Bukefalos 28 år!

Stanna eller gå

Jag skrev att ta bilnycklarna dagen efter, min tanke med detta var att skydda sin bil och andra människor och låta partnern bära konsekvenserna av drickandet genom att få ta sig till jobbet för egen maskin.

Och mitt problem med det där är att det blir TS som "låter" honom ta konsekvenserna, det blir TS som bestämmer vilka konsekvenserna är.
 
"Göra slut" är väl knappast ett relevant begrepp, det handlar ju om en bodelning med långgående ekonomiska och juridiska konsekvenser.

Spelar väl ingen större roll vad man kallar det göra slut, skilsmässa, separation. Att göra huset till en större fråga än själva relationen mellan de inblandade, känns för mig rätt obehagligt.
 
Väljer man att leva med någon som (man anser) är i ett pågående missbruk så tycker inte jag man kan blunda för vad den ställer till med för omvärlden.

Jag tänker snarare att om den jag lever med gör saker i omvärlden som jag inte kan acceptera (utifrån något slags moraliska/etiska ställningstaganden), så kan jag inte vara tillsammans med hen. Inte att det är mitt ansvar vad hen gör.
 
Jag tänker snarare att om den jag lever med gör saker i omvärlden som jag inte kan acceptera (utifrån något slags moraliska/etiska ställningstaganden), så kan jag inte vara tillsammans med hen. Inte att det är mitt ansvar vad hen gör.

Men någonting gör man väl, vare sig man valt det eller inte?
Visst; det är inte ditt (mitt/någons) ansvar, men visst är det väl ändå en bra idé att bromsa någon som är på väg att köra iväg packad? Att ta nycklarna och sedan fortsätta som vanligt är väl kanske ingen idé; men att ändå ta nycklarna öht ser jag nog kanske ... som ett medmänskligt ansvar?

Likaväl som man anmäler när ett barn far illa, eller inte bara står och fånglor om en man nitar sin tjej. Det är inte mitt ansvar, men jag försöker ju göra något åt det - just i det akuta skedet (som det ju är, om någon tänker köra iväg full).

Eller så har jag missförstått diskussionen alldeles!
 
Att ta bilnycklarna från någon för att hindra denne från att köra berusad är inte för att skydda den berusade.

Det gör man för att skydda omvärlden från den berusade oavsett relationen man har.

Att låta någon köra iväg berusad när man hade möjlighet att stoppa det på ett enkelt sätt är fel på alla sätt och vis.

Skall den berusade lära sig en läxa när denne kör på någon? Är inblandad i en kollision?
 
Det kanske man gör, men då är det inte ett exempel på att låta partner ta konsekvenserna av sitt drickande, utan något annat. Tex ett exempel på att TS tar makten över konsekvenserna. Det är kanske rätt sak att göra, men det är inte rakaste vägen till att inte vara medberoende. Snarare är det en väg till att hålla koll på partnern.
 
Att diskutera enskildas uppfattning om vad som gör en missbrukar alkoholist eller storkonsument
Enskildas uppfattning?
Nej du det handlar inte om enskilda utan om vad vården och vetenskapen kommit fram till.
Du får det ju att låta som om vi hittar på själva och så är det då verkligen inte.
 
Jag skrev att ta bilnycklarna dagen efter, min tanke med detta var att skydda sin bil och andra människor och låta partnern bära konsekvenserna av drickandet genom att få ta sig till jobbet för egen maskin.
Om man släpper iväg någon som är full i sin bil så kan man bli åtalad för medhjälp till rattfylleri.
Så att ta nycklarna till bilen är för att inte själv råka illa ut i rättssystemet.

Källa bl.a. http://hd.se/motor/2010/07/10/medhjalp-lika-illa-som-rattfylla/
Annars så kan man söka på "medhjälp till rattfylla".
 
Viktigast är nog för er att sätta er ner och verkligen bena ut detta.
Han har ett problem med alkoholen (beroende?) och det kan ju mkt väl eskalera till aloholism.
Ni måste komma fram till om HAN vill bli frisk, och om DU är beredd att följa honom i den processen. I så fall göra klart att du kommer finnas där, som ett stöd, om HAN väljer att arbeta med sig själv.
Inga hot om att lämna eller att han ska lova saker för dig. Utan han måste vilja, och sedan måste du bestämma om det är värt att stanna och stötta, eller gå.

Min pappa var alkoholist, i den mån att han arbetade på vardagarna och söp varje helg. Till och med julafton och liknanade... Men det var för att dämpa sin egen osäkerhet och ångest. Han var inte rolig när han drack, men mamma frågade honom vad som var viktigast för honom. Och han sa att må bra och vara en bra man och pappa.
Då valde hon att stanna och ge honom chansen, en chans. Och han tog den, han ville bli frisk.
Utan mamma hade han nog supit bort allt, men han valde att bli frisk och mamma valde att stanna och stötta honom i processen.

Vad jag vill säga är att han måste själv vilja, och när han tagit beslutet kan du besluta hur du vill göra.
Inga hot eller anklagelser, risken finns att han sätter sig i försvarsposition.

Finns det andra i hans närhet som han kan prata med eller ty sig till, en mamma eller liknande?
 
Jag tänker snarare att om den jag lever med gör saker i omvärlden som jag inte kan acceptera (utifrån något slags moraliska/etiska ställningstaganden), så kan jag inte vara tillsammans med hen. Inte att det är mitt ansvar vad hen gör.

Och jag håller med om det, men så hade jag inte valt att stanna heller (vill dock vara tydlig med att det är mitt val, jag uppmanar inte TS att göra något annat än att noga tänka över sin situation och själv komma fram till vad som passar henne bäst). Jag tycker att om man stannar i den situationen kan man nog inte göra sig så fri från kladdiga ansvarsband som man borde (för sin egen skull). Gör man valet att stanna så väljer man att ta ett visst (inte allt!) ansvar för saker som egentligen inte är ens eget.
 
Nej skalan är naturligtvis glidande.
Det är inte i ena eller andra änden.

Jag skulle säga att det inte är en linjär skala alls, att det finns många fler faktorer som väger in (och inte bara litegrann i periferin), och att varje väg in i och (eventuellt) ut ur ett missbruk är individuell.
 
Det kanske man gör, men då är det inte ett exempel på att låta partner ta konsekvenserna av sitt drickande, utan något annat. Tex ett exempel på att TS tar makten över konsekvenserna. Det är kanske rätt sak att göra, men det är inte rakaste vägen till att inte vara medberoende. Snarare är det en väg till att hålla koll på partnern.
Skall jag vara ärlig så struntar jag totalt i vad man kallar det för. Medberoende, kontroll eller något annat. Det är totalt oviktigt.

Man låter inte en berusad person köra bil om man har en reell möjlighet att stoppa denne från att göra det.
 
Skall jag vara ärlig så struntar jag totalt i vad man kallar det för. Medberoende, kontroll eller något annat. Det är totalt oviktigt.

Man låter inte en berusad person köra bil om man har en reell möjlighet att stoppa denne från att göra det.
Ordet medberoende är lite konstigt. En bättre förklaring är om man är möjliggörare eller inte (alltså att man möjliggör för sin partner att leva en livsstil med för mycket alkohol genom att täcka upp för hen på olika sätt). Om jag tolkar @Petruska rätt så menar hon att motsatsen till att möjliggöra inte borde vara att aktivt omöjliggöra livsstilen, eftersom det fortfarande innebär att man låter alkoholistens beteende påverka sitt eget. Snarare då att man bara låter bli att förhålla sig överhuvudtaget till alkoholmissbruket.

Sen att man i den konkreta situationen tar nycklarna från en höggradigt berusad som vill ut och köra bil är en helt annan sak.
 
Sen att man i den konkreta situationen tar nycklarna från en höggradigt berusad som vill ut och köra bil är en helt annan sak.

Jag skulle nog säga att det blir ett fall med två konfliktande principer här.

Den ena principen är att partner själv måste ta konsekvenserna av sitt missbruk.

Den andra är att man bör förhindra rattfylla när man kan.

Väljer TS då att följa den andra principen, så har hon brutit mot den första, men faktiskt inte omvänt. Därför är det där med bilnycklarna ett väldigt underligt exempel på att låta partner ta ansvar för det hans missbruk ställer till med, när man (för all del på goda grunder) rekommenderas att göra det motsatta.

Mest intressant, tycker jag, är det att frågan om bilnycklarna engagerar flera så starkt. Jag har sett det mönstret förr, och det förvånar mig lite varje gång.
 
Mest intressant, tycker jag, är det att frågan om bilnycklarna engagerar flera så starkt. Jag har sett det mönstret förr, och det förvånar mig lite varje gång.

Jag skulle tro att många är personligt berörda av rattfylleri på något sätt (däribland jag), och ser det som totalt oacceptabelt att inte aktivt förhindra det om man har möjlighet. Att köra rattfull är förkastligt, och innebär ett stort hot mot omgivningen. Det är något många har starka känslor för, även om de inte är särskilt engagerade i alkoholfrågor i övrigt.
 
Jag skulle tro att många är personligt berörda av rattfylleri på något sätt (däribland jag), och ser det som totalt oacceptabelt att inte aktivt förhindra det om man har möjlighet. Att köra rattfull är förkastligt, och innebär ett stort hot mot omgivningen. Det är något många har starka känslor för, även om de inte är särskilt engagerade i alkoholfrågor i övrigt.
Så är det kanske. Runt mig är det ganska vanligt att inte ha körkort eller bil, ens om man har körkort, även bland medelålders av båda könen, så jag tänker inte mycket på det. Om man aldrig eller nästan aldrig kör bil, varför skulle man då göra det när man är full?

Men jag tycker mig se en indignerad moralism i den här frågan, som jag tycker är fascinerande. Liknar det man ser när det gäller tex otrohet och även pedofili, och i alla fall det sista ska vi väl hoppas att de flesta inte är personligt berörda av.

Men det här är lite OT. Jag hade inte kommenterat exemplet med bilnycklarna om jag tänkt på vilka känslomässiga reaktioner det kunde väcka.
 
Jag skulle nog säga att det blir ett fall med två konfliktande principer här.

Den ena principen är att partner själv måste ta konsekvenserna av sitt missbruk.

Den andra är att man bör förhindra rattfylla när man kan.

Väljer TS då att följa den andra principen, så har hon brutit mot den första, men faktiskt inte omvänt. Därför är det där med bilnycklarna ett väldigt underligt exempel på att låta partner ta ansvar för det hans missbruk ställer till med, när man (för all del på goda grunder) rekommenderas att göra det motsatta.

Mest intressant, tycker jag, är det att frågan om bilnycklarna engagerar flera så starkt. Jag har sett det mönstret förr, och det förvånar mig lite varje gång.
Man skulle ju även stoppa en ickealkoholist från att köra bil onykter så just det är kanske inte per automatik måste ses som en del i medberoendet om det inte sker hela tiden. Medberoendet är väl snarare när man som familj bidrar till att upprätthålla en låtsasfasad så att missbruket inte ska märkas och det snarare är familjen än alkoholisten som håller upp allting.
 
Man skulle ju även stoppa en ickealkoholist från att köra bil onykter så just det är kanske inte per automatik måste ses som en del i medberoendet om det inte sker hela tiden. Medberoendet är väl snarare när man som familj bidrar till att upprätthålla en låtsasfasad så att missbruket inte ska märkas och det snarare är familjen än alkoholisten som håller upp allting.

Nej, det har du rätt i. Om det inte sker ideligen, och om partner/andra inte går runt och håller koll hela tiden så att det inte ska ske. Nu vet vi väl inte om TS partner ens har det förhållandet till bilkörning att det här är ett aktuellt problem, för all del. (Personligen skulle jag nog fundera ganska mycket även på personens förhållande till bilen, om rattfylla inträffade stup i kvarten, inte bara på personens förhållande till alkohol. Jag tycker att bilberoende är ganska oattraktivt.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kommer inom kort att göra en orosanmälan gällande min granne tyvärr. men jag velar fram och tillbaks på om jag verkligen ska göra det...
2
Svar
20
· Visningar
4 503
Senast: lil-sis
·
Relationer Min man har alltid varit förtjust i sin whisky, men det är först för ett par veckor sedan jag reagerade på hur mycket han faktiskt...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 958
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 143
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp