Bukefalos 28 år!

Ställning bakifrån

Sv: Ställning bakifrån

Nu pratade jag inte om att hästen skulle hantera snedheten, tvärtom, om snedheten påverkar måste en bra ryttare med en god känsla kunna kordinera hjälperna på ett sätt som ger rakriktning ändå.Om du sätter på dig en ryggsäck innehållande en tom och en full PET flaska vid var sida om varandra så kommer snefördelningen påverka dig - du MÅSTE hantera det vare sig du vill eller inte

Du refererar till en position som är optimal, mig veteligen är det ingen här på buke som nu är optimal.
Kan inte diskussionen handla om oss vanliga dödliga med snedheter och brister istället ?!

Men alla är sneda - alla är dödliga - men vi kan lära oss hantea det så det inte påverkar hästen

Den här diskussionen börja blir lite absurd för - i ingen ridlära så är det okey att kollapsa i ena sidan - utan att sitta på mitten eftersträvas alltid

Liksom att den ena axeln inte skall vara längre fram än den andra - eller högre upp, eller att det ena sittbenet skall var längre fram än det andra

det är mig veterligen inte rätt i någon ridstil:confused:

det bara läggs olika tid och fokus vid inlärningen

oavsett vilket exempel vi tar så kommer alla snedheter påverka var tyngpunkten hamnar

Och jag refererar till samma bok - ryttarens förmåga att kontrollera sin tyngpunkt ( centrera) har ett klart samband med prestationen
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Vill hästen ramla på höger fram - här är jag enig med Carola att vä fram skyfflar diagonalt - så kan man underlätta för höger bak - genom att avlasta den sidan så att högerbak kan börja skyffla på lika mycket - så att hästen rör sig liksidigt

Nä...här tänker då jag helt tvärtom...
Om hästen lägger vikt på hö fram betyder det för mig att vä bak är svag och inte bär.
Ska man avlasta som du skriver eller få vä bak starkare ?
I min värld ger man hästen en chans till rakriktning och stärker vä bak, om man avlastar så kommer en diagonal felbelastning bli värre med skador i förlängningen.

Din ide för liksidighet gör bara problemet värre...
 
Sv: Ställning bakifrån

Nu har vi inte diskuterat extremfall med kollapser, självklart måste det finnas en strävan till en egen balans och så pass korrekt sits det är möjligt...tycker bara att diskussionen med elitdansare och en "optimal" position hör hemma hos dom som kan åstakomma detta...du kanske kan det ?
 
Sv: Ställning bakifrån

Och jag refererar till samma bok - ryttarens förmåga att kontrollera sin tyngpunkt ( centrera) har ett klart samband med prestationen



vilken bok är det du citerar ur nu? :confused: Kan vi inte diskutera istället för att läsa ur böcker?
 
Sv: Ställning bakifrån

Nä...här tänker då jag helt tvärtom...
Om hästen lägger vikt på hö fram betyder det för mig att vä bak är svag och inte bär.
Ska man avlasta som du skriver eller få vä bak starkare ?
I min värld ger man hästen en chans till rakriktning och stärker vä bak, om man avlastar så kommer en diagonal felbelastning bli värre med skador i förlängningen.

Din ide för liksidighet gör bara problemet värre...


Först tänker jag att vä fram var felskrivet, Susan måste ha menat vä bak:confused:

För det andra så är avlastningen i sej nödvändig, (eller tycker någon något annat?) - överbelastning på ena fram är ju aldrig önskvärd utan måste rättas upp helst. I och med att man avlastar,- rätar upp sig - så belastas det svaga bakbenet mer och det stärker ju i sej, så som jag ser det. Det måste arbeta mera och annorlunda. Sen måste man komma ihåg att inte kräva för mycket, för att stärka tar tid.

Jag är enig med Susan i detta:

Men alla är sneda - alla är dödliga - men vi kan lära oss hantea det så det inte påverkar hästen

Den här diskussionen börja blir lite absurd för - i ingen ridlära så är det okey att kollapsa i ena sidan - utan att sitta på mitten eftersträvas alltid

Sen blir även jag som jag skrivit många gånger provocerad av referenser till elitgymnaster, mästare och antydan att allt annat är värdelöst:crazy:

Men jag skulle gissa att att alla är överens om var målen är, :confused: men att de flesta av oss är sneda och långt från målen. Men mål är ändå mål.

Hur sned man än är så vill man ju på ett eller annat sätt att hästen ska kunna arbeta så jämnt belastad som möjligt.:confused: Man måste försöka kompensera snedheten som C-L skrev, om det är en snedhet som inte är något att göra åt - av fysiska skäl.

Håller faktiskt med om att diskussionen blir absurd, och mitt inlägg tillför inget annat än att jag inte fattar diskussionen riktigt, men det kan väl bero på att jag inte varit så närvarande heller och läst:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställning bakifrån

Först så villjag säga att jag inte sagt att du eller någon anan gör fel man kan ju ha olika syften med olika saker

Nu handlar ju tråden om att påverka reflexmässigt
bakifårn hela vägen fram till nacken

Lilla snurren är ju en sådan grej - hästen tar ett steg inåt tyngdpunkte och det påverkar upp till öronen

samma sak fast mcyekt mindre kan man åstadkomma på en nästan rak häst

Då handlar det om att ha hästen i en sådan hållning att det som händer baktill i en kota tillåts fortplanta sig framåt så att kotorna har ett likartat inbördes förhållande - det görs med de allra minsta hållningsmusklerna som bara löper över en kota i taget

i en skänkelvikning för vänster skänkel åt höger måste vikten flyttas åt höger - inte så mycket att hästen börjar linka åt höger men tilläckligt för att jämnvikten skall behållas och takten vara ren

Handlar tråden om att påverka reflexmässigt? Då har jag nog missuppfattat.

I övrigt fattar jag inte ett jota av vad du skriver - kan du ta det på svenska? :p
 
Sv: Ställning bakifrån

Handlar tråden om att påverka reflexmässigt? Då har jag nog missuppfattat.

Nej det hade jag inte fattat heller att det handlade om:confused: Å andra sidan fattar jag inte ens vad resten handlar om de sista sidorna, så det kan kvitta:o
 
Sv: Ställning bakifrån

För det andra så är avlastningen nödvändig för överbelastning på ena fram är ju aldrig önskvärd utan måste rättas helst. I och med att man avlastar, rätar upp sig så belastas det svaga bakbenet mer och det stärker ju, så som ajkg ser det. Sen måste man komma ihåg att inte kräva för mycket för att stärka tar tid.

Men nu vet ja inte om vi pratar om samma sak här ?
Om hästen skjuter vikt fram diagonalt från vä bak så betyder det för mig att vä bak i frånskjutet dippar fram vikten.

Då drar jag slutsatsen att hästen är svag vä bak i det bärande momentet och bör stärkas som ytter ben.
Inte avlastas...då blir jö problemen värre ???
 
Sv: Ställning bakifrån

Ja men jag menade att frambenet behöver avlastas och vikten mer flyttas bak.
Alltså till vä bak som då kommer att stärkas successivt eftersom det får arbeta på ett nytt sätt. Annars ligger ju mycket vikt på hö fram i exemplet vilket väl ingen vill ha?
 
Sv: Ställning bakifrån

KL
Jag är ju en sned typ som har svårt att 'få ner' vänster sittben. Nu har jag testat rätt mycket med att fördela min vikt på olika vis, och min erfarenhet av detta är lite märklig; nämligen att om jag nästan (är min känsla iaf) kutar med ryggen, så kommer det sittbenet ned lättare, och tyngden i stigbyglarna känns jämnare.
 
Sv: Ställning bakifrån

KL
Jag är ju en sned typ som har svårt att 'få ner' vänster sittben. Nu har jag testat rätt mycket med att fördela min vikt på olika vis, och min erfarenhet av detta är lite märklig; nämligen att om jag nästan (är min känsla iaf) kutar med ryggen, så kommer det sittbenet ned lättare, och tyngden i stigbyglarna känns jämnare.

*KL* Forlat Bukisar, jag ligger liksom en dag efter har nere, och nar jag kommer hit och checkar laget sa har diskussionen pagatt med full fart framat... :D Orkar inte riktigt lasa och satta mig in i allt, kanske gor det senare.

Cristobal, jag har nog samma snedhet som du, men du beskriver det som om du inte kan fa ner vanster sittben. Jag har lart mig att se det fran det andra hallet, jag kan inte fa upp hoger hoft och bli foljsam i hoger overskankel. Den hanger garna ner. Och drar axeln med sig. Jag har fatt jobba jattemycket med att stracka ut och vrida om (anda upp fran hoften) hoger overskankel. Det har i alla fall hjalpt mig att bli nagotsanar jamn i mina sidor. Kankse din kutning av ryggen hjalper dig att slappna av och bli mer foljsam i landryggen.. vet inte. Jag tror dock att risken finns att man doljer problemet genom att gora sa, istallet for att jobba med att rata upp sin hogra sida.
 
Sv: Ställning bakifrån

Lägg dig ner o be din fru kolla om dina ben är lika långa.
Nu vet jag inte varför, men jag har fått för mig att kvinnor blir sneda i sitt bäcken oftare än män.:angel:
 
Sv: Ställning bakifrån

Bra tips! :bow: (samma problem här... :angel: ) jag har provat lite olika fram och tillbaka och ett tag tänkte jag att jag ska upp med höger knä och korta ryggen på högersidan för att på så vis "få upp" höger höft. Kanske riskerar man att det blir för låst då, just den perioden brydde jag mig inte såvärst om det eftersom problemet var så stort att det öht inte hade gått att rida annars. Det är nu när ridningen ändå börjar bli mer finlir och jag vet att det är i MIG allt sitter (för att hästen är fin och rörlig i sin kropp) som det har blivit en massa experimenterande hit och dit.
Det jag TROR skulle kunna hjälpa just nu är upp-tänket i högerhöften i kombination med att man samtidigt tänker lite upp/fram med vänster knä för att lättare få fram vänsterhöften. Lustigt nog är det i höger varv det blir störst skillnad då fastän det klassiska är att man "ska" tänka lite framåt med högerhöften i högervarvet och inte tvärtom! :p
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag tänkte nog att vi var inne på samma....däremot började diskussionen med detta;

så kan man underlätta för höger bak - genom att avlasta den sidan så att högerbak kan börja skyffla på lika mycket - så att hästen rör sig liksidigt

Sus tyckte att man kunde få mer liksidighet genom att få hö bak att skyffla lika...det motsatte jag mig!
 
Sv: Ställning bakifrån

Man kan också tänka "upp med andra sittbenet", bara för att se om kroppen svarar. En idé kanske?

När du kutar trycker du ju förvisso ner sittbenen, men får du bra följder i din häst? (Får du det är det ju bara att köra vidare, hästen är ju ens kvitto!)
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag håller med...får man en bra feedback från hästen kan man släppa problemet.

Cristobel- om du kutar så får du en mild vinkling av bäckenen framåt så kisseriet flyttas framåt uppåt och sittbenen försvinner mer inunder och stör då inte hästen i ryggen. Kanske ska du tänka mer att du vinklar bäckenet istället för att kuta...rätt muskler träder nog fram då, dvs ryggfilerna och magmusklerna = bålstabilitet =)
Så rider jag och upplever att det är enklare att få hästen att svara för sätets signaler gas-stopp.
 
Sv: Ställning bakifrån

Jaha, ok jag var nog inte uppdaterad på hur det startade, då är vi helt överens:idea:

Hade missat en del i diskussionen, uppenbarligen.
 
Sv: Ställning bakifrån

Allihopa...
Tack för bra responser!
Axel; jo ena benet är längre.
Sombre, ska försöka det tänket, liksom Jacko`s o Toto`s.
Dmupp; jo, idag körde jag mer den varianten, men är liksom toto inte helt nöjd, finliret blir inte bra, särskilt i vänster varv (sic!)
Till slut red jag utan stigbyglar för att känna efter, och först höll jag på att glida av, kändes det som iaf, men efter en stund blev det bättre, vilket min sköna märr visade tydligt. Så jag ska försöka få nån att lina mig u byglar...
Och kosta på mig naprapaten igen.

Att detta resonemang kommer i den här tråden tycker jag är logiskt, för om man inte kan positionera sig rätt, som så många trycker på, ja, då blir ju ställningen problematisk också.
 
Sv: Ställning bakifrån

Först tänker jag att vä fram var felskrivet, Susan måste ha menat vä bak:confused:

Hel korrekt iaktaget
Sen blir även jag som jag skrivit många gånger provocerad av referenser till elitgymnaster, mästare och antydan att allt annat är värdelöst:crazy:

Inte korrekt iaktaget för jag lägger ingen värdering öht

Men jag skulle gissa att att alla är överens om var målen är, :confused: men att de flesta av oss är sneda och långt från målen. Men mål är ändå mål.

Hur sned man än är så vill man ju på ett eller annat sätt att hästen ska kunna arbeta så jämnt belastad som möjligt.:confused: Man måste försöka kompensera snedheten som C-L skrev, om det är en snedhet som inte är något att göra åt - av fysiska skäl.

Håller faktiskt med om att diskussionen blir absurd, och mitt inlägg tillför inget annat än att jag inte fattar diskussionen riktigt, men det kan väl bero på att jag inte varit så närvarande heller och läst:o
....................
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 724
Senast: Badger
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 276
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 928
Senast: Immer
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp