Bukefalos 28 år!

stall som haft ringorm i vintras, stalla upp häst?

Seabaz

Trådstartare
I sommar ska jag vara med på en ridkurs tors-sönd och jag ska ha med mig min egen häst.

I vintras hade stallet (en ridskola om drygt 30 hästar) ringorm med symptom på ett 5-tal hästar.
Alla hästarna i stallet blev då vaccinerade och det är ett par månader sedan nu som alla hästarna är symptomfria.

Dock vet jag inte om stallarna är sanerade och i så fall hur noggrant..

Stallet saneras normalt 1 gång om året när alla hästarna är på bete men detta blir efter kursen. Jag har mailat och frågat hur dom gjorde i vintras.

Jag vet heller inte om utrustning och borstar till hästarna är rengjorda...


Enligt veterinär jag pratade med i morse så sa hon att det är väääldigt liten risk för smitta två veckor efter den sista hästens behandling avslutats och om stallet sanerats. Men att det ändå finns en risk då för det är ju nästan omöjligt att få bort varenda liten spor i ett stall.


Nu har jag ju inte fått svar än på hur dom gjorde med stallarna i vintras men om vi antar att det inte är helt sanerat utan bara kanske grovrengjort.

Hur stor bedömer ni risken att stalla upp min häst i en box där? Just min box jag blir tilldelad kan jag ju sanera själv innan men gör det någon nytta om inte hela stallet är sanerat?

Min och hästens utrustning planerar jag att ha i mitt hästsläp.


Det var före jul som dom hade ringorm på hästarna och när jag har varit där och tränat efteråt i januari-februari och fram tills nu så har ingen häst haft något symptom men dom sa till mig i början att inte vara i kontakt med stall/hästar osv för säkerhetsskull....
 
Senast ändrad:
Sv: stall som haft ringorm i vintras, stalla upp häst?

Risken är nog minimal. Men du kan ju vaccinera din häst mot ringorm innan du åker dit....
 
Sv: stall som haft ringorm i vintras, stalla upp häst?

Tror också att risken för smitta är minimal. Använd uteslutande dina egna grejer på din häst, borstar, hinkar etc.

Vi fick en ringorms-häst till vårt stall för ett tag sedan (ägaren var så vänligt att hon inget sa:mad: och när hästen redan var på plats var det ju inte mycket att göra), vi var noga med att hålla i sär grejerna till den hästen och de andra och ingen av våra 12 andra hästar i stallet blev smittade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 079
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 424
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 682
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp