Stallägaren ska ha kopia på passet??

Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Inget illa ment, men är det inte lite ironiskt att flytta till England av alla ställen när de har övervakningskameror överallt. :D
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Det räcker med att de kan motivera att personen liknar en som är efterlyst, så får de fråga även på allmänplats.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Där behöver man iaf inte ha legg med sig, och man behöver inte ange sitt personnummer överallt och man är mer privat på det sättet.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

För ca 3 år sen så var jag o kollade på en boxplats.
De krävde passet i original. Det skulle förvaras i huset, men de arbetade heltid dag så själv fick jag inte tillgång till passet när jag var där dagtid. (jobbar natt)
Jo men om jag sa till nån dag i förväg så skulle jag få låna det.
Sen så sa de att för säkerhetsskull så ta en kopia på det först.
Och om det skulle komma bort då, vem bekostar det? Frågade jag. Ja det är ju inte vår häst svarade de då.
Vad jag vet så fanns det inget lag på detta då.

Skulle aldrig lämna ifrån mig ett originalpass..Lag eller ej...

Helt rätt av den stallägaren, det är dennes skyldighet att kunna visa upp passen i orginal om det skulle bli en kontroll av stallet. Det är också få som vet om att det ej är tillåtet att kopiera hästpass, läs punkt 15 i Vägledningen för kontrollmyndigheter http://www.sjv.se/download/18.773c089e128e1620fa5800086354/Kontrollvägledning+hästpass+ver+1.0.pdf
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Hmmm varför anger då myndigheterna själva att det dels räcker med kopia, samt att det enbart finns ett krav på att du måste kunna visa upp passet inom 3 timmar. Uppgiften om tretimmars regeln kommer direkt från länsstyrelsen, en vän råkade nämligen i diskussion med kontrollant som påstod att hon var tvungen att ha dem där direkt så min vän ringde helt enkelt upp länsstyrelsen med den ettriga kontrollanten bredvid(som inte hade hittat någonting annat att anmärka på på hela kontrollen då deras ställe och hästar är mer än tiptopp och som hon sa det verkade verkligen som om att hon gett sig fan på att hon skulle sätta dit dem för någonting.......) hon fick besked från något höghöns där inne att hon alltid har 3 timmar på sig att kunna presentera handlingarna för en kontrollant. Räckte över luren till kontrollanten och sedan var kontrollanten tyst.
Min vän frågade lite försynt om de skulle ses om 2,5 timme så skulle hon visa henne alla passen (då nämligen de som tillhörde tävlingshästar var alltid placerade i lastbilen och den dagen iväg med annan häst på kliniken)......då var inte kontrollanten längre intresserad av att se dem.............
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Det är fel av myndigheten att ange att kopia räcker, däremot har man alltid 3 timmar på sig att ordna fram orginalet. Om det är Länsstyrelsen i Skåne du fått uppgiften ifrån så håller den instruktionen om att kopia av passet är OK på att omarbetas i nuläget...Det är inte alltid möjligt, eller väldigt omständigt, att kunna ordna fram alla inackorderingars pass inom 3 timmar om det är ett större inackorderingsstall, så då det mest praktiska i dessa fall är att ha alla hästars pass inlåsta i närheten av stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Nu är det ju inte så ofta det är tal om kontroller så jag tror nog de flesta kan ordna så att någon kan köra till stallet med passet inom 3 timmar om situationen skulle uppstå. Jag skulle personligen aldrig gå med på att lämna ifrån mig hästpassen. På tex de utländska så är det faktiskt det enda ägarbevis man har på hästarna. Behöver jag köra in till vet tex så vill jag naturligtvis inte behöva klydda med att först jaga tag i en stallägare som kanske jobbar för att få tag i passen, vill jag sticka iväg oplanerat på en pay&jump tex så måste jag ha passen (vaccinationerna). Skulle aldrig hålla på och klydda med att hämta och lämna mitt eget hästpass hos en stallägare varje gång jag skall iväg på något, likadant skulle jag aldrig riskera att passen försvann, inte bara blir det kaos med tävlingsbiten då vaccinationsintyget då är borta, det tar flera månader att få fram ett nytt pass iom att det gamla måste dödas först vilket medför att du är fastlåst från all tävling utomlands. Nope inte en chans att jag skulle lämna iväg och jag skulle faktiskt inte som stallägare heller vara intresserad av att ta ansvar för någon annans pass. Så att ändra från att godkänna kopia till att inte göra det är definitivt vansinne.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Passet är inget ägarbevis i juridisk mening - det är köpeavtalet och kvitto som gäller vid en rättslig prövning !

Stallägaren har ett ansvar för hästar som är uppstallade där, eg för alla djur som stadigvarande vistas på fastigheten, så att denne ska ha tillgång till passet är egentligen inget konstigt - kan du lämna ifrån dig hästen så kan du ju lika gärna lämna ifrån dig passet som egentligen bara är till för att kvalitetsäkra köttet den dag som du bestämmer dig för att slakta hästen.

Om ingen åt hästkött så skulle vi inte behöva ha några hästpass öht...
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Hästpassen kom till i samband med EU´s drive "från jord till bord" där man ville säkerställa kvalitén på livsmedel.

När det gäller rena produktionsdjur som tex nöt så förs det gårdsjournal över alla individer, varje uppfödare har sitt eget produktionsplatsnummer (flera nummer om djuren ska på bete några 100 meter bort från gården :D) som då präglas in på djurens öronmärken där även djurets individnummer står och på nöt då även ett centralt dataregister dit alla händelser på nötkreatur ska rapporteras in - så hästfolk har rena barnleken jämfört med det som krävs för uppfödning av nöt.

På häst finns då istället kraven att foder skall köpas in från godkänd foderföretagare (gäller såväl hö som kraftfoder...), fodrar man och förvarar hästar så ska man vara registrerad som foderföretagare och hästarna ska ha hästpass för att hålla reda på individ, medicinering etc.

Alla djur som blir livsmedel skall alltså kunna följas från fodret man ger till mamman ända till dess att köttet ligger i kyldisken i affären.

Det stora felet som gjordes när EU-direktivet om hästpass skulle införas i Sverige var att man var korkad nog att blanda in avelsföreningarna i det hela - det hade med all sannolikhet skötts bättre centralt från Jordbruksverket utan inblandning av vare sig avelsföreingar eller SvRF än den soppan som är nu med olika pass för varje ras :grin:

Det är ju egentligen felaktigt att ens tala om svenska hästpass eftersom alla hästpass egentligen var tänkta att vara likadana inom hela EU och självklart då även vara likadana för varje ras... men det blev ju som sagt var tillklantat på vägen.

Så jo, det primära och egentligen enda skälet till att dom existerar är för att uppfylla EU-direktiv om att allt kött ska gå att spåra.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Så jo, det primära och egentligen enda skälet till att dom existerar är för att uppfylla EU-direktiv om att allt kött ska gå att spåra.

Så egentligen hade det räckt med ett väldigt enkelt pass där hästens namn, kön och chipnummer angavs och där det fanns en ruta att kryssa i att hästen INTE ska gå till livsmedelsproduktion.

Dvs hade kanske kostat ett par hundralappar totalt inklusive chippet och inte som nu ibland ett par tusen!

Jävla byråkrati!:mad:
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

KL

jag tycker det här med hästpassen är ett intressant ämne rent allmänt.

Det är ju en EU regel som införts, som dock HELT klart inte hänger med i fråga om (eller vänd på det - har införts utan att resten av sveriges regelverk hänger med), gällande hur det behandlas och hanteras.

ang. det här med läkemedel tex som skall införas i hästpasset. HUR kan detta som det funkar nu, vara ngt att luta sig mot?
jag har alltid sen regeln införts för flera år sen, haft giltigt och godkänt pass till min häst, och ALDRIG har en veterinär, vare sig på hemmaplan eller klinik, infört ngt som helst i passet gällande läkemedel, om det inte handlat om vaccination och man SJÄLV insisterat på att detta skall införas i passet.

Jag vågar säga att ALLA jag känner som tex haft butta behandling på sina hästar, ALDRIG fått detta inskrivet, noterat eller ens OMBETTS att visa passet för notering av detta från preskriberande veterinär. ALDRIG.

med andra ord, ur dokumentations synpunkt gällande läkemedel så är passet i dagens sverige, helt värdelöst så som det fungerar. Och även om veterinärer började skriva in sånt mer regelbundet - HUR ska det kunna kollas att precis ALLT finns med eftersom systemet har såna glapp i sig?

Passet ser jag som en ren och skär identitets handling för hästen, så som det funkar i dagsläget - inget annat.
Och inte ens det funkar fullt ut, sålänge inte alla hästar är chippade, och chip kontroll ställs mot passkontroll på hästen.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Chipmärkningen är ju inte i det urspungliga direktivet, det är konturdiagramet som är den egentliga id-märkningen sas.

På tex Lipizaner så har man kört på DNA istället för chip, travhästar frysmärks etc. När man chipmärker så ska det ju i vilket fall skickas in DNA-prov att använda vid eventuella tveksamheter, det är det tagelprovet är till för och det är då därför som man har tre streckoder - en ska följa med DNA-provet.

Nä, passen skulle ha skötts från början till slut av Jordbruksverket istället så att det hade blitt nån ordning på eländet.

I slutändan så är det ju just Jordbruksverket och livsmedelsverket som ska ansvara för hur det hela sköts... dessutom så är det rena vansinnet att ett hästpass ska kunna kosta tusentals kronor och ta i vissa fall månader och år att utfärda, ett totalt misslyckande i mina ögon.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Problemen med passen är att hästen måste ha ett och att det är dyrt att ordna ett nytt om originalpasset försvinner. Att sen ägarbeviset visar vem som äger hästen är en helt annan sak. Jag är orolig för att mina hästars pass ska komma på villovägar så att jag måste skaffa nya och betala för det själv trots att någon annan slarvat bort dem.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Passet är inget ägarbevis i juridisk mening - det är köpeavtalet och kvitto som gäller vid en rättslig prövning !

Stallägaren har ett ansvar för hästar som är uppstallade där, eg för alla djur som stadigvarande vistas på fastigheten, så att denne ska ha tillgång till passet är egentligen inget konstigt - kan du lämna ifrån dig hästen så kan du ju lika gärna lämna ifrån dig passet som egentligen bara är till för att kvalitetsäkra köttet den dag som du bestämmer dig för att slakta hästen.

Om ingen åt hästkött så skulle vi inte behöva ha några hästpass öht...

Och där har du helt fel, läs vad jag skriver innan du börjar hävda saker som du uppenbarligen inte har en aning om.
Passet är ägarhandling när det gäller flera utländska förbund. Där är det passet i orginal som är ägarbeviset och inte det löjliga lösblads system som vi här i sverige kör med. Idag är det massor av hästar i sverige som har dessa utländska handlingar (iom att det inte finns någon anledning att registrera om dem i sverige om de inte skall delta i unghästsammanhang) och för alla dessa så är passet i orginal det som gäller som ägarbevis.

Du har nog inte handlat mkt hästar från utlandet om du tror att man får köpekontrakt därifrån ;) det är inget som jag någonsin sett skrivet någon annanstans än i sverige.

Sen är ju hästpassen från många förbund något som funnits långt före eu och varit ägarbevis hela tiden. Det är ju knappast något som kommit till sedan dess de har bara uppdaterats med ett par extra sidor, men det gör knappast att det är deras enda funktion.

Det är väl en himla skillnad att ha en häst placerad i en box hos någon jämfört med att överlåta den handling som ger dem ägarbevis för hästen. Väldigt stor skillnad skulle jag säga.

Dessutom är det rent trams att arpa upp det så här, hur ofta görs det kontroller så att passen behöver visas, jag och många av mina vänner har inte haft en enda kontroll på över 10 år och då har vi ändå inte några småställen. Så knappast värt att ha allt det bryet med att klydda med förvaring av hästpassen med allt det innebär både i jobb, risker och irritationsmoment för att de skall finnas på plats OM det blir en kontroll vart 10 e år ;)

Har sen dessutom svårt att tro att det skulle bli några hårdare följder om kanske 1 el 2 av passen inte går att få fram inom 3 timmar.
Nu behöver jag inte bry mig ett spår om detta då vi fyller våra stallar bra på egen hand och därför inte har några inackoderingar men jag vet att andra som har det resonerar så.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

Hästpasset gäller inte som ägarbevis i flera av de större förbunden i t ex Tyskland, där får man som ägare ett annat separat papper som ska följa hästen som ägarbevis. Kommer detta papper bort så är man illa ute, då det är en värdehandling som är svår att ersätta. Passet anses inte vara en värdehandling i det avseendet eftersom man kan göra ett nytt även om det kostar en slant.

Nu är lagen gällande hästpass som den är, även om man nu inte gillar den eller följer den.
 
Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??

*KL*

En OT fråga... Om hästen inte ska gå till livsmedel men till ex. lejonen på kolmården, gäller samma regler då?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 038
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp