Bukefalos 28 år!

städning!

H

hegg

hur gör ni med städningen,städar ni hela huset samma dag eller delar ni upp städningen på fler dagar?
eftersom jag har fibromyalgi orkar jag inte allt på en gång men är så dålig på att göra ett städschema som funkar.ge mig tips!
 
Sv: städning!

Jag försökert att hålla "jämn ordning" på det hela, tar lite vart efter det behövs.
Toa/handfat torkas av ett par ggr/vecka och dammsugar gör jag nästan var dag (3 katter + stallskor gör att det behövs).
Saker som att dammtorka / tvätta golv gör jag när det behövs, beror lite på...
Storstäd/vårstäd görs ofta som ett project över en helg eller så...
 
Sv: städning!

Om jag ska damma,dammsuga,torka golv så gör jag rubbet på samma dag!

Men har jag fått för mig att det ska röjas i skåp och lådor och garderober,och städas i dessa utrymmen,då tar jag det ena dagen och hus-städningen en annan dag!

Försöker hålla efter så att det aldrig blir storröj eller storstädningar!

Jag städar väl på rutin,då jag har det som jobb:D

Men du kan ju tex börja i ena änden av lgh/hus och damma,och när du kommit till slutet,så tar du dammsugningen! Utspritt över ett par dagar!

Om det så tar en vecka att damma allt,så har det ju inte grott igen till nästa gång,och sen lite mellan varven kör du dammsugning!

Har man bara det någorlunda undanplockat med grejor,så ser det städat ut!
 
Senast ändrad:
Sv: städning!

Om du nu trots din fibro är sådan att du ställer upp för dina vänner då hjälp behövs så kanske du kan be dem om lite hjälp tillbaka?

Min bästa väninna har fibro. Dessutom studerar hon heltid och driver eget företag, har eget stall och två hästar som kräver sin dagliga skötsel och motion. Nu sist då hon skulle städa inför ett kommande besök av släkt och vänner långväga ifrån så bad hon mig om hjälp. Och naturligtvis ställde jag upp eftersom hon hjälpt mig så många gånger förr.

Annars kan du ju dela upp städningen på flera dagar. Lämna dammsugning och skurandet till sist eftersom allt oftast landar på golvet i slutändan.
 
Sv: städning!

Jag kör allt på samma gång, tvätt, dammsuger, moppar, skurar badrum & kök, (fönsterputs), byter sängkläder, ja allt. Dammar gör jag varannan gång ungefär.. Det känns bättre att ta allt allt allt på en gång så vet man att man kan pusta ut en hel vecka till nästa gång.

Kan du inte be nån som hjälper dej? Alltid roligare om man är två som delar på jobbet..
 
Sv: städning!

Min tanke har alltid varit att göra som på jobbet - ett rum åt gången. (så jag ska orka med och komma igång öht, hela lägenheten blir så jobbigt att ha framför sig :angel:) Oftar blir det dock bara ett-två rum som städas (dvs en till två dagar jag städar) innan det tillslut blir storröjen - hela lägenheten på samma dag innan gäster kommer. Typ. :o
 
Sv: städning!

Ja vi har en storstädning i veckan där vi verkligen städat allt! Sen så damsugar vi iaf hallen varje dag sen dom andra rummen nån extra gång i veckan med det är mest för hundarna drar in grus.
 
Sv: städning!

Vår städning går mest ut på "plock" nuförtiden. Dammsuga gör jag någon gång per vecka, sängkläder byts väl ca varannan vecka.
Jag kör badrummen samtidigt som jag dammsugar men kör löpande under veckan att jag torkar av det värsta och passar på att ex.vis ge badkaret en omgång just efter att jag torkat barnen som just satt i vattnet.

Före vi fick barn var det mer "storstädning" och knappt något plock emellanåt.
 
Sv: städning!

Jag dammsuger nästan dagligen i kök, hall och vardagsrum.
Där man mest är och det blir mest skitigt.
Sedan diskas det ju varje dag och torkas av bänk osv.
Förut var jag helt inställd på att allt måste bli klart på en dag men har insett nu att det funkar inte att göra så med småbarn. Så tar lite varje dag och ser till att röja undan så det ser ok ut hela tiden
 
Sv: städning!

Jag städar varje söndag, men mellan gångerna håller jag ordning. Hemma hos mig har var sak sin plats och saker jag inte använder ligget inte framme och skrotar.
 
Sv: städning!

Städar lite varje dag. Det går snabbt, man hinner inte ledsna och huset ser alltid snyggt ut.
 
Sv: städning!

Det skiftar. Men varje dag brukar vi försöka fixa undan nåt. Fast ibland blir det lite annat som kommer emellan och då får vi ta ett större städrace.
 
Sv: städning!

Jag "storstädar" aldrig utan städar när det behövs.
Försöker hålla en jämn standard.

Ok. när vi väntar gäster brukar det ju bli lite mer noggrannare. :grin:
 
Sv: städning!

tack för alla svar,ska försöka ta lite varje dag så det inte hinner bli så mycket :rofl:
 

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 368
Senast: Nytant
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 620
Senast: Fetaost
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
Senast: Helly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp