Stallägarens ansvar?

Om man har en kallhyra med fast box och viss skötsel (in/utsläpp t ex). Kan man då fri skriva sig från ansvar över hov och veterinär vård?
Dvs om jag skriver i kontraktet " x ansvarar själv för hästens skötsel, där inräknat hov och vet vård. Stallägaren kan dock enligt överenskommelse ta ut t ex veterinär vid akut problem och debutera hyrestagaren i efterhand. "
 
Kan tyvärr inte länka till några artiklar, men har för mig jag läste för några år sedan diverse tidnings reportage om att stallägaren ALLTID är ytterst ansvarig för hur inackorderingar mår utifrån djurskydds perspektiv och djurskyddslagarna oberoende av typ av uthyrning.

Jag hade aldrig drivit ett fall mot en stallägare om ägaren själv ska sköta hästen (daglig tillsyn, mocka, fodra mm). Får läsa föreskrifterna och föreskriftsmotiven och återkomma.

@Bluefish Beror nog lite på, akut vård eller mindre akut tex. Vad är det för kontrakt, hur ofta ska ägaren dit?
Jag hade haft med en veterinärklausul i ett sånt kontrakt.

Tror att man har "rätt" att behandla och får kräva pengarna i efterhand, civilrättsligt i värsta fall. Annars ringa Lst om det är fråga om ett lidande.
Länsstyrelsen kan förelägga djurägare/djurhållare om veterinärvård, tex. Allt är ju inte bara omhändertaganden ;)
 
Om man har en kallhyra med fast box och viss skötsel (in/utsläpp t ex). Kan man då fri skriva sig från ansvar över hov och veterinär vård?
Dvs om jag skriver i kontraktet " x ansvarar själv för hästens skötsel, där inräknat hov och vet vård. Stallägaren kan dock enligt överenskommelse ta ut t ex veterinär vid akut problem och debutera hyrestagaren i efterhand. "

Hästägaren kan mig veterligen aldrig helt frånskriva sig ansvar. Enligt lag påligger det väl ägaren att med jämna mellanrum försäkra sig om att djuret/hästen mår bra och får den vård individen kräver.
 
Hästägaren kan mig veterligen aldrig helt frånskriva sig ansvar. Enligt lag påligger det väl ägaren att med jämna mellanrum försäkra sig om att djuret/hästen mår bra och får den vård individen kräver.
stallägare menade jag, men menade att om en inackordera häst på sommarbete ser mager ut och en förbipasserande anmäler det. att det inte blir jag som stallägare som råkar illa ut utan hästägaren.
 
stallägare menade jag, men menade att om en inackordera häst på sommarbete ser mager ut och en förbipasserande anmäler det. att det inte blir jag som stallägare som råkar illa ut utan hästägaren.

Stallägaren har väl alltid ansvar för inackorderades välbefinnande oavsett hur hyreskontraktet ser ut.
Stallägare och/eller hästägare kan aldrig svära sig fria från ansvar för en hästs välmående enligt dagens djurskyddslagar enligt vad jag läst i tidningarna.
 
Stallägaren har väl alltid ansvar för inackorderades välbefinnande oavsett hur hyreskontraktet ser ut.
jo men man finns ju alltid omständigheter som gör det svårt för en att ta kontakt med hästens ägare och få den att ingripa.

så det inte blir att man måste lägga ut för en annans häst bara för att den står på ens gård.
 
jo men man finns ju alltid omständigheter som gör det svårt för en att ta kontakt med hästens ägare och få den att ingripa.

så det inte blir att man måste lägga ut för en annans häst bara för att den står på ens gård.

Stallägaren äger alltid rätt kontakta veterinär/hovslagare djurskydd oavsett vad ägaren anser.
 
Om man har en kallhyra med fast box och viss skötsel (in/utsläpp t ex). Kan man då fri skriva sig från ansvar över hov och veterinär vård?
Dvs om jag skriver i kontraktet " x ansvarar själv för hästens skötsel, där inräknat hov och vet vård. Stallägaren kan dock enligt överenskommelse ta ut t ex veterinär vid akut problem och debutera hyrestagaren i efterhand. "
Det hela beror enligt vilken lagstiftning uthyrningen av boxen sker.
Har man ett uppstallningsavtal vilket de allra flesta har, så har man också ansvar enligt djurskyddslagen.
Men om man hyr boxen enligt samma villkor som t ex en garageplats eller ett förråd. Då hamnar man i hyreslagstiftningen och går helt fri från ansvar för vad den som hyr har på sin hyrda plats. Däremot kommer den som hyr med tiden att få besittningsrätt på sin "förvaringsplats". Som ägare av stallet är det med andra ord att välja lite mellan pest och kolera om hur man ska ha sina avtal.
I ditt exempel är det solklart att stallägaren får ansvar för hästen enligt Djurskyddslagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 520
Senast: Unhappy
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 879
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 509
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 636
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp