Stallägaren ska ha kopia på passet??

S

sommardag

Enligt stallägaren har det kommit en ny EU regel som säger att hon måste ha en kopia på hela hästpasset, alla sidor. Hon måste ha det på alla hästar hon hyr ut stallplatser till.

Finns det en sån regel? Kan det vara dumt att lämna ifrån sig hästpasset? (Jag har ingen kopiator så hon får ta med det till sitt jobb och kopiera i så fall)
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jepp det finns en sådan regel

När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Så passet ska finnas där hästen finns eller en kopia. Vid transportering ska passet åka med.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Eftersom hästhållare enligt jordbruksverket definieras som "Den som under längre eller kortare tid har ansvar för hästens skötsel" borde svaret på ställd fråga bero på om ägaren sköter hästen eller om stallägaren sköter hästen. Jag hade i aktuellt fall ringt jordbruksverket eller länsstyrelsen och bett om en tolkning.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Jag har mitt pass i ett kassaskåp i stallet som bara jag och stallägaren har koden till.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Fast passet skall ju finnas i närheten av hästen, väll? Ska det inte kunna visas upp direkt vid behov?
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Fast passet skall ju finnas i närheten av hästen, väll? Ska det inte kunna visas upp direkt vid behov?

Jo där hästen finns ska även passet/kopia av passet finnas. Här bad man om att få se passen vid inspektion av stallet, och det går bra med en kopia.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

*kl*

Hur gäller den regeln om hästen är borta 1-3månader t.ex. på träning?
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Då ska väl passet vara med hästen på träningen??
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL
Alltså, jag undrar, varför har man denna regel?
Ska vi människor börja ha krav på att alltid ha pass med oss oxå eller?

Hur löjligt som helst tycker jag.
Och jag kommer inte ta med mig passet när jag åker iväg, skulle passet komma bort eller bli förstört så kostar det mig 2850 kr att få ett nytt. Nej tack!
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL
Alltså, jag undrar, varför har man denna regel?
Hur löjligt som helst tycker jag.


Jag som tränare och stallägare tycker att reglen är superbra, eftersom jag vid alla kontrakt skriver in retentionsrätt på hästen efter viss antal ickebetalda månader så har jag möjligheten att sälja hästen för att få tillbaka den summan ägaren är skyldig, och då måste passet kunna följa med hästen.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL
Alltså, jag undrar, varför har man denna regel?
Ska vi människor börja ha krav på att alltid ha pass med oss oxå eller?

Oftast behöver ju vi människor ha någon typ av legitimation med oss, inte ens åka buss ska man göra utan ifall det blir biljettkontroll!
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL
Alltså, jag undrar, varför har man denna regel?
Ska vi människor börja ha krav på att alltid ha pass med oss oxå eller?

Hur löjligt som helst tycker jag.
Och jag kommer inte ta med mig passet när jag åker iväg, skulle passet komma bort eller bli förstört så kostar det mig 2850 kr att få ett nytt. Nej tack!

Idag finns det krav på att du ska kunna legitimera dig, antingen via pass eller annat id som människa vid anmodan. Kan man inte det så kan det ge böter, fast det är nog inte många som känner till det.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Retentionsrätt - En rättighet för en borgenär att kvarhålla en gäldenärs egendom som säkerhet för sin fordran.

Nu är inte jag juridikbeläst men det skrämmer mig att det ofta kommer fram stallägare som tror sig har rätt att sälja hästar med hjälp av retentionsrätten.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Passet i sig är inte ett ägarbevis utan det är kvittot som gäller.

Jag är tveksam till att lämna ifrån mig passet men det beror på uppstallningsform. Om jag lämnar iväg hästen för träning och således inte är där varje dag är en sak men i vanlig inackordering inte troligt. Kopia kanske...

Annars får det nog bli avtal åt motsatt håll också, dvs stallägaren står för ev förlust av passet.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Ytterligare en anledning att inte lämna ifrån sig passet. Känns som att man inte vet i vems händer det kan hamna och vad den personen kan göra med det.

Själv lämnar jag inte ifrån mig mina hästars pass men gärna en kopia. Undantaget skulle vara om jag hade ett ordentligt avtal som sa att stallägaren skulle stå för alla kostnader för att få ett nytt om det kom bort.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

För ca 3 år sen så var jag o kollade på en boxplats.
De krävde passet i original. Det skulle förvaras i huset, men de arbetade heltid dag så själv fick jag inte tillgång till passet när jag var där dagtid. (jobbar natt)
Jo men om jag sa till nån dag i förväg så skulle jag få låna det.
Sen så sa de att för säkerhetsskull så ta en kopia på det först.
Och om det skulle komma bort då, vem bekostar det? Frågade jag. Ja det är ju inte vår häst svarade de då.
Vad jag vet så fanns det inget lag på detta då.

Skulle aldrig lämna ifrån mig ett originalpass..Lag eller ej...
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

SKOJAR DU MED MIG?!???!!?!?!?!!

Vart är världen på väg när man inte kan få vara anonym någon gång?

Ska nog ta en funderare om jag inte skulle ta o flytta till typ England eller liknande

JeayL: Buss kan vi visst åka, räcker med vanlig biljett, och sedan har inte biljettkontrollanterna befogenhet att kräva legitimation.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Nej, det ar val inget konstigt att du ska kunna legitimera dig? Inte for vem som helst, men m,yndighetspersoner och poliser m.m.

och ar du orolig f;r att inte fa vara anonym sa ar det nog knappast CCTVs hogborg du vill flytta till.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

JeayL: Buss kan vi visst åka, räcker med vanlig biljett, och sedan har inte biljettkontrollanterna befogenhet att kräva legitimation.

Nej och det är här det kommer, de kan inte tvinga dig att legitimera dig. Gör du inte det frivilligt så tillkallar de polis som har rätt att avkräva dig på legitimation.

Nej jag skojar inte, är du fyllda 18 år så är lagen den att du ska kunna legitimera dig på anmodan av myndighetsperson.

Varför England? Där tog de in människor till stationen som inte kunde visa vem dom var, vi fick visa vårat pass en gång och egentligen var det tur att vi bar dom på oss den gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Nej och det är här det kommer, de kan inte tvinga dig att legitimera dig. Gör du inte det frivilligt så tillkallar de polis som har rätt att avkräva dig på legitimation.

Nej jag skojar inte, är du fyllda 18 år så är lagen den att du ska kunna legitimera dig på anmodan av myndighetsperson.

Varför England? Där tog de in människor till stationen som inte kunde visa vem dom var, vi fick visa vårat pass en gång och egentligen var det tur att vi bar dom på oss den gången.

Källa på det, tack :)

Mig veterligt är du endast skyldig att kunna legitimera dig om du kör bil, eller om du är misstänkt för något.
Att bara slumpvis fråga efter ID på allmän plats har de inte rätt till, vad jag vet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 038
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp