Stallägarens ansvar?

Lona

Trådstartare
Vet inte riktigt vilken underrubrik som passar, moderator får gärna flytta om jag valt fel :up: !
Skall börja med att säga att hästen ifråga är åtgärdad och mår bra nu.
Till saken; en av hästarna i "mitt" stall, ett privatstall med inackorderingar, har blivit dåligt skött när det gäller hovarna.
De har helt enkelt inte blivit verkade/omskodda i tid.
OM detta skulle anmälas, kan stallägaren också råka illa ut, förutom hästägaren?
Har stallägaren så att säga ansvar för att hästarna på hens anläggning sköts ordentligt av sina ägare?
Eller är det bara ägaren/fodervärd som har ansvaret?
 
Det beror halt ock hållet på hur avtalet för stallplatsen ser ut.
Är det så att hästägaren hyr med riktig "kallhyra" en viss bestämd box och sköter allt med hästen helt själv d v s stallägaren inte kan byta box på hästen och i princip aldrig behöver ens vara ute i stallet. Då är det bara hästägarens ansvar.
Men om det är som det vanligtvis är att man hjälps åt med vissa saker, att det ingår vissa tjänster o s v då har även stallägaren ansvar enligt Djurskyddslagen för att hästarna som står i stallet mår bra och får den omvårdnad som dom behöver. Det innebär inte att djurägaren är utan ansvar och inte heller att stallägaren inte kan ta betalt av djurägaren för det som måste göras.
 
Det kan vara stallägarens ansvar. Jag har bara för nån vecka sen "varit med" (inte jag och inte mitt stall) om att en ägare haft ute hästar dygnet runt utan tillgång till ligghall. Personen har blivit fråntagen djur innan. Anmälan kom in till Lsty, de beslutade att det är stallägaren som är ansvarig. Även om stallägaren inte sköter något, dvs har hyrt ut hela stallet till personen (kallhyra). Så stallägaren blev såklart upprörd, betyder det då att en stallägare måste kontrollera alla hästar för att inte "åka dit"?

Så jag skulle inte vara övertygad om att det inte är stallägaren.
 
Tack för era svar!
Vi sköter våra hästar själva men viss service ingår, som till exempel in- och utsläpp samt morgon- och kvällsfodring.
Ingen vill sätta dit stallägaren eftersom vi alltid har sett det som självklart att var och en har ansvar för och håller koll på som häst, även om man givetvis agerar om man ser att en häst är skadad eller sjuk.
 
Jag har aldrig hört om en enda dom där stallägaren blivit ansvarig för en inackorderads häst pga avsatt tand eller hovvård eller hull osv, om hästägaren står uppstallad på icke helinackorderingsbasis.

Om någon känner till ett sånt fall vore det intressant att få veta .

TS : om det är löst känns det knepigt att anmäla i efterhand ? Såvida ni typ inte dokumenterat allt under tiden det skedde men ändå så om det är löst så varför ?
 
TS : om det är löst känns det knepigt att anmäla i efterhand ? Såvida ni typ inte dokumenterat allt under tiden det skedde men ändå så om det är löst så varför ?
Det var väl mest att vi diskuterade och spekulerade men några var rätt upprörda och talade om att anmäla. Det är liksom inte ok hästhållning även om en anmälan sannolikt inte skulle leda någon vart eftersom det hela är fixat nu och ägaren förhoppningsvis fått sig en rejäl tankeställare.
Det är dokumenterat av hovslagaren.
 
@Lona är det någon som pratat med hästägaren ? De som är upprörda och/eller hovslagaren ?
Japp, vi har inte bara tisslat och tasslat bakom ryggen på hen men trots att vi är ett stall med bra stämning vanligtvis så nog har snacket gått, vilket hen förmodligen är medveten om.
Förmodligen beror det väl även på att det gnager en själv, man borde ha sett, borde ha kollat och så vidare... Dock så är hen absolut hästkunnig och då springer man inte och undersöker varandras hästar :( .
 
Jag har aldrig hört om en enda dom där stallägaren blivit ansvarig för en inackorderads häst pga avsatt tand eller hovvård eller hull osv, om hästägaren står uppstallad på icke helinackorderingsbasis.

Om någon känner till ett sånt fall vore det intressant att få veta .

TS : om det är löst känns det knepigt att anmäla i efterhand ? Såvida ni typ inte dokumenterat allt under tiden det skedde men ändå så om det är löst så varför ?

Jag vet inte riktigt hur du menar men visst var det en häst som blev dumpad i en hage där ägaren till hagen blev ansvarig för hästen fast den inte ens visste att någon dumpat en häst där?

Vi har fått hästar dumpade i vårat stall där jag stod helinacorderad där stallägaren var ansvarig för hästarna trots att det fanns ägare men den aldrig kom.
 
Jag vet inte riktigt hur du menar men visst var det en häst som blev dumpad i en hage där ägaren till hagen blev ansvarig för hästen fast den inte ens visste att någon dumpat en häst där?

Vi har fått hästar dumpade i vårat stall där jag stod helinacorderad där stallägaren var ansvarig för hästarna trots att det fanns ägare men den aldrig kom.
Vet inte heller riktigt hur du menar , det är lite annorlunda lagmässigt så därav min kommentar och fråga till TS i sammanhanget .
 
Vet inte heller riktigt hur du menar , det är lite annorlunda lagmässigt så därav min kommentar och fråga till TS i sammanhanget .

Jag tänker efter vad jag hört och sett att stallägaren (vad jag har förstått, antingen den som äger gården eller den som ansvarar för stallet) alltid har ansvar för de hästar som är på gården OM någon rest därifrån och lämnat sin häst t.ex.
Sedan måste det ju samtidigt sträcka sig till att om någon i stallet som är inhyrd i ditt stall men inte verkar eller fodrar hästen så den är mager, så borde det träda in även här; att stallägaren är ansvarig.
 
@Efwa det är nog lite inte lika nej. Därav min kommentar . En bra regel är att inte alltid operera enligt "vad jag sett/hört/förstått " utifrån ngt enskilt personligt så att säga . :) Vi förstår nog inte varandra då vi verkar prata om helt olika scenarion inkl rättsligt .
 
Senast ändrad:
@mackan Ok
Har jag fattat rätt att om man anmäler ägaren så menar du att stallägaren inte blir ansvarig?

När det hände i vårat stall så ringde stallägaren polisen och sa att ägaren är försvunnen och hon blev då ansvarig för hästarna trots att det inte var hennes. Men, då gick det ju inte längre att få tag på ägaren. Är det det du menar är annorlunda?

Jag frågar för att jag inte fattar skillnaden nämligen, eller snarare kanske inte vad TS frågar efter.
 
@mackan Ok
Har jag fattat rätt att om man anmäler ägaren så menar du att stallägaren inte blir ansvarig?

När det hände i vårat stall så ringde stallägaren polisen och sa att ägaren är försvunnen och hon blev då ansvarig för hästarna trots att det inte var hennes. Men, då gick det ju inte längre att få tag på ägaren. Är det det du menar är annorlunda?

Jag frågar för att jag inte fattar skillnaden nämligen, eller snarare kanske inte vad TS frågar efter.
Nej du har inte fattat mig rätt .
 
Gah!! Jag fattar verkligen inte........

Ingen fara - det är svårt och ffa i skrift på sociala media inkl om man dessutom inte är familjär med grundlagar och alla komplicerade lagar utifrån det osv .

Det blir typ omöjligt att få grepp om så är läget, och givetvis blir det komplicerat om buke blir källan diskussionsmässigt .
 
Gah!! Jag fattar verkligen inte........

Du kan som stallägare vara hästhållare och därmed ansvarig även om du inte äger hästen. Jämför med att om du matar halvvilda katter räknas du ofta som djurhållare och ansvarig för katterna.
Om någon dumpar en häst och man gjort allt man kan för att få tag på ägaren får man ringa till Länsstyrelsen, meddela att man inte tänker sköta om hästen så att den anses vara övergiven och utsatt för ett lidande. Då kan hästen omhändertas. Dock bör man ha flera kontaktförsök med ägaren sparade så att man kan "bevisa" att man gjort allt man kunnat innan.

Något klarare?

Om en ägare finns men inte sköter sin häst har jag svårt att se hur stallägaren skulle kunna straffas. Aldrig varit med om det.
 
@tolksele Spinner vidare och hoppas på din expertis! Om jag i egenskap av stallägare med helinackordering har en inhyrning som blir halt och planer på veterinärvård inte finns, är det ändå inte mitt ansvar? Har nämligen hört att det är så, att isåfall är det stallägarens ansvar.
 
Kan tyvärr inte länka till några artiklar, men har för mig jag läste för några år sedan diverse tidnings reportage om att stallägaren ALLTID är ytterst ansvarig för hur inackorderingar mår utifrån djurskydds perspektiv och djurskyddslagarna oberoende av typ av uthyrning.
 
Vet inte riktigt vilken underrubrik som passar, moderator får gärna flytta om jag valt fel :up: !
Skall börja med att säga att hästen ifråga är åtgärdad och mår bra nu.
Till saken; en av hästarna i "mitt" stall, ett privatstall med inackorderingar, har blivit dåligt skött när det gäller hovarna.
De har helt enkelt inte blivit verkade/omskodda i tid.
OM detta skulle anmälas, kan stallägaren också råka illa ut, förutom hästägaren?
Har stallägaren så att säga ansvar för att hästarna på hens anläggning sköts ordentligt av sina ägare?
Eller är det bara ägaren/fodervärd som har ansvaret?

Kan du inte skriva in i kontraktet att "Varje installad häst måste åtgärdas av hovslagare eller få annan typ av hovvård som stallägaren godkänt med högst nio veckors intervall. Stallägaren har rätt att kontakta veterinär på hyrestagarens bekostnad då stallägaren bedömer det nödvändigt av djurskyddsskäl"

Eller något liknande bättre formulerat. Vill du få med något sådant i de befintliga kontrakten kan du ju säga upp med uppsägningstid och ge dem ett nytt kontrakt om möjligt? Det skulle jag ha om jag hyrde ut till okända människor. Skulle inte vilja detaljstyra för mkt men man vill ju ha en rimlig nivå i alla fall och inte en massa misskötta djur hemma som gör en illa till mods.
 

Liknande trådar

Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 520
Senast: Unhappy
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 879
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 509
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 636
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp