och stimulerande att städa.

Jag tycker det är respektlöst att bestämma vad andra ska vilja med sitt yrkesliv och sin tillvaro.

Själv tycker jag att usk:or och kassapersonal i tex dagligvaruhandeln verkar ha helt hemska jobb men det är liksom inte min sak att se ner på, och jag har oerhörd respekt för de som orkar sköta jobb med så hög grad av omvårdnad och service och att ständigt behöva möta andra människor som långt ifrån alltid bemöter dem vettigt tillbaka.

Tidigare har jag jobbat med hemstäd, i industrin och i restaurang (på ganska eftertraktade tjänster). Städjobbet hade många fördelar jämfört med de senare, mindre tungt och stressigt, roliga kollegor och oftast trevliga kunder som gjorde sitt bästa för att min arbetsdag skulle fungera bra. Det största problemet jag såg var människor som, liksom du, såg ner på jobbet.

Många av mina kollegor hade gått från vården till städ för att kroppen inte orkat att jobba i de tunga vårdyrkena. Hemstäd är nog ett av de mest skonsamma fysiska jobben, och förmodligen betydligt bättre för hälsan än ett stillasittande kontorsjobb.

Numera har jag ett otroligt spännande ingenjörsjobb, men jag hade aldrig kunnat ta mig dit om inte de "enklare" jobben hade funnits när jag var helt utanför samhällets skyddsnät innan.
 
Jag tycker det är respektlöst att låta en annan människa städa upp min skit. Det jag smutsar ner tar jag hand om själv. Det är ju ingen som tycker det är kul och utvecklande och stimulerande att städa. Jag tycker också att man ska städa sitt eget rum på sitt jobb och hjälpas åt att städa de gemensamma utrymmena. Just för att smuts är så symbolladdat helt enkelt och att det är nyttigt för alla som t ex jobbar på kontor att röra på sig och att man gemensamt tar hand om de kollektiva utrymmena. Intressant dock att du är emot Rut och rot, det trodde jag inte någon liberal var. Ärligt talat så tror jag anledningen till jag reagerar på det här med städning är just såklart att det påminner om klassamhälle och i många länder som t ex USA har ju medelklassen självklart trädgårdsmästare och nannys och städhjälp. Och vi är ju på väg mot något liknande samhälle i Sverige, kanske blir det outbildade invandrare lott framförallt att städa upp hos medelklassen i Sverige, i USA är det ju ffa fattiga sydamerikaner som tar dessa jobb. Jag tycker det är en förfärande utveckling, men förstår att man som liberal älskar valfriheten i det hela.

Vilken fruktansvärd attityd mot de som städar. Jag brukade prata med de som städade på ICA och de var fullt nöjda med sitt jobb. Det är verkligen inget skämmigt i att städa andras smuts och stök. Några proffs inom området som visar att det inte alls är något okvalificerat jobb:

http://www.dt.se/dalarna/falun/hon-gick-vidare-till-final-i-arets-stadare
http://www.dt.se/dalarna/sater/han-kan-bli-arets-stadare
http://www.dt.se/dalarna/falun/hon-kan-vara-sveriges-basta-stadare

Som sagt, så länge lönerna är vita och allt sköts enligt lagen ser jag inget problem med det.

Jag instämmer med @Sassy också, det är bra att det finns jobb som inte kräver en färdig högskoleutbildning. Jag tror många skulle bli förvånade över hur många akademiker som har erfarenhet av städning, butiksjobb och hemtjänst. Somrarna när jag jobbade på ICA hade vi en väldigt hög akademisk nivå, praktiskt taget varje vikarie studerade på universitet och högskola.
 
Jag tycker städning är intressant ur flera synvinklar.
När man städar så ser man att ens eget handlande och en agerande i hemmet lämnar spår och avtryck, spår av ens eget sätt att leva på. Jag tror det är en viktig pedagogisk handling att man inte lättvindigt lämnar bort återställandet av sina avtryck i hemmet till någon annan människa. Jag drar paralleller med städning och de avtryck vi gör i klimatet och miljön. Men också i avtrycken vi gör hos andra människor när vi lever vårt liv.
Jag förstår att det låter flummigt, men jag tycker att det är en symbolisk handling att leja bort uppstädandet av en själv till någon annan, en symbolik jag inte kan uppfatta som positiv.
Jag tror helt enkelt att det är bra att vi fysiskt märker av att våra val gör spår och att vi själva behöver städa upp dom.

Finns förutom det ett klassperspektiv i frågan som jag inte är bekväm med. Att en grupp kan köpa sig mer tid, som de då kan ägna åt till att bli rikare. Nja. Jag har ingen skarp analys på det, men det känns inte bra.
 
Finns förutom det ett klassperspektiv i frågan som jag inte är bekväm med. Att en grupp kan köpa sig mer tid, som de då kan ägna åt till att bli rikare. Nja. Jag har ingen skarp analys på det, men det känns inte bra.

Men, det viktiga är ju egentligen var gränsen går för att köpa sig mer tid? När köper du dig mer tid och när är det tjänster vi är vana vid att köpa för att få mer tid?
Jag tycker man ska rannsaka sig själv i den frågan.
 
Men, det viktiga är ju egentligen var gränsen går för att köpa sig mer tid? När köper du dig mer tid och när är det tjänster vi är vana vid att köpa för att få mer tid?
Jag tycker man ska rannsaka sig själv i den frågan.
Jag har inget bra svar på det. Håller med om att man bör rannsaka sig och att det handlar till viss del om vilken tradition man har befunnit sig i.
Jag kan nog bara besvara ditt inlägg med att gränsen går vid hushållsnära tjänster för mig, men om det handlar om tradition, ideologi eller något annat låter jag vara osagt.

Är mer den första delen av inlägget som jag kan argumentera lite mer för. :)
 
Jag tycker städning är intressant ur flera synvinklar.
När man städar så ser man att ens eget handlande och en agerande i hemmet lämnar spår och avtryck, spår av ens eget sätt att leva på. Jag tror det är en viktig pedagogisk handling att man inte lättvindigt lämnar bort återställandet av sina avtryck i hemmet till någon annan människa. Jag drar paralleller med städning och de avtryck vi gör i klimatet och miljön. Men också i avtrycken vi gör hos andra människor när vi lever vårt liv.
Jag förstår att det låter flummigt, men jag tycker att det är en symbolisk handling att leja bort uppstädandet av en själv till någon annan, en symbolik jag inte kan uppfatta som positiv.
Jag tror helt enkelt att det är bra att vi fysiskt märker av att våra val gör spår och att vi själva behöver städa upp dom.

Finns förutom det ett klassperspektiv i frågan som jag inte är bekväm med. Att en grupp kan köpa sig mer tid, som de då kan ägna åt till att bli rikare. Nja. Jag har ingen skarp analys på det, men det känns inte bra.

Jag ser det nästan tvärtom. Det blir väldigt tydligt. Det kostar pengar. Det till och med blir en annan människas försörjning. En annan människa kan leva på behovet av städning. Mycket pedagogiskt. Alltså mycket viktigt.

Ju fler som arbetar med det de är bra på och vill göra, desto bättre mår vi och desto bättre fungerar vi som samhälle.
 
Jag tror det är en viktig pedagogisk handling att man inte lättvindigt lämnar bort återställandet av sina avtryck i hemmet till någon annan människa. Jag drar paralleller med städning och de avtryck vi gör i klimatet och miljön. Men också i avtrycken vi gör hos andra människor när vi lever vårt liv.
Men hur menar du nu?
Om det är stökigt eller städat hemma hos mig spelar ju ingen roll för andra människor, miljön eller världen? Det spelar endast roll för mig och de som bor i mitt hushåll.

Det spelar väl ingen roll om jag städar själv eller inte, jag kommer ju ändå se skiten och jag vet ju rationellt att den finns där även om jag inte alltid ser den.

Finns förutom det ett klassperspektiv i frågan som jag inte är bekväm med. Att en grupp kan köpa sig mer tid, som de då kan ägna åt till att bli rikare. Nja. Jag har ingen skarp analys på det, men det känns inte bra.
Fast det är ju knappast en ny fråga att rika människor har mer tid till nöjen och förkovring. Numer är det dock inte alltid det är rika som har städhjälp, många i medelklassen har också städhjälp för att underlätta vardagen. De sparar in på någonting annat, för att kunna unna sig den lyxen. De kanske väljer att jobba heltid, men ändå ha tid över att spendera kvalitetstid med sina barn, istället för att gå ner till 80% och spendera de lediga timmarna på att städa.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 041
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 531
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 518
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp