Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Men hur ofta händer det?
Jag är inte den enda på mitt jobb som kommer även vid förkylning. Tror faktiskt inte vi brukar bli smittade av varandra utan folk blir oftast smittade typ av barn/familj osv.

Mig händer det jämt. Jag har varken familj eller barn och smittas i nio fall av tio av kollegor eller deras barn. Nu kan man inte riktigt begära att kollegan med sjuka barn ska vara hemma när kollegan är helt frisk. Det vore overkill. Jag håller dock ordentligt avstånd under den perioden. Förkylda kollegor får dock mer än gärna hålla sig hemma.

Ja, men det finns ju väldigt många jobb där man inte sitter på kontor, varken -landskap eller enskilda.

Butiksarbeten, vård-skola-omsorg, trafikskolor, chaufförer (lastbil, taxi, kollektivtrafik) med väldigt många fler arbeten.
Handläggare på migrationsverket, handläggare inom soc och FK och AF (sitter så långt jag vet vanligen inte i gemensamma kontor).
Industriarbetare.

Vi pratar ju om sjukfrånvaro/närvaro oavsett yrke, misstänker jag?
Ja jag tycker att det påverkar. Förr satt jag helt ensam i ett rum och kunde göra papperarbete och ringa klienter om jag inte var helt kry.
Nu gör jag samma jobb men delar kontorslandskap med typ 60-70 personer och då gäller ju andra gränser.

Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?

Jag hade verkligen uppskattat om alla som är sjuka är hemma. I vart fall om ni jobbar med folk. O min astma gör att förkylningar mm sätter sig i lufrvägarna och 9 av10 ggr måste jag söka vården för att andas luftrörsvidgande och riktigt illa läggas in.
Ex var på qi gong ledaren vrålförkyld och jag valde att gå hem utan att vara med. Ledaren kunde smsat så hade man kunnat välja att vara med eller vaea hemma. Går på ett litet ställe på landsbygden.
Besökte banken. Min bankman har ett mini rum med dålig ventilation och bank mannen är väldigt förkyld. Jag förklarade att jag inte går in och att hen kunnat medela att hen faktiskt var sjuk.
Det är ett problem för oss som är känsligare att det verkar vara ok att jobba fast man borde vara hemma.

Ja, men det finns ju väldigt många jobb där man inte sitter på kontor, varken -landskap eller enskilda.

Handläggare på migrationsverket, handläggare inom soc och FK och AF (sitter så långt jag vet vanligen inte i gemensamma kontor).
Industriarbetare.

Tvärtom, nya trenden är kontorslandskap eller ännu värre, helvetet aktivitetsbaserat kontor. Människor som måste springa runt överallt hela tiden. Man tror att man ska spara pengar men inser inte vilka andra negativa effekter det har, som sjukdomsspridning. Jag har aldrig varit sjuk så ofta som när jag satt i öppet landskap!

Butiksarbeten, vård-skola-omsorg, trafikskolor, chaufförer (lastbil, taxi, kollektivtrafik) med väldigt många fler arbeten.
Industriarbetare.

Du har rätt, det finns många såna yrken. Men jag har nu skrivit vilka sorts kontor jag avsåg iaf, det skulle vara annorlunda för mig om jag pratade om tex lagerarbetare.

Industriarbetare.

Visst är det svårt med frånvarande personal, tomma luckor i scheman att fylla. Ett problem jag inte har lösningen på... Samtidigt undrar jag hur många äldre som skulle överleva dessa perioder om de inom vårdsektorn inte gick till jobbet sjuka? Det behöver ju absolut inte bli så allvarligt. Men jag tycker ändå att det är värre att gå till jobbet inom vård och omsorg än till ett kontorslandskap. Eller något serviceyrke som kan innebära närkontakt.

Egentligen är det samma sak här. Att en person går till jobbet kan innebära att andra blir sjuka och det med allvarligare konsekvenser.

Får mig att minnas kollegan som när vi satt i landskap tog med barn till jobbet som var för sjuka för att få vara på förskolan:banghead:
Denne blev tillsagd av chefen att detta inte var ok både p g a smittorisken och ven att sjuka barn behöver vara hemma för att bli friska.
:arghh:
Bra tillsägelse från chefen :up:

Alla verkar så säkra på att de vet vem som smittar dem? Det räcker ju att åka buss eller gå in på Ica för att få förkylningssmitta. Det är ju inte säkert att det var snorige Olle på jobbet som smittade en.

Jag brukar skratta åt mig själv för jag tvättar rutinmässigt händerna när jag kommer in hemma. Och sedan greppar jag mobilen igen för trehundrade gången den dagen ...

Tvärtom, nya trenden är kontorslandskap eller ännu värre, helvetet aktivitetsbaserat kontor. Människor som måste springa runt överallt hela tiden. Man tror att man ska spara pengar men inser inte vilka andra negativa effekter det har, som sjukdomsspridning. Jag har aldrig varit sjuk så ofta som när jag satt i öppet landskap!
Sen Tycker jag det är viktigt att det finns en arbetssituation som gör att man kan vara sjuk om man är det. Jag har jobbat på ställen där det blir Fullständigt totalhaveri om man är borta. Då drar man sig i det längsta för att vara borta.
Jag är så glad att jag bytt jobb;)

Det beror på hur sjuk jag är. De första dagarna i en förkylning kan man ju vara hemma, men jag är ofta snorig och hostig i 2 månader efteråt och då tror jag inte smittorisken är så stor. Jag tycker det är bra med karensdag, då väldigt många sjukskriver sig trots att de inte är smittförande eller för sjuka för att arbeta utan snarare vantrivs på jobbet.

Sen Tycker jag det är viktigt att det finns en arbetssituation som gör att man kan vara sjuk om man är det. Jag har jobbat på ställen där det blir Fullständigt totalhaveri om man är borta. Då drar man sig i det längsta för att vara borta.
Jag är så glad att jag bytt jobb;)

Absolut! Jag fick en råutskällning av min ställföreträdande chef förra året för att en annan person hade ringt sig sjuk en dag när jag var ledig (egentligen var det inte ens kollegan som var sjuk utan hens mamma) och jag hade bilen på verkstad och kunde inte komma in. Bor så att kollektivtrafiken är helt omöjligt att ta med de arbetstiderna och skulle dessutom innebära typ tre bussbyten.

För mig är det enormt stor skillnad på att stanna kvar en dag när man ändå jobbar och att gå in extra en ledig dag. Jag hade ju lämnat bilen på verkstaden just den dagen av en anledning liksom.

Alla verkar så säkra på att de vet vem som smittar dem? Det räcker ju att åka buss eller gå in på Ica för att få förkylningssmitta. Det är ju inte säkert att det var snorige Olle på jobbet som smittade en.

Jag brukar skratta åt mig själv för jag tvättar rutinmässigt händerna när jag kommer in hemma. Och sedan greppar jag mobilen igen för trehundrade gången den dagen ...

Mitt liv innehåller ganska få sociala kontaktytor så det är inte så svårt att spåra smittan. Jag träffar folk på jobbet, på klubben och på hundträningar. That's it. Det är samma grupp på 15-20 personer hela tiden. Kunderna varierar förstås och ibland kan jag bli smittad av kund, men det tillhör ovanligheterna. Det är sällan vi har förkylda kunder. De brukar vänta med att köpa den här typen av kapitalvaror tills de är friska.

Jag åker heller aldrig kollektivt, handlar på tider då det är folktomt, befinner mig sällan i köpcentrum eller på restaurang. Det är månader senast jag var inne i centrala delarna av staden. Bio varannat år. Mycket få sociala kontaktytor helt enkelt.

Mitt liv innehåller ganska få sociala kontaktytor så det är inte så svårt att spåra smittan. Jag träffar folk på jobbet, på klubben och på hundträningar. That's it. Det är samma grupp på 15-20 personer hela tiden. Kunderna varierar förstås och ibland kan jag bli smittad av kund, men det tillhör ovanligheterna. Det är sällan vi har förkylda kunder. De brukar vänta med att köpa den här typen av kapitalvaror tills de är friska.

Jag åker heller aldrig kollektivt, handlar på tider då det är folktomt, befinner mig sällan i köpcentrum eller på restaurang. Det är månader senast jag var inne i centrala delarna av staden. Bio varannat år. Mycket få sociala kontaktytor helt enkelt.
Fast rätt många har nog fler kontaktytor än så ...

vilken arbetsro...

Visst är det svårt med frånvarande personal, tomma luckor i scheman att fylla. Ett problem jag inte har lösningen på... Samtidigt undrar jag hur många äldre som skulle överleva dessa perioder om de inom vårdsektorn inte gick till jobbet sjuka? Det behöver ju absolut inte bli så allvarligt. Men jag tycker ändå att det är värre att gå till jobbet inom vård och omsorg än till ett kontorslandskap. Eller något serviceyrke som kan innebära närkontakt.

Jag är inte säker på hur du menar.
Menar du att gamlingarna skulle dö för att personalen kommer trots förkylning?
Eller menar du att de skulle dö pga avsaknaden på personal?

Jag tror inte att det skulle ske just fler dödsfall pga förkylningsfrånvarande personal. Men det skulle kunna vara väldigt jobbigt att inte få läkemedel eller inte få hjälp på toaletten pga frånvarande personal.
Jag tror heller inte att några gamla människor dör pga att personalen är förkyld.

Och på exempelvis en vårdcentral skulle säkert ingen patient dö på grund av att personalen var sjukfrånvarande. Däremot skulle det ju bli ganska mycket gnissel om människor inte får recept och inte får den tid de vill ha när de vill ha den.

För mig var det synnerligen problematiskt när teknikern som skulle installera min nya luftvärmepump i höstas inte kunde komma på avtalad dag pga förkylning.
Företaget löste problemet, men det var inte alldeles enkelt. De kallade nämligen in en annan stackars utsliten/överarbetad tekniker att jobba extra på helgen för att täcka upp.
Jag accepterade nämligen inte ytterligare en månads väntetid för installationen - det hade blivit i stort sett omöjligt för mig att lösa.

Fast rätt många har nog fler kontaktytor än så ...

Ja, och det finns nog många som faktiskt inte har så många fler kontaktytor.
Jag är på jobbet (och där är det inte arbetskamraterna som smittar ner mig), och så handlar jag på en konsum.
Så träffar jag en kompis ett par dagar per vecka.

En normal vecka är jag på jobbet fem dagar, handlar en gång och träffar kompisen med vuxna familj (fyra personer) en eller två gånger.

Ja, och det finns nog många som faktiskt inte har så många fler kontaktytor.
Jag är på jobbet (och där är det inte arbetskamraterna som smittar ner mig), och så handlar jag på en konsum.
Så träffar jag en kompis ett par dagar per vecka.

En normal vecka är jag på jobbet fem dagar, handlar en gång och träffar kompisen med vuxna familj (fyra personer) en eller två gånger.
Visst, fast min poäng är bara att man inte kan vara så säker på vem som smittat en om man blir förkyld.

Jag är förkyld varje dag och har haft feber (ish), eller i alla fall förhöjd temperatur varje dag i flera år. Jag har ingen termometer längre för det känns onödigt. Jag jobbar. Är jag mycket dålig jobbar jag hemifrån.

Jag är förkyld varje dag och har haft feber (ish), eller i alla fall förhöjd temperatur varje dag i flera år. Jag har ingen termometer längre för det känns onödigt. Jag jobbar. Är jag mycket dålig jobbar jag hemifrån.

om du har samma förhöjda temp varje dag sedan flera år tillbaka så kanske det är din normaltemp

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 853
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka