staket, säkerhet

Empalie

Trådstartare
Vi håller på att byta staket, det blir elstängsel med trästaket på vissa ställen. Vi har dividerat fram och tillbaka och kommit fram till rep, frågan är vilken diameter 5 eller 8? Har läst någonstans att man kan ha svaga länkar på flera ställen för att staketet ska gå av om hästen sticker ut och fastnar, hur fungerar detta ngn som vet?:confused:
 
Sv: staket, säkerhet

Vi håller på att byta staket, det blir elstängsel med trästaket på vissa ställen. Vi har dividerat fram och tillbaka och kommit fram till rep, frågan är vilken diameter 5 eller 8? Har läst någonstans att man kan ha svaga länkar på flera ställen för att staketet ska gå av om hästen sticker ut och fastnar, hur fungerar detta ngn som vet?:confused:
Det är en manick som skär av tråden vid ett visst tryck har jag för mig. Ett hett tips skulle jag säga. Jag själv slarvade med elen under en period vilket resulterade i att ena hästen snodde in bakbenet i den understa tråden. Nu gick det bra den gången med bara ett ytligt sår som följd, men det kunde lika gärna slutat med betydligt värre skador. Om jag hade haft sådana manicker hade tråden gått av istället (har 8 mm rep). Om du ska välja mellan 5 eller 8 mm tråd är lite av en smaksak tror jag (förutom att det är fler ledare i 8mm vilket ger mer kräm i stängslet). Våra stängsel har en tendens att säcka lite (behöver sträckas ganska ofta). Bonden brevid oss har 5mm-tråd till sina kor och den tråden säckar aldrig. Sedan om det beror på att han kanske är en bättre stängslare än jag är en annan fråga;) Hur som helst tycker jag att hans stängsel ser prydligare ut än mina:o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 337
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 122
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 971
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 718
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp