Står era hästar inne om det är kallt ute?

Mina hästar går ut oavsett väder. När det är så kallt som -30 och kallare så rider inte jag och då ser jag ingen anledning att de ska vara inne. De har täcken och får extra mat så klarar de sig bra.....
 
Mina går ut även om det är mkt kallt, men vid regn o kraftig blåst får dom faktiskt stå inne. Då är det ingen idé att ge extra hö i hagen för det blåser ändå bara bort. Ut kommer de en stund i vilket fall som helst medans jag mockar o gör färdigt stallet.
 
Min har aldrig stått inne för att det är kallt, inte för nåt annat vädet heller. Bara när det skjuts smällare typ nyårsafton, då får dom gå in tidigare.
 
Så länge det bara är kallt så är det ingen fara att ha hästarna ute bara dom har tillgång till mat och tillräckligt med utrymme för att röra på sig!!!
 
Våra hästar går alltid ute mellan 8 och 17, om det är väldigt blåsigt eller regningt kan det dock hända att de får komma ut en timme senare och in en timme tidigare, men de får alltid gå ut.
 
Upp till -25 är dom ute som vanligt. Under det så är dom ute halvdagar halva stallet åt gången pga att allt fryser annars. Men är det varmare och elak blåst så kan dom gå in tidigare för då fryser dom. Torr kyla i vindstilla klara dom hur bra som helst. Blöt kyla kortas hagtiden ner för att dom fryser och i sträng kyla kortas det rejält för att stallet inte ska frysa sönder. Är inte rädd för att vattnet fryser utan mer att ledningarna ska frysa sönder (har hänt tyvärr, det var INTE kul)

OBS! Inte mitt stall och dra in elvärmda ledningar är svindyrt i befintligt stall. Dessutom händer det inte så värst ofta så 0-4 ggr/år står hästarna ut faktiskt! Tycker inte heller kostnaden är motiverad när det händer så sällan.
 
Ang elvvärmda ledningar. Det är faktiskt inte så dyrt om man använder sådana som man stoppar i befintliga ledningar.

Däremot förstår jag att man som inackorderingsstallsägare väljer att INTE göra det till 50 hästar. Menade mer de som har mindre eller eget stall, och bor så att det fryser lätt/ofta. Som t ex i ursprungstråden.
 
Vi låter våra hästar va ute iaf ett par timmar när de så kallt fast vi släpper ut dom på olika tider så inte stallet fryser.
 
Min häst går ute oavsett väder. Är det riktigt ruskigt med spöregn och några plusgrader eller snöstorm är de inte ute lika länge eftersom de inte har skog i hagen. Brukar alltid få vara ute några timmar iaf mot normala 8 h. Kyla är inget problem alls, de går ut som vanligt då men kanske med ett tjockare täcke!
 
Är det riktig storm så kan de få stå inne en dag men jag brukar vilja ha ute dem i alla fall någon timme även om det är väldigt kallt! Ska det stå inne helt pga kylan får det vara så kallt att det gör ont i lungorna först!
 
Min (och de andra i stallet) går alltid ut, även om det är -30 ute.
Rejäla vintertäcken på och mat ute får dom.
 
Våra hästar åker ut i alla väder,runt 7 på morgonen.
Om det är kallt,dvs mer än -20 då går de ut i omgångar just för att inte ledningarna ska frysa.Annars är de ute som vanligt,mellan 7-15.30.Om det är skitväder är det upp till var och en att ta in sin häst tidigare,insläppet sker som vanligt vid 15.30,mina åker in beroende på viken typ av väder mellan 12-15.30.Bara kylan klarar de fint,värre när det är blötsnö och storm,då är de ute till runt 12-13 tiden och tycker det är ganska pest.Sen åker de oftast ut nån timme på kvällen i paddocken medans jag mockar..
 
haha inne vid minus tio? :D det är ju varmt då ju.
om det är minus tio så går dem ute till sju-åtta.
om det är kallt(-25 och kallare) får dem komma in tidigare.men aldrig att de inte alls går ut. de måste härdas :p nä men med ordentlig mat och täcke så klarar dem sig. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp