staketfråga

Jazza

Trådstartare
Hejsan
Efter att ha konstaterat att vi måste stängsla om till våren uppstod lite funderingar.

Är det någon här som har sådana där vita stolp där man drar tråden igenom stolpen? (De som är gjorda i plast.) Hur slår man i dem? Känns som om de skulle gå sönder om vi kör samma teknik som vi brukat med trästolpen, dvs spett och sen slå i med slägga. Hur har ni gjort? Hur tycker ni de håller om man jämför med vanliga trästolp, sämre/bättre?
Tacksam för svar

Sv: staketfråga

Man kan slå i med vanlig hammare men de går inte sönder om man slår med slägga. Personligen gillar jag trästolpar bättre, men plast är bra om man har stästolpar i hörnen så det blir raka linjer emellan :D

skickar ett pm till dig med en annan fråga...

Kanske ska förtydliga.. Är lite luddigt beskrivet, jag menar sådana runda stolp, lika tjocka som vanliga trästolp.

Finns stolpskydd (tror det heter så) att trä på toppen av stolpen när man slår ner dem för att slippa att de spricker/flisar sig. Kanske att rekommendera, jag vet inte hur hållbara plaststolparna är.

Vet precis vilken typ av stolpar du menar :) Min granne o hyresgäst har den typen av stängsel, ser snyggt o prydligt ut. Vid uppsättningen använde sig av en jordborr till traktorn istället för spett, bra mycket enklare än att spetta hundratalet hål. Dessutom behövde de inte slå lika mycket på stolpen sen när den skulle ner i marken. Ingen aning om de slog med hammare eller slägga men håller med "hanna_shetland" att sk stolpskydd är att rekommendera. Ett annan liten upplysning är att hörnstolparna har böjt sig för dom. Förmodligen pga att stolpe inte är tillräckligt styv för att kunna hålla emot ett välspänt elrep. Borde gå lätt att avhjälpa med antingen snesträvor av trä på hörnstolparna eller förstärka hörnstolpen med ett invändigt järnrör. Hoppas du förstår hur jag menar.

Tackar för svar!:bow:
Ja det ser ju onekligen väldigt prydligt ut. Hur är det med underhållet av stolparna? Blir de sådär grön-prickiga av alger som målat trästaket blir? Eller det kanske inte får fäste lika bra på plast...?

Vet du var kan man hyra en såndär jordborr förresten? Det skulle ju vara väääldigt skönt att slippa spetta hela hagen...:D

Tack för tipset!
Har sökt lite men får inte fram några stolpskydd... Du vet inte var de kan tänkas säljas?

Visst stoplarna är inte lika kritvita idag som för 7-8år sedan, men inte heller helsmutsiga o algbemängda.

En traktordriven jordborr finns nog på det flesta kogårdar. Så om det finns någon sådan in din närhet är det bara att fråga, borde inte kosta så mycket i hyra. Annars brukar maskin/verktygs uthyrningsfirmor ha bärbara jordborrar med besninmotor.

Tänkte inte så långt att man kunde tillverka en själv..:o

Vi får se om det blir vitt staket till våren, jag är rätt sugen på det och det verkar ju inte så omöjligt att slå ner dem som jag först trodde.

Inte banka med liten hammare på stor yta. Risken är ju att du orsakar sprickor. Små fjutt hammare kan användas till platsstolpar ute i sommarhagen istället. Köp dig en riktig stängselklubba i gummi med bred slagyta och rundad form istället. Kostar ca 275:-. Ingen slägga, den kan du lätt banga sönder plast med, samma gäller trä. En jordborr kan du köpa på BMSAB för 575:-. Eller tillverka själv av en isborr ;)...Det funkar faktiskt bara jorden inte är för hårdpackad. en stolphammare går loss på ca 1200:-, så kolla efter stolpskyddet om du vill komma billigare undan.

Plaststolpen har "trampdynor" längst ner som man trampar ner dem med. Känns vingliga och veka, jag använder dem bara till tillfälliga hagar (sjukhagar o liknande).

Inte den modellen hon funderar på att skaffa, de ser ut som trästolp fast i vit plast. De får man slå ner som vilken trästolpe som helst.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 086
Senast: scizofren
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka