Står era hästar inne om det är kallt ute?

R

Rex

Jag undra vilken smärtgräns ni har för kyla?I ett stall i närheten av mig får hästarna bara vara ute till tolv om det är -10 ute och är det -15 eller mer får de inte gå ut alls.Det finns plats för 23 hästar i det stallet,jag skulle bli tokig om mina hästar inte fick gå ut alls.Jag menar det kan ju gälla perioder om flera veckor om man har otur.

Hur gör ni?Står era hästar inne pga av kyla nån gång?
Vid vilken temeratur låter ni dom vara inne?Och varför:För att hästarna fryser aller typ vattnet i stallet eller så.

Mina hästar är ute dagligen oavsett hur kallt det är,fryser vattnet i stallet så får jag bära dunkar från huset,värre är det inte.Hästarna behöver vara ute tycker jag oavsett hur kallt det är.
MVH Rex
 
Skulle mina hästar vara inne dygnet runt hade de nog blivit odrägliga....

Vi tar alltid ut dem, om det inte skulle vara full storm då, men det har inte hänt hittills. Men är det väldigt kallt ( minus -15, -20) eller störtregn får de var ute kortare tid, men iallafall minst fem timmar.
Huvudsaken tycker jag är att de har gott om mat och kan röra på sig, skulle inte ställa en häst i en liten paddock i flera timmar i blåst och kyla.
 
Enda gången min f.d häst fick stå inne en hel dag pga kyla var när det var -40grader ute. Annars har det varit "täcke på" och ut i hagen några timmar.
 
Det är inte temerraturen som är det enda som avgör.
Det kan vara 20 minus och vindstilla,utan att det är otrevligt för en häst.
Stark blåst och regn och någon plussgrad är värre, mycket värre.
Då lägger jag på ett regntäcke,men hon får vara ute.
 
Ja vid den tempen hade nog mina varit inne också men jag bor längre söderut än dig så risken är liten.Men förra nyårsafton hade vi faktiskt -30 och då var min häst ute.Fast bara en stund hade inte eget då så jag fick inte bestämma som jag ville.
MVH Rex
 
Inte pga av kyla men vid riktigt dåligt väder står de inne, de tex det vädret som var här igår.

De ställer sig ändå bara vid grinden och står där hela dagen tills de kommer in, om när man släpper ut dem så föräkser de vända och smita tillbaka in i stallet vilket de inte gör om det inte är busväder.
 
De få dagar det är -20 grader så får halva stallet gå ut ett par timmar, sen tas de in å andra halvan får gå ut. Detta är för att vattenkopparna inte skall frysa. Stort stall är det oxå. 30 boxar. Annars får de vara ute oavsett väder.
 
Våra hästar är inne så länge att vattenkopparna i stallet inte fryser. Oftast så turas dom om att gå ut, att 3 hästar står inne i taget tex.
 
Alltid ute men får komma in tidigare om det är skitväder och dom vill in.

Det är rätt uppenbart att jag och mina hästar har olika definition på "skitväder".
 
Min häst har aldrig varit inne pga. kyla, det händer dock att hon är ute kortare tid (kanske 6-7 timmar bara) om det är -30 eller kallare, för annars fryser vattnet i stallet (inte mitt stall tyvärr, personligen tycker jag att det är bättre att fixa uppvärmda ledningar...).
Samma sak om det är riktigt blåsigt eller spöregn/massa blötsnö, då är de ute kortare tid. Tror inte att de varit ute mindre än 6 timmar/dygn dock, mot normala 13-14.
 
Har våran ute några timmar ca. 3-4 tim. då det är -25 ( Vi hade det förra veckan) Nu har vi haft varmare några dagar men tyvärr så ser det ut som om det blir kallt igen . Termometen visar nu -16 och tidigare under dagen hade vi -5.Men så är det här uppe i Luleå
 
hej!
våra hästar står ute dynet runt och året runt.
dom går på lösdrift men har tillgång till ligghall.
så dom är ute i vilket väder som helst men det krävs att dom har tillgång till hö eller ensilage då det ger energi och värme när dom äter.
dom väljer ytterst sällan att gå in i ligghallen även fast det är skitväder.
mvh
 
När det var -42 grader för någon vinter sedan var de bara ute någon timma....
Annars är de väl inne mer om det är kallare än -30. Dock är de ute ca 10 timmar ändå, om inte det är snålblåst, de fryser eller annan orsak.
 
Har aldrig haft inne dom bara för kylans skull, de har täcken så de klarar sig.
regnoväder kan de dock ibland få komma in tidigare ifrån, min häst hatar regn och står bara på samma ställe med huvudet nere i backen...kan lika gärna stå så inne och bvara torr
 
Håller med dig helt. Min häst är ute i alla väder. Hon mår bara sämre av att stå inne än att vara ute i spöregn. Precis som med människor så "finns det inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Så länge hästen har varma och torra täcken så mår dom nog inte dåligt av att vara ute.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Jag skulle heller aldrig ha dom inne bara för kylans skull. De går ut varje dag men får komma in tidigare om det varit MKT regn/blåst/snö. Annars mår de bäst av att vara ute.
 
Mina hästar har aldrig varit inne helt, men då det varit över -30 grader några ggr har dom bara varit ute några timmar mitt på dagen.
Annars går dom ute mellan ca 7-16. Men är det över -20 grader, så kanske det blir ca 9-15 ist. :)
 
Ner till -25 -30 grader får pållarna gå ute nästan hela dagen med täcke, om det för övrigt är bra väder. Är det under -25 -30 grader få dom stå inne till mitt på dagen någon gång och sedan gå ut nåra timmar...
Men minst 5 timmar får dom gå ute annars skulle dom nog riva stallet :smirk:
 
Om det är så rejäl snöstorm att man knappt tar sig till stallet så får de stå inne längre där jag jobabr, men det har nog aldrig hänt att de har varit tvugna att stå inne hela dan. Hästar är ju hästar, fryser de lägger man på ett täcke.
 
Mina hästar står i oisolerat stall och har samma temperatur ute som inne. När det är kallare så får de mer grovfoder och behåller på det sättet värmen. De kommer in tidigare om det är riktigt skitväder med mycket nederbörd. Är det bara kallt däremot så brukar de inte frysa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp