Stall med väldigt högt i tak - erfarenheter?

Anna_

Trådstartare
Vi ska bygga om vårat stall och har funderingar på att ta bort det gamla loggolvet och ha öppet ända upp i nock i stallet. Det kommer då bli väldigt högt i tak - ca 8 meter i mitten och 5 meter längs sidorna. Väggarna nertill är murade, upp till ca 2.5 meter, sedan är det trä. Golvytan är ca 10x10 meter.

Jag vill höra alla erfarenheter och synpunkter på detta!

Vi är medvetna om att det kommer bli kallt där. Vi kommer då ha cirkulationspump till vattenkopparna och ett separat uppvärmt skötutrymme.

Finns det andra nackdelar? Berätta gärna om byggnadstekniska bekymmer som kan dyka upp och hur ni löste dem! Hur har ni utformat ventilationen? Visa gärna foton på liknande stall!

Sv: Stall med väldigt högt i tak - erfarenheter?

Nu vet jag inte vad ni har för ventilation. Men jag tycker att det ultimata är självdrag, så man slipper fläktar och annat skräp.

Däremot kan du aldrig få självdrag med den takhöjden, sen beror det ju på hur mycket häst som ska vara i lokalen sas.
Men högt till tak är inte samma som automatiskt bra luft.

I vårat stall har vi öppet upp till nocken, ca. 4 meter upp.

Vi har löst ventilationen så att taket går typ omlott och därifrån får vi våran luft.
Blir aldrig fuktigt eller dålig luft, funkar hur bra somhelst och det blir heller inte "dragit", för det är inget bra för hästar.

Såklart är det kallstall utan isolering och har bara plats för 4 hästar.

Stallet är byggt 1997 för övrigt.

/Isabella

Ungefär så har jag och det blir bra luft men kallt för oss människor, håller på att bygga en skötselspilta med infravärme nu :love: .
Jag har en rejäl ventiltation vilket behövs.

Just nu är det bara en "skorsten" som går rakt upp ut genom taket. Inga fläktar eller nåt. Det gamla innertaket hängde jättelångt ner (typ 2.10!) men det är bortplockat nu. Men även om vi sätter nytt innertak direkt under loggolvet så blir det gränsfall till för lågt (ca 2.50) och jag vet inte hur vi ska göra med ventilationen då heller. Därför började vi fundera på lösningar där man tar bort loggolvet.

Det kommer vara ca 7 hästar där sen. (Det bor inte några hästar där nu.)

Taket kommer vi inte kunna bygga om, annars låter det ju smart att ha nån omlott-öppning...

Djurjouren, hur fungerar din ventilation?

Någon som har foton?!

Vi har öppet upp till nock i vårt stall och har mycket bra luft genom att vi har använt vindnät i dörrar och fönster. Vindnätet stoppar det mesta av vinden så det inte blir drag, men det blir tillräckligt med luftväxling.

Jag beräknade ytan på luftinsläppen genom en formel jag hittade i den numera välkända handboken för stallbygge från SLU.

Lycka till!

Stallboken är beställd och vindnät ska jag fundera mer på. Menar du att du har bytt ut fönsterglasen mot vindnät? Blir det inte konstigt att inte kunna titta ut genom fönstren..? Och hur menar du att dörrarna är gjorda?

Så här ser byggnaden ut, det är den vita halvan som är stall.
stall2.jpg

Det kommer då bli väldigt högt i tak - ca 8 meter i mitten och 5 meter längs sidorna.

Vi har nog ungefär samma höjd i det stallet vi står i, kanske lite lägre. Har ingen koll på hur många meter osv.. Det funkar jätte bra, har ingen inbygd ventilation eftersom det självdrar upp till. Eller vad man nu ska kalla det. Väggarna längst ner, över boxarna alltså är klädda med träskivor. Kanske 2 meter upp. Som sagt har jag jätte dåligt öga för det här med höjd, meter mm..

Vi har inga hosthästar eller ngt sådant. Folk som är allergiska brukar inte ha problem med att vara i stallet. Blir aldrig den där instängda lukten som det lätt kan bli.. Kallstall måste tilläggas!!

Lägger ut lite bilder!!

stallbyggnaden (den stora byggnaden med fönster :) )
5748755.jpg

inuti stallet
5748756.jpg

inuti stallet igen
5748757.jpg

Tack för bilderna! Det där ser ju ut att vara ungefär i våran storlek :)

Du menar att de glipor och öppningar som är på "överdelen" räcker till för att få bra luft hos er? Ingen till-luft i nederkant och inga vindnät nånstans? Hur många hästar har ni i stallet?

Ni som har kallstall, hur jobbigt tycker ni att det är på vintern? Hur vattnar ni hästarna och fungerar det bra? Har ni något uppvärmt skötutrymme, hur ser det ut, hur sker uppvärmningen och hur skulle ni vilja ha om ni byggde nytt?

vi har det så, och det funkar jättebra!
alltid frisk luft utan att det drar hos hästarna (det är ju massa springor i övre delen, så det är rätt dragigt där uppe men ingen vistas ju i den höjden..). det blir inte jättekallt heller, trots att vi bara har två hästar där.
min häst som är lite dammkänslig funkar jättebra där inne.

min häst får vatten i vattenhink, då har jag koll på hur mycket han dricker och behöver inte vara orolig för vattenkopp som fryser.
hästarna ryktas i boxen och det är inga problem.

Fryser det inte i hinkarna?

Kul att höra att det är många som har såna stall och är nöjda :)

Jag har ett stall som är som ditt, med 8 boxar. Vi tog bort innertaket och ersatte bjälkarna med vajrar(byggnadsingejör fick räkna ut belastningen).
Ventilation:Jag har luckor längs hela väggarna som kan öppnas olika mycket och det är självdrag upp i nocken. Beräkningar gjorda av hushållningssällskapet.
Vatten:Jag har cirkulerande vatten. Sattes in förra vintern när det var kallt, men då stod inga hästar där, hade inte problem med frysrisk. Men rören var då oisolerade så det drog en massa el. Nu är det åtgärdat och funkar fint.
Hästarna flyttade in bara härom veckan. Jag har alltid haft dem i kallstall. Det känns inte som något problem på vintern heller. Man vänjer sig att sköta om dem även om det är kallt. Jag funderade på uppvärmt skötselutrymme, men struntade i det. Däremot funderar jag på att sätta in infravärme för att torka hästen, som Djurjouren har gjort. Är otroligt nöjd med stallet än så länge, skulle gjort likadant igen.

Vad för typ av vajer hade ni att ersätta bjälkarna med? Vilken höjd sitter luckorna på? Hur hittade ni en lämplig byggnadsingenjör?

Och har du några foton? :)

Byggnadsfirman hade en byggingenjör som gjorde beräkningen. Vajern är en tjockmetallstång helt enkelt där vi svetsade på plåtar i ändarna som sedan skruvades fast på bjälkstumpen som var kvar. Så det är ingen sladdrig sak direkt. Det höll under Gudrun så jag känner mig säker nu. (Japp, det har tagit så lång tid att få klart stallet...) Kanske hushållningssällskapet som hjälpt mig med allt annat kan hjälpa dig. Tror de tog 750 kr/ timman men då gjorde de alla ritningar och ventilationsberäkningar som skulle till länsstyrelsen. Blev en liten kostnad i sammanhanget.
Luckorna sitter under takutsprånget, där väggen slutar alltså. De riktas upp så att luftströmmen skall gå i första hand uppåt. Det var länsstyrelsen som tyckte att det var viktigt att de riktades uppåt för det gjorde att kall luft inte lika lätt svepte ner på hästarna. Tja, hushållningssällskapet höll inte med om detta, men vi gjorde så ändå.

Har väldigt fruset sto, men hon har stått i mina kallstall och bara haft tjockare täcke och kanske lite mer hö. Hellre kallt och friskt än varmt och kvavt. Tycker att så många stänger till stallet för att det är skönt att sköta om hästen när det är varmare eller för att inte vattnet skall frysa. Vattnet kan man sätta cirkulation på eller kabel, det andra är väl en attitydförändring...

Jag har bilder och länkade dit i somras, men det försvann i serverkraschen. Skall göra det igen. Återkommer.

Tackar! Jag är själv ingenjör så jag hade tänkt rita och räkna det mesta själv, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av hus och såna material så kommer jag behöva en del konsulthjälp... Jag får prova att höra med hushållningssällskapet.

Luckor strax under takutsprånget har jag redan, men de är ju ganska högt upp. Men det låter som att det är ungefär där dina sitter också, vore ju toppen om det skulle räcka så att vi slipper bygga om alltför mycket.

Vi har ju som sagt kallstall och det funkar superbra!

Jag tycker det är det bästa för hästar och det har aldrig varit nåt problem för dom utan det är vi människor som fryser :smirk: .
Har vattnet i vattenhinkar, som står direkt på betongen, så det fryser ju om det blir till räckligt kallt.

Vi sköter om hästarna i stallgången eller i boxen och det funkar bra.

Det ända vi har uppvärmt är våran sadelkammare, som vi byggde för ett år sen.

Skulle vilja ha det som nu om vi byggde nytt men skulle vilja ha vatten i stallet så man slipper bära och sen skulle jag nog vilja ha det lite större.

/Isabella

Här kommer några bilder från tidigare i höst innan det var helt klart. Alla bilderna är klickbara.

Vilket fint stall, jag vet inte mycket om högt i tak, förutom att sånna stall är underbara att vistas i :D

Oj vad fint det var, med de där murade boxväggarna också! Spännande med en "balkong" där uppe! Vad har ni för något där? Vi kommer nog försöka bygga en brandvägg ända upp till taket, som delar av mellan stallet och den andra halvan som blir hö-förråd.

Hur såg det ut där takstolarna gick ner mot golvet - satt de fast i bjälkarna eller vilade de uppe på loggolvet? Hur gjorde ni när ni plockade bort golvet? Berätta allt :D

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 712
Senast: MaRomer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 663
Senast: lwt03001
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka