Stallägaren ska ha kopia på passet??

Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Om hästen ska användas som mat till icke livsmedelsproducerande djur eller vildlevande djur, som tex lejon, så gäller andra regler - dock är jag inte så väl påläst på just dessa men gå gärna in på Jordbruksverkets hemsida och kolla.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Om du står som ägare i passet men någon annan dyker upp med ett giltigt köpeavtal eller kvitto så kommer en svensk domstol inte döma till din fördel, då kommer det anses som att den som har riktiga köpehandlingar är den som är ägare till hästen... där väger ditt hästpass väldigt lätt när det kommer till bevisa vem som har äganderätten till hästen.

För din egen skull bör du se till att det alltid upprättas ett köpekontrakt vid såväl köp som försäljning av häst, annars kan du lätt hamna med skägget ordentligt nedtryckt i brevlådan och dumstruten långt ner över öronen.

Att det förekommer skumraskaffärer med importhästar är en sak, men innebär inte att det är så som det ska vara egentligen.

Vad det gäller hästpassen så är jag ganska väl insatt i deras egentliga funktion, jag sysslar med både jordbruk och är id-kontrollant och har varit med i princip sedan början med kravet på hästpass - för att säkerställa kvalitén på köttet, precis som kravet att den som driver stall ska vara registrerad som foderföretagare vilket även "hö-bonden" ska vara.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Passet är inget ägarbevis i juridisk mening - det är köpeavtalet och kvitto som gäller vid en rättslig prövning !

Stallägaren har ett ansvar för hästar som är uppstallade där, eg för alla djur som stadigvarande vistas på fastigheten, så att denne ska ha tillgång till passet är egentligen inget konstigt - kan du lämna ifrån dig hästen så kan du ju lika gärna lämna ifrån dig passet som egentligen bara är till för att kvalitetsäkra köttet den dag som du bestämmer dig för att slakta hästen.

Om ingen åt hästkött så skulle vi inte behöva ha några hästpass öht...

Nu får du backa bandet lite och kolla upp hur det är med ALLA raser. Jag har en Am.Paint horse, reg och imp från USA som alla QH och PH är. På våra regbevis som i ORIGINAL sitter i våra svenska pass är också Ägarbeviset. Mao kan vilket blåbär som helst kunna förfalska min namnteckning i regbeviset och skicka detta till USA för ägarbyte så in my ass att jag lämnar ifrån mig min häst pass för som sagt i det finns ingen lapp om ägarbyte utan det står om ägarbytes uppgifter i regbeviset. Mitt pass är hemma hos mig punkt!
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Precis, Jack fick Butta så sent som i Juni i år och Distrikts vetten bad inte ens att få se hans pass så hur fasiken det ska funka ang livsmedelsprod vette tusan :crazy:
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Mig veterligt är du endast skyldig att kunna legitimera dig om du kör bil, eller om du är misstänkt för något.
Jag måste kunna visa leg + ett intyg på buss, bio etc men det beror på att jag åker på pensionärsbiljett. Iofs är det frivilligt om jag vill visa det eller ej men gör jag det inte så måste jag ju betala fullt pris... :D
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Sen när kan en amerikansk rasförening bestämma över en svensk domstol ?

Vad som står i arkiven borta i Amerika och vad en svensk domstol fattar för domslut är två totalt skilda ting.

Skulle inte tro att deras ägarbevis väger tyngre än vad tex STC´s eller ASVH´s dito gör i en domstol.

Och om man börjar att köra med förfalskade namnteckningar så kan man ju lika gärna förfalska ett köpekontrakt... och det ägarbevis som medföljer i passet lär ju knappast vara försett med metalltrådar, säkerhetshologram och vattenstämplar direkt och kan då relativt enkelt förfalskas i sin helhet.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Ett hästpass är inget ägarbevis!!! Ett hästpass är en identifikationshandling för hästen, inget annat. Vem som äger hästen är inte en obligatorisk uppgift i passet. Hästens pass skall bifogas hästen, var den än är. Vem som äger hästen är en helt annan fråga.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Ett hästpass är inget ägarbevis!!! Ett hästpass är en identifikationshandling för hästen, inget annat. Vem som äger hästen är inte en obligatorisk uppgift i passet. Hästens pass skall bifogas hästen, var den än är. Vem som äger hästen är en helt annan fråga.

Nu får ni faktiskt ge upp, bara för att detta gäller svenska hästpass så gäller det inte ALLA. Skärp er för helvete och läs och lär och vidga era vyer lite utanför lilla svedala. Det finns en värld utanför som inte rättar sig efter lilla sverige........
De skiter högaktningfullt i om sverige använder lösbladssystem för ägarbevis eller inte i deras förbund så är det passet som är värdehandlingen och ägarbeviset. Det framgår klart och tydligt i dessa pass.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Sen när kan en amerikansk rasförening bestämma över en svensk domstol ?

Vad som står i arkiven borta i Amerika och vad en svensk domstol fattar för domslut är två totalt skilda ting.

Skulle inte tro att deras ägarbevis väger tyngre än vad tex STC´s eller ASVH´s dito gör i en domstol.

Och om man börjar att köra med förfalskade namnteckningar så kan man ju lika gärna förfalska ett köpekontrakt... och det ägarbevis som medföljer i passet lär ju knappast vara försett med metalltrådar, säkerhetshologram och vattenstämplar direkt och kan då relativt enkelt förfalskas i sin helhet.

Och varför ska jag ens utsätta mig för något dylikt, under tiden vårt sega rättsapparatur knarrar så lär ju hästen kanske utstå både det ena och det andra eller hur?! För jag ska ju bevisa min äganderätt och ska då beöva sitta i telefon med APHA i Texas, det låter väl inte rimligt eller?! Jag vill inte ödsla bort pengar på advokat mm för att en myndighet har en knäpp regel, det funkar ju inte iaf ut livsmedelssynpunkt. Den dagen de kommer på ett vettigt system så vassego

Tillägg: Jag minmerar riskerna för stöld utav min häst, så är det. I STC och andra Svenska rasföreningar har du ett ägarintyg som du inte behöver ha i passet då det är en värdehandling, eller hur! Så är det alltså inte på min hästs pass utan det sitter i passet på regbeviset. OM jag säljer min hsät måste jag skriva på pappret och köparen ska skicka detta regbevis till USA som skriver ut ett nytt, vad är det som säger att det ens arkiveras där borta och då ska jag styra och ställa med USA för att kunna bevisa min äganderätt, Nej tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Suck, tänk att vissa skall leka besserwissrar om saker de inte har en aning om, är minst sagt irriterande.

Det handlar knappast om några skumraskaffärer med importhästar det handlar om värdefulla tävlingshästar från stora välkända uppfödare. Om jag gör affärer i andra länder så görs affärerna efter deras seder och bruk, de skulle skratta gott åt om du kom dragande med köpekontrakt o dyl.

Om någon kom dragande med ett köpeavtal avseende min häst så skulle de stå sig rätt slätt då det i så fall skulle vara tal om en förfalskning så nej mitt hästpass står sig inte alls slätt pga det.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag minns inte, men hur gick det i Calibra-affären? Då var det ju just den här frågan uppe: En hade passet och en hade köpekontraktet.

Sen tror jag, som någon skrev, att svensk lag nog står över avelsförbundens regler även om dessa befinner sig utrikes. Om svensk lag hävdar att den som har köpekontraktet så ger troligen domstolen bävern i att du har passet.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

I passet finns det ingenting som säger vem som äger hästen, det står vad hästen har för kännetecken och vilka behandlingar och vaccinationer den har. Ägarbevis är det inte!!!!
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

I passet finns det ingenting som säger vem som äger hästen, det står vad hästen har för kännetecken och vilka behandlingar och vaccinationer den har. Ägarbevis är det inte!!!!

Det var väl självaste f-n att jag ska behöva leta upp en scanner för att bevisa hur min hästs pass ser ut JA DET STÅR VEM SOM ÄGER HÄSTEN OCH ÄGARBYTESFÄLT!! ska se om jag kan hitta en scanner som sagt. Ruttnar på Bukes bessewisser fasoner hos vissa
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag kan scanna in alla knappa 20 pass som ligger här hemma om du vill (jag har scanner ;)), de har alla fält för ägare och ägarbyten men det innebär inte att det håller juridiskt.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

I passet finns det ingenting som säger vem som äger hästen, det står vad hästen har för kännetecken och vilka behandlingar och vaccinationer den har. Ägarbevis är det inte!!!!

Kanske någon gång dags att inse att alla pass kanske inte ser ut som den sort som du själv har ? Dock har du ju tom fel avseende detta när det gäller svenska pass för tom i ASVHs pass så uppdateras hela tiden ägare även i passet även om det i deras fall är ett lösblad som räknas som ägarbeviset men nog framgår det klart och tydligt även i passet vem som äger hästen.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag kan scanna in alla knappa 20 pass som ligger här hemma om du vill (jag har scanner ;)), de har alla fält för ägare och ägarbyten men det innebär inte att det håller juridiskt.

Den stora skillnaden mellan dina och tex CB jacks och en del jag har är att i ditt fall så står det klart och tydligt på den lösa blanketten att det är den som gäller som ägarbevis medans samma sak står i passen från de förbunden som räknar passen som ägarbevis.
Så de håller precis lika mkt juridiskt som ägarbevis som ägarbevispappret gör avseende tex asvh hästar.

I Calibra affären fanns inga köpekontrakt (förekommer inte utomlands som jag tidigare skrivit), det fanns bara ägarregistreringar i passen, dock var det väl så dessutom att det inte var samma ägare registrerad i FEI pass som i vanliga vilket ytterligare klyddade till det, dessutom hävdades det ju hejvilt fram och tillbaka att någon bara var införd för att komma gratis in på tävlingar osv. Till det så var det ju delvis bytesaffär med andra hästar med lika oklara ägarförhållande som var betalning när han köptes, så det var nog en fin soppa att försöka reda ut när parterna inte precis verkade ha några klara uppgörelser i sina ekonomiska förehavande mellan sig, är inte ett dugg avundsjuk på den domstolen som skulle försöka reda ut och få rätt på det ;)
Lite skalt är att häromdagen så bara fick jag en tanke på Calibra när jag gick och mockade fråga mig inte varför har ingen aning. Men vist verkar det lite mysko hur han plötsligt skulle ha dött utan att resten av svenskgänget som var med på samma tävling ens fick reda på något förräns flera veckor senare mitt i den infekterade ägarstriden.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Så de håller precis lika mkt juridiskt som ägarbevis som ägarbevispappret gör avseende tex asvh hästar.

Det jag menar är att mina ägarbevispapper inte heller håller särskilt långt juridiskt - det är vad jag tror. Kommer nån med ett köpekontrakt så är det betydligt mer giltigt än vad lappen i passet är.

Det med att Calibra dog märkligt på Irland (och att det hemlighölls) har väl stötts och blötts både här och annanstans...
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Det jag menar är att mina ägarbevispapper inte heller håller särskilt långt juridiskt - det är vad jag tror. Kommer nån med ett köpekontrakt så är det betydligt mer giltigt än vad lappen i passet är.

Det med att Calibra dog märkligt på Irland (och att det hemlighölls) har väl stötts och blötts både här och annanstans...

Jodå jag tror nog de håller rätt långt juridiskt eftersom det tydligt framgår att det är de som gäller som ägarbevis.

Det har jag missat har ju haft ett nästan bukefritt år fick lite nog av hästar efter min senaste skada kändes som att det behövdes ett break (hur mkt break det nu blir med 9 hästar på gården ;) ) men det var ju inte mkt jag kunde göra med dem de första månaderna så var faktiskt riktigt skönt att för första gången någonsin passa på att koppla bort hjärnan också lite från hästar för att inte snacka om att det faktiskt var rätt skönt att ha lite långledigt :angel: även om det kanske inte var av det skönaste sättet att tillbringa den.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 222
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp