stallinredning

Sv: stallinredning

PICT1996.jpg

andra sidan stallgången.... är såå nöjd med mina lyktor som sitter i samma höjd på bägge sidor stallgången, så det måste ni titta på, haha. men det är jätte fint på kvällar, har dimmer på dom så jag kan bestämma styrkan själv!

PICT1221.jpg

så här gjorde vi....jag ville ha tegelstenar, fick tag i en ladugård som hade blåst ner så jag fick hämta dom gratis! jag är helnöjd med mitt lilla stall, vi har svetsat boxdörrar och galler själva och inget är färdigköpt.

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!sånt stall vill jag ha.......ska gensat visa pappa....:D

Skulle jag bygga stall i dag skulle jag välja FLEXIBEL inredning, med möjlighet att vika undan/ flytta mellanväggar samt öppna boxfrontar. Gärna med utmockning av bädd för traktor ;)

För till syvende och sist så umgås jag hellre med min häst än städar stall - så allt som underlättar är det första jag skulle utreda ...

Jag har ett tips www.blocket.se. Jag köpte en hel stallinredning för nära nog 20 boxar med vippkrubbor till hälften av boxarna begagnade jättefina boxar. okey nu avr dom lite slitna med det är ingen fara eftersom vi ändå byter ut plyfan mot trä i nya stallet och behåller plyfan i det gamla. Kostade en tredjedel av vad det skulle kostat nytt och nu fick jag en massa boxar över..;)

Jag har ett tips www.blocket.se. Jag köpte en hel stallinredning för nära nog 20 boxar med vippkrubbor till hälften av boxarna begagnade jättefina boxar. okey nu avr dom lite slitna med det är ingen fara eftersom vi ändå byter ut plyfan mot trä i nya stallet och behåller plyfan i det gamla. Kostade en tredjedel av vad det skulle kostat nytt och nu fick jag en massa boxar över..;)

vad bra!!!!har du några bilder???;)

ja visst blev det bra?!? det var vårt garage innan, så nu har man äntligen gjort det man sa när man var liten....att det går visst att ha hästarna i garaget:D
det är en gammal industrilokal vi har på tomten:)

sen var vi noga med att sätta vinkeljärn på alla träbalkar för att slippa att dom tuggade på dom, visade sig vara ett bra val. och vi satte skruvar till u balken längst ner på dörren för att det skulle vara lätt att byta trät i dörrarna, bara att skruva upp dom och putta i nya underifrån.

halloj!

jag och sambon har precis färdigställt "mitt" lilla stall...
(eller jaaa vi väntar fortfarande på ytterdörr...)

Så här ser det ut nu:

kan man tro att det från början var stampat jordgolv, inget tak och inte ens en stadig brädfodring på den här delen av lon...
boxarna har sambon svetsat ihop av u-profiler och stolparna är fyrkantsjärn. Sedan var det bara att bestämma hur hög boxarna skulle vara och kapa fram planken till dem och trä in i u-profilerna, en på golvet och en överliggare och sedan fästa i väggen och i mittstolpen. Sist målade jag allt järn med svart hammarlack.
Det enda vi egentligen betalt för är ju järnen... så några kronor har vi tjänat... :D

Snyggt!!!!
Dom där skivorna du har på väggen,, vad är det de kallas? Har tänkt ha likadana inne i boxarna, fast bara i höjd med boxarnas väggar.. borde vara lätta att göra ren. håller på att bygga nytt men har bara kommit till att gjuta platta än:rofl:

jo de kallas våtplywood eller plyfa säger en del, jo dom är vattenbeständiga så de skall tålas att sköljas av och tvättas med vatten...
Behändigt även om det skulle bli någon skada i och med att vi har plank bakom så är det lätt att bara byta den skivan som är dålig..:idea:

Jo då det där med gjutning tar sin tid de också, vi har en platta där inne som det står 2006 på och en uppfart/ingång gjuten igårkväll som det står 2007 på.... men det går framåt...:D

Vart har du köpt dina skivor? på en vanlig byggfirma eller?
Kostar?

Ja vårt stall måste ju vara klart innan vintern, för då skall det slutbesiktigas,,, själva bygget,,, väggar o sånt kommer vecka 34,,,
så först då ser man väl att det börjar hända nåt,,
men det är lite spännade också,,, vi rev det gamla stallet helt o hållet då det var i dåligt skick o mycket gammalt..
Vad har du målat planken med?

Senast ändrad:

Vi rev ur en gammal ladugård för två år sedan och byggde boxar själva. Tjocka plank satta i U-profiler, enligt snickaren som byggde stallet är detta ett enkelt sätt och relativt billigt. på bilden har vi inte fixat riktiga boxdörrar än. En del saker har vi fått bygga efter hand, vi fixar när tid och pengar finnes. Nästa projekt är en sadelkammare och efter det en spolspilta :)

4983060.jpg

nu vart jag nyfiken på gammal ladugård
hur pass gammal och vad för typ av ladugård ?
pm mig gärna så vi inte förstör tråden ;)

Ja skivorna finns på vanliga bygg/järnhandlar runt 350 stycket och är 250x120 ungefär.
Planken har jag bara grundat med vanlig utomhusgrund och på det vanlig vit väggfärg håller förhoppningsvis i tio år till :rofl:

Nu efter en natts sömn förstår jag att du mena planken i boxväggarna... dööhhh

de är målade med cuprinol-teak skulle tydligen ogillas av hästarna att tuggas på...:p

halloj!

jag och sambon har precis färdigställt "mitt" lilla stall...
(eller jaaa vi väntar fortfarande på ytterdörr...)

Så här ser det ut nu:

kan man tro att det från början var stampat jordgolv, inget tak och inte ens en stadig brädfodring på den här delen av lon...
boxarna har sambon svetsat ihop av u-profiler och stolparna är fyrkantsjärn. Sedan var det bara att bestämma hur hög boxarna skulle vara och kapa fram planken till dem och trä in i u-profilerna, en på golvet och en överliggare och sedan fästa i väggen och i mittstolpen. Sist målade jag allt järn med svart hammarlack.
Det enda vi egentligen betalt för är ju järnen... så några kronor har vi tjänat... :D

Är det inte lite läskigt långt mellan boxgallren???

Ni har så fina stall, man blir ju grön :bump: av avund!!!
Håller på att bearbetar sambon om att vi ska bygga egna boxar men han tycker att det är för mycket jobb:devil:!!!
Bättre att beställa färdigt!!!
Ska tjata ett tag till sedan kan det ju vara för lång leveranstid på färdiga, eller hur!!!
Måste ha allt klart till i höst!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 226
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 042
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 614
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka