Stallägaren ska ha kopia på passet??

Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag menar alla riktigt seriösa affärsuppgörelser sker med kontrakt och kvitto, detta med kontrakt vid affärsuppgörelser är inget specifikt för Sverige utan det spreds över världen med det romerska imperiet under antik tid ;)

Om det är någon billig häst på bara typ 20 000 så har det väl hänt att jag bara har tagit kvitto på att köpeskillingen är betald, men om det är avelshingstar för hundratusentals kronor eller rentav mer så skulle jag aldrig i helsefyr gå med på att det inte upprättas ett köpeavtal - vilket sker vid alla seriösa affärsförbindelser vid de summorna.

Vad säger förresten skatteverket om att hästar i ett företag köps och säljs utan ordentlig dokumentation ? Tom i USA vill nog IRS ha kvitton och dokumentation över affären...
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Inte vet jag var du handlar hästar från och säkerligen har du köpt fler än vad jag gjort men jag har i alla fall fått köpekontrakt både på Tysklandsimport och Österrikeimport utöver passet.

Sen är jag fortfarande tveksam till att lämna ifrån mig passet eftersom det behövs när hästen blir sjuk och behöver behandling och i vanliga inackorderingsstall är det jag som hanterar det inte stallägaren. Skillnad är om jag lämnar ifrån mig det ansvaret.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag har aldrig fått eller bett om köpekontrakt från vare sig Tyskland eller USA och det är aldrig någon som ens har tagit upp kontrakt med mig.
Vet att någon bekant bett om kontrakt någon gång vid köp från USA men det var mest ett försättsblad med uppgifter på hästen (namn, stam, färg, reg nr osv).
Det som krävs från USA är dock en Bill of Sale, kvitto typ men den skrivs ofta i helt andra summor än vad hästen de facto är köpt för, eftersom det då blir billigare att ta in den.

Det ENDA som godkänns som ägarbevis på en quarter eller paint till exempel är det amerikanska registreringsbeviset. Det går givetvis att fula här i Sverige även med quarterhästar -eller att regga dom som korsningar i SH med pass från SH, men har man inte registreringsbeviset i sitt namn kan man aldrig tävla, avla eller sälja hästen till någon annan som vill göra det.

Nu är det dock de svenska dotterförbunden till de amerikanska som här i sverige gör hästpassen till quarter och paint och inte SH, därför kontrolleras ägarskapet när passet görs och sedan finns det ingen lapp att skicka någonstans för ägarbyte, ej heller skickar man passet någonstans vid en försäljning, utan det är enbart registreringsbeviset och USA som gäller.

Så det verkar vara väldigt olika för olika raser.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL

Mitt inlagg i diskussionen ;)

I England ar passet iaf INTE ett agardokument. Sahar star det pa Defra's hemsida: "The passport itself is not an ownership document".

Den som har ansvar for hasten (dvs t.ex. stallet som star for helinackordering) skall ha passet tillgangligt inom 3h vid forfragan. Jag har sjalv alltid tidigare lost det sa att stallagaren haft passet och jag har haft en kopia hemma - men forra aret tappades det bort och jag var tvungen att soka nytt (kostade £75 sa inte sa blodigt iofs) sa numera gor jag tvartom.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

nej,stallägaren ska enbart ha tillgång till passet och kunna visa upp detta vid t.e.x en eventuell inspektion.Jag arbetar med dessa frågor,så tro mej.Lämna ALDRIG ifrån dej passet!
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Om du, liksom jag, jobbar med detta så vet du hur svårt det är att få fram alla pass i original i ett större inackorderingsstall inom 3 timmar. Folk som har sina hästar där är ofta på jobb och kan inte åka hem och hämta passet för att visa det inom den tiden. Ringer man JV så får man beskedet att det ska kunna visas i orginal inom tre timmar. I många inackorderingsstall löses det bäst genom att ha passet inlåst i närheten av stallet så att både stallägaren och hästägaren lätt kommer åt det. Vet man med sig att det är möjligt att komma och visa sitt pass inom tre timmar så är det såklart bättre att ha det hemma.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

*Lånar knapp*

Finns inte en chans i helvetet att jag skulle sätta passet i händerna på stallägaren, och som fd. stallägare kan jag säga att jag aldrig någonsin skulle vilja ansvara för andras pass.

Och eftersom jag i dagsläget är den som ansvarar över min häst så ser jag det inte som mer än riktigt att passet stannar hemma hos mig. När han var på foder så följde självklart passet med till fodervärden, för då ansvarade dom för honom.

För ägarbevis eller ej, det är fortfarande en värdehandling och sådana låser jag in hemma, precis som med mitt eget pass. Jag ger det inte till min hyresvärd.

Tycker SJV får ta och lugna ner sig innan dom spricker... Varför ska man behöva identifiera en häst akut av inspektör hemma i stallet? Ring och boka/meddela en tid för passkontroll istället! Ingen hinner hur som helst fixa ett hästpass på 1-2 dagar, men jävligt många hinner planera att ta med sig passet till stallet.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Varför inte ha förvaring av passen i stallet. Pass är ju inget hästägarbevis.

Hälsning Maja
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag har ett litet stall med personer som har helackodering på sina hästar. Jag kräver att passet finns i stallet om något händer eller att det blir inspektion. Men skulle passen av någon märkling anledning komma bort så står jag självklart för den kostnaden, eftersom att det är jag som kräver att passet skall finnas till i stallet. Jag tycker att det är en självklart att har man inte ett eget stall så skall passet alltid finnas där hästen finns, men det behöver inte ligga öppet eller i ryktlådan. Har man skåp med lås, så ge en reservnykel till stallägaren.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Nu får ni faktiskt ge upp, bara för att detta gäller svenska hästpass så gäller det inte ALLA. Skärp er för helvete och läs och lär och vidga era vyer lite utanför lilla svedala. Det finns en värld utanför som inte rättar sig efter lilla sverige........
De skiter högaktningfullt i om sverige använder lösbladssystem för ägarbevis eller inte i deras förbund så är det passet som är värdehandlingen och ägarbeviset. Det framgår klart och tydligt i dessa pass.
Vilket liv!
Vilket språk!
Här i sverige gäller definitivt köpehandlingar före vad som råkar stå i passet!
Finns massvis av pass som inte är uppdaterade efter ägarbyte.
PL
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag är stallägare och jag skulle inte drömma om att kräva av mina inackorderade att dom lämnade passen till mig. Jag vill inte ha dom, inte ens kopia på passen, vad ska jag med dom till?
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Kunna visa LST om de kommer på besök. Det är ett krav!

Jag kräver inte av mina inackorderingar att de lämnar pass/kopia om de bor nära, men eftersom man ska kunna visa det inom 3 timmar så är det ett måste om de bor längre bort.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Passet är ändå en värdehandling. Om man så småningom tänker skicka hästen på slakt är värdet slaktvärdet+avlivning+destruktion+kostnaden för dubblett. Blir ett antal tusenlappar.
PL
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Använder man sig av trotjänaravlivning så bryr dom sig inte ett dugg om pass.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Men man är ju ändå skyldig att ha pass till hästen så ett förlorat pass måste ersättas o då får inte hästen gå till livsmedel.
PL
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag har tagit bort flera av mina trotjänare och ingen har frågat efter pass, varken före eller efter.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Hej!

Den enda hästen jag tog bort ville dom se pass på. Trotjänar..

/Lavinia
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

kl

Om passet kommer bort är det inte "bara" att skaffa ett nytt. Alla vaccinationer måste göras om från grunden. Tidskrävande, kostar och så om man tävlar är det ju inte möjligt att starta på ett bra tag.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

*kl*

Vi har ägaruppgifter i halvblodens pass, även i importens holländska pass har ASVH klistrat in en ny lapp med namn & adress under förra svenska ägaren.
Har även en lös blankett som ska användas vid ägarbyte vi fått av ASVH.

Kallblodstravaren har bara konturdiagram, härstamning & övrig info, inga ägaruppgifter. Där får man ett löst papper från STC som bekräftar att man äger hästen. Sen har dom speciella blanketter för ägarbyte.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp