Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Är man fortfarande kvar i toppen av kön? För om man egentligen inte är i behov av lägenhet, men blir erbjuden lägenhet på lägenhet…
Om man stått i kön mer utifall att…
Du anmäler själv intresse för lägenheten. Vissa har krav på att man inte kan tacka nej till tex 3 eller 5 lägenheter på raken, efter visning.

När "alla" köar, vilket blivit en grej idag, så blir det ett problem när någon behöver lägenhet nu, som inte köat. Du bekräftar det ju själv i din sista mening. Enda gången ett kösystem inte hindrar, som du skriver, är ju om ingen annan söker samma lägenhet.
Det är upp till var och en att ta ansvar och köa, enda tråkiga är för yngre att de har svårt att få bostad då det krävs lång tid. Att få lägenhet NU är ju givetvis svårt om du struntat i och ställa dig i kö, men återigen lång kö hindrar inte då alla i topp inte vill ha lgh just nu utan ser det som en trygghet vid ålderdom, skilsmässa mm. Förklara gärna hur det skulle se ut i centrala sthlm, gbg mm utan kösystem? På 80talet fick jag mina första lägenheter i gbg enbart genom att gå in på respektive områdeskontor och söka. Men hur skulle det fungera idag i praktiken?

Det är upp till var och en att ta ansvar och köa, enda tråkiga är för yngre att de har svårt att få bostad då det krävs lång tid. Att få lägenhet NU är ju givetvis svårt om du struntat i och ställa dig i kö, men återigen lång kö hindrar inte då alla i topp inte vill ha lgh just nu utan ser det som en trygghet vid ålderdom, skilsmässa mm. Förklara gärna hur det skulle se ut i centrala sthlm, gbg mm utan kösystem? På 80talet fick jag mina första lägenheter i gbg enbart genom att gå in på respektive områdeskontor och söka. Men hur skulle det fungera idag i praktiken?
Nu frågar du inte mig och jag håller med dig, men ”trygghetshyra” tror jag det kunde kallas. :( De som kan betala mest i hyra (och mest under bordet) får lägenhet. Jag tycker bostadsförmedlingarna och möjlighet att köa för bostad (dvs kunna säkra boende genom framförhållning istället för via kapital) är bra. Sedan verkar det ju tyvärr gå att utnyttja även offentliga bostadsköer. Kanske inte som individ men det finns kriminella som sätter i system att lägga ut och dra tillbaka lägenheter för att ”frigöra” dem från kösystemen och kunna ta betalt för kontrakten: https://www.hemhyra.se/nyheter/mute...arvan-fastighetssektorn-ar-en-hogriskbransch/

Nu frågar du inte mig och jag håller med dig, men ”trygghetshyra” tror jag det kunde kallas. :( De som kan betala mest i hyra (och mest under bordet) får lägenhet. Jag tycker bostadsförmedlingarna och möjlighet att köa för bostad (dvs kunna säkra boende genom framförhållning istället för via kapital) är bra. Sedan verkar det ju tyvärr gå att utnyttja även offentliga bostadsköer. Kanske inte som individ men det finns kriminella som sätter i system att lägga ut och dra tillbaka lägenheter för att ”frigöra” dem från kösystemen och kunna ta betalt för kontrakten: https://www.hemhyra.se/nyheter/mute...arvan-fastighetssektorn-ar-en-hogriskbransch/
Ja precis, därför vi behöver kösystem. Många fler hade ju blivit utan bostad om det gick till på övriga sätt.

Varför skulle inte det fungera idag som det gjorde förr? Kösystem hindrar inte "under bordet" om det ses som problemet.
Jag är inte emot kösystem som sådant men så som det utnyttjas idag känns inte ok. Jag ser hellre ett kösystem där du behöver vara aktiv dvs faktiskt ute efter ett nytt boende inom rimlig tid där det finns tidsgränser för hur länge du kan vara inaktiv/tacka nej till lgh innan du får ställa dig sist igen.
Det finns ju liksom inget* annat i livet man köar för i åratal utifallomatt.

*kanske finns ngt unikt jag ej känner till.

Varför skulle inte det fungera idag som det gjorde förr? Kösystem hindrar inte "under bordet" om det ses som problemet.
Jag är inte emot kösystem som sådant men så som det utnyttjas idag känns inte ok. Jag ser hellre ett kösystem där du behöver vara aktiv dvs faktiskt ute efter ett nytt boende inom rimlig tid där det finns tidsgränser för hur länge du kan vara inaktiv/tacka nej till lgh innan du får ställa dig sist igen.

Är det inte fler sökande per lägenhet nu jämfört med "förr" (beroende på när förr var?)?

Många hyresvärdar kör ju både kö och "bostad direkt" där det antingen är först till kvarn eller lottning. Men jag är glad att jag kan planera och vet att jag kan få lägenhet på alla platser jag kan tänkas vilja bo, trots att jag inte kan köpa.

Du svarade inte på frågan, jag ser nämligen ingen lösning hur det skulle fungera i dagens samhälle. Förklara gärna hur det skulle vara möjligt i dagens samhälle utan kö i centrala sthlm, gbg? Ser inte att det utnyttjas öht. Utan en ren trygghet för framtiden.

Du svarade inte på frågan, jag ser nämligen ingen lösning hur det skulle fungera i dagens samhälle. Förklara gärna hur det skulle vara möjligt i dagens samhälle utan kö i centrala sthlm, gbg? Ser inte att det utnyttjas öht. Utan en ren trygghet för framtiden.
Jag tycker nog allt jag svarade, dels liknande förr dels om aktiv kö. Vad annat svar vill du jag ska ge? Jag är inte stads och befolkningsplanerare men har ändå rätt till en åsikt känner jag.
Att folk har möjlighet till att få en bostad, även i mer "attraktiva" områden, utan 20-30 års framförhållning känns för mig mer rimligt.

Jag tycker nog allt jag svarade, dels liknande förr dels om aktiv kö. Vad annat svar vill du jag ska ge? Jag är inte stads och befolkningsplanerare men har ändå rätt till en åsikt känner jag.
Att folk har möjlighet till att få en bostad, även i mer "attraktiva" områden, utan 20-30 års framförhållning känns för mig mer rimligt.
Jag menade mer på om du hade en tanke kring hur det skulle fungera, inte bara att man vill ha det som förr.

Jag bor i Småland.
Var är det, förutom Eskilstuna, som det finns så många lediga lägenheter? Jag bor i Norrlands inland, visserligen på turistort men SÅ populärt att bo här året runt är det ju inte (och hyresrätterna hyrs bara ut till året runt boende) och nyligen blev en likadan lägenhet som min ledig i samma hus: 16 års kötid. Nu en 3a i området: 10 års kötid.

I de flesta köer jag står är det liknande, i de fall det går att se kötid.

Jag bor i en annan del av Småland och här finns det just nu 2 lägenheter lediga hos det kommunala bostadsbolaget.
Jag vet inte hur många års kötid som krävs men jag gissar på ett antal.

Japp. Gick med för några år sedan.
Bor i brf nu mem den är väldigt dyr. Om 15 år är jag 65 och när man går i pension kanske denna lägenheten blir för dyr. Så det är en back-up plan.

Jag menade mer på om du hade en tanke kring hur det skulle fungera, inte bara att man vill ha det som förr.
Jag skrev ju det i tanken om aktivt kösystem. Som förr, ja hur gjorde du? Gick in och sökte. Förr var man "bara" medlem på tex Boplats, sökte de lgh man var intresserad av. Ibland fick man komma på visning ibland inte. Men chansen var lika stor för alla som sökte men sannolikheten större i vissa områden.

Jag tycker att problemet är att det finns för få lähenheter och de som byggs blir för dyra snarare än kösystemet.
Jag tycker generelt att det är för mkt folk i sthlm. :D
Det märks ju även på vägar och kommunikationer. Sthlm har ju en så speciell situation med allt vatten så det går ju inte heller att bara bygga mer och mer vägar eller mer kollektivtrafik.. Som tur är växer imte sthlm lika mkt längre.

Sthlms bostadsförmedling har ju umgdomsbostäder dvs ett visst antal vanliga bostäder som du ska vara max ett visst antal år för att få söka. Dessutom har jag fötstått att det finns ganska bra med studentlägenheter nu ocksä även om en del kostar en hel del.
Har bekanta som fick ungdomsbostäder efter ca två års kötid

Sthlms bostadsförmedling har ju umgdomsbostäder dvs ett visst antal vanliga bostäder som du ska vara max ett visst antal år för att få söka. Dessutom har jag fötstått att det finns ganska bra med studentlägenheter nu ocksä även om en del kostar en hel del.
Har bekanta som fick ungdomsbostäder efter ca två års kötid
Låter bra. Får man bo kvar tillsvidare i ungdomsbostäder? Eller är det korttidskontrakt?

Jag står i fyra bostadsköer: en kö är samma kommun där jag hade huset jag ägde tidigare, en kö är för flertalet hyresvärdar i Skåne (Boplats Syd), en kö är för flertalet hyresvärdar i hela Sverige (HomeQ) och en kö är i en lite större skånsk stad. Där har jag stått i 15 år och enligt dom får jag i stort sett vilken lägenhet som helst. Planen är att använda dom ködagarna snart.
Tack vare att du skrev och jag tänkte ”vad är HomeQ”, tänkte bli medlem där så kolla det och tydligen var jag medlem där sen 2021 :rofl:
Klassiskt för mig, hände samma sak på en ort på västkusten där jag tydligen varit i kö sen 2004.

Kl
För att svara på frågan så nej, inte i Stockholm. Men i några andra orter (tror 4 st) där jag kan få för mig att flytta till. Inga köer som kostar pengar.

Jag står i kö i min stad. Bor i hyresrätt ich satte mig i kö när vi flyttat in i nuvarande bostaden. Så att i framtiden när vi vill flytta så har vi många dagar. När dottern fyller 18 år kommer jag se till att hon ställs i kö också så att om hon vill bo kvar här när hon flyttar hemifrån så ska det vara enkelt för henne att hitta nåt bra.

Jag bor för närvarande på Åland men är på väg tillbaka hem. Det känns lite oroande att ens skriva det här, för jag har ännu inte skrivit på för det jobb jag har fått😱. Papprena har varit på väg med post i en vecka. Men allt annat är klart.

Jobbet är i Stockholm och jag har stått i bostadskö sen 2014. När jag märkte varthän det lutade med jobbet blev jag aktiv och började kolla efter lägenhet. Hittade faktiskt en som jag sen blev nr 1 på. Liten tvåa och hög hyra per m2, men för övrigt toppen för mig och min hund. 40 minuter med lokaltrafik till jobbet (25 på cykel), mycket grönt och vatten, utmärkta hundlösningar och parkering finns. Låter osannolikt 40 minuter från Stockholms innerstad - för bra för att vara sant?

Ja. För hyresvärden har krav på att man ska kunna uppvisa tre lönebesked - FRÅN ARBETSGIVARE I NÄROMRÅDET! Så att flytta TILL Stockholm för ett jobb duger inte om man inte bott inom pendlingsavstånd tidigare!

Jag kollade korttidskontrakt. 19 kvadrat i samma område kunde jag få och då är det andra krav. Känns väl sådär att vid nära 60 flytta in i en lägenhet som till ytan är exakt samma som det studentrum som var min första bostad 39 år tidigare, men vad göra? När jag nu kan få en lägenhet i ett område som verkligen passar vill jag inte ta vad jag kan få och förlora 12 års kötid. I korttid behåller man sin kötid. Men så erbjöd en av mina vänner i Uppsala mig att hyra en stuga på tomten under provanställningen. Så nu blir det Uppsala (och vi kan hjälpas åt med hundarna).

Jag fattar att hyresvärdar har krav, men tycker att detta slår helt fel. Ska kontakta både bostadsförmedlingen och hyresvärden men jag vill först och främst ha mitt anställningskontrakt. Hade det inte varit för att det är en provanställning hade jag rört upp det hela mer. Men provanställningen går tyvärr inte att komma ifrån. Statlig myndighet.

Står även i bostadskö i Uppsala och tänker att jag kanske vill flytta dit (aka hem) vid pension men är inställd på Stockholm nu.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare