Bukefalos 28 år!

Ställning bakifrån

Sv: Ställning bakifrån

Vi är överens höger fram skall avlastas, och vä bak belastas så att det fjädrar = bär vikt ,istället för att skyffla vikten på höger fram

man vill flytta vikt i hästkroppen diagonal bakåt - då gäller det för ryttaren att flytta sin tyngpunkt i kroppen.

sorry att jag skrev fel :o tur flash var vaken :)

Att vika sig i midjan är dock inget ovanligt - utan de flesta gör det mer eller mindre
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag tänkte nog att vi var inne på samma....däremot började diskussionen med detta;



Sus tyckte att man kunde få mer liksidighet genom att få hö bak att skyffla lika...det motsatte jag mig!


Om vä bak skjuter på mot höger fram som huvudkäkka till att ta sig framåt - så måste höger bak okså börja skjuta på framåt mot vä fram - för det rä det som rätar upp det sneda korset som Carola referar till

Höger bak måste också hjälpa till att ta sig frmaåt annars kommer hästen fortfarande att luta

Vä bak bära mer
- och höger bak skjuta på mer

så båda benen arbetar likadant och hästen är upprätad - hästena arbetar liksidigt

för du vill känna båda bakenenen i handen - eller hur

eftersom höger bak inte är vant att jobba på det sättet så hjälper man den sidan att börja driva framåt med att sitta på vä bak som är van vid jobbet

Man hindrar det omman glider ned åt höger. eller omman glider ned åt vänster och kompenserar med bröstkorgen åt höger - båda de två vanligaste sitsfelen på högerhänta ryttare
 
Sv: Ställning bakifrån

KL
Jag är ju en sned typ som har svårt att 'få ner' vänster sittben. Nu har jag testat rätt mycket med att fördela min vikt på olika vis, och min erfarenhet av detta är lite märklig; nämligen att om jag nästan (är min känsla iaf) kutar med ryggen, så kommer det sittbenet ned lättare, och tyngden i stigbyglarna känns jämnare.

Både hästar och människor har ju rotationer i kroppen. det är ju en rotation som gör att hästen lägger bäckenet på sned

de flesta har svårt att få ned vä sittben till en början - det kan vara en låsning mellan kors och länd - när jag har det så kommer jag på mig själv med att lyfta en skänkeln för att få två sittben

Låsningar i SI leder påverkar böjning och galopp - du får svårt att flytta fram ett sittben- när jag har det så får jag många oönskade galoppfattningar...

Gå gärna till en naprapat som kan hjälpa dig att visa hur du skall stretcha och få bort låsningar själv

och göra dig medveten om var de sitter - ingen lätt uppgift - själv har jag hållit på i flera år - men jag är ju en låsningsdrottning :crazy:

Det mesta jag kan - beror på insikten hur dramatiskt det påverkar hästen - för det är en dramatisk skillnad
 
Sv: Ställning bakifrån

Cristobal, jag har nog samma snedhet som du, men du beskriver det som om du inte kan fa ner vanster sittben. Jag har lart mig att se det fran det andra hallet, jag kan inte fa upp hoger hoft och bli foljsam i hoger overskankel. Den hanger garna ner. Och drar axeln med sig. Jag har fatt jobba jattemycket med att stracka ut och vrida om (anda upp fran hoften) hoger overskankel. Det har i alla fall hjalpt mig att bli nagotsanar jamn i mina sidor. Kankse din kutning av ryggen hjalper dig att slappna av och bli mer foljsam i landryggen.. vet inte. Jag tror dock att risken finns att man doljer problemet genom att gora sa, istallet for att jobba med att rata upp sin hogra sida.

Vi är ju alla individer - och det är så många delar som påverkar varandra

jag tycker att det är ovärderligt med en spegel - där ser du
är stigbyglarna på samma nivå

- är axlarna?

A och o är ju att sitta på mitten - glider man ner åt något håll - vilket de flesta gör så är stigbygeln längre ned på den sidan och axeln högre

man tar tom med sig sadeln snett

beroende på vilken rörelse man rider, kan man lägga fokus på olika kroppsdelar bereonde på vilken som lever ett eget liv...

men a och o är att inte vika sig - sitter sadeln på mitten brukar det räcka med att flytta skärpet en aning utåt om man sitter ned



I mitt fall är högersidan för lång - okey vi länger vä sidan i höger varv - precis som hästen :idea:

det har jag bild på

Flyttaskrpet.jpg




Man får också ett fantastiskt gensvar på hästen om man är noga med att länga sin utsida genom att flytta en aning vikt dit vid lättridning på stora böjda spår

Här talar vi verkligen om att hjälpa unghästar - se till så att man ( om man har min snedhet) står i vä stigbygel också - i höger varv - bröstkorgen kommer att automtiskt kompensera

Lägger man till axelrörelserna ( håller tillbaka högeraxeln i högervarvet) så hjälper man en unghäst till en vettig grundbalans på stora böjda spår - utan särskilt mycket hjälper och väldigt lite tygel

Här kan vi snacka balansernade reflexer, för gör man detta rätt - då får man till den efterfrågade ställningen bakifrån och kan ha hästen på sätet
- fast man står upp i lättridning
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Är du sned på samma sätt som jag(troligt av din beskrivning) så är ditt sittben placerat längre fram på höger sida - problemet är istället att det är merbelastat vilket du redan insett

Om du däremot flyttar fram vä sittben i vä varv så kommer du få samma stora skillnad

om du inte gör fjurton andra fel i stället förståss :angel:
 
Sv: Ställning bakifrån

Hur gör du då du länger din utsida?
Kanske konstig fråga, men jag undrar vilka kroppsdelar du tänker på. Själv tycker jag det kan vara svinjobbigt att försöka göra det.
 
Sv: Ställning bakifrån

Hur gör du då du länger din utsida?
Kanske konstig fråga, men jag undrar vilka kroppsdelar du tänker på. Själv tycker jag det kan vara svinjobbigt att försöka göra det.

Fragan var riktad till Susan, men jag svarar anda:D. Nar jag borjade med min egen rakriktning for sadar en 16 ar sen (och nar jag varit med och foljt andras rakriktningar med for den delen) sa har jag fatt lara mig att borja med hakan. Titta upp! Vissa elever har svarare for den delen an andra och min ridtranare brukar motivera dem med att titta efter fagelbon i tradtopparna:laugh:. Nasta steg ar att forsoka fa axlarna lika. Som Susan sa, en spegel ar ett jattebra hjalpmedel. Ett trick att lara sig kanna kan vara att vrida huvudet at vanster (om det ar din hogersida som vill vika sig). Vissa elever som ar valdigt sneda brukar ha hjalp av att titta efter hastens hoft pa vanstersidan. Jag har sett andra ridtranare be sina elever stracka upp hoger arm i vadret, men jag tycker att vrida huvudet ar battre eftersom du kanske inte vill rida med enhandsfattning. Nar du ar mer lika i sidorna och axlarna kommer det att racka med att "skaka loss" men vagen dit ar ofta lang:laugh:
 
Sv: Ställning bakifrån

Ja, det är nog bra!
Idag kunde jag från paddocken se ett veckogammalt föl, så ibland förlorade jag mig i den synen, och då hände också ngt med sitsen, ungefär som det ibland går så mycket bättre när man rider ut - mer av bruksridning.
Har fått öva med armen sträckt, men senaste gången för CR-tränare fick jag även vrida på huvudet.
 
Sv: Ställning bakifrån

jag la in bild på hur jag länger utsidan - jag tänker att jag skall flytta skärpet utåt - det kan du göra på en stol

Men först måst man kolla att sadeln verkligen sitter på mitten

och att man själv inte kasat ned - du som inte får ned vä ben kan börja med att fokusera där

börja med att sätta dig och sadeln på mitten sedan håll dig där i vä varv med att använda inner överskänkel och i högervarv tänk att du placerar ditt högra sittben 4 cm åt vä ( egentligen båda men fokusera på att flytta det högra mer mot mitten av sadeln

Detta borde vara grundproblemet - men man borde sig dig

OM man redan sitter på mitten . så kan man dra tillbaka höger axel i en kvarts cirkelrörelse bakåt - vä i höger varv - det är där man lättast tappar kontakt med vä bak - eller rättare det är därman behöver kontakt med vä vak

prova - för det det handlar om är kroppskännedom och kroppsmedvetande - och det måste man ha för rider man rätt så kommer både häst och man själv förändras....

Så det som är receptet en period - kommer bara räcka 1 steg på resan - sedan ställs man inför nya utmaningar.

den stora grejjen är att _känna_ vad som behövs justeras.

jag tycker man känner tydligt när man "pluggar in" på hästen och inte

Wanless använder uttrycket angående mittelpossitur - men det gäller även i sidled - eller i synnerhet där - först när du kan placera dig på tyngdpunkten - så kan du rida med sätet - det är som nyckeln i ett lås

det enda trista är att den hoppar ur så lätt :D Så den måste in igen och igen och igen för varje rörelse och riktningsändring
 
Sv: Ställning bakifrån

Handlar tråden om att påverka reflexmässigt? Då har jag nog missuppfattat.

I övrigt fattar jag inte ett jota av vad du skriver - kan du ta det på svenska? :p

Nja jag brukar gå på trådens titel - ställning bakifrån i det här fallet, i min värld så kan man inte få till det om man inte använder sig av balanserande reflexer

vad det gäller svenskan så kan jag försöka förklara jämnvikt

om du har en människa som står rakt upp och ned i en symmetrisk korrekt hållning så hamnar tyngdpunkten i mitten någonstans strax under naveln

Om denna människa börjar hålla ena armen rakt ut så kommer tyngdpunkten förskjutas åt det hållet - muskler på andra sidan måste börja hålla emot så att personen fortfarande står rakt ( om du inte behärskar en speciell teknik)

Om du så ytterligare fläskar på med en matkasse i den armen som håller armen rakt ut - så kommer personen automatiskt flytta ut en fot under armen med kassen eftersom det blev en så dramatisk tyngpunkts förskjutning nu är man inte ens i närheten av jämnvikt

allt ovan styrs av reflexer

och ovan beskriver rätt så bra vad som förorsakar en ut skjuten bog - ajaj här kom en massa vikt som vi måste räta upp - ut med frambenet som stötta


Man behöver inte vara vare sig elitdansare eller elitidrottare för att lära sig hantera de förändringar i tyngdpunkten som uppstår varje gång hållningen /formen ( böjd tex, ställd tex) förändras - vilket den dessutom gör i varje steg eftersom vi inte sitter på en plasthäst - ibland är höger fram längst fram ibland är vä fram längst fram, eller åt sidan eller i trav eller i galopp - tyngdpunkten ändras hela tiden

Men man kan lära sig hantera detta på ett sätt som fortfarande tillåter rörelser.

En del reagerar på ordet optimal - men man vill ju hellre få en 8 på en rörelse än en 6:a ;)

det stycket som du ville ha på svenska handlar om att sidböjning sker tillsammans med rotation i ryggraden


Sitt på stolen - i (dans) hållning ( vare sig svank eller krumrygg) - böj höger genom att hålla ned höger axel

och igen - i hållning - böj höger genom att hålla ned och bak höger axel - tjolahopp vad det går mycket längre :laugh:

Igen - - i hållning - men tvärtom - ned och fram med höger axel - tvärstopp:devil:

Här har vi Totola som inte får igenom sin ställning - och hennes tränare som vill att hon skall fippla med tygeln


Hästen är i sin naturliga rotation dvs ena bogen längre fram och ned (tornutskotten tippade) - den vill inte gärna ställa åt det håll där bogen är fram och ned - öronen pekar åt det hållet för då ber man om en rotation i halsen som är motsatt den rotationen man har i ryggen

beroende på hästens och ryttarens :angel: naturliga snedhet så kommer skänkelvikning tex vara lättare åt ena hållet - åt det håll som hästen är naturligt roterad - den är redan på väg åt det hållet

Swedish enough for you?
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Den här tekniken som behåller jämnvikten kallas också bålstatbilitet - men för att ens vara i närheten av detta fenomen till häst, så måste bäckenet på ryttaren vara i jämnvikt - inte vika sig i midjan inte svank eller krum
bröstkorgen placerad rakt ovanför bäckenet

Det är själva grundförutsättningen

Och detta är en del av de fyra byggklossarna som swift beskriver. ( om än lite för flummigt för mig :angel: ) Bäckenets jämnvikt ( inte lutande åt något håll) är själva grundklossen

För det som bålstabiliteten = centreringen skall göra till häst är att behålla bröstkorgen ovanför bäckent så inte vi tappar vår jämnvikt och stör hästens förmåga till jämnvikt
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Om denna människa börjar hålla ena armen rakt ut så kommer tyngdpunkten förskjutas åt det hållet - muskler på andra sidan måste börja hålla emot så att personen fortfarande står rakt ( om du inte behärskar en speciell teknik)

Om du så ytterligare fläskar på med en matkasse i den armen som håller armen rakt ut - så kommer personen automatiskt flytta ut en fot under armen med kassen eftersom det blev en så dramatisk tyngpunkts förskjutning nu är man inte ens i närheten av jämnvikt

allt ovan styrs av reflexer


och ovan beskriver rätt så bra vad som förorsakar en ut skjuten bog - ajaj här kom en massa vikt som vi måste räta upp - ut med frambenet som stötta

Jo så är det förstås, men det är ju samtidigt en ömsesidighet som kan ligga bakom, det som vi pratade om förrut några inlägg tillbaka, att tex höger bak arbetar rakare och skjuter iväg mot vä fram, då kan det vara hästen som i rörelse sätter ryttaren där. Ryttaren är inte stabil nog att bli kvar. Självklart kan den då inte heller arbeta i balans och man kan inte få en den jämna kontakten i handen. Hästen kommer att släppa vänstertygeln mer eller mindre och ligga på höger.

Bålstabiliteten är då till för att motverka det och sitta kvar rakt över hästen för att den ska arbeta mera lika med båda bakbenen, dvs bära mera än skjuta på med höger bak i det fallet. Först då kan kontakten i handen bli jämn och man kan börja ställa.

KL
För att rätta till vikt sida, som det var tal om, så tyckar jag att det är bra att känna efter att båda armbågarna är lika nära sidorna (övre delen av höften) och om så inte är, rätta genom att flytta höften närmare den armbågen, inte tvärtom. Det har hjälpt mej en hel del.






.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställning bakifrån

Naprapater fixar inte till felställningar, utan är muskelexperter.
Först måste man fixa stommen;)- kiron.
 
Sv: Ställning bakifrån

Naprapater fixar inte till felställningar, utan är muskelexperter.
Först måste man fixa stommen;)- kiron.

vad har du fått det ifrån :confused:

Naprapati - är en utveckling av kiroprakti - de tar både låsningen och det bakomliggande problemet
 
Sv: Ställning bakifrån

Bålstabiliteten är då till för att motverka det och sitta kvar rakt över hästen
för att den ska arbeta mera lika med båda bakbenen, dvs bära mera än skjuta på med höger bak i det fallet. Först då kan kontakten i handen bli jämn och man kan börja ställa.

Hallelulja :bump::bump::bump:


:love::love::love::love::love:
 
Sv: Ställning bakifrån

vad har du fått det ifrån :confused:

Naprapati - är en utveckling av kiroprakti - de tar både låsningen och det bakomliggande problemet

Aj då.
I början av 80-talet var det på det viset:angel:

Jag har mest erfarenhet av Homiatrik:bow:
 
Sv: Ställning bakifrån

Ställning i nacken får jag bäst när jag spänner ytterhanden som om tummen pekar och trycker framåt mot hästens ytter öra.
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 724
Senast: Badger
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 282
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 928
Senast: Immer
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp