Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Bukefalos 30 år!

Drog av plåstret och skrev ett långt meddelande igår där jag förklarade hur min sjukdom fungerar och varför jag därför inte kan fortsätta ta emot dom.
Fick svar och jag tänkte att oj, det här gick oväntat enkelt och smärtfritt även om hon fortfarande inte förstår skillnaden mellan ME och utmattning. Men det spelar ingen roll.
Men så fick jag ett till meddelande idag.
Vet inte om hon försöker få mig att få dåligt samvete och ändra mig?
Svarade hur som helst inte på något av det utan hänvisade bara vidare till ridskola och beskrev vad de kan erbjuda.
Skrev även lite fint att det kan vara svårt att få hjälpa till i privata stall innan man kan lite mer. Att de flesta vill ha personer som kan ta hand om stallet själv en dag för att få vara ledig eller kunna åka bort en helg.
Vi får se vad jag får för svar…

IMG_3853.webp

Drog av plåstret och skrev ett långt meddelande igår där jag förklarade hur min sjukdom fungerar och varför jag därför inte kan fortsätta ta emot dom.
Fick svar och jag tänkte att oj, det här gick oväntat enkelt och smärtfritt även om hon fortfarande inte förstår skillnaden mellan ME och utmattning. Men det spelar ingen roll.
Svarade hur som helst inte på något av det utan hänvisade bara vidare till ridskola och beskrev vad de kan erbjuda.
Skrev även lite fint att det kan vara svårt att få hjälpa till i privata stall innan man kan lite mer. Att de flesta vill ha personer som kan ta hand om stallet själv en dag för att få vara ledig eller kunna åka bort en helg.

Visa bifogad fil 191029
Jag hade bara ignorerat det sista svaret där.
Precis som du skrev "hänvisade bara vidare till ridskola och beskrev vad de kan erbjuda."
Skriver hon igen hade jag ignorerat det. Du har sagt ditt, så får dom respektera det.

Den människan verkar inte helt frisk "Viktigt hon kan få pyssla med detta" ja åk till en ridskola då.

Jag skulle nog egentligen va i behov att ha nån som kan komma å hjälpa mig med mina, men fasen vad motvillig jag är att ha andra petandes på mitt å mina 😅🙈 inte blivit bättre sen jag blev själv på gården heller.

Modern, som haft häst sen barnsben, och svägerskan som bodde här med sin häst tidigare är typ undantaget.

Fått småförfrågningar från folk i omgivningen som har ridande barn om dom skulle kunna komma å rida, och jag har lyckats maska mig ur med att säga att ena är för sprattlig och andra inte riktigt i form att rida. Känns liite småjobbigt när man rider förbi deras hus 😗
Även förklarat att "rida" skulle innebära åka i skritt längst vägen 🤷‍♀️

Att ha nån konstant messande å begärande om besök å annat skulle ta knäcken på mig 😬

En halvbekant va på besök för en tid sedan, då denne hade nån praktikant inneboende som höll på med hästar. Va hos en kollega å red dan innan (denne lånar gärna ut sina).
Frågade om dom kunde komma å kolla på mina hästar. "Inte lovat ridning".
🤨 nä, de hoppas jag då för fasen att du inte gjort 😬

Så att dom tänkte köpa en vagn till TS's häst? Wtf..

Så TS, starkt jobbat att ha pallat dom hittils, och hoppas att när du väl landar i hur du gör att du faktiskt blir av med dom 🙈

Insåg just att du är ju i samma del av landet som mig oxå 😅

Hon försöker ju spela på din känslor. Ignorera det bara. Hon verkar ju ha svårt med gränsdragning och när man säger nej och då kommer ytterligare svar bara få det hela att fortsätta. Springer ni på varandra så är det bara säga att nej jag vet inte någon som behöver hjälp och jag orkar inte med besök själv så enkelt är det.

Jag hade bara ignorerat det sista svaret där.
Precis som du skrev "hänvisade bara vidare till ridskola och beskrev vad de kan erbjuda."
Skriver hon igen hade jag ignorerat det. Du har sagt ditt, så får dom respektera det.

Den människan verkar inte helt frisk "Viktigt hon kan få pyssla med detta" ja åk till en ridskola då.
Jag jag kände efter det sista meddelandet att vad f*n! Är det så viktigt att dottern får lära sig mer om hästar så får de faktiskt betala för det. Och att de märker hur duktig hon blivit, jag har inte märkt någon skillnad. Tror inte att borsta fem gånger på en annan häst en sommar gör att hon helt plötsligt är jätteduktig på travskolan. Kanske att hon vågar ta för sig mer.
Nä, det sista meddelandet gjorde mig bara irriterad.

Jag skulle nog egentligen va i behov att ha nån som kan komma å hjälpa mig med mina, men fasen vad motvillig jag är att ha andra petandes på mitt å mina 😅🙈 inte blivit bättre sen jag blev själv på gården heller.

Modern, som haft häst sen barnsben, och svägerskan som bodde här med sin häst tidigare är typ undantaget.

Fått småförfrågningar från folk i omgivningen som har ridande barn om dom skulle kunna komma å rida, och jag har lyckats maska mig ur med att säga att ena är för sprattlig och andra inte riktigt i form att rida. Känns liite småjobbigt när man rider förbi deras hus 😗
Även förklarat att "rida" skulle innebära åka i skritt längst vägen 🤷‍♀️

Att ha nån konstant messande å begärande om besök å annat skulle ta knäcken på mig 😬

En halvbekant va på besök för en tid sedan, då denne hade nån praktikant inneboende som höll på med hästar. Va hos en kollega å red dan innan (denne lånar gärna ut sina).
Frågade om dom kunde komma å kolla på mina hästar. "Inte lovat ridning".
🤨 nä, de hoppas jag då för fasen att du inte gjort 😬

Så att dom tänkte köpa en vagn till TS's häst? Wtf..

Så TS, starkt jobbat att ha pallat dom hittils, och hoppas att när du väl landar i hur du gör att du faktiskt blir av med dom 🙈

Insåg just att du är ju i samma del av landet som mig oxå 😅
Samma här. Har svårt att låta andra ta hand om mina hästar, stöka runt i stallet, mocka på ett annat sätt än mig osv 🙈
Har haft en enda som detta har funkar klockrent med. Tyvärr har hon flyttat söderut.
Tror du kan vara lugn, har fått för mig att vi inte bor allt för nära varandra trots allt 😅😆

Visa bifogad fil 191029
Det där hon skriver är antingen medvetet manipulativt eller väldigt, väldigt clueless. Oavsett är det en superjobbig typ av människa att ha att göra med. Så bra att du sa ifrån! Du har gjort mer än nån kan begära, och du kan sluta svara med det bästa av samveten.

Visa bifogad fil 191029
Det verkar som att hon försöker hålla sig kvar hos dig, och försöka få dig att få dåligt samvete. Kanske är hennes baktanke att det är billigare att vara hos dig också. Klokt av dig att inte fastna på den kroken, och att bara svara sakligt.
Sannolikheten är nog dessvärre rätt stor att hon kommer att fortsätta med såna meddelanden och hoppas beröra dig på något sätt så att du ändrar dig.

Att vara saklig, vänlig, och inte fastna i att försöka förklara mer för att hoppas på förståelse brukar vara ett gångbart sätt i den här typen av situationer.

Det verkar som att hon försöker hålla sig kvar hos dig, och försöka få dig att få dåligt samvete. Kanske är hennes baktanke att det är billigare att vara hos dig också. Klokt av dig att inte fastna på den kroken, och att bara svara sakligt.
Sannolikheten är nog dessvärre rätt stor att hon kommer att fortsätta med såna meddelanden och hoppas beröra dig på något sätt så att du ändrar dig.

Att vara saklig, vänlig, och inte fastna i att försöka förklara mer för att hoppas på förståelse brukar vara ett gångbart sätt i den här typen av situationer.
Jag blir bara irriterad av sånt så det funkar absolut inte på mig. Jag har nog med mitt.
Tänkte i mitt stilla sinne nör jag läste att hon inte vet hur hon ska säga det till dottern att jag tänkte det samma när jag var tvungen att berätta för min dotter att vi var tvungna att sälja hennes älskade ponny i vintras. Hon är fortfarande ledsen över det även om intresset hade svalnat. Men de var bästa vänner.
Detta handlar om en häst de har träffat några få gånger under sommaren.

Jag blir bara irriterad av sånt så det funkar absolut inte på mig. Jag har nog med mitt.
Tänkte i mitt stilla sinne nör jag läste att hon inte vet hur hon ska säga det till dottern att jag tänkte det samma när jag var tvungen att berätta för min dotter att vi var tvungna att sälja hennes älskade ponny i vintras. Hon är fortfarande ledsen över det även om intresset hade svalnat. Men de var bästa vänner.
Bra!

Oavsett hur många gånger de träffat hästen är det inte på något sätt ditt ansvar. "Det är viktigt att" ... alltså, på riktigt? Då får de väl köpa egen häst.

verkar bara som hon vill manipulera dig, hennes dotter verkar ju inte vara så intresserad av hästarna utifrån vad du har berättat. Verkar som det är viktigt för mamman och ingen annan.

Jag har stått i stall med såna, fast då ägde dom hästen själva. Dock va mamman otroligt snäll i det fallet, men GUD vad ointresserad dottern va av sin ponny, tror det enda hon tyckte va kul va att vinna på tävlingar. Hon verkade totalt ointresserad av ponnyn när hon va där och mamman fixade allt, mocka, borsta, sadla etc.

En gång fick ponnyn kolik och jag ringde mamman och berättade. Då kom hon till stallet ensam. När jag va 14 och min häst fick kolik gick jag runt med honom i timmar och grät för jag va så orolig.

Så är ju inte direkt första gången att en föräldrar försöker pracka på sig ett intresse för egen "vinnings" skull på någon annan 😂

Man kan ju undra vad hon har förespeglat dottern att kontakten med dig kan leda till, och att hon nu är rädd för vad dottern ska säga när det inte blir som hon sagt.

Men det är ju verkligen inte ditt bekymmer! Blir också oerhört irriterad på personer som uppför sig så, det är respektlöst men bekräftar bara att hon inte har tagit till sig det du sagt.

Kanske du inte menade det så, men den kommentaren låter faktiskt rätt nedlåtande tycker jag.
Nu kanske du inte har läst tråden så noggrant, men är ju rätt tydligt att TS varit sjuk i några år. Så kanske vi kan sluta sparka på någon som mår dåligt och skriva nedlåtande kommentarer till dom och förhålla oss till trådens ämne istället.

Som sagt, kanske du inte menade det så, men jag tyckte din ton har varit tråkig i dina svar och jag uppfattar det som att du tycker TS har någon sorts skyldighet att lägga energi på att lära upp dessa människor. Även om hon hade varit frisk, så har man faktiskt lov att inte orka med det eller ens ha lusten till det.

Jag hade aldrig orkat att ha såna människor runt min häst överhuvudtaget.
Jag håller med dig till 100 procent. Och även om TS inte hade haft en sjukdomsbild i bagaget så ska hon ändå inte behöva ha folk hos sig om hon inte vill det. Det är ingen rättighet att man får hänga hos någon som har egen häst bara för att man vill det...! Blir tokig på att det verkar finnas folk som verkar tycka det. Då får man söka sig till exempelvis ridskolor som tar betalt för att ha dem där.

De här superspeciella människorna kommer heller inte nöja sig med att borsta och putsa läder och vad det är nu för absurda krav som en användare verkar tycka att TS ska sätta dem på. Möjligtvis skulle jag köpa om TS typ tvingade dem att mocka hagen för att bli av med dem, eller bara satte dem på skittråkiga grejer för att de ska schappa, men det kommer inte hända med de här. För de verkar ju bita sig fast värre än en fästing.

Bra att du sa ifrån och jag tror precis som flera andra att hon enbart skrev så för att ge dig dåligt samvete. Svara henne inte mer. Nu har du sagt vad du tycker, och det är ju inte ens nån lögn. Hon får hitta nån annanstans att vara, men utifrån din beskrivning har jag väldigt svårt att tro att någon kommer vilja ha dem där.

Visa bifogad fil 191029
Bra att du tog tag i det! Heja dig!

Bra gjort @Kristall10 !!!

Känner du lättnaden och lugnet i stallet?

Det där sista svaret är så, så, sååå likt hur de som var i mitt stall också uttryckte sig och ansåg sig ha rätt till precis allting. Det är väl tyvärr en kategori människor som man kan råka ut för i just hästsammanhang. Mammor (är det oftast) som tycker att deras duktiga barn ska få rida och greja så mycket som möjligt utan att betala en krona och utan att tänka en sekund på att det tar tid och energi att lära upp dem. De själva ser det bara som att de hjälper till och lever i tron att de kan "allt" om hästar. Jag funderar fortfarande på om de som var hos mig var manipulativa eller bara oerhört clueless med noll självinsikt. Kanske en kombo.

Jag jag kände efter det sista meddelandet att vad f*n! Är det så viktigt att dottern får lära sig mer om hästar så får de faktiskt betala för det. Och att de märker hur duktig hon blivit, jag har inte märkt någon skillnad. Tror inte att borsta fem gånger på en annan häst en sommar gör att hon helt plötsligt är jätteduktig på travskolan. Kanske att hon vågar ta för sig mer.
Nä, det sista meddelandet gjorde mig bara irriterad.

Jag skulle punktmarkera avslutet på ert samarbete med ett: "Nej tyvärr. Önskar er all lycka till i framtiden".

Kort, gott och hövligt men markerat tydligt din ståndpunkt att det hela är ett avslutat kapitel för din del.

Annars finns det risk att det bara fortsätter med såna personer.

Senast ändrad:
Bra gjort @Kristall10 !!!

Känner du lättnaden och lugnet i stallet?

Det där sista svaret är så, så, sååå likt hur de som var i mitt stall också uttryckte sig och ansåg sig ha rätt till precis allting. Det är väl tyvärr en kategori människor som man kan råka ut för i just hästsammanhang. Mammor (är det oftast) som tycker att deras duktiga barn ska få rida och greja så mycket som möjligt utan att betala en krona och utan att tänka en sekund på att det tar tid och energi att lära upp dem. De själva ser det bara som att de hjälper till och lever i tron att de kan "allt" om hästar. Jag funderar fortfarande på om de som var hos mig var manipulativa eller bara oerhört clueless med noll självinsikt. Kanske en kombo.

Yes, har haft motsvarande besök av en pappa med dotter i släptåg. När föräldrarna inte kan något så verkar de utgå från att det är ett konstant problem för mig som hästägare att hästarna inte rids tillräckligt. Lite som att det är jämförbart att rida någons häst som att gå ut med någons hund, ett "nödvändigt ont" (i den okunnige förälderns värld dvs).

Och därför tänker nog många att det är "en hjälp" oavsett vem som rider och oavsett hur mycket tid och kunskap jag har lagt på att utbilda mina hästar och själv förvalta den träningen - bara ryttaren klamrar sig kvar och får hästen att springa runt runt och hoppa över hinder så den blir rastad så ofta och mycket och länge som möjligt.

Att barnet sedan mockar också ses ju oftast som att det finansierar hela lånet av en häst inklusive ridbana och utrustning, när hästen i bästa fall bara blir sämre riden och i sämsta fall skadad. Medan jag ser det som att de flesta inte ens förstår hur man mockar utan kör ut mängder av halm i onödan, så jag är ändå inte särskilt lockad av att låta någon göra det.

Att barnet sedan mockar också ses ju oftast som att det finansierar hela lånet av en häst inklusive ridbana och utrustning, när hästen i bästa fall bara blir sämre riden och i sämsta fall skadad. Medan jag ser det som att de flesta inte ens förstår hur man mockar utan kör ut mängder av halm i onödan, så jag är ändå inte särskilt lockad av att låta någon göra det.
Åh, vad jag känner igen mig. När jag stod i kollektivstall hade en av de andra hästägarna en medryttare. Flickan var tolv år och jag tyckte verkligen om henne, vi red ofta ihop eftersom våra hästar gick i samma hage. Pappan tyckte att eftersom jag "ställde upp" och red med henne så skulle hon hjälpa mig att mocka min box. Jag var bara tacksam att få sällskap av deras betydligt lugnare medryttarhäst eftersom min femåring inte var helt hundra i trafiken, och tyckte inte alls att de behövde mocka, men de ville ju bara vara snälla.

Det var mer än en gång jag fick stå och mocka om boxen efter att de åkt hem. Men skillnaden mot i TS fall var att här brann flickan verkligen för ridningen och hästarna, och de ville verkligen bara vara snälla. I kombination med att jag är hysteriskt pedantisk.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka