Ständigt lite lös i magen

A

Annie42

Mitt ungsto har sedan jag fick hem henne haft orolig mage. I början var hon väldigt liten och tunn så då fick hon en massa extramat, sedan blev det sommar och bra bete inte konstigt med lite orolig mage alltså.

Men nu har hon gått på enbart hö och betet har varit slut i ca en månad. Ändå är det inte rikigt bra. Det sprutar inte ur henne på något sätt, inte ren diarre mao. Och bajset är halvfast, inte de riktigt fina runda bullarna, men acceptabelt. Hon har dock väldigt blöta pruttar och är aldrig ren i baken och oftast tovig svans.

Nu tycker jag hon börjar bli lite smalare igen och skulle gärna ge nåt tillskott. Men vad ska jag hitta på, vill ju inte göra det värre igen, helst ännu bättre!

Hon är även väldigt känslig i huden, får hon ett litet sår tar det dubbelt så lång tid att läka som någon av de andra hästarna. Hon har även haft ett för jävla humör och jagat de andra hästarna i tid och otid. Detta har dock blivit 100% bättre sedan hon bara fått hö.

Vetrinären bara rycker på axlarna och tycker inte att det är någon fara, och hon är maskad efter alla konstens regler.

Har ni några bra tips på proteinrikt foder som kan lugna en orolig mage? Allt vanligt foder har motsatt effekt, havre, krafft, betfor you name it!
 
Lucern.

Du kanske kan prova att ge henne linfrö? Eller varför inte köra en kur mag-tarm-balans?
 
Eggersman har en produkt som heter Mash. En av mina hästar har varit väldigt lös i magen till och från men sedan jag började ge detta så är han helt bra. Har även testat Kraffts mag/tarm, men det ledde till jättesvullna ben.
Testa Mash.
/M.
 
Vår WM plutt var så där när vi köpte honom. Som fartränder i kalsongerna liksom. Under sommaren på betet var han bra i magen men gick aldrig upp ordentligt i hull. På hösten och vintern hade han fasta bullar med rinnande vätska vid sidan om. Aldrig ren i svansen och man var tvungen att rengjöra skinkorna och smörja dem med zinksalva för bebisar. Veterinären ryckte också på axlarna. Han hade dessutom fullt av krustor i pälsen och var känslig för ögon inf och hade lätt för att bli förkyld. Idag 5 år efteråt så mår han bra. Vi gav honom extra vitaminer, groddolja, skickade skit på parasitkoll (hittade inget speciellt) samt såg till att hans ensilage inte blev för blött. Enslige var det bästa för hans mage om det vár ganska torrt. Lycka till och ge inte upp! ;)
 
Precis så skulle jag beskriva mitt sto!
Var det några särskilda vitaminer? Var hittar man groddolja?
 
Jag hade för mig att linfrö var laxerande?

Vad är en mage-tarm-kur var hittar man en sån?
 
Linfrö är stabiliserande för magen.

Mag tarm medel hittar du på Granngården, det är en Krafft produkt, svindyr men bra.
 
Jag köpte multivitaminer på Granngården och har för mig att jag köpte även groddoljan där eller var det på Hööks? Hursom helst så har han även gått på linfrön, kokta till äckelslem, mest för Bvit skull men även för att slemmet är bra för även risiga magar. Det smörjer liksom.
 
Jag har bra erfarenhet utav Hippo Alfa, det skall innehålla grönmjöl, tror jag det heter, som skall vara toppen för mage och tarm.

Har fodrar det till mitt föl och även till en vuxen pålle som i många år haft problem med diarre, som blev bra i magen utav det.
 
Hej !
Har provat många medel. Psylliumfrö, mag-tarmbalans som någon har påpekat är dyr men det bästa och billigaste tycker jag är foderjäst som liknar mag/tarmbalans men är billigare och bättre, åtminstone på de hästar jag har provat på ! Det finns att köpa på granngården.
Lycka till !
//Peven
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 960
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 727
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Mindre kombi?
  • Bärstol

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp